Moravskoslezský kraj má po dlouhých peripetiích jasno, kdo zajistí autobusovou dopravu v oblasti Hlučínska. Nakonec uzavřel smlouvu s ČSAD Havířov, které v soutěži skončilo druhé v pořadí. Desetiletá smlouva v hodnotě přes jednu miliardu korun se objevila v registru.
O zakázku přitom dlouho bojoval holding TQM. Ten také v tendru skončil na prvním místě a byl na jaře vyhlášen vítězem. Nakonec ale podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky odmítl podepsat smlouvu a raději zaplatil sankci. Kraj pak vyzval k podpisu druhého v pořadí, kterým je ČSAD Havířov ze skupiny 3ČSAD. ČSAD Havířov nabídlo zhruba o tři koruny vyšší cenu: 45,35 koruny za vozový kilometr.
Hlučínsko bylo nejspornějším souborem v kraji, hejtmanství muselo vypsat hned dva tendry. V prvním zvítězilo ČSAD Havířov, jenže firma TQM celou soutěž pohnala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde se svou stížností uspěla. V podání si stěžovala na to, že kraj podstatným způsobem doplnil zadávací dokumentaci ve vztahu k platbám bankovními kartami, aniž by současně přiměřeně prodloužil lhůtu pro podání nabídek.
Antimonopolní úřad dal firmě za pravdu, kraj se zároveň vzdal možnosti podat rozklad. Místo toho vypsal nový tendr, kde TQM zvítězila, ale nepodepsala. Na Hlučínsku aktuálně jezdí provizorně Arriva a ČSAD Karviná a bude tomu tak až do června příštího roku. Pak převezme linky ČSAD Havířov. TQM u antimonopolního úřadu napadla i soutěže o Opavsko a Vítkovsko, ale neuspěla.
Získání Hlučínska společností ČSAD Havířov dále prohlubuje dominanci skupiny Transdev v Moravskoslezském kraji. Nadnárodní obr vstoupil na český trh teprve v roce 2018 a severní Moravu a Slezsko si zvolil za odrazový můstek. V soutěžích získal hned pět oblastí (Rýmařovsko, Novojičínsko západ, Krnovsko, Bruntálsko, Bílovecko). Další oblasti pak ovládl díky nedávné akvizici skupiny 3ČSAD, kam patří vedle ČSAD Havířov ještě ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek. Uskupení 3ČSAD vládne v oblastech Českotěšínsko, Karvinsko, Orlovsko, Frýdlanstko a nově i Hlučínsko. Transdev a spol. tak jezdí (či bude jezdit) v deseti oblastech ze 16, na které je kraj rozdělen.
Hlučínsko aktuálně jezdí Transdev s výpomoci TQM, Arriva od 1.9.2019 už zde nejezdí.
Bude skutečně ČSAD Havířov používat zobrazené Scanie? Zajímavou souvislostí je, že když je chtěli ústečtí, tak to byl drahý špás. Zde není?
Na Ústecku měly stát o desítky procent víc, než je obvyklé.
Rozdíl je v tom, že v Ústeckém kraji ty autobusy nakupuje krajská firma jakožto vnitřní dopravce a nákup podléhá jiným povinnostem. Tady kraj zadává zakázku na služby externí firmě. Ta v případě vozidel jen musí splnit kvalitativní a kapacitní parametry zadané krajem. Do toho, jakou značku autobusů vybere a za kolik si je pořídí, nikomu nic není – je to jen na ekonomickém uvážení firmy.
Hlučínsko se soutěžilo celkem 3x. Poprvé vyhrála Arriva, ale dala větší cenu, než byla maximální, tuším kolem 40 Kč (max byla 38).
To nechápu, jak mohla vyhrát když nabídla cenu vyšší než maximální?
Výběrové řízení, kde Arriva nabídla více než maximálních 42 korun, bylo v zrušeno. Soutěžilo se znovu.
V této zprávě je, že Arriva nabízela 41 a 42 a maximální cena byla 38 Kč/km.
Odkaz: https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProfiluZadavatelu/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateliM-20523824/SeznamUzavrenychZadavacichPostupu-20523824/ZakladniInformaceOZadavacimPostupuM-256078619-20523816/VysledekZadavacihoPostupu-256078619-20523816/
Tak, a teď může Transdev s klidným srdcem koupit i TQM…
A proč by to dělali? Když TQM v závazku už nic nejezdí.
Kvůli vozovému parku třeba. I řidiči, kteří teď tlučou špačky, se budou hodit. Mohlo by to vyjít levněji, než od nich kupovat jednotlivé vozy.
To jako TQM pořád zaměstnává a platí řidiče, pro které nemá práci? Nebo jezděj nějaké subdodávky pro ostatní dopravce? Děkuji.
Jezdí subdodavatelsky právě pro Transdev na Hlučínsku.
I v prvním kole vyhrálo ČSAD Havířov, nikoliv Vsetín jak je uvedeno.
ČSAD Frýdek-Místek zajišťuje ještě oblast Frýdecko-Místecko.
Je na to někde prosím odkaz? Na profilu totiž není písemná zpráva zadavatele. A celou dobu píšeme, že ČSAD Vsetín.
ZDE:
https://www.msk.cz/assets/verejna_sprava/odpoved_38.pdf
Za ČSAD Vsetín můžu sdělit, že jsme se na Hlučínsko nikdy nehlásili.
Díky, tak tímto se omlouváme za chybu a okamžitě opravujeme. J. Sůra
A nejezdí tam náhodou teď Karviná a Transdev? Arriva skončila pokud vím a část vozů má přijít do Zlínského kraje.
Vsetín tam má jen jednu linku z Opavy. Jezdit by tam měl Transdev a jako subdodávka TQM. Čímž se ten kruh poněkud uzavírá.