MAXy mohou dál létat, rozhodl americký letecký úřad. Další země je zakázaly
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing
/AKTUALIZOVÁNO 12:00/Americký letecký úřad Federal Aviation Administration (FAA) povolil další provoz Boeingů 737 MAX 8. Vyplývá to ze zprávy, kterou
já jen doufám že to řádně vyšetří, a že hned neřeknou že za to může pilot…
Kdyby za to mohla technika, tak by se to Boeingu špatně komunikovalo ….
A svést to jen na pilota je vždy „lepší řešení“ , že třeba špatně postupoval v krizové situaci, kdy zhasl nebo ztratil tah motor a on se měl okamžitě rozhodnout pro nouzové přistání a né se chtít vrátit na letiště….
Piloti mají vrcholnou autoritu a odpovědnost za bezpečnost letu, čili to jde často za nima i když zlobila (slušně řečeno) technika, protože jsou cvičeni na to takové situace řešit. Z obliga by byli, pokud by se stalo něco na co vycvičit nejde.
The UK Civil Aviation Authority … issued instructions to stop any commercial passenger flights (B73M) from any operator arriving, departing or overflying UK airspace…
Oficiální zpráva CAA
Jestliže výrobce prohlásí :
vylepšení softwaru letové kontroly“, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“ tak to je hodně podezřelé.
No ale jestli svědci viděli kouř z motoru, tak je to asi jasné, buď lopatka nebo jiná zásadní věc.
Ví se jakým typem motoru byl tento stroj osazen?
Svědci vidí vždy plameny a kouř z motoru. I když letadlo padne kvůli prázdným nádržím :-). Myslím, že pokud letěli na 8600 rychlostí 385knotů, tak o ztrátě tahů motoru nemůže být ani řeč. I když se na se jedná o GS.
Nepoučení svědci skoro vždy vidí plameny a kouř nebo si je ze šoku domyslí než se dostanou k výslechu (protože po nárazu je kouře habakuk). Málokdo dokáže takovou situaci vnímat analyticky a bez emocí.
karel, Y.K.: Přesně tak, jen bych dodal, že poslední veřejně známá data z ADS-B jsou z místa 20 km vzdáleného od místa dopadu letadla (což budou tak 2 minuty letu o nichž nevíme vůbec nic). Předpokládám ale, že radar, který poslal „žádost“ odpovídači bude mít čerstvější data než přispěvatel FR24 kdoví odkud. Nevím, jestli bych byl schopen si vymyslet kouř, ale pokud by mi ve výšce 300 metrů nad hlavou přeletěl Boeing rychlostí 700 km/h (když jsem zvyklý na sestup letadel po ILS, či na ještě strmější stoupání po vzletu), tak bych taky určitě prohlašoval, že motor vydával zvláštní zvuk.… Číst vice »
Při poloze střemhlav dolů v typické ose letu (ne v plochém pádu) a vysokou rychlostí opravdu může dojít vzhledem k vysoké energii k takovému „zanoření do země“ (pokud to není skála). Není to poprvé.
Kráter do země byl údajně 15 metrů…
Při vší úctě k obětem a poškozeným: Jestli nedejbože v relativně blízké době „spadne“ další „éro“ stejného typu, tak jsem zvědav co na to FAA, výrobce a co se bude dít. Problematika není jednoduchá, nyní snadno spekulovatelná. Chtěl bych vědět, jak ten systém MCAS funguje, zda jde vypnout, jak zpracovává data ze senzorů, kolik těch senzorů je, jaká je redundance, jak se vyřešena možnost špatných dat ze senzorů, jak senzory fungují, zda je nemůže ovlivnit nějaký vnější vliv (např. turbulentní vír, nějaká rezonance, …), …??? Tohle bude složité. Osobně bych ta letadla používal snad jedině, poud by se výrobce zaručil,… Číst vice »
Pokud vůbec z chování stroje vydedukujete, že se jedná o o problém s MCAS, dá se to trvale vypnout, ale současně s jinými užitečnými funkcemi (tuším s STS a možná ještě něčím). Nejde vypnout jen MCAS.
Vzhledem k tomu, že na letadle je certifikované vše do posledního nýtu, má FAA jistě dost slušný přehled o tom jak MCAS funguje. Zřejmě se rozhodli, že v něm není takový problém aby to nemohlo létat. Osobně předpokldám, že to řeší nějakými bulletiny pro posádky se zvýšením pozornosti k automatickému vyvažování.
Že americký letecký úřad nepůjde proti americké firmě boeing bylo prakticky jasné. Jde o velké peníze pro které má zjevně smysl problém bagatelizovat, byť to může představovat potenciální ohrožení života jednotlivců.
Jen nepropadaji hysterii.
Navic podle poslednich informaci to vypada, ze nehoda v etiopoii nema nic spolecneho s nehodou lion airu.
„nepropadaji hysterii“, především protože jde o americkou „národní“ firmu a protekcionizmus v souladu s Trupovým heslem „america first“! Když jde o neamerické firmy, jednají americké úřady totiž přesně opačně – Huawei
Úřady letectví nejsou jen takové úřady, než řeknou, že je něco OK, většinou mají dost slušnou dávku jistoty podloženou hromadou dokumentů (protože mají odpovědnost za bezpečnost provozu). Ostatně FAA ten typ schvalovala.
To máte odkud?
Já bych zas řekl, že nejde o Boeing, ale jde o americké letecké společnosti, ketré jak bylo uvedeno provozují celkem 387 MAXů a z tohohle hlediska by to pro ně bylo prostě příliš nákladné ze dne na den ostavit tolik letadel. Taky je otázka za jak dlouho Boeing uvolní ten update pro MCAS, protože pokud vím tak od nehody Lion Air před půl rokem ještě nic neopravili.
Americké aerolinky neprovozují 384 MAXů, 384 MAXů v současné době provozuje 59 dopravců z celého světa.
Bohužel se obávám, že o peníze jde především a pokud nákladná preventivní opatření jsou už i pro úřady vetším tématem než záchrana byť jediného lidského života, tak se překlápíme do nové éry. Za měsíc mám zrovna MAXem letět a radost teda z takového rozhodutí úřadů rozhodně nemám 🙁
Hlavně na letiště nejezděte autem. Proti tomu je let v Maxu pořád bezpečnější.
Ale chápu že to jednoho znervózní.
Naštěstí většina cestujících netuší a je jim jedno, jestli letí airbusem nebo boeingem. Zajímalo by mě ale,
jestli dnes z reproduktorů Smartwings zazní:
Víráme vás na palubě boeingu 737, verze MAX….
Ano, zaznělo, letěl jsem s OK-SWD v pondělí ráno z PRG do CDG. 🙂
Jen mi přišlo, že na bezpečnostní kontrole je vše nějaké pomalejší a jak kdyby si dávali víc záležet. Asi to bylo ještě čerstvé – spadlo letadlo a neví se proč, tak budeme o to pečlivěji kontrolovat…
Dobrá zpráva. Nicméně je pravdou, že bych do Maxe dnes nenastupoval s písní na rtech.
Myslím ale, že výcvik, kvalita a zkušenosti většiny evropských i českých pilotů jsou na vyšší
úrovni a riziko je zde mnohem menší.