Ministerstvo dalo ve sporu o autobusovou linku z Varnsdorfu do Prahy za pravdu soukromému dopravci
Podle ministerstva dopravy bylo stanovisko libereckých krajských úředníků nezákonné a může přinést odliv cestujících.
Ministerstvo dopravy zrušilo stanovisko Krajského úřadu Libereckého kraje, kvůli kterému společnost Quick Bus opustila loni na konci listopadu spojení Šluknovského výběžku s Prahou. Rozhodnutí ministerstva může přitom ovlivnit i podobné spory mezi krajskými úředníky a provozovateli komerčních autobusových linek i v jiných částech republiky.
Ministerstvo dopravy vyhovělo v rozkladu námitkám dopravce. Zrušení stanoviska Krajského úřadu Libereckého kraje, které bylo součástí řízení o nové licenci na linku, vyplývá z rozhodnutí, které redakce získala a je ke stažení zde. „Závazné stanovisko dotčeného úřadu je nezákonné,“ konstatovalo ministerstvo. Podle textu rozhodnutí úřad dostatečně neodůvodnil, proč by komerční linka neměla relevantní benefity pro cestující ve srovnání s negativními dopady na dopravu provozovanou v závazku veřejné služby.
Krajský úřad ve svém stanovisku vyloučil přepravu na území celého Libereckého kraje celotýdenně od 4 do 22 hodin. Dále stanovil časové omezení spočívající ve vyloučení přepravy mezi zastávkami na území Libereckého kraje a Prahy 30 minut před a po odjezdu spojů dalších linek, což fakticky znamenalo zrušení provozu soukromého dopravce.
Pomalejší spojení, větší náklad z veřejných rozpočtů
Quick Bus jezdil na lince od roku 2005, částečně musel omezit provoz během pandemie. Právě to bylo pro dopravní organizátory z Libereckého kraje záminkou k tomu, jak začít dopravu z jiného kraje do České Lípy řešit po svém a bez komerční dopravy. Komerční linka se uživila bez peněz daňových poplatníků, pouze stát v posledních letech kompenzoval jím nařízené slevy. Po integraci linek dopravců ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec musí kraje za provoz linky nově platit několik milionů korun ročně.
Ministerstvo se také pozastavilo nad argumentací Libereckého kraje a krajského koordinátora veřejné dopravy. Podle rozhodnutí ministerstva není možné porovnávat dálkovou linku, která jede z Libereckého kraje už bez zastávky až do Prahy, se spojením, které má ještě z posledního místa v Libereckém kraji cestou do hlavního města jedenáct dalších zastávek.
„Pokud je po většinu dne jedinou alternativou cesty do Prahy takovýto zastávkový autobus, nelze vyloučit, že naopak značná část potenciálních cestujících zvolí individuální dopravu, protože výrazně déle jedoucí méně komfortní příměstský autobus není pro takové cestující dostatečně atraktivní alternativou. Ve výsledku tak poklesne počet cestujících ve veřejné dopravě jako celku a cestující, kteří absolvují svoji cestu autem, pojedou autem i zpět, místo toho, aby případně využili k jedné z cest například závazkovou dopravu,“ napsalo ministerstvo do vysvětlení.
Quick Bus chce návrat
Majitel Quick Busu Rostislav Bošek uvedl, že se s rozhodnutím seznamují a analyzují je. Žádost o licenci bude muset znovu posuzovat ústecký krajský úřad. Záležet bude i na stanovisku libereckého krajského úřadu. „Rádi bychom se na trasu vrátili,“ potvrdil Bošek. Bude ale muset znovu hledat řidiče, většinu z nich byl nucen propustit.
Liberecký kraj, resp. jednatel jeho podřízené organizace Korid LK Otto Pospíšil, sepsal rozsáhlé stanovisko k problematice nastavených podmínek loni. Rozhodnutí opakovaně hájil také náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Verdikt ministerstva může mít zásadní vliv na rozhodování úředníků v jiných krajích. Podobné spory nedávno vedl RegioJet v Jihočeském kraji, aktuálně United Buses na Vysočině.