Dopravci Železnice Železniční průmysl

Dráhy chystají tendr na nákup 60 rychlých lokomotiv, další si pronajmou

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy připravují největší nákup lokomotiv ve své novodobé historii. Letos má být vypsán tendr na pořízení až 60 strojů pro rychlost 200 kilometrů v hodině. Ještě předtím (do konce března) dráhy zahájí soutěž na pronájem 15 rychlých lokomotiv. Chtějí tak zopakovat loňský model, kdy si pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron na deset let za 1,6 miliardy korun.

„Máme-li ušetřit, musíme jít cestou unifikace řad,“ uvedl člen představenstva ČD Miroslav Kupec, který je odpovědný za techniku, servis a majetek. Zdůraznil, že záměry musejí ještě projít schválením v dozorčí radě a řídícím výboru. Teprve pak bude možné soutěže vyhlásit.

Odhadované náklady na nákup lokomotiv dráhy zatím neuvádějí, při běžné ceně sto milionů za kus se ale dá hovořit o zhruba šesti miliardách. Tím by akvizice předčila dosud největší nákup Českých drah, kterým bylo pořízení sedmi pendolin za 4,4 miliardy.

Dráhy nové stroje potřebují na modernizované koridory i mezinárodní linky. Zároveň se ale potýkají s nedostatkem vagonů. Vedení proto zvažuje pořízení 200 nových vagonů pro 200 kilometrů v hodině. „To by spolu s lokomotivami uspokojilo naše potřeby na dalších 30 let. Je ale potřeba zdůraznit, že by šlo o rámcové smlouvy a vozidla bychom odebírali na základě potřeb vycházejících z uzavřených kontraktů s objednateli,“ doplnil Kupec.

České dráhy mají aktuálně ve stavu přibližně 1500 hnacích vozidel všech trakcí. Vícesystémových lokomotiv je zhruba 110 plus deset pronajatých vectronů.

Velkou rámcovou smlouvou na odběr desítek lokomotiv chce řešit nedostatek hnacích vozidel i dceřiné ČD Cargo.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

  • Chtějí tak zopakovat loňský model, kdy si pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron na deset let za 1,6 miliardy korun.


    Odhadované náklady na nákup lokomotiv dráhy zatím neuvádějí, při běžné ceně sto milionů za kus se ale dá hovořit o zhruba šesti miliardách. Tím by akvizice předčila dosud největší nákup Českých drah, kterým bylo pořízení sedmi pendolin za 4,4 miliardy.

    Ano, ve verzi pronájmu je i nějaký servis, ale… 1,6 mld./10 ks/10 let=160 mil/ks/10 let.
    A při verzi koupě „při běžné ceně sto milionů za kus “ mi nepřijde ten pronájem až tak výhodný… Ale kde vzít najednou 6 mld. kaček, že…)))

  • co rozumí pod pojmem unifikace, měl mluvit chlapsky a říci to na rovinu, že výběrový řízení vyhraje stroj…

    • A které moderní řady mají v současnosti výrazně nejvíce? Asi žádné. Vectronů 10, 380 jenom 20, takže co teď? Unifikace může znamenat třeba 1-2 hlavní řady zbytek předělávky zatím. V momentě kdy sždc hrábne na dráty a začne posunovat styková místa tak prudce vzroste potřeba vícesystémových lokomotiv, v momentě kdy se přepne Ostravsko, tak musí bít dost strojů pro pokrytí všeho na východ.

  • České dráhy plánují, České dráhy zvažují, České dráhy chtějí…. Neslyšeli jsme už náhodou 4 roky zpátky, jak se s velkou slávou budou pořizovat vozy pro Budapešť? A kde jsou? Sorry za tu skepsi, ale trocha víc realizace by neuškodila.

    • ÖBB railjety soutěžily taky přes 4 roky. Posouvá se to, ale musí se dodržovat legislativa, jde o vícekolové řízení, kdy se řeší spousta detailů. Staćí takhle naznačit?

    • Jaký je tedy předpoklad uzavření výběrka pro vozy na Budapešť? Ještě rok, dva nebo víc?

    • Pro budapest bylo zatim jen informacni rizene pro pruzkum trhu aby se vedelo co muze trh nabydnout. Nove vozy uz dloho nolikdo nekupoval v poslednich cca 15 letech nikdo ze stredni evropy prakticky zadne vozy nekupoval jednalo se vzdy o jednotky proto to trva tak dlouho

    • Proč se nedomluví s ÖBB, které budou vypisovat výběrko na vozy klasické stavby taky? Už jen kvůli ceně za ks…

  • Příjdou mi jejich plány dost smělé, pokud chce Ťok kupovat soupravy za 50 mld. Asi by se mohli domluvit.

    • Tak myslím si, že elektrických lokomotiv mají minimálně přes 400 ks, z toho je 95% starší 30 let, tak bych se toho nebál…

    • V nejhorším ty lokomotivy zase prodáte či pronajmete, možná budou expandovat za hranice na soutěžen linky, co vy víte. Navíc mnoho lokomotiv je starých a plánuje se přepínání, chybí asi stroje pro Jižní Čechy a provoz do Rakouska, taky se pomalu plánuje přepínání… Navíc roste mezera mezi rychlostí tratí a rychlostí lokomotiv, bohužel opačným směrem, kdy rychlosti 120-140km/h jsou pomalu málo. Výkon asi také není už nic moc, takže náhrada silnějšími stroji s vyšší rychlostí je na místě. Něco možná bude z rekonstrukcí a přestaveb stejnosměrných strojů, ale moc toho nebude. Pokud se má relativně rychle začít s přepínáním, pak by bylo asi dobré elektrifikovat trať přes Hanušovice až po Týniště nad Orlicí (někde tam drát už je) v DC a začít přepínat koridor z Brna ku Praze. Ovšem to není řešením pro osobní dopravu, (i náklad jen s postrkem) tam snad jedině pomůžou přestavby řad 151, 150 a možná nějaké 162/3.

      Co je ale asi dobré je jakýsi návrat k používání vozů místo jednotek, jenom je podle mne trochu škoda že jednotky jako railjet nemají na konci u lokomotivy dveře a nelze k nim tedy operativně přidat klasické vozy.

    • No, a taky bych se vůbec nedivil, kdyby jsme se po generální modernizaci elefantů dočkali řady 671… 🙂

    • 150 a 151 jsou tak starý stroje, že se nevyplatí je předělávat, jediná lokomotiva, se kterou se yplatí něco dělat je 163/162, ostatní maximálně do muzea.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora