Místo vlaku autobus? Umím si to představit, říká šéf ČD
Regionova v Obratani (Kraj Vysočina). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České dráhy koncem roku zdraží jízdenky o deset až dvacet procent. Důvodem jsou prudce rostoucí náklady.
Je zajímavé, že např. v Olomouckém kraji v 2021 bylo registrováno docela málo busů/mikrobusů. Jen 565.
Podobně i v Královehradeckém kraji = 751.
Nebo v Plzeňském = 746.
Zatímco v Pardubickém kraji to bylo 1496 busů/mikrobusů. A ve Zlínském 1147.
Čím to?
Že by např. kvůli tomu, že Arriva sídlí v Praze/Středních Čechách, přestože busy Arrivy jezdí i v jiných regionech ČR?
Velkou část závazkové dopravy v OL kraji jezdí Arriva, která registruje v MS kraji. Z větších dopravců zde registrují jen FTL, DPMO a Vojtila Trans, který už ovšem po změně vlastníka sídlí ve Zlíně a má řadu vozidel registrovaných právě tam.
Registrace autobusů v krajich také souvisí se soutěžemi, kdy nový dopravci nakupují nové autobusy.
hm hm tak bus ale do něj se s kolem moc nevlezu…
Tragédie.
Viděl jste někdy cyklobus? To by mě zajímalo odkud jste, když napíšete takovou kravinu. Mimochodem do většiny vlaků s kočárkem a kolem máte také problém.
Bohužel, takové Bdmtee jsou pro kočárky naprosto nevhodné, nicméně někteří fanatici tvrdí totéž o NP autobusu.
A pak máme pošuky na radnicich, co ospravedlňují zachování vlaků na polomrtvých tratích, jako v případě 255. Tam tvrdil starosta Mutěnic, že po převedení relace Čejč-Hodonín do autobusů dojde ke zhoršení dopravy pro děti. Zastávka vlaku víc jak kilometr od školy, autobus staví přímo před ní. Bohužel mu to někdo nahoře sežral, takže tato nesmyslná relace využitá jen při Burčákovém pochodu jako dnes zůstává.
Kolik linkových cyklobusů běžně jezdí? Většinou se jedná o sezónní spoje, do konkrétních míst.
A ve většině běžných autobusů je přeprava kol vyloučena, kdežto ve vlacích to je naprosto běžné, sic nástup do schodů, apod…, ale ta přeprava je v běžných spojích umožněna.
1) cyklobusu je minimum
2) snad do žádného vlaku nemáte problém s kolem nebo kočárkem. I v pendolinu to jde.
Odkud jste že píšete takové kraviny? :-DDD
Z Lužné do Žatce pojede cyklobus? Ze Slaného do Loun? Jsem z Kladna a v srpnu jsem byl na kole v Krušných horách zřejmě naposledy.
Podle lidí kteří sice na kole nejezdí ale zároveň vědí vše o cyklistice ano :-DDD
No ale do autobusu skoro každého, nebo jen jeden kočárek a jeden invalidní vozík. Kolo jedině do kolostavu na zádi, ale ten má málokterý autobus. Která maminka na ostřejší lokty, ta jede, ostatní mají smolíčka.
Sorry, ale na kole máte především jezdit, nikoli se vozit busem (vlakem) …
A Vy si jako myslíte že to lidi berou ty kola do vlaku jen tak aby se s nima povozili? :-DDD
Jo, ale výhoda toho autobusu je, že nema zastávku někde kilometr daleko v polích, takže nepotřebujete kolo, abyste se dostal z cíle své cesty k tomu vlaku.
To je teda blábol. Takže lidi vozí kola vlakem protoze zastávky jsou kilometr za dědinou jo :-DDD
a člověk musí dopředu přemýšlet co jíst a nepít…
když přejdou na bus, tak už by to nemělo mít v názvu „dráhy“ když budou jezdit po silnici 😀
A proč ne? Autobusovou dopravu dráhy provozovaly už za první republiky. Po válce z toho komunisti udělali ČSAD a teď se očividně kruh uzavřel. 😀
Kombinace nespolehlivosti ČD a nepohodlnosti autobusů? Tak to fakt dík, hned si jdu pro roční předplatné…
Tak nějak…
A to ani nemluvě o lidech, kterým je v autobusu nevolno…
Plus lidí, kterým je nevolno už z toho slova.
Na to se žere kynedril
Tak ČD jsou spolehlivé dost podobně jako jiní dopravci. Momentálně třeba je dokonce u vlaku lepší použít dálkový vlak ČD než RegioJet. Pravda, ČD úplně nešetří, ale zas stevardi a stevardky mají lidské podmínky a tím pádem jsou i příjemnější.
Asi to není úplně k věci, ale když tam je fotka z Obrataně, tak bude trať Benešov – Jihlava?
Jestli myslíte z toho Benešova, co je mezi Prahou a Budějovicemi a tou Jihlavou mezi Budějovicemi a Brnem – tak ta se bude otevírat 30.února 2025 😀 😀 😀
Pan generální by měl vědět, že cestující byli a jsou z vlaků vyháněni téměř soustavně, a to zejména v posledních 10-15 letech. Vlaky jsou (až na pár výjimek) zcela nekonkurenceschopné, pomalé a nespolehlivé. Neskutečným množstvím výluk, závad, poruch, a mimořádností, ruku v ruce s nekompetentním až diletantským řízením, si železnice dávno podřezala větev. Rovněž přenechání konstrukce jízdního řádu (objednávka ZVS) libovůli MD a krajů s rozbitím zaužívaných tras a přípojových vazeb včetně zavedení nelogických či zbytečných přestupů cestující odrazuje a ti přesedají do aut. Neodborné politické zásahy, nekoncepčnost, téměř permanentně probíhající reorganizace a vzpomenutý styl řízení rovněž k rozkvětu železnice… Číst vice »
Dle ročenky dopravy:
Před nástupem železniční konkurence v 2009 vlaky v ČR:
6 503,2 milionů osobo-kilometrů
v 2019 vlaky v ČR: 10 930,6 milionů osobo-kilometrů. Za čínského viru/Babišovy-Okamurovy-Filipovy vlády došlo k poklesu, to je pravda (cca 6.820,2 mil. osobo-km)
A jak jste prosím dospěl k názoru, že má pokračovat luxus dotovat přepravu 10-20 cestujících v RegioNově či v RegioSpideru za dvoj či trojnásobné náklady než 10-20 cestujících v busu?
1) Asi vůbec nevíte, co je oskm
2) Kde vidíte můj názor, který uvádíte v posledním odstavci ?
3) Nedělejte ze sebe většího hlupáka, než za kterého jste zde obecně považován
Vedení ČD si chce udržet zakázku, o kterou hrozí že přijdou. Na linkách kde je málo cestujících. Takže kapacita vlaku je předimenzovaná.
A Vy jste psal, že řešení formou autobusů tomu nepomůže.
Jeslti jste myslel něco jiného, tak to napište jasně a jednoznačně, bez kudrlinek mimo téma článku. Jestli chcete aby Vám bylo rozuměno.
P.S. Vy jste popsal svůj názor, že cestující z vlaků byli vyháněni. A já doložil, že přeprava cestujících ve vlacích narůstala. Do 2019. Vyhnul jste se tomuto faktu, neboť hlupáka jste ze sebe tedy udělal spíše Vy, pokud v této diskuzi něco takového probíhá.
Hezký den.
Skoč do zdi
Především se mají vytvořit podmínky TAK, aby vE vlaku jelo více lidí.
Mě se ten titulek nezdá, vždyť ta jeho citace je o tom, že budou nabízet BUS jako další druh dopravy pro pravidelnou objednávku, ne že budou nahrazovat vlastní vlakové spoje těmi autobusovými. Jasně, pokud si nějaký kraj objedná přesně v trase vlaku místo něj autobus od ČD, bude význam splněn. Ale to se asi moc stávat nebude a vůbec o to nešlo, ne?
Viz z rozhovoru šéfa ČD 12.9. pro Hospodářské noviny.
„…Proto hledáme spíše změnu systému, jak dostat do vlaků více lidí, nyní je průměrná obsazenost 28 procent. Za mě je tady opravdu co zlepšovat.
Například kde je obsazenost pod deset procent, tak tam budeme spoje redukovat a nahrazovat klidně autobusovou dopravou.“
P.S. Mimochodem, tipnete si jakou obsazenost uváděl loni Deutsche Bahn Fernverkehr?
Tipl bych si, že ta obsazenost DB nebude o moc jiná. On je taky nějaký oběh vozů. Pokud jede vlak ráno do města, má klidně obsazenost nízkou na začátku cesty, pak 100 % a víc v cíli (pokud se to počítá ze sedících cestujících) a prakticky nulovou obsazenost při cestě zpět na další kolo.
DB Fernverkehr uvádí 41%
DB Regio tento údaj neuvádí, patrně kvůli konkurenci. Nicméně zveřejnili, že v jednom vlaku jelo průměrné 69 cestujících. V jednom busu průměrné 10 cestujících.
DB Fernverkehr může mít obsazenost v % vyšší než dálkové vlaky v ČR, protože Německo je více multicentrické než naše země.
U nás je zřetelnější směr špičky „do Prahy“, kdy Praha u nás je výrazně větší a významnější než další velkoměsta spojovaná dálkovými (tzn. zejména expresními, ať už je to srovnání s DB Fernverkehr přesnější) vlaky.
Další otázka je, kdo ty případné autobusy bude řídit.
Vlastní řidiči a franšízanti. Třeba.
kolega ma pravdu, ale at už to bude kdokoliv, kdo ty lidi zaplatí? A kdo jim za ty peníze půjde jezdit?
Podle mě to budou otázky na další vedení ČD. Tedy za předpokladu, že současný ministr dopravy udrží tempo výměny vedení ČD, které bylo za předchozích 8 let vlády ANO na ministerstvu dopravy. V průměru jeden rok a něco jako životnost generálních ředitelů ČD. Osobně si myslím, že ně nějaké vyšší počty autobusů ČD nebude mít peníze. Několik roků. Vemte si, že během příštích 3 let má být zaplaceno: – 50 RegioPanterů – 60 třívagonových RegioPanterů – cca 66 RegioSharků – 180 ComfortJetů – 50 lokomotiv Vectron – možná ojeté RegioSpidery Plus platit ETCS do starší techniky. A ČD servisní zázemí… Číst vice »
No a kdo ty výluky jezdil a jezdí teď? To jezdí samo bez řidiče? Vždycky to někdo jezdil a bude jezdit dál, nebojte!
JIné firmy než ČD, které si řidiče zaplatí. ČD bus ne, proto velkou část svých busů pronajal. Běžte se podívat na výluku Brno – Blansko. Vypadá to jako kdyby ji jezdila firma UA Bus…
Tak zrovna tenhle efekt lze vypozorovat prakticky na jakékoliv výluce v ČR…
No jo…ale kde je chtějí vzít?
To nějaké šoféry vzkřísí z mrtvých?
Můžete posílit řady řidičů i Vy. Stejně je tam víc neumětelů než těch kvalitních lidí, tak je to úplně jedno kdo tam za volantem sedí.
Přesně proto je tam tolik neumětelů, protože „je to jedno kdo tam sedí“. A výsledkem tohoto přístupu bude (jako už na Pardubicku i jinde), že tam nebude sedět nikdo…
Je mne líto všech zaměstnanců pod vedením takových lidí.
Myslíte nepřípustnou myšlenkou jako vozit 10 až 20 cestujících za poloviční/třetinové náklady autobusem, nikoliv dražším vlakem?
Jestli stávka je správnou reakcí na podobné nepřípustné myšlenky, tak nebojte.
Stávka na kolejích SŽDC letos vypadá nadějně. Tož ani vlaky ČD nedojedou. Jen ty busy. Jen ty busy.
https://www.adpcz.org/945-informace-z-jednani-o-podobe-pks-sz-na-rok-2023
Lidi mají právo volby, mohou pracovat jinde. Je to jenom o každém z nás chtít udělat změnu. Nikdo nás nenutí to dělat… je to velmi jednoduché, ale ono se nechce a hledaji se výmluvy proč to nejde.
Každá práce má svoje klady a zápory. Nikomu jistě není bráněno, když mám blbého šéfa, nebo podmínky k práci, dát výpověď a jít dělat něco jiného.
Loňská čísla:
ÖBB 2.433 busů
DB Regio 9.803 busů
DB Arriva 15.676 busů
DB Fernverkehr provozoval autobusovou síť (např. Praha-Norimberk), ale zrušil je mj. kvůli Flix
https://zdopravy.cz/potvrzeno-deutsche-bahn-opousti-dalkove-linky-konec-postihne-student-agency-64159/
Není to zase až tak dlouho co byli lidé propagující autobusy pod značkou ČD odejiti. A to chtěli dělat zejména návazné spoje svážející cestující k/od vlaků. Jó časy se mění…
Peníze došly. viz nápady ČD jak přijít k penězům: – prodat pozemky ČD, které jsou mj. pod kolejemi. ČD chtělo, aby stát zaplatil 20 miliard, přestože stát má jako vlastník právo si pozemky vzít bezplatně formou snížení základního kapitálu ČD – koupit drahé InterJety na linku do Německa, ale pak s InterJety jezdit do Chebu za zvýšené dotace od státu – prodat kus ČD Telematika státu (SŽDC). Firmu ČD Telematika kvůli Faltýnkovi/Babišovi nekoupili za nízkou cenu, ale až po letech za mnohem vyšší – prodat čerpací pumpy ČD státnímu ČEPRu – modernizaci opravárenství formou PPP, patrně s financováním krajů. –… Číst vice »
Můžete nějak doložit, že ČD chtějí koupit přímo ty od Škodovky.
V článku, který zde na serveru je (o těchto jednotkách), je akorát napsáno, ž ČD chce koupit jednotky typu BEMU, ani čárka, že by to měly být přímo tyto od Škodovky.
Na druhou stranu, pro unifikaci vozového parku (o čemž se mluví, jako o dobré věci), to je jen dobrý krok (už mají Inter/Regio Pantery, takže tyto jednotky BEMU by jen doplnili Pantery, počítám, že stanoviště (až na specifické ovládací prvky) bude totožné, atd…
A Inter/Regio Pantery nejsou špatné, tak proč nekoupit i tyto BEMU jednotky?
Pokud vím, tak ČD dosud nevypsalo soutěž na baterkové vlaky. Baterkové vlaky prý ČD chce koupit dle výsledku soutěže na klasické elektrovlaky. To se píše ve zdejším článku ze 4.10.2022
Vzhledem k reálnému zájmu ČD o baterkové vlaky už v roce 2018, by dodneška soutěž dodavatelů asi šla stihnout, ne? Za ty více než 4 roky.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-vyjedou-s-prvnim-hybridnim-vlakem-pujde-o-regiopanter-s-baterii-20301/
V Koryčanech na stavědle je zas nuda co. Co si od těchto příspěvků slibujete jako zaměstnanec SŽ, dříve zaměstnanec ČD.
Netuším. Koryčanama jsem autobusem projížděl tak před 20-30 lety, ale to hádám.
A pohled zaměstnance SŽDC Vám taky nenabídnu, neboť se SŽDC nemám nic společného, krom toho, že jezdím ve vlaku po kolejích/procházím nádražím SŽDC.
Co Vy? Necháte utržit firmě ČD nákupem IN 100, než ji o 17% zdraží? Nebo se vzmůžete akorát na diskuzní šotostory/šotobajky?
To já skutečně nevím jak na své pracoviště do Koryčan dojizdite. To že jste zaměstnanc SŽ jste přiznal už když jste tu psal pod přezdívkou Axel takže smůla.
In 100 si rozhodně kupovat nehodlám, nemám pro ni využití. Bohužel 🙂
A to já zas jo. A s doplatek do první třídy. Za 20+6 tisíc v jedničce Railjetu je to super. Vychází to na stovku denně, když počítám pracovní dny. Neboť se mi hodí a krom toho, nepřeju si insolvenci ČD (nebo RGJ nebo LEO,…).
A nemám pracoviště v Koryčanech, ale chápu Vás, že se mě na to zeptáte ještě aspoň 10x, než Vám to dojde.
To je ale rozdíl koupit si něco protože to využijete než si to koupit abych zachránil ČD. Přeju Vám ať se Vám to vyplatí a s cestou vlakem jste vždy spokojen.
Lhát o tom kde pracujete sice můžete ještě 100x ale to nic nemění na tom že jste zaměstnanc SŽ na stavědle v Koryčanech! Ostatně už před několika měsíci jste to přiznal a potvrdilo to více diskutujících. Pane Axele 🙂
Rozum = IN100 se mi vyplatí
Srdce = pokud jedu daleko, tak dávám přednost vlaku, je-li to trochu možné.
A jde-li o zbytek Vašeho tvrzení, tak se odkážu na své předchozí odpovědi.
Víte jak: chytrému napověz, hloupého tr….
Hezký den.
Zřejmě spolehate na to že stokrát opakovaná lež se stává pravdou 😀
Odkážu se odkážu na své předchozí odpovědi.
Hezký den.
Nechápu proč se stydite za to že pracujete u SŽ
Viz výše
Proto tak často zde cituje jistého ministra propagandy.
A nekupte to za ty prachy, když by jste pak jel třeba Praha-Olomouc (250 km jedna cesta) nebo do Ostravy (350 km)…
Jestli IN100+1. třídu zdraží o 17%, tak to nebude za 26, ale za 30 tisíc.
Ty 4 tisíce úspory se vyplatí, pokud se nákup stihne do prosince, nebo kdy budou zdražovat.
Vždyť už dávno lidi vyhnali z vlaků na cesty do aut a pro těch pár lidí budou stačit minibusy 1+8 a ty slavné terminály zarostou kopřivama.
Ano…ale autobusové…protože kvůli 1-3 linkám nebude důvod udržovat (natož stavět) autobusové nádraží… 😀
To co se za totality stavělo ve velkém,teď se dobře ruší „“.levně nabytí rychle bozbiti „“ navrhují zrušit celé dráhy a jezdit jenom busem….
Myslím, že žádné významné počty neelektrifikovaných tratí (mimo Mostecké a Sokolovské uhelné pánve) se nestavěly.
Chápu, že nenávidíte dálkové vlaky, takže nutíte cestující do autobusů na 3 až 4 hodinové dálkové jízdy, přestože nyní můžou dálkovým vlakem. A to já zas dálkové vlaky chci, neboť je používám.
I naprostý laik si dokáže dohledat, že za minulého režimu probíhala v 50 – 70 letech obrovská elektrifikace. Kupříkladu trať Praha – Košice, a to ve větvích přes Ostravu i Valašské Meziříčí.
O elektrifikovanych tratích jsem nepsal, neboť jsou obvykle silné vytížené = železniční doprava na elektrifikovanych tratích bude pokračovat.
Já reagoval na pana predrecnika Zbyhnev, který navrhoval rušení tratí zbudovanych v minulosti.
A na téhle trati se jedná o nějakém nahrazení vlaků autobusy? Vůbec ne.
Nahrazení vlaků autobusy je na pořadu dne na nějakých lokálách, kde se za komunistů neudělalo nic. Kolikrát ani ta údržba ne.
A když se nic neudělalo za komunistů tak musíme jít povinně jejich příkladem?
Když to němělo smysl provozovat ani tehdy a dneska to stále smysl nemá?
Vlečku k Orlické přehradě po použití rozebrali…
Kde je solventní poptávka po železniční dopravě jsou i nové kolej viz Hradištko
https://www.zelpage.cz/zpravy/1083?lang=cs
Možná že to, co v minulosti předkové zrušili, tak se nyní obnoví
https://zdopravy.cz/navrat-tramvaji-na-karvinsko-kraj-planuje-trat-z-ostravy-pres-orlovou-125545/
Kdyby k této akci došlo, bude s někdejšími lokalkami mít společné jen hrubé směřování, ale jinak (stavebně) zhola nic. Takže slovo obnova není na místě.
Jakože když trať vede poněkud jinudy, ale cíl i start je stejný, tak se to nepočítá?
V tom případě mezi Č. Budějovicemi a Prahou vznikla nová železniční trať.
A všichni „ANObylolíp“ by měli odložit své povzdechy jak to tady všechno stojí za starou b… Neboť dřív byla tráva zelenější, squaw dávaly ochotněji, a ráno po whisky tak nebolela hlava.
Řidiče, máte?
A mohl bych je vidět?
😃
Řidiče samozřejmě nemají, velká část busů je popronajímaná různým podnikavcům, kteří posadili za volant Ukrajince. Radost se chtít na něco zeptat…
Řidiče budou mít v budoucnu, až bude po Praze a Středočeském kraji jezdit jen 64 autobusových linek.
To jich bude dostatek… 😀
No jsou na to vybaveni, na chuj umí posílat dobře… To musí stačit.
Osobně si myslím, že jde o pragmatické rozhodnutí, že ČD stopne investice/modernizace do málokapacitních dieslových vlaků. Resp. že přesměruje investice do nákupu autobusů po vzoru DB Regio resp. ÖBB. a) Některé dotační úřady příliš nechtějí dotovat vlaky s kapacitou menší než 120 sedaček. Pokud RS1 stál 700 tisíc EUR a řekněme dalších 10 milionů bude ETCS a vozí 10-20-30 lidí, tak je napováženou taková investice. Zvláště když Babišova/Okamurova/Filipova vláda schválila bezemisní mobilitu, tj. někdy po 2030 buď do RS1 doplnit těžké baterky nebo vyřadit. b) A pak je tu faktor konkurence. V Německu chybí peníze na dotování regionálních vlaků. Takže… Číst vice »
VT 798 a jim podobné jsou dnes do pravidelné hromadné dopravy nenasaditelné. V době svého vzniku (v padesátých letech) to byl sice zázrak na lokálkách, ale doba přece jen pokročila. Není jich dostatečný počet, řádný technický stav je již v principu neudržitelný, jsou vysokopodlažní, hlučné, neklimatizující. Byla to sice hezká doba let 2004 – 2010, kdy jsem s nimi osobně jezdil nejen na osobce do Liberce, ale třeba i rychlíky do Prahy, ale toto se rozhodně nevrátí. Navíc dvounápravové vozy bez čistících špalíků dnes nikdo do provozu nepustí, vždy jsme s sebou na české infrastruktuře museli tahat řídící vůz. Já… Číst vice »
Jestli jako náhradu některých osobních vlaků navrhujete autobusy, tož to Vás asi brzy přetáhnou do ČD, ne?
Proč by mě měly ČD přetahovat? Není to spíše na přetažení k objednatelům VHD?
Jinak u nás je tento systém dlouhá léta zaveden.
Existuje systém terminálů (soustředění zboží do jednoho místa), kde nosné přepravní relace jsou obsluhovány vlaky) a nenosné relace (tedy zpravidla rozvozové po okolí) jsou obsluhovány kamióny.
Takže paralela v osobní dopravě je prakticky úplně stejná, akorát nemusí vlaky zastavovat pod jeřáby a cestující si do rozvozových autobusů přestoupí sami…
To byl polo-žert.
A jestli se nepletu, tak prozovovatelé kamionů jsou ve smluvním vztahu s MTR, něco jako franšíza, ne
S MT. Jinak ano, dá se to takto říci.
My jaksi veřejného objednatele nemáme…
Jasně, chtěl jsem říct, že návaznou kamionovou dopravu jste si v MTR asi zařídili i bez velkých investic, do odborníků, údržby, parkingu, ne? Kde je vůle, tam je cesta = tak jak s busy v ČD.
P.S. Ještě k těm Schienenbusům… Jak je možné, že sezonně pravidelně jezdí M131, když mladší řada 815 dnes už nemůže, dle Vašich slov?
https://www.cd.cz/vlakem-na-vylet/vylet/breclavlednice/svezte-se-historickym-vlakem-na-vylet-do-lednice/16105
To je velice jednoduché. Protože si nikdo z českých muzejníků motorové vozy řady 815 nekoupil 🙂
Takže pokud by nějaké Schienenbusy byly technicky v pořádku, tak by mohly jezdit denně na lokálkách, tak jako 810 nebo jako M131?
M131 nikde denně na lokálkách nejezdí. Řada 815 je jen o kousíček mladší a podstatně složitější, nejde udržovat pouze kladivem. Byla by blbost, aby si něco takového v ČR muzejníci pořizovali, notabene bez údržbářské základny.
Díky za názor
A co to udělat obráceně? Proč jezdí souběžně na stejná místa Radnice-Plzeň.Co ty lidi z okolí svázet autobusama do Radnic
Ovšem – autobusová spojení musí být vedena kolmo k vlaku…např. Beroun – Kladno…
A přesně tento debilní nápad dostali v KČ kraji a chtějí hnát lidi z Třeboně do Budějovic na přestup na vlak do Borovan. Resp. do aut.
Když tak koukám právě na přímá spojení Radnic s Plzní, napadá mě otázka: Proč vlak?
Autobusová linka zcela ukázkově obsluhuje oblast Radnice – Chrást u Plzně, pak jede přímo do Plzně. Má to o 7 km blíže a jede o 6 minut rychleji. Nevynechává jedinou současnou železniční zastávku. Proč tedy platit řekněme 120 Kč / km za vlak, když můžeme platit třeba 40 Kč / km za autobus a ještě získat lepší službu?
Jakou lepší službu? Autobus, který věčně stojí na semaforech a je méně komfortní pro cestování, znamená lepší službu? 6 minut rozdíl jízdní doby je zanedbatelný a vzhledem k intenzitám silniční dopravy okolo velkých měst (v tomto případě Plzně) se snadno ztratí.
Pane Jelen,
ještě prosím tu Vaši 100x recyklovanou šotobajku, že 10 nebo 20 cestujících v 70 sedačkovém RegioSpideru/80 sedačkové RegioNově = plný vlak.
Díky. Když se má člověk čemu zasmát, tak hned je hezčí den.
Máte zcela jistě pravdu, 6 minut jízdy je problém zcela zanedbatelný. Ale cena za tuto službu, kdy autobus za 25*40 = 1000 Kč a vlak 32*120 = 3840 Kč, rozdíl bude i ve spotřebě nafty, se mi jeví dosti podstatný…
Pokud se nad tím zamyslíte, tak by tam mohli mít autobus v půlhodině / hodině a ještě by ušetřili.
Ne nemohli.
A jestli budou mít přípomínky, tak nedostanou nic… 😀
No jel jsem tím kdysi v neděli a byl jsem rád, že aspoň ten vlak 1x za 2 hodiny jezdil, autobus jaksi v sobotu a v neděli nepremával. Jezdí jen ve špičkách v prokladu.
Což ale není fyzický problém autobusu, že?
Ovšem – kam by koho asi tak vozil…když se o víkendu nevyučuje a v kancelářích nemaká…
Není to jediný případ. Stačí se podívat na souběh trati Čelákovice – Brandýs nad Labem a autobusové linky 655 a porovnat si jejich trasy a zastávky a rozsah územní dopravní obslužnosti.
Dovolil bych si nesouhlasit. Souběh spojů jen asi 2x za den (školní a odpolední špička), což si údajně vydupaly obce „za Radnicemi“, aby právě měly přímé spojení. Jinak jde o krásnou ukázku doplňování obou způsobů dopravy, kdy je to prostřídáno tak, aby byli uspokojeni všichni. Možná by se dalo uvažovat o zrušení „krátkých“ vlaků Plzeň – Chrást, tam opravdu časový souběh s busem je, ale neznám vytíženost, tak nechci bejt za chytrýho.
Tady by ale nebyl souběh vlaků a autobusů. Místo vlaků by jezdily autobusy. Obslouží více zastávek v zástavbě, jedou rychleji, jsou nízkopodlažní, klimatizované a jeden spoj vyjde objednatele na cca 1000 Kč, proti 3800 Kč u vlaku na pomalejší a delší trase. A vozidlo na takovou trasu se dá pořídit za 1/5 možná i 1/10 ceny drážního vozidla. V čem je problém? Argument, že lidi nechtějí jezdit autobusy a raději pojedou autem je lichý. To by potom z míst, kam koleje nevedou jezdily prázdné autobusy v kolonách aut.
Do těch úvah se nechci pouštět, napsalo se o tom mnoho. Já jen reagoval na příspěvek Martina, proč jezdí souběžně vlak i bus. Já to nepovažuji za souběh, ale doplnění. Poptávka po směru na Plzeň tam je a hodinový takt v prokladu vlak/bus + posílení ve špičkách je plně postačující.
Doplnění by to bylo v případě, že by autobus jel úplně někam jinam, řekněme Ejpovice – Třemošná.
No…zkuste se podívat k nám…
U nás jezdí autobusem jen lidi, kteří řidičák z nějakého důvodu nemají (zejm. školní děti) nebo ti, kterým se auto rozbilo.
Normálně totiž jezdí auty, nebo právě vlakem (obzvlášť od té doby, co jezdí ráno v půlhodinovém intervalu).
To asi bude tím, že u vás ten vlak do spádového centra jede. Když nepojede a bude jezdit autobus, pojedou autobusem, tak jako jinde, kde vlak nejezdí.
Jak že to bylo s tím Evropským rokem železnice? Přilákat víc lidí a zboží na železnici?
Kecy v kleci, kde nic tu nic. Vlk se nažral, koza zůstala celá. A veřejnost je spokojená, že se „něco“ dělá.
Veřejnost si ničeho nevšimla. A kdyby všimla, většina by myslím soudila, že to byly vyhozené prachy.
Reakcí jsou např. stavby, které byly v plánu do 2030 jako např.:
– zprovoznění pilotního úseku VRT Praha – Poříčany
– modernizace dráhy v úseku Velký Osek – Hradec Králové (bez Libické spojky)
– postupná rekonstrukce dílčích úseků dráhy Ústí nad Labem – Cheb
– začátek modernizace dráhy Brno – Přerov
– dokončení modernizace dráhy Praha – Beroun (v údolí řeky Berounky)
– dokončení modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice
zdroj: letošní Plán dopravní obsluhy Ministerstva dopravy str. 188
Tak si k tomu za těch 8 let sedneme a podíváme se, kolik z toho bude realitou…
Za 8 let bude tak leda nickolejný provoz na 171.
Veškeré ty Evropské roky, Světové dny a jiné intervaly jsou tak nějak…na h***o…
Lid cestující, pracující a vůbec existující se totiž řídí hlavně směnářem, případně školním rozvrhem svého potomstva…
Akorát že v poskytování autobusové dopravy bude vždy někdo jiný levnější, a po odeznění prvotních protestů proti rušení vlaků na každém kraji nutně zvítězí úvaha, že platnost ČD-tarifu za to prostě nestojí.
Ne že bych si zrovna já neuměl tu či onde představit náhradu 810 busem, ale opravdu nechápu, že si šéf ČD neuvědomuje, že právě (železniční) dopravce je ten v podstatě jediný subjekt, který na tom fakt žádný zájem nemá.
Řadu krajů platnost ČD tarifu už nezajímá, protože tam ČD tarif už neplatí, nebo platí jen velmi omezeně
V kterém kraji tarif ČD neplatí?
Není to tak že platí všude ale paralelně s ním existuje i krajský tarif?
V JMK pro cesty v rámci kraje to není ani paralelně.
A jak to je?
když jedete vlakem objednávaným krajem, jedete na jízdenku IDS nebo SJT, jinou vám neprodají a neplatí tam,
pokud jedete vlakem, který objednává MD, tak tam tarif ČD platí také (společně s IDS a SJT), ale doporučuji se podívat na konkrétní linku, IDS tam obvykle neplatí v celé trase
V PLK pro jízdy po kraji tarif ČD neplatí, pokud se nepletu, je totéž i na Ústecku. Na výběr je buď jízdenka krajská nebo SJT, jízdenky ČD jen pro dojezd z jiného kraje
Ano…třeba nezanedbatelná linka z Berouna…
Nějak nechápu v čem vidíte problém.
Pokud kraj bude tlačit na cenu na nějaké lokálce a ČD už s vlakem nebudou moct jít s cenou dolů a kraj se tedy rozhodně vlak na této lince zrušit, tak proč by tam ČD nemohli nabídnout ten bus.
Jako že pro ČD je lepší nic než bus?
Tak existují
Segment autobusové dopravy je obvykle pravidelně ziskový. Což ČD dlouhodobě neumí, navíc si tím mohou pomoci při výlukách a mimořádnostech a také v návazné dopravě na vlaky. Druhou věci je, že na železnici bude čím dál větší konkurence a GWTR či Arriva generují zisky v regionální dopravě, takže mají větší zájem růst na trhu a tento segment vcelku umí levněji než ČD. Obecně ČD chybí dlouhodobě jasná strategie vývoje a použití dát o cestujících, které podporuje politika MD o získání moci nad co největším množstvím spojů. Zjednodušeně by měl vzniknout model,kdy expresní vrstvu jezdí dopravci na komerční riziko podle svých… Číst vice »
Vzhledem k chybám v minulosti nyní ČD bojuje o přežití.
Skupina ČD dlužila k 30.6.2022 cca 70 miliard a za dalších 50 miliard měla objednaných investic zejm. vlaků. S ročním úrokem 5,63% to za 30 let znamená, že po přičtení úroků bude kupní cena a úroky na dvojnásobku kupní ceny.
Čili současné vedení ČD řeší jak se vyhnout insolvenci. Na desetiletou strategii už není čas a ani peníze.
Osobně předpokládám, že ČD MUSÍ seškrat investiční plán – viz letos na jaře:
„Během deseti let by České dráhy měly dát na investice 100 miliard korun.“
https://zdopravy.cz/rozhovor-firme-neprospiva-ze-kazdy-rok-prijde-nekdo-novy-rika-sef-cd-krapinec-112968/
Ty furt s tou insolvencí, zkus taky něco jiného .
Rakouský dráhy měly před 5 roky dluh 25 miliard euro, a nějak nevidím , že by to byl problém.
viz měsíční směnky ČD, cituji:
„Během července a srpna 2022 splatila mateřská společnost směnky v nominální hodnotě dvou miliard korun, ale současně vydala nové se splatností v srpnu a září ve výši 2,5 miliardy korun.“
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-upsaly-dluhopisy-v-hodnote-pres-dvanact-miliard-korun-urok-dosahne-5625-128272/
Např. firma SAZKA s dřívějšími vlastníky (sportovci) si také půjčovala na směnky, pokud se nepletu. A pak přišla insolvence.
To by musela Česká pošta zkrachovat už před lety.
Neboť dopisy si už nikdo neposílá, kdežto vlakem se bude jezdit čím dál víc…
Vždyť lidé pořád sází Sportku, akorát SAZKA už má jiné majitele, než ty dřívější (sportovce), kteří kvůli velkému zadlužení/přehnaným investicím dovedli SAZKu do insolvence.
A ČD tarif je něco, bez čehož ty vlaky nelze provozovat?
ČD Bus má smysl při nehodách. Ale toho jsem si nevšiml.
Jako že ČD bude držet 60 autobusu s řídící v pohotovosti a budou čekat až „jednou za rok“ dojde k nějaké nehodě???
No…při nehodách asi těžko.
Ale výluk je a bude všude mraky…
Vlak místo autubusu je totéž jako protéza místo vlastních zubů ,účel to sice splní, ale není to ono!
No jo, jeden nový RegioShark za 90 milionů nakoupený za úvěr úročený 5,63% znamená dalších 90 milionů Kč na úrocích, čili 180 milionů za vlak se 120 sedačkami. V 2017 SOR smluvil 50 částečně nízkopodlažních autobusů do Prahy, kus za 4,1 milionu.
Možná bylo rozumější realizovat méně okázalé investice do betonu na vedlejších tratích. Jako např. v loni zastávky v Holešově a v Bystřici pod Hostýnem za 900 milionů dle Babišovy/Okamurovy/Filipovy vlády. https://zdopravy.cz/dve-stanice-na-regionalni-trati-z-kojetina-do-valasskeho-mezirici-ceka-investice-za-900-milionu-kc-70511/
Jemně si dovolím upozornit, že do Holešova vede dálnice.
A kolik má ten SOR sedaček?
U toho RegioSharku to vychází na 1,5 milionu za sedačku…
https://zdopravy.cz/praha-koupi-od-sor-dalsich-50-autobusu-zverejnila-ceny-za-miliardovy-kontrakt-2256/
Patrně SOR BN12, tj. 26 až 40 sedaček
U toho autobusu cca 100 000 Kč.
Jemně si dovolím upozornit, že do Holešova vede dálnice.
A co jako. To se má ta stanice nebo celá trať zavřít?
Ocitoval jste jen část. Citujte celé, neboť pak měníte význam.
Ani v zápalu obhajoby zombie železničních linek, není povoleno téměř vše.
SOR nebo autobus? To jsou 2 hodně rozdílné kategorie…
Např. IVECO ve velké soutěži pro pražský DPP nabídlo o chlup menší cenu mež SOR – 12m dlouhé autobusy
https://zdopravy.cz/necekany-obrat-v-soutezi-na-300-autobusu-pro-prahu-zakazku-ziska-sor-levnejsi-iveco-vyrazeno-7051/
P.S. SOR je dlouhodobě jednička dle množství, pokud se nepletu.
Pletete, Iveco Vysoké Mýto prodá mnohem více, ale většinu do zahraničí. Sor žije z toho, že své zemědělské stroje procpe výběrovými řízeními městských firem, někdy nízkou cenou, někdy stížnostmi a obstrukcemi.
Vzhledem k zadlužení firmy ČD, se při nákupu busové flotily budou dívat zejména na kupní cenu a na možnost financování operativním leasingem popř. zpětným, hádám.
A jestli koupí busy ve stovkách kusů, tak i dle nákladů na vybudování vlastního servisního zázemí, např. v oblasti Podřipska.
Za mě má pan lichy základ uvažování. Většina , krom pár vlaku na kom riziko, je to starost objednavatelů a ČD si má řešit své dluhy a ekonomiku provozu ve vysoutezenych mantinelech. Autobus na výluky a případně rozšíření nabídky beru ale o tom , zda lidí budou obsloužení busem , vlakem , lodi či letadlem absolutně nerozhoduje , vůbec to není jejich produkt. Ty hromady šrotu co nás zde obsluhují do vlaku z aut opravdu nikoho nenalakaji ani při stávajících cenách a infrastruktura jde taktéž mimo ně. Ten dluh je až alarmující vzhledem k množství a kvalitě provozovaných strojů .… Číst vice »
8.10. 8:05
Životní nutnost je auto to pro lidi, kteří neumí používat nohy.
Omlouvám se lidem z opravdu odlehlých míst a invalidům.
Bez auta žiju na vesnici celý život. Spokojeně, jen jsem si musel některé věci upravit.
Buď jak buď, auto je na vesnici, a to i na vesnici s dobrým VHD spojením, pro většinu lidí faktor zvyšující kvalitu života. Tím neříkám, že někdo nemůže být spokojený bez auta, jistě může, ale většina lidí dostupnost auta oceňuje.
Akorát že ta kvalita života není myšlená reálně, ale jako určitý status (koukněte, jsem bohatý – mám auto!).
Jsem si jistý, že pokud by dálniční známka stála 6500,-Kč, tak by to některé lehčí případy ze závislosti vyléčilo – v případě platby za kilometry při tunách by to vyléčilo i fosílie…
Ale právě z tohoto důvodu by se minimálně v mém okolí jako autobus vyplatila jedině buď Dekstra nebo rovnou nějaký minibus – školních dětí zas tolik není (ty malé vozí rodiče právě autem) a dospělí jezdí autobusem jen tehdy, pokud se jim auto rozbije…
Ale prdlajs status; auto na vesnici přináší dopravní flexibilitu a rychlost, což umožňuje realizovat aktivity, tvořící tu kvalitu života.
A nejen pro majitele vozu, ale i pro jeho příbuzné. Například odvézt bábi k doktorovim, obecně do města. Ona už chodí jen o dvou holích a kilometr neujde.
Přesně. Babi j doktorovi nebo dětem do lékárny. Příkladů by se našlo hodně.
Ve vesnici, kde je nejbližší vlak 10 km daleko snad.
Ale ve vesnici, kde je nádraží za posledními domy (Liteň, Řevnice aj.), nebo de iure dokonce mezi nimi (Karlštejn, Černošice) je auto opravdu postradatelný luxus…
A pak se bav s volem o sobotě když ho v pátek ….. Nežijí pro jízdu vlakem , ten má sloužit mě . Auto je nutnost a s luxusem to nespojuj
V obcích do 500 obyvatel nežije ani milion lidí.
Pokud by se obcím mezi 500-5000 obyvateli povolilo provozovat vlastního šamana a kováře s licencí na trhání zubů, pak by váš argument možná něco vážil. Dnes ale potřebují reálně auto v rodině daleko vyšší miliony Čechů.
Status v podobě napdrůměrně staré Fabie/Oktávky s velmi podprůměrným nájezdem. To jako vážně?
Taky jsou ty případy…
A co teprve žít ve městě…neřkuli v Praze (de facto) – 3 linky metra, 26 linek tramvají…
„neumí používat nohy“
Občas je potřeba dovézt pytel cementu, pytel krmení pro slepice… Chci vás vidět – objednáte si dovoz nebo rovnou řemeslníka, aby to udělal za vás. A vy jste se mohl povyšovat.
Dnes mi na vesnici přivezou všechno, na co si vzpomenu, od stavebnin až po jídlo Potřebují prodat, tak přivezou.Co se týče sociálních služeb, tak bez problémů.
Neříkám že to nejde, ale na nákupy se na vesnici auto hodí. Vím o čem píšu, několik málo let jsem s bývalou přítelkyní na vesnici strávil. Nejen stavebniny, potraviny, ale třeba i obyčejný blbý vypínač se musel nějak zajet koupit. I když zrovna já na takové drobnosti vzal kolo a měl důvod se projet. Jenže být to v kopcích, asi bych se rozhodnul jinak.
Přesně tak, jak píšete na začátku příspěvku: Kdo objednává a platí, ten poroučí. ČD by se primárně měly starat o svoje věci, problémů a věcí k nápravě mají více než dost!
Bývalé ČSD v předválečné době vlastnily a provozovaly i autobusy. Jednak jako přípoje a taky občas nahradily vlaky na tratích s malou přepravní poptávkou.
Však taky nahoře, ještě před Vámi, jsem psal o lidech, kteří byli odejiti z ČD, když chtěli začít s autobusovou dopravou – vzorem jim byla právě 1. republika.
Auto není nutnost na většině území. Na druhou stranu není to ani luxus. Prostě jsou situace, kdy je auto pohodlnější a rychlejší s možností přepravy třeba nějakého nákladu. Na druhou stranu, když je dostatečná nabídka rychlé VHD, tak než jet autem hodinu za 190 – 240 Kč (podle ceny PHM), nemám problém jet autobusem hodinu a půl za 90 Kč. Ale musím mít jistotu, že pojede nějaký i zpátky.
No nevím, jsou obce, ze kterých se v sobotu rano na 6 do města nedostanete, občas lidé chodí do práce i o víkendech, svátcích a pak nastupuje otázka co s tím, bingo, pořídím si auto a když už ho mám, tak ho budu vytěžovat, než jen o sobotách..
Já vím, že jsou takové obce. Proto jsem napsal na většině území. Jsou kraje, které to pochopily a VHD jezdí i o víkendech a jsou kraje, které to nepochopily. A ano, jsou i obce, kde je to s VHD špatné i ve všední dny, ale to je na menšině území s menšinovým počtem obyvatel.
Ne, nejsou takové obce. Takových obcí je plno, a dopravní obslužnost je na velké části území ČR špatná i přes týden. Mizerná až nulová o víkendech.
O skutečnosti, že autobusy a vlaky staví úplně mimo místa, kam člověk potřebuje jít, se pak ani nemá smysl bavit. Tahat týdenní nákup kilometr pěšky, pro sedmdesátiletého člověka fakt radost…
Neděkuji, radši auto.
„Pro České dráhy není konkurentem autobus, ale osobní automobil.“
Tak to ultrašotouše, pro které je autobus horší třídní nepřítel než auto, asi rozhodí od jedu.
Jojo, tady bude dnes veselo…ještě když to řekl šéf ČD. Asi jako bývá veselo v diskuzi na novinkách, když se tam objeví článek že Zeman kritizuje putina. 😂😂
Ono reálně spousta železničních dopravců provozuje v rámci dceřiných společností autobusovou dopravu, stejně tak někteří autobusový dopravci expandovali na železnici.
A ono pořídit autobusy pro regionální dopravu je obvykle o řád nižší číslo než nová jednotky
No to souhlasím. Jen si pamatuju, jak zde někdo z ultras kdysi napsal, že je pro něj přijatelnější, aby lidi ze zrušené lokálky jeli autem, než kdyby ji měl nahradit autobus…
Někdo kdysi :-DDD
Tak tomu říkám relevantní názor 😀
A ty řidiče berou kde?
V uprchlických táborech?
Humbuk…
Jsem si naprosto jistý, že pokud by i v autobusech platil normální kilometrický tarif – řekněme 1,80 Kč/km – tak by některé linky mohli rovnou zrušit pro zoufalý nedostatek cestujících.
Dálkové autobusy nejsou dotované a uživí se. A kupodivu je tam WC, klimatizace, WiFi jako standard. Jestli to není tím, že se řídí potřebami cestujících nikoliv objednatelů dopravy.
Neuživí. Poslední roky dálkové linky mizí jedna za druhou. Tedy vnitrostátní. Co zde jezdí jsou většinou mezinárodní dálkové busy.
אֲדֹנָי!
Kdo mluví o dálkových autobusech. Já mám na mysli normální linkové…
Vždyť já zrovna v pondělí jel z Litně do Berouna – ale skoro celou cestu sám…
Mimochodem takový Flixbus nabízí Zličín – Lobzy za 89,-Kč, ačkoliv je to 77 km – tj. 1,15 Kč/km…
Ale v budoucnu to bude muset být nejméně 176 Kč, aby měl vůbec z čeho platit dálniční mýto (po reformě t²/km)
Co ta hebrejštině ?
Za 1.80 Kč/km by to byla komerční cena. Kdyby se měla komerční cena vyčíslit na železnici, byla by násobně vyšší. A je tedy pro objednavatele levnější objednávat si službu za méně peněz než za víc.
Ovšem…železnice je veřejná doprava, u které se o komerci nemluví…
Humbuk…
Jsem si naprosto jistý, že pokud by i ve vlacích platil normální kilometrický tarif – řekněme 1,80 Kč/km – tak by některé linky mohli rovnou zrušit pro zoufalý nedostatek cestujících.