lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy zrušily miliardovou soutěž na pronájem 15 lokomotiv

Nové lokomotivy, které hledají k pronájmu České dráhy, by měly nahradit například řadu 362. Foto: Škoda Transportation
Nové lokomotivy, které hledají k pronájmu České dráhy, by měly nahradit například řadu 362. Foto: Škoda Transportation

České dráhy ustoupily od plánů půjčit si na pět let 15 lokomotiv s konstrukční rychlostí 160 km/h, které měly nahradit především stroje řady 371 a 362.

Vyplývá to z oznámení ve věstníku veřejných zakázek. Zakázka měla odhadovanou cenu 1,1 miliardy korun.

Přehodnotili jsme tento záměr s ohledem na stávající situaci a rozhodli jsme se, že v tuto chvíli si lokomotivy nepronajmeme,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Podle písemné zprávy zadavatele rušení souvisí s posunutím termínu přepnutí napájecí soustavy mezi Nedakonicemi a Říkovicemi. Vzhledem k termínu zveřejnění písemné zprávy (30. 11.) změna nesouvisí nejspíše s odchodem ČD z linky R8 mezi Brnem a Bohumínem,  na kterou  lokomotivy řady 362  ČD nasazují.  „Není to pro nás za stávající situace ekonomicky výhodné. Tak jsme se rozhodli lokomotivy nepronajímat,“ dodal Joklík.

České dráhy podle něj chtějí časem vypsat zakázku na nákup lokomotiv do vlastnictví. „V tuto chvíli uvažujeme o zhruba 60 nových lokomotivách, které bychom si rádi pořídili,“ dodal Joklík.

Zakázka počítala s pronájem lokomotiv na pět let včetně servisu. Pronájem měl překlenout období, než si dopravce pořídí vlastní nové stroje. Podle zadávací dokumentace chtěly České dráhy 15 moderních třísystémových (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) elektrických lokomotiv pro rychlost až 160 kilometrů v hodině. Jezdit měly hlavně na vnitrostátních expresech, pro možnost operativního nasazení byl požadován také přístup na železnice na Slovensku a v Rakousku.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michal

Pronajatých lokomotiv mělo být 15, takže to nebude jen o 371 na lince slováckých expresů

noerf

Jan Sura: Děkuji za informaci.

Ondra

Z pohledu cestujícího je dobře pokud se ušetří nějaké peníze na lokomotivách, aspoň zbyde více peněz na lepší vagóny. Dosavadní lokomotivy ještě zdaleka nemají svoje odježděno, když donenávna jezdily ještě Bobiny v pravidelném provozu.

Člověk

Škoda Transportation pravděpodobně uplatila relavantního úředníka, neboť právě nákupem nových lokomotiv bude nejlépe možné tunelovat stát.

Dušan

Na ČD a.s. asi neví levá ruka, co dělá pravá ruka, protože důvodem zrušení výběrka je posunutí změny styku trakčních soustav z Nedakonic do Říkovic z roku 2019 na 2022, takže na lince R18 nebudou ještě minimálně 3 roky dvojsystémové lokomotivy potřeba a vyjezdí to stávající řada 371 – se divím, že pan Joklík neví, co ČD uvádějí jako důvod zrušení ve vlastní písemné zprávě zadavatele ? To je celkem tristní…
Zdroj: https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailVerzeDokumentu.jsf?id=182860&idDokumentu=1123737&idVerze=1352955

Martin K.

Pan Joklík pravděpodobně ví co říká. Spíše jde o situaci, kdy toto rozhodnutí musí nějak oficiálně zdůvodnit, ale pravé důvody není vhodné ventilovat. Však i tvořit záměrně informační chaos je umění! 😉

noerf

Jan Sůra: A nevíte, v jakém časovém horizontu se mají podepisovat smlouvy s novými dopravci na R8 a R2x.

Look

Tak jestli přijdou o linku Brno – Bohumín. Nejezdily tam náhodou Esa taky?? Pak by měli lokomotiv zase nadbytek.

Skinheads & Punks united

No nadbytek zase ne, když teď je to s Esy na krev a co chvíli jezdí někde Brejlovec.

Vašek

Nerozumím, co dle Vás říká pan Joklík v rozporu s odůvodněním zrušení zakázky v tendrareně. Je logické, že když se posune změna trakčního systému, tak není nutné pronajímat lokomotivy navíc vystačí-li na stejnou práci původní lokomotivy. To je to čím myslí, že by pronájem nebyl ekonomicky výhodný.

petr Novotný

Že by veřejné přiznání dobrovolném ústupu z trhu…

Ten_z_Bíliny

A nebo taky přišli na to, na co přišel Jančura už dávno. Že je lepší si je koupit než pronajmout. Protože po splacení Vám ty lokotky zůstanou.

Přemek

Však také zadlužený Jančura místo zítřka horko těžko financuje dnešek a neschopnost servisovat své 362ky, či co mu to vlastně kleká.

TrainDriver

Žltý pán bůh má 162ky…..

Patrik

Ano, ano, Jančura nemůže díky dluhům servisovat své 362, které ani nikdy nevlastnil, ale hlavně, že jsme si ulevili, když nám za chvíli nebudou platit režijky z Brna do Ostravy…

petr Novotný

Souhlasím. Jen tohle mělo být překlenutí než budou v pořadí na výrobu vlastních. A z provozu vím, jak jsou sakra potřeba. Jen ten důvod… posunutí termínu se střídavinou… je dost malicherný. Jinak jsem též zastánce vlastních strojů než nějakých půjčoven.

Bery

Vsak taky pronajmy jsou cesta do pekel. Ma to smysl jen v pripade, ze je dana vec potreba jednou za cas a tak se nakup nevyplati, ale ne pri pravidelnem vyuziti, kde se pronajmem nakupni cena o polovinu preplati…

Petr

Jako že ČD mají stovky vlastních lokomotiv a deset půjčenejch, ale přišel na to Jančura 😀

Michal

U šrotu určitě, ale zdá se mi, že z novějších mají i nějaké ve zpětném leasingu – možná kundály a 362 ČDC.

Lukáš

ČDC má 363.5. 😉
Navíc to není tak dávno, co měla matka pronajaté 3 nebo 4 Esa od Carga.