MAXy mohou dál létat, rozhodl americký letecký úřad. Další země je zakázaly
/AKTUALIZOVÁNO 12:00/Americký letecký úřad Federal Aviation Administration (FAA) povolil další provoz Boeingů 737 MAX 8. Vyplývá to ze zprávy, kterou
/AKTUALIZOVÁNO 12:00/Americký letecký úřad Federal Aviation Administration (FAA) povolil další provoz Boeingů 737 MAX 8. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil na svých stránkách necelé dva dny po tragické nehodě letadla Ethiopian Airlines. Důvěra některých zákazníků v bezpečnost letadla je ale výrazně nalomena: Lion Air oznámil, že letos namísto čtyř objednaných letadel 737 MAX nepřevezme jediné, Singapur, Jižní Korea a Austrálie zakázaly jejich provoz v jejich vzdušném prostoru.
„Různé zprávy dávají do souvislosti tuto nehodu a nehodou Lion Air loni v říjnu. Nicméně musíme konstatovat, že vyšetřování teprve začalo a nemáme k dispozici žádná data, z kterých bychom mohli vyvodit jisté závěry nebo učinit jakékoliv opatření,“ uvedla FAA ve své zprávě. Obě nehody se staly krátce po startu, v obou případech bylo letadlo téměř nové a bylo staré jen několik měsíců.
FAA ve své zprávě označila letadla za vhodná pro letecký provoz. Boeing uvedl ve své zprávě, že pracuje na vylepšení řídícího systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ten nahrazuje automaticky piloty, pokud dochází k vysokým úhlům náběhu nebo nebezpečnému poklesu rychlosti.
Americký úřad, u kterého Boeing MAXy schvaloval, tak rozhodl zcela opačně, než jeho čínští kolegové. Ti se naopak rozhodli uzemnit všechna letadla tohoto typu registrovaná v Číně.
K zaujetí podobně rázného postoje v USA vyzývají FAA někteří američtí zákonodárci. Úřad však stroje označil za „vhodné pro letecký provoz“ a vyzval jejich výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.
Boiengy 737 MAX 8 a 9 aktuálně podle FAA provozuje 59 různých dopravců, celkem jich létá 387. Více než stovka je ale uzemněna. Po čínských úřadech se ke stejnému kroku rozhodli v Indonésii, z aerolinky tyto stroje odstavily kromě Ethiopian Airlines ještě Cayman Airways, Royal Air Maroc a Comair. V úterý ráno se rozhodly zastavit provoz těchto letadel indické Jet Airways, Aeroméxico, Gol a Aerolinias Argentinas.
Většina dopravců včetně Smartwings už během dne uvedla, že bude čekat na další pokyny úřadů a dál s letadly tohoto typu budou létat.
Our ongoing accounting of grounded #737MAX aircraft and a live map of all airborne 737 MAX 8 flights. https://t.co/CaLwcGTAur pic.twitter.com/Td3m1jAPKZ
— Flightradar24 (@flightradar24) March 11, 2019
Vyšetřování nehody zatím pokračuje. Podařilo se najít už obě černé skříňky, tedy zapisovač letových údajů a hlasový záznamník z kokpitu. Objevila se navíc další svědectví o samotném letu. Agentura Reuters napsala o dvou svědcích, podle kterých se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a letadlo vydávalo zvláštní zvuk. Pád letadla nepřežil nikdo ze 149 cestujících a 8 členů posádky.
Boeing ale bude muset bojovat o důvěru svých zákazníků. Lion Air podle agentury Bloomberg oznámil, že nepřevezme letos jediný ze čtyř strojů tohoto typu, které mu Boeing měl dodat. Vztahy aerolinky s výrobcem jsou od nehody loni na konci října značně napjaté.
Další ránou pro Boeing je postoj singapurského úřadu civilního letectví (CAAC). Ten dočasně zakázal provoz těchto letadel na svém území, v praxi tak nemůže žádný MAX přistát nebo odletět z tamějšího letiště Changi, které je jednou z největších leteckých křižovatek v Jihovýchodní Asii. Jde o problém zejména pro Silk Air, dceřinou firmu Singapore Airlines. Ta má ve flotile šest MAXů. Ke stejnemu kroku přistoupila i Austrálie. Žádný tamější dopravce ale 737 MAX nemá. Jako poslední zakázala provoz Jižní Korea.