umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Miliardový tendr na nové lokomotivy. České dráhy si chtějí půjčit na pět let 15 strojů

Nové lokomotivy, které hledají k pronájmu České dráhy, by měly nahradit například řadu 362. Foto: Škoda Transportation
Nové lokomotivy, které hledají k pronájmu České dráhy, by měly nahradit například řadu 362. Foto: Škoda Transportation

České dráhy si chtějí na příštích pět let pronajmout 15 lokomotiv s rychlostí 160 kilometrů v hodině. Zakázka, která počítá i se servisem, má odhadovanou hodnotu 1,1 miliardy korun. Nové lokomotivy mají nahradit stroje řad 362 a 371. Vyplývá to z informací, které dopravce zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek.

Na rozdíl od podobné soutěže na lokomotivy pro vlaky do Berlína a Hamburku, kde podmínkou byla rychlost 200 kilometrů v hodině, teď Českým drahám stačí rychlost 160 kilometrů v hodině. To je stávající maximum české železnice.

České dráhy avizovaly vypsání tendru už dříve, deník Zdopravy.cz o plánu informoval počátkem února. Pronájem má překlenout období, než si dopravce pořídí vlastní nové stroje. S těmi se počítá hlavně na vnitrostátní spoje.

České dráhy potřebují pořídit pro svůj další rozvoj až 60 nových moderních elektrických lokomotiv s maximální rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Jejich zajištění si ovšem vyžádá delší období, ať již jde o přípravu soutěže nebo zajištění financování. Po přechodnou dobu proto využijeme pronájem moderních elektrických lokomotiv, který je dnes velmi rozšířený a nabízí operativní řešení provozních potřeb,“ řekl člen představenstva odpovědný za techniku a majetek Miroslav Kupec. Podle něj se model pronájmu lokomotiv Siemens Vectron na trase Praha – Hamburk zatím osvědčil; proto dráhy chtějí jít stejnou cestou.

ČD podle zadávací dokumentací shánějí 15 moderních třísystémových (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) elektrických lokomotiv pro rychlost až 160 kilometrů v hodině. Určeny budou především pro expresy na tratích s oběma hlavními tuzemskými systémy. Pro možnost operativního nasazení však bude požadován také přístup na železnice na Slovensku a v Rakousku.

Nové lokomotivy se mají ve flotile objevit na podzim příštího roku. „Díky brzkému nasazení pronajatých lokomotiv nahradíme od prosince 2019 pomalejší řadu 362 na některých výkonech a můžeme zvýšit rychlost dalších vlaků. Tím se zhodnotí jak investice vložené do modernizace železničních koridorů a úprav elektrifikace našich tratí, tak do vlakových souprav pro moderní expresní spoje,“ dodal Kupec. Nahradit mohou také lokomotivy 371 v případě, že by došlo už k přepnutí napájecí soustavy u Starého Města u Uherského Hradiště.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Kolik dvousystémů na 160 vůbec potřebují Slováci, nemají těch mašin už taky docela dost?

To

Tak to by se mohly 362 odložit na Pha – ČB. Už jezdí na plzeňských rychlících, kde 140 bohatě stačí, ale jihočeský koridor má možná víc úseků na 160 než jiné koridorové tratě

Petr CDC

Nene, všechny 362 bych dal do Carga, my si s nima poradíme, když jsou pro ČD na kraji životnosti…. 🙂

Petr CDC

….tím sem chtěl říci, že u Carga je více jiných strojů na hranici (nebo za hranicí??) životnosti….:-)

VRT

Když to nebude ŠT, tak jen dobře.

Jarda

Pronájem 15 lokomotiv na 5 let za cenu 11 nových? Ano asi tam bude nějaký servis ale nová mašina má asi nějakou zaruku či jsem úplně mimo misu.? Takhle se nechová žádný řádný hospodář. A když vezmu v potaz to že si na to z největší pravděpodobností budou muset půjčit zda se nákup ještě více výhodnější vzhledem k tomu že se masinou dá ručit a jde o nakup majetku nikoliv platby za služby.

Martin k

CdD maji dostatek hotovosti a servis loko je velmy drahy

Kuba

K čemu to? Tenhle pronájem by byl potřeba, pokud by v jeho průběhu 1) došlo k výraznému rozšíření provozu 2) byl provoz současných strojů technicky neudržitelný 3) současné stroje nedostačovaly rychlostí 4) došlo k přepínaní na AC ve větším rozsahu. Modernizace Přerovky, Pravobřežky i přepnutí Žiliny a Nedakonice – Říkovice jsou zatím v nedohlednu (ani jedno nenastane do podzimu příštího roku, kdy má ten pronájem začít, budeme rádi, když se do 2024, kdy pronájem skončí, vůbec začne stavět, takže body 1 a 4 jsou mimo. Bod 3 by se jevil jako legitimní důvod, kdyby k těm mašinám byly i vozy… Číst vice »

bkp

1) K výraznému nárůstu provozu došlo před rokem až dvěma (Jižní a Západní expres), nedostatek vhodných lokomotiv občas vedl k náhradě dieslem.
2) Stroje řad 362 a 362 se dostaly do poslední fáze své živostnosti, nějaká náhrada začíná být na místě
3) Ano, třeba na 220 dojde z většímu zavedení rychlosti 160 km/h cca 15 měsíců po nasazení těchto strojů, to je fakt fatální rozdíl….
4) Ano, k tomu jen tak nedojde

Kuba

1) To je ovšem pokryto přesunem z linek Praha – ČT – Brno a Brno – Břeclav – Olomouc, kam byly nakoupeny pantery. Občasná náhrada dieselem se týká nanejvýš jedné lokomotivy, ne patnácti. Navíc se další esa v historicky krátké době uvolní z osobáků Plzeň – Beroun, kde souprava Bymáků (snad) nesplní podmínky výběrového řízení a nad dalším provozem mezi Benešovem a Táborem se dvěma už teď prázdnýma a po odsunu zastávek od obcí ještě prázdnějšíma vagónama visí otazník. 2) Což řeší ten nákup za nějakých těch 6 let, akutně to potřeba není. 3) Na rychlíky stejně nejsou vozy na… Číst vice »

Apollo 17

2) Některé stroje jsou již na konci životnosti(např.151,150).Ty už mají za sebou 40 let provozu a pomalu by měly přejít z turnusového provozu do zálohy k pokrytí mimořádnosti.Také výkony ještě starší řady 242 je třeba v nejbližších letech nahradit vhodnějšími stroji(alespoň s EDB).Mluvit o „zbytečné akci “ je mimo mísu.Nebo budou současné lokomotivy jezdit 60 let?
15 nových lokomotiv nahradí na exponovaných výkonech 362,151.Ty pak mohou nahradit zbylé Plecháče, nebo přejít na méně exponované výkony a záložní lokomotivy.

Milan

Probíhá teď velká rekonstrukce pro zvýšení rychlosti na trati Kolín-Brno (přes Vysočinu) a myslím, že už teď mají esa co dělat vytáhnout rychlíky do kopce. Vyšší výkon nových loko se určitě využije i pro rychlejší rozjezdy.

Martin k

Provoz soucasnych stroju je neudrzitelny vetsina lokomotin nedisponuje vlakouvou siti je tedy nemozne pouzivat ep brzdu a vuhledem ke 4 km tunelu je to dosti potreba stejne tak TB0 TBS timto systemem disponuje uz vetsina vozu od ex vyse rovnes neni mozne ho pouzivat. A o loko s Vmax 160 nemluve rada ex a ostravu miva kvuli loko snizenou rychlost stejne tak linka do plzne kde casto jede jako nahrada brejlovec a linka do ceskyc budejovic nove loko s
jsou nanejvis pozreba

Michal

Kuba 18:08: Benešov-Tábor už dnes jezdí většina spojů v regiošuku, vlaky v klasice bývaly loni vedeny i brejlovcem, což naznačuje nedostatek vícesystémových vozidel. Konec osobáků bohužel (vozí to vzduch) nehrozí, protože se k němu kraj zavázal v rámci rekonstrukce koridorů a další nesmyslné zastávky ještě vzniknou v rámci SuVo. Nicméně by to chtělo než jeden pár víc spěšňáků mezi Prahou a Heřmaničkami – a tam zase potřebujete jedno, dvě esa navrch. Takže 15 lokomotiv je jako nic, kombinace kvalitního stroje se servisem vychází ze skušenosti s ř. 380, kde se moc provozuschopnost nedaří (a nejsem schopen posoudit do jaké míry… Číst vice »

Elb

Jsem myslel, že zrovna Krysy jsou docela dřevěný držáky, takové proběhy a spolehlivost při tom věku..