Autobusy

Potvrzeno: Deutsche Bahn opouští dálkové linky, konec postihne Student Agency

Nový autobus Scania Irizar i8 v barvách DB IC BUS. Foto: Jan Sůra
Nový autobus Scania Irizar i8 v barvách DB IC BUS. Foto: Jan Sůra
Odchodem německého dopravce z autobusové dopravy končí v Česku dvě linky: do Mannheimu a Lipska.

Společnost Deutsche Bahn (DB) ukončí od ledna provoz autobusových linek pod značkou DB IC Bus. DB to potvrdila oficiálně na dotaz deníku Zdopravy.cz. Konec je komplikací pro českou společnost Student Agency, která provoz většiny linek zajišťovala.

O možném konci linek jsme informovali včera, mluvčí DB již zprávu o zrušení autobusové divize oficiálně potvrdila. „Deutsche Bahn ukončí zbývající spojení IC Bus mezi Německem a okolními zeměmi letos v prosinci,“ potvrdila mluvčí. Dopravce konec vysvětluje i tím, že se zavázal německé vládě zaměřit se na ekologičtější železniční dopravu.

Pod značkou IC Bus provozují Deutsche Bahn autobusovou dopravu už od roku 2009. Firma se z autobusů ale postupně stahovala: ještě před čtyřmi lety nabízela 18 dálkových linek. Aktuálně provozuje linky z Prahy do Lipska a z Prahy do Mannheimu přes Norimberk a Heidelberg. Firma výrazně ustoupila na trasách FlixBusu.

Konec značky DB IC Bus znamená také výpadek pro českou skupinu Student Agency, která pro DB jezdí od roku 2011. Tuzemská společnost provozuje autobusy v nátěru DB. Jízdní řád, marketing či prodej jízdenek jde za německým dopravcem, Student Agency zajišťuje autobus a řidiče. Loni Student Agency zařadil pro provoz na těchto linkách nové autobusy Scania Irizar i8.

„Jejich ukončení nás samozřejmě mrzí, ale je to rozhodnutí německého partnera, které se týká všech autobusových spojů i v dalších zemích, na jehož objednávku a v jeho barvách Student Agency tyto spoje provozovala,“ řekl mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj.

Firma podle něj bude pro autobusy z těchto linek hledat jiné využití. „Jsou to nová vozidla, která mají špičkové vybavení – například plnou možnost přepravy osob na invalidním vozíčku – včetně plošiny pro nástup těchto cestujících. Budeme plánovat jejich další využití v rámci našeho provozu,“ dodal Ondrůj.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krušnohorec

Takže se budou hůře pseudosoutěžit vlaky v Kotlince.

ajemgut

konečně, nemaviděl jsem, jak mi Idos vyhledaval tyto busy, i když jsem měl zadané pouze vlaky

Leinad

Mezi kategoriemi vlaků je EC, IC, R, Os… bus.
Když vyhodíš kategorii vlaků bus, tak to nenajde. (Ale nenajde ani vlak s náhradní autobusovou dopravou).

dopravák

Protože by CHAPS požadoval za doplnění detailnější kategorizace druhů spojů do svého vyhledávačového SW nehoráznou cenu = následek dlouholetého monopolu na vytvoření a provozování SW pro vyhledávání spojení …

Alibaba

Tak jsem zvědavej, jestli teda Němci v téhle relaci (Domažlice – Mnichov/Norimberk) nějakou tu ekologičtější železniční dopravu podpoří nějakou lepší tratí, když to slíbili.

MLB

A copak my máme na své straně hranic něco lepšího? Jediné, co na trase Praha-Furth im Wald snese přísnější měřítka je úsek z Berouna do Plzně… to je trochu málo.

Alibaba

Tak alespoň se něco chystá. Tunel do Berouna, a dál VRT do Plzně. Chystaj něco Němci? Na druhou stranu, jestli oni něco začnou, tak jsou to schopni postavit dřív než my.

MLB

Tunel do Berouna je pořád spíš sen než reálný projekt, k jeho praktické realizaci nejsme o nic blíž než k letům na Mars…

J.K.

No, postihne – jestli naopak i během lockdownu až do prosince jezdí na účet DB, tak je to poměrně parádní situace…. A po coroně snad nebude problém pro ty busy najít práci – to je spíš teď…

Flix teda v busech v Německu ještě více posílí monopol….

Láďa

Doufám že pan Jančura a jeho tým lidí bude dál tvrdě pracovat , tuto krizi přežijí a budou dál poskytovat služby které je tak proslavily ,,, posunul cestování na jinou úroveň a i když se najde furt někdo kdo kritizuje, tak já mám k tomu co dokázal velký respekt !!!

M H

Co se týče autobusů, tam rozhodně ano. Nicméně jde-li o vlaky, na relaci Brno – Vídeň/Praha dám vždy přednost Railjetu ČD.

Petr766

Jj to se vyplatí. Jet dražším a méně pohodlným spojem.

Jan

Nejenom Vy, i sám pan Jančura. Delší dobu jsem nejel, ale předtím jsem ho několikrát potkal v 1. třídě railjetu i Metropolitanu.

Jiří Kocurek

A to předtím bylo v době, kdy tam jezdil vlak Regiojetu nebo v době kdy ještě nejezdil?

Pe.tr

Spíše se byl podívat na kvalitní , nové vlaky a jak se to nemá dělat .

Jan

Už jezdil.

4918

No tak se šel podivat na 1čku konkurence

Aleš

Já radši RegioJet. ČD ne

Peeetr

Úroveň Jančury se ukázala už před rokem, když začal masově rušit stevardky.
Jak vypadá cestování na opravdu jiné úrovni v autobusech se víc dozvíte i v Turecku, kde luxusních linek jezdí stovky.

Leoš Konečný

Prosim vas – stevardky zrusil hlavne kvuli tomu, ze se do autobusove dopravy zacali montovat studentici z nemecka s tou svoji zelenou parodii, kterou jim financovala investicni skupina co musi vyprat penize aneb jak je to ted u start upu moderni ale to nema s podnikanim a s dopravou vubec nic spolecneho. Ono nakoupit autobusy a zamestnavat vlastni lidi to uz chce sakra odvahu. A pokud vim, stevardi bylo zruseni pouze na nekterych vnitrostatnich autobusovych linkach

pozorovatel

On snad Jančura nakoupil nějaké autobusy? Já jsem si vždycky myslel, že to je jen leasing – a on tedy není?

Leoš Konečny

Tak to jste si myslel spatne, ono spousta autobusu je jiz vlastnich. A i kdyby, lesung je stale podnikatelske riziko. Kolik jich ma Flixbus na lesing??

Jirka

Lada: Doporucuju pod panem Jancurou pracovat a setkavat se s nim coby jeho zamestnanec. S velkou pravděpodobností pak byste mluvil jinak. Ze svych zkusenosti muzu rici ,ze jako podnikatel klobouk dolu, jako sef se vsak chova jako ho.ado a uz nikdy vic.

Zbyněk

Neuživily by se autobusy na stejných linkách, které by provozoval RJ na své triko? Samozřejmě by odpadli cestující přestupující ze sitě DB. Otázka je, jaký podíl tvořili a jak moc by byli adaptovatelní na nákup dvou jízdenek zvášť bez garantovaného přestupu.

Kernteriér

Podle mého názoru ne. Kdyby to byl kdovíjaký kšeft, tak by to DB neukončovaly, i když chápu rozdíl v rozumné ziskovosti v českých a německých podmínkách. A bez provázanosti se sítí drah to bude ještě horší.

Peeetr

V podstatě jste napsal všechno špatně.
DB to primárně ukončují, protože se zavázali vládě pro zvýšení dotací dělat jen železnice.
V českých podmínkách mívají firmy zvláště zahraniční daleko větší ziskovost než co si můžou dovolit v Německu.
Provázanost na síť drah může snadno pokračovat i pod Žluťákem, jen bude muset provést reklamní kampaň, aby uživatelé věděli kde si nově kupovat lístky.

Kernteriér

Provázaností jsem myslel především jednu jízdenku, což pochybuji, že by šlo.
O rozdílné ziskovosti jsem psal.
V této době nebude nikdo rozjíždět byznys, který by neměl jasný přínos. A ten tady nevidím.

noerf

Pokud Student agency bude nabízet jízdenky na vlaky DB, což myslím umí, tak pořád můžete jezdi na jednu jízdenku, ale nebude se kupovat u DB, ale u Regiojetu.

Kernteriér

Tak umí to teď, čemuž rozumím. Otázkou je, jestli to bude možné i pak. A jestli půjde jet na jednu jízdenku, nebo s RJ do Německa a dál na jízdenku DB.

dopravák

„A jestli půjde jet na jednu jízdenku, nebo s RJ do Německa a dál na jízdenku DB.“
Vždyť to je přece úplně jedno, bude-li možno obě jízdenky zakoupit najednou a na jednom místě jako „virtuálně jedinou“, jen vystavenou na dvou samostatných dokladech – nebo co na takovém řešení vadí?
Koordinace spojů přitom s tím, zda cestující cestuje na jeden nebo na více vzájemně navazujících dokladů, nemusí vůbec souviset – všechno je jen záležitost dohody zaměstnanců „základního řízení“ a adekvátního nastavení „operativy“, pro kterou je samozřejmě třeba vytvořit i patřičné technické předpoklady.

Jaaaa

Já s režijkou nejedu. 😀 😀 😀

Leoš Konečný

Ty jeď šukafonem

režista ČD

Na síti DB ovšem už nic jako „šukafóny“ nejezdí – to, co Němci už odstavili, nakoupili čeští „priváti“ (včetně Jančury !!!) a obšťastňují tím české platící cestující v ČR …

4918

No oni by tím asi nejezdily kdyby v česku jezdilo neco kvalitního kromě vozů ex ÖBB

Jaaaa

Holt, do teď to s FIP šlo. Nikdy jsem to nevyužil a už to asi ani nestihnu. 😉

Leoš Konečný

No jeste by musel zazadat o licenci na tyto linky, coz asi samozrejme neni problem, ale predpokladam ze tyto busy nasadi na nejakou zahranicni linku nebo pripadne na posily

Travegoist

V rámci přirozené obměny parku těch 9 vozů hladce nahradí 8 osmiletých vozů (které lautr ještě nebudou Euro VI) a naběháno budou mít těžce přes milion km…

Leoš Konečny

Euro 5 jsou