Všem se nikdy nezavděčíme, dvě změny však budou revoluční, říká autor úprav linek pražské MHD

Kontrolní den na dokončovaném Dvoreckém mostě v Praze (10. září 2025). Foto: Zdopravy.czKontrolní den na dokončovaném Dvoreckém mostě v Praze (10. září 2025). Foto: Zdopravy.cz

Náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt popsal, co Pražany cestující MHD brzy čeká.

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Pokud to myslíme vážně s tím, že chceme dostat v Praze lidi z aut do MHD – vzhledem k tomu, jak neudržitelná je doprava autem po městě – musí padnout jedno tabu Pražská integrovaná doprava, a sice že autobusy zastavují na všech zastávkách, které po trase mají. Na obrázku vidíte krakovský autobus MHD na expresní lince 502. Linky 5xx v Polsku fungují tak, že zastavují jen na vybraných zastávkách a spojují město typicky tangenciálně, aby se nemuselo jezdit přes centrum (zrovna v Krakově teda linky 5xx centrum „lížou“, protože jedou po Alejích Třech básníků, ale v Praze bych to nedělal).… Číst vice »

Klondajk

To už tu bylo v první půlce sedmdesátých let. Autobusy byly stovkové za korunu a dvoustovkové za dvě koruny. Byli to prima, zdůvodnění zrušení si nepamatuju. Já jezdil 249 Vítězné náměstí – vozovna Střešovice – Strahov – Klamovka – Vidoule – ZPA Jinonice.. A občas 219 Vítězné náměstí – Veleslavín – staré letiště – nové letiště

Luk

Ani dneska není pravda, že busy zastavují na všech zastávkách po trase. Např. linka 125 vynechává zastávku Kablo, okolo které jede. Ale je fakt, že moc zastávek se nevynechává. Ovšem pokud se nemá navyšovat počet spojů/linek (což je drahé a znamená to získat další řidiče), vynechávání zastávek znamená zhoršení obsluhy, protože se prodlouží intervaly. Pokud jsou už teď ve špičce třeba 10 minut, prodloužení na 20 už by bylo nepříjemné a snižovalo atraktivitu MHD. Vynechávání zastávek by bylo únosné jen u busů jezdídích v krátkých intervalech, např. zmíněná 125 nebo 136, a to jen ve špičce. Pak je tu ale… Číst vice »

Tomáš

Souhlasím! Navíc za dva roky po otevření východní části Pražské okruhu dojde k částečnému úbytku aut na Jižní a Štěrboholské spojce, tak by se taky mohlo prověřit, jestli tam není nějaký potenciál pro rychlejší autobusové linky typu linka 125. Například:

Černý Most – Nemocnice Krč – autem 20 minut, MHD 40 minut
Nádraží Zahradní Město – Brumlovka – autem 6 minut, MHD 24 minut
Chodov – Skalka – autem 11 minut, MHD 29 minut

Zbynek

Nadrazi Zahradni Mesto – Budejarna nebo Kacerov by nemuselo byt spatne.

Ondřej Wagner

Já si myslím, že návrh je dobře zpracovaný, zmizely ve všední den krátké tramvaje linky 2, z Vytone lze dojet přes Dvorecky most až do Slivence, a ne jenom do Hlubocep, jak se dříve uvažovalo, zmizelo původní, dost nanicove trasování linky 21, linky 4 a 24 jezdí i o víkendu, celotydne je tedy možný proklad linek 2 a 18, 3 a 24, 4 a 21. Problém je s tratí do Jarova, kde velký kus tratě je veden jen po jedné koleji a trať je zakončena uvratí. Po dokončení zástavby nakladoveho nádraží Žižkov jedna linka nebude stačit a lidem bude také… Číst vice »

Adam Ř

Na Jarově se snad počítá s tím že s výstavbou Jarovské třídy se trať změní na dvojkolejku a zakončí trojúhelníkem (na smyčku snad nejsou pozemky)

Ondřej Wagner

Triangl je nepohodlny pro řidiče tramvají a má menší kapacitu než smyčka. Ta trať do Jarova bude potřebovat dvě linky, až to půjde, tak tam asi pojede linka 14, která teď končí na Olsanskych hřbitovech. A nejsem si jist, zda 2 linky se vejdou do trianglu.

Igelkott

Myslím, že k datu otevření mostu měli zkusit tunelbusy. Promeskají skvělou příležitost.

leos

„spojení Pankrácké pláně na Smíchově do deseti minut“ – fakt 10 minut? Leda by po cestě bylo minimum zastávek.

Frantisek X

Teď je to ze Strže do Dvorců 5 (když nezdržují auta, což není zastávkami). Že by za dalších 5 nebyl autobus aspoň u Lihovaru? Minimum zastávek = další linky k obsluze a přestup, což je třeba problém zvažované linky E jakožto alternativy k tramvaji.

RDP

No pokud je Pankráckou plání myšlena horní Krč (Budějovická) tak ano

Dachs

V nejbližším horizontu tam vidím dva problémy, možná chyby: 1) Vztah Albertov – Václavák nechat na jedné lince (24), jež bude přetěžovaná. 2) 14, která zajišťuje přímé spojení VN – Masaryčka – Těšnov – Vltavská a dál Holešovice prostě bude chybět. Linku 34 každý, bez znalosti okolností a souvislostí, bude nechápat. Snad je to jen nějaká dělostřelecká příprava na uzavření Hlávkova mostu. De facto stop stav kolem mostu Libeňského je samozřejmě do nebe volající ostuda politické reprezentace města, dopad je značný (a komplikující i z hlediska projektování linek), nemluvě o předimenzování Karlína další linkou „nad metrem“ (předlouhá dvanáctka také nabírá… Číst vice »

Zelinář

Když říká „ať uděláte, co uděláte, tak se od veřejnosti dozvíte, že jste to udělali všechno špatně“, tak podle mého názoru není řešením názory veřejnosti ignorovat, protože se jí přeci stejně nejde zavděčit, ale pochopit, že nejlepší linkové vedení je to stabilní.

Frantisek X

To jsou dvě různé věci. Ano, část lidí chce stabilitu, část však zase změny, což se přirozeně navzájem vylučuje. A některé názory jsou halt podpořeny zástupci městských částí. Pokud jde o tu 124, tak mi přijde, že časem spíše možná dojde na zkrácení 118, jež Kačerovem i Spořilovem vozívá vzduch; podobně, jako 193 od Budějovického náměstí na Pankrác.

Zelinář

Ano, změny jsou občas nutné, ale prohazování konců linek je podle mého názoru jenom hraní si s mapou linkového vedení. Nějakým cestujícím to pomůže, jiným situaci zhorší, ale všem to zkomplikuje pravidelné cesty, protože se je musejí učit znovu. 124 jezdí narvaná v sedle už teď, jsem zvědavý, jak bude vypadat po prodloužení na Smíchov. Budou muset přidat další pořadí.

Robert Pražák

Tak, že by 193 mezi Budějovickou a Pankrácí vozila vzduch, to bych teda neřekl. Na Budějovické nastupuje spousta lidí, pacientů polikliniky nebo klientů MČ a jedou až dolů, do Nuslí.

Jakub P

Stabilni linkove vedeni je dobra veec. Ale otevreni novych trati, ktere spojuji ty stavajici (Dvorecky most, Vaclavak) proste upravy vyzaduje.

Zelinář

Dvorecký most žádné úpravy tramvají nevyžaduje. Nebo v čem je přínos, že necháme linky přejet na opačný břeh Vltavy? Je to jenom zhoršení, protože roztrhnete svazek linek na Barrandov a do Modřan, čímž komplikujete lidem cestování. Už nepůjde sednout na Sm.nádr. na jakoukoliv linku a jet na Barrandov. A jedna linka zmizí cestujícím od metra Palac.nám. do Modřan. Dvorecký most se kdyžtak mohl využít pro nějaké nové spojení, např. Smíchov – Výtoň – Nusle (na nějakou linku si ho kdyžtak aplikujte dle vlastní fantazie).

Zdeněk Bass

Ale zase si půjde sednout na Smíchově na tramvaj a jet do Modřan (já osobně tohle dost často využiji), nebo jet z Podolí bez přestupu na Barrandov. A o tom ten článek je – někomu se zavděčíte a někomu ne.

Ondřej Wagner

Jaký smysl by měl Dvorecky most pro spojení Smíchov – Vyton – Nusle? Podle mne žádný, protože toto spojení je dobře zajištěno linkou 7 přes Palackého most.

Zelinář

No, moje představa byla linkou od Kotlářky (nově má 7 jezdit na Kotlářku) a hlavně přes Smíchovské nádraží, kde je, a bude ještě větší, koncentrace příměstské dopravy. Mezi SM a Na Knížecí se taky stavějí nové kanceláře, část už jich stojí ale další jsou ve výstavbě. Dvorecký most by spojení oblasti SM s Podolím, Výtoní, … dost urychlil.

Ondřej Wagner

Význam by byl minimalni, rozhodně menší než vedení linky 4 do Slivence a linky 20 do Modřan.

Jan

Tak se holt budete muset podívat, která tramvaj jede na Barrandov, a která jede do Modřan. Jak ostatní lidé třeba na Palmovce, v Kobylisích, na Florenci, na Vltavské, na Hradčanské… Prostě všude tam, kde máte na výběr.
Jak vůbec mohou fungovat lidé na nádražích? Ti musí mít doktorát z jízdních řádů a každý den kontrolovat, jestli se něco přes noc nezměnilo!

Dvorecký most usnadní dopravu přes ten most! Z Modřan už nebude nutné jet na Palečák, na Anděl a pak na Barrandov, nebo si prostát barrandovský špunt (most) v autě nebo autobusu. Bude stačit jen přejet ten nový most.

Filip Jirsák

Kdyby přes most nejezdily tramvaje, nemusela se na něm dělat tramvajová trať.

Přínos je ten, že lidé dojedou bez přestupu na metro třeba na Karlovo náměstí nebo na I. P. Pavlova.

A argument, že nemůžete sednout na jakoukoli linku – no tak začnete používat čísla linek. Proto ty linky čísla mají.

Některým lidem to zkomplikuje cestování, protože se budou muset podívat na číslo tramvaje. Jiným to cestování zlepší, protože nebudou muset přestupovat a cesta bude rychlejší. Co je větší problém – přestup a prodloužení cesty, nebo podívat se na číslo tramvaje?

Zelinář

Vaše otázka mi nedává smysl. Nejde přeci vůbec o to, že by se lidé nedovedli podívat na číslo linky. Cesta se lidem ze Smích.nádr. na Barrandov prodlouží, protože už nebudou moci jet 20, když přijede, a budou muset čekat na další tramvaj. A na Smích.nádr. bude prostě čekat většina těch, kteří na Barrandov chtějí. Jen naprostá menšina lidí bude čekat na 21 na Palačáku. A argument I.P.Pavlova je úplně mimo, promiňte, ale to jde i dnes tramvají 4, tady žádné zlepšení nepřijde, jen ti lidé pojedou jinou linkou a jinou trasou.

Filip Jirsák

> Cesta se lidem ze Smích.nádr. na Barrandov prodlouží, protože už nebudou moci jet 20, když přijede, a budou muset čekat na další tramvaj.

Prodlouží se jenom těm, kteří i nadále budou jezdit přes Smíchovské nádraží a zároveň chodí na spoje na blind, nemají nalezené konkrétní spojení.

> A na Smích.nádr. bude prostě čekat většina těch, kteří na Barrandov chtějí. Jen naprostá menšina lidí bude čekat na 21 na Palačáku

Na to jste přišel jak? To máte podložené nějakým průzkumem?

Jan

Komu se změna nelíbí, spíš se ozve. Komu se změna líbí, spíš zůstane potichu. A kdo se ozve je spíš hodně nas…štvaný ,nebo chronický remcal. A pan Veřejnost je průměr z toho, co je slyšet. Tedy většinou silně negativní reakce. A opravdu, jen pár nadšenců se dívá na články „výhled dopravy na dva roky“ a „plán linek pro rok 2050“. Maximálně si přečtou „Od zítra se jezdí jinak. Zjistěte jak moc se vás to týká a jaké problémy vám to způsobí!“ A to pak padne to pověstné hovno do větráku, protože ten nadpis pana Veřejnost nažhaví, obsah připepří a komentářů… Číst vice »

Luk

Tohle je obecný jev. Pokud se udělá změna, která bude třeba pro 30 % lidí pozitivní, pro 5 % negativní a pro zbytek neutrální, z těch 5 % nespokojených se jich ozve řada, kdežto ze zbývajících 95 % prakticky nikdo. Pak to navenek vypadá, že „veřejnost“ je proti.

OpenTTD-master

„Obtížné je to vždycky, protože ať uděláte, co uděláte, tak se od veřejnosti dozvíte, že jste to udělali všechno špatně. To znamená, že je to typ práce, kterou nemůžete udělat dobře, ať ji děláte úplně jakkoliv.“ S tím se absolutně nedá souhlasit a dělají si to schválně sami. Ano samozřejmě, že je potřeba udělat změny, ale oni je dělají daleko větší, než jsou potřeba. Například tak, jak je teď plánovaná linka 21 klidně mohla zůstat pod číslem 4. Nebo 193 mohla zůstat a mít jen změnu trasy… A další… To už jsou změny, které jsou úplně zbytečné a přinášejí víc… Číst vice »

Martin

Systém pražské MHD by především potřeboval prostě jako celek vymazat.Začít znovu, na čisto. Nová síť páteřních rychlých linek doplněná o místní obsluhu. Podobné flikování, kdy se neřeší systém jako celek, ale metodou per-partes jen drobné kousíčky systémové problémy pražské MHD nevyřeší.

Pražské MHD chybí především rychlé spojení na tangentách. Linky, které budou spojovat větší uzly dále od centra a současně nebudou stavět u každého kandelábru po cestě.

Ale na to nikdo koule nemá. Ani Šubrt. Bodejť. Udržet současný systém flikování je záruka trvalého přísunu práce.

MrMarkus

Domnívám se, že by se došlo z většiny ke stejnému linkovému vedení jako je nyní a to proto, že je to dáno stavebně. Doprava je hodně odkázána na to, jak se dělal územní rovzoj a plánování a to je docela smutný obraz. Zatímco nějaké koncepční plánování města bylo minimální, bytová i komerční výstavba se logicky nejvíce zaměřila na dobře dopravně dostupná místa. Měnit teď takhle zabetonovaný stav půjde hrozně špatně. Není vůbec náhoda ten hlad po tangenciální dopravě, je to přirozený důsledek toho zanedbaného územního rozvoje, moderní město se živelně vytvořilo v pro infrastrukturu všeho druhu neprakticky širokém prstenci okolo… Číst vice »

Ondřej Wagner

Vymazání současných linek a výstavba nového propojení by naštvalo 90 % lidí, kteří cestují městskou hromadnou dopravu. Revoluční změny jsou nanic, lepší jsou vždy evoluční změny, které u tramvajové dopravy by bylo vhodné udělat při zprovoznění nějakého kousku tratě. A jinak vzhledem k tomu že tramvajové tratě nemají vyhybky, tak nemohou být rozděleny tramvajové linky na pomalé a rychlé. Jinak na tangenty si ještě dlouho počkáme, kromě východu Prahy není nikde žádná tangencialni trať protože nemůžu za ně považovat tratě v Nuselskem údolí nebo na Letné.

Martas

Dokumenty k rozvoji na daších 10 let nám ale stále visí na webu (https://pid.cz/rozvoj-linek-2022-2032/) , i když se jich nedržíme. By mě zajímalo, jak se může stát, že i přes celkový nerozvoj Prahy (nikde se během 3 let nepostavilo tíce bytů / kanceláří apod) nastane potřeba to vždy totálně rozdrbat? Taková otázka nepadla, protože za posledních 15 let je to už 4. změna (pokud bereme lepení po po změnách na páteřní linky jako změnu) a to jen kvůli jednomu mostu.

jakub

Vrátit 14ku !!!

Zapa

Vrátit co?

Modré zábradlí

Školné 😁

Slávek

A kam by se vešla?