Video: Metro D se staví už dva roky, k dokončení první části zbývá ještě sedm let

Výstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D. Foto: DPP

Během dvou let se stihlo vyrazit přes dva tisíce metrů tunelů a štol.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ene bene

Tak nějak se i teď pořád předstírá, že stavba bude plynule dokončena spolu s úsekem na Nové Dvory, kde budou práce postupovat rychleji, takže to akorát vyjde. Ale čím dál víc to vypadá, že jednoho dne bude hrubá stavba na Pankráci hotová a vypukne tu pauza, protože pokračování ještě nebude. To jsem zvědav, kdy to oficiálně přiznají…

Marcel

V dnešní době to bude dost možná tajná informace, ale bude Dčko zahrnuto do ochranného sytému metra?

Y.K.

Jakože v tehdejší době byly informace o OSM veřejné? Tak ten byl dobrý.

Určitě to tajná informace není, ale asi není primární. Já to nevím, ale v projektech by se to dalo najít (nicméně nehodlám věnovat čas jejich hledání), určitě se dá i zeptat DPP.

Marcel

Nic takového netvrdím. Ale v 90sátkách padala veškerá tabu a spousta informací vyplouvala. A jelikož nám pomalu dochází, že mír nebude bohužel navěky, mění se i přístup k informacím.

q89

Ne nebude, jediný tlakový uzávěr plánovaný na D je ve stanici Náměstí míru na přestupu mezi A a D. Pankrác C taky není v OSM.

P_V

Výstavba OSM byl zrušena počátkem století, počínaje IV.C2, s poukazem na to, že studená válka je za námi.

Marcel

Děkuji za relevantní odpovedi!

tarten

To se myslelo, že ruští prezidenti budou kámoši.

Jaaa

Není to náhodou “ta Písnice”? 😉

vojtech.horacek

Ano, je.

potraviny

Proč by to nemohlo jezdit samostatně? Vždyť tu budou dvě stanice a otáčet se dá při té frekvenci v nich, tak jako v mnohem vytíženější Skalce nebo svého času na Muzeu, Hlavním nádraží, atd.
Navíc bude pro cestující stačit jedna hlava jedné jednotky (dodělání drihého stanoviště niž vynalezli v Jerevanu), tak to bude i levné a zbytek nástupiště bude mít okrasnou šňůru jako C v začátcích provozu.

Milan

Že jižnější stanice toho úseku nebude mít kolejové propojení protisměrných kolejí Vám zjevně nevadí, tak jako realita, že pro vedení metra v podzemí toto není výhodnější/rychlejší nad pomaleji jedoucími tramvajemi či autobusy např až přes dvě stanice (Křiźíkova a Invalidovna) mezi Florenci a Palmovkou; Takže provozně nedává smysl v jednom mezistaničním úseku nechat po každé traťové koleji pendlovat jednu soupravu tzv proti další na druhé koleji

ene bene

Na co propojení, může jezdit jeden vagón po jedný koleji, to bude stačit, druhá ani nemusí být položena. Svícení, větrání, eskalátorování … to se vyplatí!!!

Radek S.

Metro D? K cemu? Na Namesti Miru jezdi acko, Synkac tramvaje, Pankrac cecko, nadrazi krc vlaky, nemocnice Krc autobusy a zbytek jsou pole kde nikdo nebydli!!!

Jaaa

Pán tady asi nebydlet ani nepracovat, tak on nevědět jaká katastrofa tady doprava…

tarten

Pán si spíš myslí, že je vtipné, když napíše parodickou ironii špatně. Před čtvrt stoletím se skutečně kdejakému nadávalistovi zdálo, že je metro tímhle směrem moc. A nebo že by mělo jít nanejvýš o „lehké metro“, rozuměj poloviční kapacita za tři čtvrtě nákladů…
Teď už jim snad došlo, jaká to byla pitomost.

Milan

Na Nemocnice Krč a okolí jezdí právě tak velké mnozstvi autobusu, že je to na kapacitu metra, a pište si, že po jeho zprovoznění tam budou příměstské linky zkrácený – přestanou zajíždět k céčku na Kačerově a budějovické a městské velmi omezený – potažmo přesměrovány aby obsloužily místa mimo stanice dečka k němu a od něho. Je logicky předpoklad, že děcko bude atraktivnější než současná povrchová MHD v jeho trase, tak minimalne dočasné od Pankráce do centra bude potřeba zkrátit interval céčka z cca 120 sek. o 1/4 na 90sek. jeho automatizaci, ale výhledově je potřeba vybudovat přímý přestup mezi… Číst vice »

Frantisek X

Aby to mělo smysl, je třeba autobusy zkrátit už v Libuši, resp. Nových Dvorech. Ten kousek od Nemocnice Krč (kam byla stanice posunuta z o něco vzdálenějšího Zálesí, protože nemocnice…) nedává moc smysl, zejména pak pro lidi, kteří směřují na Jižní Město. Přestup na A smysl dává, ale ne nutně na náměstí Míru, kde prakticky neuleví tramvajím od východu, nemluvě o sporném tahání další volné přepravní kapacity do již tak dopravně přetíženého centra. Pokud by se zatím skončilo na Pankráci a ještě jednou zvážilo jeho východnější vedení přes Vršovice, kde by ulevilo tamnímu svazku autobusů, zbytečně nekopírovalo C a železnici… Číst vice »

vojtech.horacek

A až bude potřeba generální rekonstrukce Nuselského mostu, tak budou lidé z jihu Prahy šlapat přes Nuselské údolí pěšky.
Chlape, když už si ty teorie malujete prstem na mapě, vezměte si aspoň novější podklady než z roku 1985.

Frantisek X

Ony neexistují jiné dopravní prostředky? Co třeba právě prodlužovaná tramvaj na Pankrác a dále, co vhodné zvýšení kapacity železnice od Modřan? Stavět D primárně jako „náhradní dopravu za C“ (s nutností vést ji několik kilometrů prakticky souběžně) je od počátku efektivní nesmysl.

Rudolf Tuček

Z Manhattanu do Brooklynu vede vedle sebe devět tras a taky zřejmě nejsou zbytečné.

Frantík

Just one more lane

tarten

Neexistují. Ne o stejné kapacitě. Vlak by to zvládl, ale lidé jsou zvyklí, že je v něm hodně sedaček a říkali by, že je to dobytčák, kdyby jich měl jen tolik co metro.

Vladimír

Ale jo, existují.
Třeba taxíky.

P_V

Ta rekonstrukce už proběhla a zvládli to za provozu.

Michal M

Tobě se to kecá, když ti do Bohnic metro dávno jezdí…

Pako

Nejezdí. Ani ta lanovka nebude.

Juraj

D1? K čemu? V Praze silnice mají, v Brně taky a v Jihlavě jakbysmet 🙂

Adam Ř

A pokud někdo potřebuje z Prahy do Brna, existují i jiné způsoby dopravy

RDP

Pro připomenutí, trasa D měla původně být ještě před prodloužením A z Dejvické, že není za to nemůže pan Hřib, ale někdo, kdo v roce 2006? zaloboval u pánů Béma a Šteinera

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/dalsi-tunel-metra-prorazen/r~i:article:392/

https://archiv.hn.cz/c1-19360600-bem-slibuje-rekordy-pri-stavbe-prazskeho-metra

:))

Michal82

Rychlost výstavby je tedy velmi pomalá. Za 10 let bych očekával mnohem vetší počet km. Kdy s tím dojedeme na Mírák?

Milan

Nedává význam zprovozňovat jen jeden mezistaniční úsek s pouze dvěma stanicemi, s proto jižnější z nich nebude mít kolejove propojení jednokolejných traťových tunelu pro obrat souprav mezi nimi! Za těch dalších 7 let budou postaveny další 3 stanice jižním smerem – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory, která právě bude první obrazovou stanici od centra – aktuálně Pankráce, ale navíc má mít přípravu na možné větvení linky, že by jednou až polovina spojů od centra tam nekončila ani nepokračovala do konečné Depo Pisnice, ale někam do Modřan – oficiálně se počítá k tamní poliklinice, ale já by jsem rád… Číst vice »

Frantisek X

Protože přece v Praze nemáme tramvaje a někdy ani vlaky, vše se musí „řešit“ metrem (i třeba neosídlená pole) a k nim pak ještě navážet autobusy, protože další přestup je žůžo. 🙂

Juraj

Tramvaj přeci není náhradou metra, a naopak. Jsou to odlišné vrstvy dopravní obslužnosti, které se vzájemně doplňují.

A teď se běžte podívat do Vídeňské, spočítejte autobusy a pak si budeme povídat o neosídlených polích.

Frantisek X

Jak souvisí Vídeňská s autobusy od modřanského sídliště a kde píši o neosídlených polích?

David

Optikou toho, že za 10 let jinde budují desetikilometrové tunely pod Alpami mi to přijde trochu pomalé.

Air Traveller

No, neni trosku rozdíl kutat tunel v pevné skále, a tunel v piskovém podlozi Prahy, navic se zastavbou nad ním?

Pako

Písku tam moc není, ale zato je tu typická pražská zcela nevhodná břidlice. Jak je vidět z videa, každý krátký záběr se musí nejprve předinjektovat a pak po odtěžení ihned zabezpečit nástřikem a okamžitě vyztužit. Zlatá žula v Oslu!

bkv

A mají tam také v těsné blízkosti provozovanou stanici metra?

Martin Hroch

A kolik že stanic je na trase toho tunelu? 🙂
A jaké, že je tam podloží? 🙂

Srovnáváte hrušky s jabkama. Není tunel jako tunel 🙂

Pavel Skládaný

Tak to několikrát přidejte. Tunel Semmering je dlouhý 27 kilometrů, tunel Brenner přes 50 kilometrů, tunel na Koralmbahn 33 kilometrů.

Honza78

„Výklenek“ nebyl původně vybudován pro napojení na další linku, ale pro rozvětvení linky C.

P_V

A za Hudečka se ta idea na chvíli vrátila a způsobila, že se většina těch technologických vylepšení, které se do té doby navrhla, musela zahodit, aby byla nová trasa kompatibilní se starými vlaky.

John

Jj D na jih mělo být propojeno s B na Karlově náměstí.

Matous

Dobrý den proč nevyhlasite tendr a výstavbu 3 etapy směr náměstí Míru když vám soud brání 2 etapu

Jan T.

Copak už se rozhodnulo v jaké stopě vlastně povede a kam?

Marek Kubík

Vždy se počítalo že D z Náměstí Míru povede přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky.

Honza78

Vždy se nepočítalo, že D povede na Náměstí Republiky, ale třeba i na Žižkov.

Frantisek X

Nebo třeba z Pankráce přes Vršovice na Žižkov, aby se zátěž rozložila do více směrů. To jen dnes sice hlásáme „patnáctiminutové město“, ale veškerou další kapacitu směřujeme výhradně přes centrum, protože „tam to přece teče“ (ale proč, to už zase „nevíme“)…

Frantík

Lezení do metra se těžko dá říkat patnáctiminutové město, pokud nebydlíte přímo u něj. Tramvají taky pár zastávek.

Honza78

O pokračování na Náměstí Míru, už je dávno rozhodnuto.

HonzaK

Jo jo, treba mistnim rozhlasem by to mohli vyhlasit, nebo tak neco

Milan

Je provozní problém z provozním děcko od Pankráce severně k Norsku bez vlastního depa dečka, tak proto bude první provozní úsek Pankrác – Nové Dvory s jednoduchou údržbou souprav v obratových odstavech těchto dvou stanic a vecimi opravami v depu céčka Kačerov, a nejen pro výhodnější jednotkovou cenu za soupravu, potřebu nahradit nejstarší rekonstrukce vozu metra na áčku a béčku přesunem souprav z céčka na becko, ale i pro dočasné sloužení depa Kačerov i trase decka je potřeba na céčku zavést stejný automatický provoz vlaků jako na decku. Navíc na céčku automatický provoz i v běžném provozu na umožnit zkrácení… Číst vice »

Dalnice

Zkuste to česky.

Karel

Neskutečná neschopnost!!!! Mělo to být už dávno hotové!!! Kdy se otevíral Motol, 10let hlupáci v čele s hřibem nic nedělají!!!!

jfp

Tak ono asi není moc kam spěchat, když navazující úsek, bez kterého to nemá smysl spouštět, se zadrhnul na soudech…

mgr.pavel

Metro do Motola se otvíralo 2015, Hřib se stal primátorem 2018. V té době se příprava metra D moc nehýbala, pokrok nastal právě v době, kdy byl Hřib primátorem (zdaleka nejen on má na tom podíl, ale i on). Než se vše doschválilo (pár NIMBYstů to slušně blokovalo) a vysoutěžilo, pár let uplynulo.

Právě vedení Prahy pod Hřibem rozjelo výstavbu Déčka.

Pokud vám fakt vadí, že se hned po otvírání Motolu nezačalo kopat Déčko (což je oprávněný požadavek), musíte si stěžovat na jednu až dvě politické reprezentace před Hřibem. Tehdy to spalo jak Šípková Růženka..

P_V

A proč to spalo. Protože bylo vydáno územní rozhodnutí a následně byl kvůli formálnímu nedostatku zrušen územní plán, který tu stavbu vedl jako veřejně prospěšnou. Takže by se pak musely nemovitosti vykupovat za libovolně vyšroubovanou cenu a dělat další ústupky. Město se proto snažilo územní plán znovu prosadit… ale za Hřiba místo toho začalo platit šroubované ceny a ustupovat. Ano, zrychlilo se to, ale něco to stálo.

mlokXCM

Vaše představa je, že Hřib přišel do úřadu a měl otevírat Déčko? Kolik se toho před ním připravilo a případně postavilo, aby mohl něco otevírat? Naopak to je tak, že ti, co přijdou po něm budou těžit z jeho práce. Tolik k té neschopnosti.

Petr

Přestaňte plácat hlouposti a zjistěte si fakta.

Frantisek X

Hlavně se vůbec neměl otevírat „Motol“, a už vůbec ne před D. Ona ta legrace, která nakonec obsluhuje především jedno obchodní středisko, výhledově možná nádraží a pak už jen nemocnici, přičemž největšímu sídlišti na trase byla ponechána k přístupu pouze málo kapacitní výtahová šachta, a současně zbytečně konkuruje jak nesmyslně zablokovanému vlaku (neb megalomanské vize), tak dostatečně kapacitním tramvajím, také něco stála, a něco stojí a bude stát i D. Nemluvě o volání části lidu po dalších silnicích a parkovištích…

Juraj

To pláčete na špatném hrobě, to musíte za Krndou a Dolínkem – to byla taková dopravní doba ledová – nebo za Hudečkem, za kterého se prosazovalo rozvětvení céčka.

MP22

Metro nepovede do Písnic ale do Písnice. Omlouvá Vás Vojto, že jste z Ostravska 😁

Michal M

Bezva, a co to po rozmýšlení opravit v článku? 🙂

DavidS

To je škoda, že nedělají nějaké dny otevřených dveří, já bych to chtěl vidět, když kolem toho téměř každý den chodím.

P_V

Určitě bude, ale až se tam veřejnost bude moci nějak dostat. Do té rozestavěné části žádná rovná cesta nevede.

DavidS

Já doufám, že budou a že se na mě dostane s místem:-)

Libor

Exkurze v D probíhají běžně. Měl jsem to štěstí se dostat do tunelů loni přes fakultu. Jinak stavbyvedoucí z Hochtiefu říkal, že tam mají exkurzi průměrně 2-3x týdně, tak zkuste napsat e-mail.

P_V

Bude to nejdéle rozestavěný úsek metra. I IV.B bylo aspoň z části otevřeno dřív.

Milan

Nesmíte porovnávat délku výstavby započetí nové linky s pouhým prodlužováním. Navíc úsek Pankrác – Olbrachtova je jen první etapa úseku I.D, který celý konci až obraty jižně od stanice Nové Dvory, a výstavba druhé etapy tohoto úseku jižně od Olbrachtova se zasekla aktuálně na výběru jejiho zhotovitele, ale furt se počítá s její realizaci do 7 let.

Milan

Jak dlouho trvala výstavba prvního úseku céčka mezi Kačerovem a dnešní Florenci / acka mezi Mořském a dnešní Dejvickou / becka mezi Smichacem s dnešní Florenci? Toto je relevantní srovnání délky výstavby s celým prvním úsekem dečka Pankrác – Nové Dvory!

P_V

Trvala 8 let.

TPal.

Za 7 let má být dokončena část Pankrác – Olbrachtova nebo se tím myslel jiný úsek?

MartinR

Přečtěte si článek a dozvíte se to. 😉

David

10 km dlouhá trasa 10 let stavby. Celková délka metra v Praze je 65 km, takže s technologií v 70.letech trvali také 65 let stavby (samozřejmě jsou i novější useky)? A to máme o mnohem lepší technologie. Je to doecla smutné, že to u nás trva tak dlouho.

SYN

Anebo jinak, 100 miliard za 10 let… OPRAVDU to chcete utrácet rychlejším tempem než 10milard ročně??

Radek

Linka 1C, stavěla se 8 let a měla 6,6 km. Ale vůbec nejde o technologie. Tenkrát si nikdo nedovolil (a ani nemohl) do toho hodit vidle. Nebyl problém s výkupem pozemků, nikdo nezpochybňoval výběr firmy, navíc to mělo prioritu vlády (jednalo se o stavbu Československo-Sovětského přátelství, takže ani peníze nebyly problém. Zároveň se jednalo o základní trojúhelník pod centrem, který byl +- nalajnovaný někdy ve třicátých letech a nebylo ho potřeba moc měnit. Na periferie je to horší. Dobře je vyřešená trasa B, u A a C už to tak jisté není… Tedy v Motole a Letňatech.

Franta Chcípák

Bohužel ani prodloužení do Kobylis nevyšlo úplně optimálně.

jkjk

Tehdy byla jiná doba. Třeba v centru zbourat kvůli jedné stanici 10 domů včetně třech památkově chráněných. Dnes u první etapy D stála mnoho měsíců příprava stavby kvůli sporu se SVJ, kterému se nelíbilo, že bude mít blízko domu větrací šachu.

Michal M

To musel být opravdu mazec, ta stavba v centru.
Když vidím, co se děje na Pankráci…

q89

na Pankráci se neděje prakticky nic, nebourá se žádná zástavba, staveniště za plotem, kamiony vyjíždějí (částečně) na magistrálu, jedna šachta je ukrytá v hale, lépe už to fakt nejde… a ano fotky stavby metra v centru jsou dobré porovnání 🙂

DavidS

Já bych docela chtěl vidět, kdybyste rozkopal Prahu přesně tak, jak to bylo v těch 70. letech. Na to je vám technologie k ničemu. Navíc si myslíte, že tehdy bylo nějaké odvolání, nesouhlas, protest proti bourání apod?