Maximum 80 km/h. Náměstek primátora Mladé Boleslavi požaduje pomalejší novou železnici do Prahy

Železniční přejezd s jednotkou 814 Regionova u zastávky Nepřevázka na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Petra ŠkarkováŽelezniční přejezd s jednotkou 814 Regionova u zastávky Nepřevázka na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Petra Škarková

Správa železnic musí zpracovat podrobnější dokumentaci o vlivu nové trati na životní prostředí a prověřit zpomalení.

Plánované zrychlení železnice mezi Prahou a Mladou Boleslaví narazilo na odpor ve městě, které by z miliardových investic do částečně nové trati mělo výrazně profitovat.

Podle I. náměstka primátora Mladé Boleslavi Jiřího Boušky ( zvolen za ANO 2011 + Volba pro Mladou Boleslav, na kandidátku byl navržen VpMB jako osoba bez politické příslušnosti)   je potřeba rychlost na takzvané Bezděčínské spojce, která spojí trať do Nymburka s areálem automobilky a zastávkou Mladá Boleslav město, snížit z navrhovaných 150 km/h na maximálně 80 km/h.

Vyplývá to z dokumentu k závěrům takzvaného zjišťovacího řízení, které tento týden k záměru dokončilo ministerstvo životního prostředí. Bezděčínská spojka je jednou z klíčových staveb rychlejšího spojení mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Libercem.

Z dokumentu není patrné, zda jde o stanovisko náměstka primátora nebo celé rady města. Mladá Boleslav nemá usnesení jednání rady veřejně dostupné. Bouška se letos 30. dubna na základě koaličních dohod stane primátorem.

Další studie o vlivu na životní prostředí

Ve vyjádření uvádí, že je nezbytné důsledně vyhodnotit současné dopady kumulace tří investičních záměrů v oblasti. Kromě Bezděčínské spojky má dojít k rozšíření dálnice D10 a vybudování nové přeložky silnice II/610. Proto požaduje hlukovou a rozptylovou studii a další běžné dokumenty.

Dále požadujeme zmenšení poloměru oblouku z R 500 m na poloměr R 300 m a snížení rychlosti ze 150 km/h na 80 km/h, stejně tak, jak byla dána podmínka města k udělení souhlasu na Krásné louce z důvodu oddálení od obytných domů a řešení zajištění dodržení požadavků migrace zvěře. Nelze opomenout ani nešťastné řešení stavby v bezprostřední blízkosti hřbitova v obci Řepov,“ uvedl Bouška.

Trasa Bezděčínské spojky. Foto: Správa železnicTrasa Bezděčínské spojky a budoucí silnice II/610 (modře). Foto: Správa železnic

Správa železnic musí na základě závěrů zjišťovacího řízení prověřit, zda není možné technické řešení s menším poloměrem oblouku a nižší rychlostí. Ministerstvo současně uložilo dokumentace výrazně rozšířit o další dopady na životní prostředí. Trať vede v těsné blízkosti dálnice. Zpracování takzvané velké EIA znamená další prodloužení příprav celé stavby. Správa železnic zatím uvádí termín zahájení v roce 2027.

Stavbu Bezděčínské spojky slíbil stát už v roce 2018 v memorandu s automobilkou Škoda Auto. Když se memorandum v roce 2018 podepisovalo, stát uváděl termín zahájení stavby v roce 2025. Bezděčínská spojka umožní se na trati Nymburk hl. n. – Mladá Boleslav hl. n. vyhnout klesání a následnému stoupání pro jízdy do areálu automobilky a zastávky Mladá Boleslav město přes údolí Jizery, zkrátí tak jízdní dobu o více než deset minut. Z odbočky Nepřevázka povede jako dvojkolejná trať mezi dálnicí D10 a vrchem Chlum.

6,6 km nové trati

Maximální rychlost bude 160 km/h. V budoucnu má vedle trati vzniknout ještě nová silnice II/610 (zakreslena modře). Poté se napojí na stávající trať z Mladé Boleslavi do Staré Paky.

Celková délka novostavby je 6,6 kilometru, modernizací projde 3,1 kilometru současné trati. V rámci stavby dojde k úpravám či doplnění komunikací a cyklostezek s ohledem na vyvolanou fragmentaci pozemních komunikací díky novostavbě dvoukolejné železniční trati.

Nová trať prochází mírně zvlněným územím. Povede převážně v zářezu, kdy v blízkosti Karlova vrchu dosahuje hloubka zářezu až osmi metrů. V oblasti křížení trati s potokem Klenice je zřízeno násypové těleso výšky až pěti metrů. Součástí projektu je u  areálu Škody Auto nová stanice Mladá Boleslav-východ.

Tagy 071 Nymburk - Mladá Boleslav Bezděčínská spojka EIA Mladá Boleslav NIMBY Správa železnic
206 komentářů