Místo modré oranžová. Správa železnic v Hustopečích vyměnila barvu zábradlí
Od prosince budou jezdit z Hustopečí přímé vlaky do Brna.
Správa železnic finišuje s modernizací a elektrizací tratě ze Šakvic do Hustopečí u Brna. Samotná stanice v Hustopečích projde oproti jiným nádražím v české železniční síti po modernizaci i jinou vizuální proměnou: namísto desítek metrů modrého zábradlí budou zábrany v oranžové barvě.
„Vyšli jsme vstříc přání občanů a vedení města Hustopeče u Brna. Barva odkazuje na městskou vlajku, proto dominuje i zrekonstruované stanici. Nejde o změnu v barevnosti, ale výjimku,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Modré zábradlí se stalo v řadě případů nelichotivým symbolem utrácení za modernizace železničních stanic, v řadě případů vyrostlo i na místech, kde není jasné, koho chrání. Správa železnic ale kritiku odmítá, vysvětluje to bezpečností a normami. U některých akcí z poslední doby se ale někdy zábradlí tak intenzivně neobjevuje, například v Mikulášovicích. Samostatnou kapitolou je pak modernizaci Švestkové dráhy v majetku AŽD Praha, kde po modernizaci žádné nové kovové trubky nepřibyly.
K plnému obnovení provozu na trati dojde s novým jízdním řádem, stavebně bude hotovo v lednu. Modernizace trati vyjde na 1,6 miliardy korun.
V obou stanicích vzniká bezbariérový přístup na nástupiště. V Šakvicích je nový podchod, který zároveň vytvoří kratší a bezpečnější cestu pro veřejnost směrem od autobusového terminálu. Ve stanici Hustopeče u Brna vznikla dvě bezbariérově přístupná nástupiště a přístřešky pro cestující. Úpravami prochází také výpravní budova v souvislosti s umístěním nových technologií.
Do Brna po modernizaci déle než dosud
Pro cestující bude zahájení provozu rozpačité: dopravní koncept počítá s přímými osobními vlaky do Brna, které ale budou častěji zastavovat než spěšné vlaky, do kterých lidé dosud přestupovali v Šakvicích. V praxi se tak doba jízdy do Brna lidem prodlouží. „Technické parametry trati umožní zkrácení jízdní doby z Hustopečí do Brna na zhruba 35 minut. Skutečný čas ovšem bude záležet na jízdních vlastnostech vozidel a počtu zastavení daného spoje,“ uvedla Správa železnič v tiskové zprávě.
Jihomoravský kraj počítá s nasazením moderních výkonných vozových jednotek podle Správy železnic nejpozději v roce 2023/2024. Zároveň plánuje koncepci dopravy na předmětném úseku, kdy bude upřesňovat obslužnost jednotlivých zastávek konkrétními spoji. „Tato dvě opatření budou ve výsledku určovat zkrácení dojezdových časů až na plánovanou půlhodinu,“ dodala SŽ v tiskové zprávě.
Modernizace trati běží od loňského roku, zakázku získalo sdružení nazvané Šakal složené z firem Subterra, OHL ŽS, Firesta-Fišer rekonstrukce a stavby a Elektrizace železnic.
Rozsáhlá fotogalerie k výstavbě je na facebookovém profilu Správy železnic.