Autobusy Cestovní ruch Infrastruktura Železnice

Lokálkový happyend: Za týden do Malé Morávky opět vyjedou vlaky, SŽDC ustoupila

Lokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolek
Lokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolek

Případ lokálky Bruntál – Malá Morávka po řadě zvratů míří k dobrému konci. Alespoň pro příznivce železnice a drážní nostalgie. Slezský železniční spolek a dopravní společnost MBM rail dostaly nakonec od Správy železniční dopravní cesty svolení s provozem pravidelných turistických vlaků. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil člen výboru spolku Ladislav Antalec a jednatel MBM rail Jiří Mužík.

„Správa železniční dopravní cesty nakonec přehodnotila své stanovisko a povedlo se od ní získat trasy,“ uvedl Antalec. I když vlaky objednává a zaplatí kraj, správa železnic původně o obnovení provozu na deset let opuštěné lokálce nechtěla ani slyšet. Podle jejího původního vyjádření před deseti dny by si obnovení provozu vyžádalo opravy ve výši sto milionů korun.

Názor ale změnila. „Na základě dalších jednání, kdy se zpřesnily požadavky dopravce, se hledalo možné řešení k zajištění provozu. Trať za předpokladu realizace nutných opatření je prohlášena za sjízdnou,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Železničáři podle ní ještě před zahájením provozu provedou (či už provedli) opravy za zhruba deset milionů korun. Podepřou například některé mosty, dosypou štěrk a vymýtí zeleň kvůli zajištění rozhledu na přejezdech.

Jízdní řád tratě Bruntál - malá Morávka. Pramen: Slezský železniční spolek
Jízdní řád tratě Bruntál – malá Morávka.
Pramen: Slezský železniční spolek

Vlaky budou jezdit o prázdninových víkendech a svátcích v pěti párech, v Malé Morávce na ně bude navazovat turistická autobusová linka až do Karlovy Studánky. Soupravy budou složeny z lokotraktoru (T211) a přípojného vozu k Hurvínku (Blm). Lokotraktory má firma pro jistotu připraveny dva. Autobus bude Karosa.

Vlaky poprvé vyjedou v sobotu 30. června. Jednosměrné jízdné pro dospělého bude činit 70 korun, děti a senioři zaplatí 40 korun, rodinná jízdenka pro dva dospělé a dvě děti vyjde na 160 korun. V ceně je i autobus až do Karlovy Studánky. Kola se budou přepravovat zdarma. Odhadované náklady kraje činí zhruba 800 tisíc. Podpora bude mít formu individuální dotace náměstka hejtmana.

76 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak mi to v neděli nedalo a zajel jsem se na tu atrakci podívat – celodenního okružního výletu (byť typu „vlakodrom“ po pomezí Moravy a Slezska) rozhodně nelituji a všem (zejména těm zuřivým kritikům té aktivity) doporučuji, aby se do nádherného podhůří Jeseníků vydali projet také: je tam krásně, „prasátkový panťák“ ze svou „hurvínkových vlečňáků“ fungoval spolehlivě, na nádraží v Malé Morávce překvapivě i ještě v neděli odpoledne probíhal program a nabízelo se občerstvení („slavnostní zahájení“ provozu bylo zjevně prodlouženo až do nedělního večera) a (nejen „šotouškým“) vyvrcholením bylo svezení výborně udržovaným 38 roků starým autobusem ŠL 11 s interiérem trochu netradičně vybaveným luxusními „křesly“ pro dálkové zájezdy, který se svým synem opatruje paní Kadulová z Velké Polomi.
    Trať v úseku Bruntál – Světlá Hora je v dobrém stavu, dál do Malé Morávky je to už sice horší a několik (resp. spíše asi několik málo desítek) milionů by „uživila“, ale lehkými vozidly se po ní určitě zatím jezdit může – do budoucna ale bude třeba počítat m.j. i s odstraněním náletových dřevin z okolí trati, protože přirůstají velmi rychle. V neděli odpoledne se vlaky vezly převážně místní obyvatele z Bruntálu a okolí – i když je jízdní řád zapracován v IDOSu, mnoho potenciálních uživatelů ze vzdálenějších lokalit skutečnost, že na trati funguje sezónní víkendová doprava, asi ještě nezaregistrovalo: patřičné informační materiály (plakáty, jízdní řád, apod.) nejsou dokonce k dispozici ani na bruntálském nádraží a v jeho okolí – ostravská SDC svým původně negativistickým přístupem zjevně narušila organizaci příprav provozu tak, že na masivnější informační kampaň mimo vlastní okolí trati už zainteresovaným nezbylo dost času, takže je ještě stále co napravovat a vylepšovat.
    Do dalších letošních provozních dnů přeji všem organizátorům té užitečné aktivity mnoho zdaru i spokojených cestujících.

  • Výborně! Konečně obrat k lepšímu v MS kraji! Škoda, že SŽDC „geniálně“ již před časem zrušila PZS na několika přejezdech, nyní je tam kvůli tomu rychlostní omezení jízdy.

  • Je to skvělý nápad obnovit zde alespoň turistické vlaky. Ta trať má potenciál, jen by chtělo trochu víc zainvestovat a trať zrychlit. Každopádně i pro nákladní dopravu by šla využít, ve Světlé Hoře je dost dřeva přímo u nádraží, ale jelikož SŽDC dopravnu neudržuje tak se nakládat nedá.

  • To je dobrý – minulý týden bylo třeba 100 mega, dnes stačí 10…

  • Dnes shořel na Hvězdě Bus Karosa. Neni to ten co má jezdit na trase Moravka- K. Studánka ?

  • Řidiči osobních vozidel si odvykly za 10 let od doby neexistence žel. provozu respektovat stopky na přejezdech. Nad Morávkou dnes během 20 minut zastavily z 15 vozidel pouze 2. Takže svezení v šukafonu může být i drsný zážitek

    • Potřeba něco žblebtnout byla silnější než si přečíst článek?
      Má tam jezdit lokomotiva+vlečňák a ne šukafon.

      • Z pohledu následků případného střetnutí na přejezdu je to ovšem asi dost nepodstatné – i „šukafón“ umí zabíjet, když mu řidič silničního vozidla vytvoří šanci „dobře“ se trefit

  • Od roku 2009 je trať v tzv. nulovém provozu. Nic tam pravidelně nejezdí….Za poslední dva roky v průměru 5 mimořádných jízd za rok. Pro nákladní dopravu prakticky nevyužitelné- sklonové poměry. Nikdo tedy o dopravní obslužnost nemá zájem. Je tedy normální, aby tam Sždc ve velkém cpala peníze?

    • ….je normální cpát peníze do silnic III. tříd, vedoucích do malých zapadlých vesniček, po kterých jede 30 aut za den?
      Není, a taky se na ně kašle, ale nějakým flátrováním zbytky asfaltu se jednou za uherák udržují… nevidím v tom rozdíl, vidím v tom strategické uvažování rozumného hospodáře.. Bohužel se neopravuje ani jedno, ani druhé … 🙁

      • Nesouhlas. To je zajištění základní obslužnosti – zakladní povinnost státu.Dojezd integrovaného záchranného systému, atd. Snad se nechceme posunout daleko na východ

  • Od roku 1989 se v naší zemi rozkradly miliardy, stovky miliard , bilióny korun. A Vy tu budete kvičet nad pár milióny a nad tím , že pár lidem není lhostejné zrušit , co naši předci tak pracně vybudovali! Jinak lidem, co se snaží smysluplného dělat fandím , přijedu se v létě svézt .

    • Když pro vás pár miliónú nejsou žádné peníze, tak to jistě rád zaplatíte ze svého.

  • Že tedy já jsem svým způsobem trochu šotouš, ale tohle v žádném případě neschvaluji. Z čeho se zase SŽDC podělalo z MBM v koutě?? Kdyby to mělo nějaký efekt a úroveň, tak prosím…. Ale tohle?? Jako pro koho a k čemu??? Smysl má třeba na hranici možnosti udržovat Jemnici a podobně, kde se opravdu jezdí v určitém zájmu a aspoň vozidlem 810. Ale ať se na mě nikdo nezlobí, tohle je o tom, že si pár šotoušů bude krátit dlouhé chvíle o prázdninách tím, že si tam budou jezdit sem a tam. Tedy koníček dotovaný státem. Potažmo tedy krajem. A je úplně těmto dobrodruhům jedno, zda s tím bude, či nebude někdo jezdit. Nabízet někomu služby vejhyklem s přívěšákem řítící se rychlostí 40 a to ještě jen z kopce, v roce 2018….to už je fakt jen pro ostudu. A schovávat to pod historii, hnus velebnosti.

    • Ano, vy jste se projevil jako šotouš. Věřte, že většina cestujících soupravu řešit nebude do doby, dokud se v tom vlaku cestující nebudou pro nedostatek místa mačkat.

      A pro koho a k čemu? Pro cestující a turisty, pro které bude už jenom jízda vlakem zážitkem a třeba to někdy občas využijí i místní. A věřte, pokud zájem nebude, tak to za rok nevyjede a ta trať nejspíš opravdu zanikne. A ochrana ovzduší Vám nic neříká? Na vlaky navazují autobusy do Karlovy Studánky, kde je nejčistší vzduch v republice, za kterým se lidé jezdí léčit. Takže čím méně vozidel, tím lépe :-).

      A i SŽDC se nějaké peníze vrátí – za použití dopravní cesty se platí.

      • Jo, lokotraktor a vykopávková Karosa. Co to plní, EURO 0 ? Toť vskutku ochrana ovzduší…

        pokud zájem nebude, tak to za rok nevyjede a ta trať nejspíš opravdu zanikne

        … a deset mega vyletělo oknem

        SŽDC se nějaké peníze vrátí – za použití dopravní cesty se platí.

        Jasně a jak dlouho se jim bude těch 10 mega vracet? 20, 50 let?

      • Moc peněz se SŽDC sice asi nevrátí: podle „kalkulačky“ činí „poplatky za použití dráhy jízdou vlaku“ pro osobní vlak o celkové váze 50 tun (tedy pro „prasátko“ + 2 vozy s dostatečnou rezervou) na té trati asi 130 Kč za jeden vlak, ale to není rozhodující – podstatné je, že se projevil zájem zavést někde další „turisticko-výletnickou“ dopravu: když podobné „projekty“ mohou úspěšně fungovat jinde, proč by nemohla prosperovat i lokálka pod Jeseníky, když turistický i výletní potenciál tam určitě je.
        Jako příklad přidávám „dvojodkaz“ na jeden z mnoha podobných podniků, který úspěšně funguje už několik roků a letos dokonce nabízí mírně rozšířený program:
        http://www.mbzs.net/?pg=article&id=89-s-lokalkou-kolem-humprechtu-2018
        a
        http://www.mbzs.net/photo/img_89_1.jpg
        – a jde to …

        • Odkazy jsou samozrejmě na akce, které jsou na tratích provozovaných ve veřejném zájmu ( objednávka kraje nebo běžná pravidelná doprava). Tam nelze nic namítat.To není případ tratě Bruntál – Malá Morávka, která je bez objednávky kraje cca 10 let ! To se nám to hoduje, když nám stát nasype 10 mil. Kč na víkendový prázdninový cirkus

          • A ona jezdí po trati Kopidlno – Dolní Bousov nějaká pravidelná osobní doprava? Od kdy? A na vlečkové trati do cukrovaru TTD v Dobrovici také?

            • Vyjmenované úseky nejsou ve vlastnictví státu, ale např. AŽD, to dobře víte. My se bavíme o tratích ve správě státu nebo- li SŽDC

              • Jenže když to začalo jezdit, tak o převodu tratě Kopidlno – Dolní Bousov nebylo ještě ani slechu a ta akce se konala i na tratéch ve správě SŽDC ve v podstatě stejném rozsahu jako později, kdy už dětenickou trať vlastní Chrdle – který do její sjízdnosti předloni a loni investoval rovněž hodně z peněz, které vydělává především od „státu“ – takže ve výsledku jsou to stejně „státní“ finance, jen tam netečou přímo, ale cestou AŽD.

                • Ta logika je zvláštní. AŽD je soukromý subjekt. Zřejmě pravidla financování železniční infrastruktury ve správě státu prostřednictvím SFDI je pro vás novinka

                  • Já jsem přece napsal, že ta aktivita MBŽS (+ původně jen Královéhradeckého kraje, Stč. kraj se přidal až později) fungovala už i v dobách, kdy tu trať spravovala SŽDC – ale když to „pragmatik“ nechce (nebo neumí?) pochopit, tak dám jiný příklad, kterému už snad i on konečně porozumí:
                    http://www.loko-motiv.cz/akce.htm#8
                    – tady pravidelnou „ZDO“ také nikdo neobjednává, jen „kraj“ v letní sezóně fakticky „turistické“ vlaky (byť zatím nejsou zařazeny do systému „turistických linek“ – o důvodech nebudu spekulovat, byť jim možná rozumím ) a navíc přispívá i na prázdninovou aktivitu „LOKOMOTIVu“, která je doplňuje.

  • Pracuji na seznamu, co by bylo dobré zrušit. Ale jelikož pracuju s mapkou z buekeru, kde to pěkně gumuju a upravuju (musím tam dělat nová slova jako např. Slaný), aby to bylo přehledné, tak mi to potrvá. Můj návhr zatím:

    http://jyxo.info/uploads/84/84d56ad9d0a5112cde615501e0e36d4aa1ebc549.png

    jdu zleva doprava 🙂

    Někde i zjednokolejňuji, nebo ruším elektrifikaci. A také mám kritérium, že kde nákladka má šanci přežít, ač trať se jeví jinak jako nesmyslná, tak to nechávám. Doplním tam pak ten obrázek parní mašinky, což naznačí, že to bude jen pro občasné turistické vlaky. Ale infrastruktura se nechá kvůli nákladce.

    Tento návrh řeší i to, že nebudou k dispozici menší morotové jednotky v budoucnu než ty velikosti Sharka, kvůli normě TSI (menší se nevyplatí už vyrábět, ani něco jako RS1).

    • A třeba od nás ze Žatce bych se nedostal ani do Mostu, ani do Loun, ani do Lužné (Prahy)? Co to je za paskvil?

      • Zatím to je hotové tak z 10%. Je to redukce železniční sítě pro dobu automatických aut, kdy už jako nejmenší možné vozidlo bude možné zakoupit jen něco jako je dnes Shark. Jinými slovy, je to mapa sítě za takových 30 let. Samozřejmě není ani trochu reálné, že k takovéhle brutální redukci (zatím naznačena jen pro západní Čechy) dojde nyní. Toho se nemusíte bát. Tohle je výsledek za těch 30 let vývoje.

        Ponechávány jsou jen tratě, kde je naděje na to, že tam bude ještě objednávána za 30 let doprava, nebo je tam naděje na nákladní dopravu (což umožní i případné turistické vlaky).

        Je tam ponechána i trať Krupá-Kolešovice, protože je velmi pravděpodobné, že bude nechána jako taková památka na dobu polních lokálek, zvláštně když je nedaleko železniční muzeum. Nicméně po vzoru dnešních takových „ponechaných“ tratí ve Francii je již odpojena od sítě.

        Až bude ta mapa hotová, tak ukáže, co nad rámec „kostry“ železniční sítě může přežít a fungovat i za 30 let.

        • Proč to ale odpojovat když je ta trať dost blízko musea? S dovolením, není třeba se ve všem opičit, strčte mezi to třeba vlečku, ale udělat z toho odpojenou trať…. Jinak počítáte při tom i potenciální zrychlení atp? Jdete z toho co ty tratě skutečně mohou zvládnout, nebo jen ze současného stavu? Dále vemte do úvahy před mazáním že někdy otočení zapojení tratě do stanice může změnit využitelnost pro nákladní dopravu.

          Jinak, okamžitě vraťe trať do Dubí, tam se má vozit lithiová ruda. Rovnou Vám zakazuji sahat na trať Č. Lípa – Jedlová – Rumburk, na druhé straně do Bakova, ta se musí prověřit z hlediska nákladní dopravy, dále Všetaty – Turnov – Liberec – Hrádek, stejný důvod. Dále Turnov/Bakov – Hradec, Pardubice – Chrást u Chrudimi – Hlinsko – H. Brod – Jihlava – Znojmo a zěpt, na část natáhněte drát, nějak tak aby to inteligentně vedlo i na dříve zmíněné tratě ke hranicím, na odklony by to mohlo být také dobré, byť je to složitější se na tu trať dostat z koridoru. Taky není dobré sahat na Letohrad – Hanušovice. Pohořelice si ale mázněte hned, stejně jako Uhřice. Ovšem ten Žatec či Louny, tu oblast, si nějak přímo napojte na Prahu, nevím teď jestli bude rychlejší přes Lužnou, nebo přes Zlonice, ale to hluché místo je moc velké. Dále dejte drát na trať Týniště-Letohrad a tam trojúhelník, možná druhý v Ústí pro nepřerušenou jízdu na Třebovou, to je asi jednoduché řešení kapacity bez velkého tunelu, možná si tam přikreslete rovnou 3. kolej k Třebové. Boskovice nemazat, to je jasné. Starou trať za Tišnovem raději nechat až po Nedvědice, mohla by se v budoucnu zadrátovat a protáhnout tam některé Os. Přímé spojení do Písku můžete také nechat. Znojmo – Břeclav musí zůstat skrze náklady, to stejné platí pro trať Tábor – Velenice.

        • Bohužel opět skrytá manipulace dovedně vpletená do slov o nevyhnutelnosti změn a pokroku ze strany pana Soupravy. Skoro jak za starých časů jedné strany, která též ráda mluvila o pokroku a nutnosti se přizpůsobit, nebo skončit špatně mimo hlavní proud šedé poslušné konzumní masy. Ještě tu naštěstí máme dost lidí, kteří se bijí a budou bít za všemožné menšinové, alternativní a okrajovější zájmy a přispívat tak k různosti a svobodné barevnosti života.

      • Další smazané, až se k tomu zas dostanu, budou tratě Rakovník-Mladotice, Klatovy-ŽR a Klatovy-Horažďovice předměstí a pak budu pokračovat dalšími.

        • Doufám, že jako souprava nikdy nevyjedeš a natrvalo zkoroduješ na té tvé odstřihnuté a zrušené koleji 🙂

          • Hlavně ta jeho „zakrátko vygumovaná“ trať Klatovy – Železná Ruda, coby trať, do které bylo v nedávné době komplexně investováno, je slušnou perlou. To vše v iluzi „ať zbude víc peněz na hlavní tratě“ (mj. v iluzi „ačkoliv by SŽDC zůstalo např. jen 1/2 délky celé železniční sítě, její rozpočet by zůstal nezměněn“, což by zdaleka nebylo jisté).

            • Ale to není plánek pro rok 2018, ale cílový stav pro rok 2048. A dělám cíleně tu drsnější verzi. Tj. pro situaci, kdy peněz bude málo a kraje a stát se se železnicí mazlit nebudou, ale nebudou ji chtít zcela zlikvidovat jak v Albánii (pak nemusím dělat mapu a můžu to celé vymazat). Takže mapka bude řešit, co by přežilo v takovém případě. Tj. kde je potenciál na dvouvozový Shark nebo nákladní dopravu v roce 2048. S přihlédnutím k pravděpodobnému vývoji autobobilových technologií.

              • Souprava je naprostý fanatik, jehož zápal připomíná doby frenetického nadšení z nových totalitních režimů. A poukazovat zde v souvislosti se stavem železniční sítě na Albánii je naprostá hloupost .

    • Ruším elektrifikaci… Aha. Doufám, že nikdy nebudeš makat na SŽDC.

      • Jj, tak chlapec zapomel, ze se tento rok bude elektrifikovat Louka u Litvinova – Litvinov a nasledne Kadan Prunerov – Kadan predmesti. Dale by de mela elektrifikovat trat Veseli n. L. – Trebon – Ceske Velenice, Otrokovice – Zlin – Vizovice, Hustopece u Brna – Sakvice, Brno – Zastavka u Brna, Blazejovice – Veseli n. M., Boskovice – Skalice n. S., Plzen – Domazlice – st. hranice. Projekty jsou vypracovany i u trati : Ostrava – Frenstat p. R., Frydlant n. O. – Ostravice, Sedlice – Stramberk, Stare Mesto u UH – Luhacovice (- Bojkovice – Veseli n. M.)
        Takze asi tak…

      • Ale ne – jen hloupě provokuje a zkouší, kdo mu na to jeho pitomé pruzení naletí …

  • Podle mě je chybou, že doprava nebude integrovaná v rámci ODIS. Pokud to má být pro turisty, co je má motivovat k využití vlaku místo autobusu, který jede za poloviční cenu od nádraží z Bruntálu až do Karlovy Studánky a bez přestupu? Každopádně velká výhra pro trať není, když budou jen letní zážitkové jízdy a nikoli pravidelná dopravní obslužnost nebo nákladní doprava. Ta trať se bez investic, dřív nebo později stejně rozpadne.

    • Kdo chce (najednou) příliš moc, nemívá obvykle nakonec nic.
      Já bych událostem raději nepředbíhal …

  • By me zajimalo, kolik kol tam do toho vagonku chcete vzit kdyz navic nechcete zadny poplatek navic? To vemete par cyklsitu a ostatni at cekaji dalsi dve hodiny? Zvalste kdyz cyklobus z Olomouce zrusili. Tak jste asi proto zvolili ty casy tak dlouho od prijezdu vlaku z Olomouce abyste je odlakali?

    • Ve směru do Malé Morávky cyklisté asi vlakem příliš jezdit nebudou – mnohem vytíženější bude asi spíše opačný směr …

      • Jak ty kola budete vozit? Předpokládám , že v sólo kolovoze těžko. Potom tedy v přívěšáku. Logicky tedy usuzuji, že další cestující tam nebudou mít místo. Je to vůbec možné z pohledu bezpečnosti? Podnět pro Drážní inspekci…

        • Já myslím, že si chlapci poradí, a že nemá smysl hledat problém tam, kde ještě nenastal: ty vlaky přece nejsou deklarovány jako „cyklovlaky“, takže nikdo nemůže počítat s tím, že odvezou třeba 50 jízdních kol.
          Ostatně, i když by „prasátko“ asi do těch cca 40 promile z Malé Morávky „chrochtalo“ dost těžce, nějaký další vůz kromě toho „hurvínkového vlečňáku“ by ještě uvezlo – pokud se to tedy ukáže skutečně potřebné …

  • muzu potvrdit nasazeni stroju spolecnosti tss a.s. podbijecka asp 09-16 162 plus loko a 12 sa vozu sterku plus pluh na upravu sterkoveho loze pušl 71 – 108
    ve dnech 27,28,29.6 2018 planovany vykon cca 6 km odstaveni bruntal kolej c.9

  • Už pochopte, že těch 100 mil. Kč je potřeba na komplexní opravu trati, aby se tam mohla vrátit standardní vlaková doprava. Těch 10 mil. Kč na nezbytné úpravy, aby se tam dalo vůbec jezdit bezpečně. Celkem dobrá sranda pro prázdninový provoz mašinky s přívěšákem. Co na to daňový poplatnik? Proč kraj tedy neobjedná přepravu ve veřejném zájmu na delší období?

    • „Už pochopte, že těch 100 mil. Kč je potřeba na komplexní opravu trati, aby se tam mohla vrátit standardní vlaková doprava. “

      Vy jste jedním z oněch pracovníků SŽDC? Nebo to „už pochopte“ je vaším názorem (nikoliv popisem objektivní skutečnosti)?

      Předchozí vyjádření (z doby před 10 dny, prezentované v jiném článku na těchto stránkách, viz https://zdopravy.cz/vlaky-se-na-lokalku-do-male-moravky-podle-szdc-nevrati-spolek-se-nadeje-nevzdava-12621/) z úst mluvčího SŽDC hovořilo o opaku toho, co tvrdíte vy, viz (citace z onoho předchozího článku) „Prohlídkou tratě po zimním období byl zjištěn stav, který neumožňuje bezpečnou osobní železniční dopravu. Jde o poškození mostů a propustků, částečně splavený železniční svršek, poškozenou výstroj zastávek a dopraven, nevyhovující stav přejezdových konstrukcí na železničních přejezdech a podobně,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj by si uvedení tratě do stavu, který by vyhovoval základním bezpečnostním pravidlům, vyžádalo orientačně sto milionů korun. (…) Z tohoto důvodu nebude v roce 2018 na předmětné dráze provozována drážní doprava, o čemž byli vyrozuměni zástupci Moravskoslezského kraje,“ doplnil.

      • Tak ještě jednou – provizorní a dočasné opatření za 10 mil. Kč, 100 mil. Kč komplexní oprava….Traťmistr odpovídá za bezpečnost ….

        • Takže také ještě jednou (z minulého článku): Podle něj (pozn. podle mluvčího SŽDC) by si uvedení tratě do stavu, který by vyhovoval základním bezpečnostním pravidlům, vyžádalo orientačně sto milionů korun.

          Jinými slovy:
          (buď) trať nebude (po opravě za „jen“ cca 10 mil. Kč) vyhovovat základním bezpečnostním pravidlům
          (nebo) mluvčí SŽDC lhal/nemluvil pravdu

          • Tiskovy mluvčí nevim, ale stačí si odborně způsobilé osobě v oblasti traˇtového hospodářství projít celý úsek a má jasno…. a 10 mil. Kč se jeví jako nezbytně nutná injekce, aby to vydrželo ty dva měsíce pro 110 jízd tam a zpátky…

            • O. K., pak to tedy skutečně znamená, že tiskový mluvčí lhal/nemluvil pravdu; stejně tak platí, že stanovisko SŽDC zaslané Moravskoslezskému kraji (viz minulý článek na toto téma) a vůbec přístup SŽDC (její odpor vůči přidělení kapacity pro tento prázdninový/víkendový provoz) byly kvůli deseti (a nikoliv kvůli stu) milionů korun).

              Předchozí článek (https://zdopravy.cz/vlaky-se-na-lokalku-do-male-moravky-podle-szdc-nevrati-spolek-se-nadeje-nevzdava-12621/) taktéž hovořil mj. o částečně splaveném železničním svršku, jakož i délku přípravy projektu (kde obojí právě mělo být překážkou v zavedení oněch víkendově-prázdninových spojů pro tento rok). Najednou přichází oprava tratě bez přípravy (včetně opětovného „navrácení odplaveného svršku“). Zajímavé. 🙂

              • Sždc tam dosype štěrk, podbije, podepře propustky a bude sledovat zvýšenou kontrolní činností zda to bude ok a to vše s nejasným výhledem jaké bude využití po prázdninách. Drahá hračka za 10 mil. Kč. Proč se kraj nezaváže k objednávce na delší období, aby to mělo nějaký smysl ?

  • Nabízí se otázka – není podobným způsobem desetinásobně (či obdobným řádem) prodražen i finanční odhad na obnovu úseku mezi Chotiměří a Radejčínem?

    Taktéž se nabízí otázka – která osoba ze SŽDC prováděla onen odhad na 100 mil. Kč (v případě tratě do Malé Morávky, resp. „finančního objemu nutného pro opětovné učinění tratě sjízdnou“)? Jak je možné, že jí tento odhad (ne)vyšel takto nepřesně?

    • Už pochopte,že 100 mil. Kč je částka na komplexní opravu trati, aby tam mohl být vpušten standardní vlakový provoz. Teď tam dají 10 mil. Kč , aby se tam dalo vůbec jezdit bez rizika. Super sranda pro mašinku s přívěšákem…. Co na to daňový poplatník? Proč tam nedá kraj objednávku ve veřejném zájmu?

      • Napsal jste to dvakrát, já rovněž dvakrát odpovím stejným textem:

        „Už pochopte, že těch 100 mil. Kč je potřeba na komplexní opravu trati, aby se tam mohla vrátit standardní vlaková doprava. “

        Vy jste jedním z oněch pracovníků SŽDC? Nebo to „už pochopte“ je vaším názorem (nikoliv popisem objektivní skutečnosti)?

        Předchozí vyjádření (z doby před 10 dny, prezentované v jiném článku na těchto stránkách, viz https://zdopravy.cz/vlaky-se-na-lokalku-do-male-moravky-podle-szdc-nevrati-spolek-se-nadeje-nevzdava-12621/) z úst mluvčího SŽDC hovořilo o opaku toho, co tvrdíte vy, viz (citace z onoho předchozího článku) „Prohlídkou tratě po zimním období byl zjištěn stav, který neumožňuje bezpečnou osobní železniční dopravu. Jde o poškození mostů a propustků, částečně splavený železniční svršek, poškozenou výstroj zastávek a dopraven, nevyhovující stav přejezdových konstrukcí na železničních přejezdech a podobně,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj by si uvedení tratě do stavu, který by vyhovoval základním bezpečnostním pravidlům, vyžádalo orientačně sto milionů korun. (…) Z tohoto důvodu nebude v roce 2018 na předmětné dráze provozována drážní doprava, o čemž byli vyrozuměni zástupci Moravskoslezského kraje,“ doplnil.

    • První varianta: Některým úředníků (a teď opravdu nechci urazit ty, kteří poctivě pracují) se nechce zrovna dvakrát pracovat, zvlášť když k tomu nejsou třeba vůbec motivováni. Tak se prostě „něco udělá“ hlavně ať to nestojí moc námahy.

      Nebo druhá varianta – dotčená osoba (osoby) je časově přetížena (dnes se opravdu špatně hledají kvalifikovaní lidé).

      Takže: Nikomu se nechtělo stavem tratě důkladněji zabývat (zvlášť když je to tak nevýznamná trať), natož si iniciativně zjišťovat informace, tak se prostě „pláclo nějaké číslo“…

  • A teď si uvědomte, že lidé ze stejné organizace rozhodují o „nutnosti“ jakýkocholiv úprav. Kolik miliard se takto vyplýtvá na „nutnosti“?

    ŘSD i SŽDC jsou alibističtí amatéři, když to řeknu slušně.

  • No, hurá, selský rozum zvítězil :-). Aneb když se chce, tak to jde.

    Složení souprav je podle mě téma jenom pro šotouše (a teď to nemyslím hanlivě). Obyčejní cestující to řešit nebudou do doby, dokud se v tom vlaku nebudou pro nedostatek místa mačkat.

    • Selský rozum možná, ale rozum určitě ne. Jasně, šotoušci mají hračku, o tom žádná. Jen jsem zvědavý, co budou dělat, až kraj zařízne dotaci, nebo až se trať definitivně rozpadne, případně až se jim ten šrot rozsype. Což nebude trvat dlouho. No co, trať se zruší a bude.

      • To co popisujete je podnikatelské riziko, a přesto s tímto rizikem ten dopravce do toho jde. Nechejme to na něm a na poptávce cestujících. Uvidíme další rok, jestli budou chtít pokračovat (jak dopravce, tak kraj).

        Stav trati do toho prosím nepleťte – ta by měla být dle zákona provozuschopná, to už jsme tu přece řešili :-).

        • Jaký podnikatelský riziko, když na to dostane „individuální dotaci náměstka hejtmana“ 800 tisíc? (Tenhle termín je moc hezkej! Nevíte, kde podobnou individuální dotaci sehnat? O:) )

          Jaký podnikatelský riziko, když jim stát prostřednictvím SŽDC vyplácnul 10 mega na zprovoznění tratě??

          Vyhozený prachy do luftu. Trať se jim měla prodat a žádnou dotaci dostat neměli. A teď kvízová otázka – jezdilo by v takovym případě po tý trati šukafon? Nejezdil.

          • Promiňte, ale když jste tak chytrý, tak se do toho pusťte sám. Najděte si opuštěnou lokálku, sežeňte si tu dotaci hejtmana a vyjeďte.

            Ano, šukafon by nejezdil, ale o to víc by turisti využívali silnici do Karlovy Studánky a znečišťovali nejčistší vzduch v republice, kam se lidé jezdí léčit.

            • Troufam si tvrdit, ze ty osklivy moderni auta jsou na tom skrz emise mnohem lip, nez jakejkoliv slavnej motorrrracek.

        • Podnikatelké riziko, když tam stát nasype 10 milionů z okna na hračku?

          Kolik tisíc lidí to sveze? Jaká bude výsledná dotace na jednoho cestujícího? Třeba 5.000? Že se plýtvá jinde, to není důvod plýtvat i na dalších místech.

          • „když tam stát nasype 10 milionů z okna na hračku?“
            Važte lépe slova!
            1) Je otázka (pro kontrolní útvary SŽDC), na co bylo těch 10 mil.Kč vykázáno a jaké práce byly (nebo snad ještě budou) ve skutečnosti vůbec provedeny.
            2) Ty prostředky nebyly určeny „na hračku“, ale na udržení provozuschopnosti dráhy, jak to SŽDC přikazují právní předpisy platné v ČR.

      • Předmětné vlakové (+ návazné autobusové spoje) jsou určeny primárně PRO TURISTY. Pojem „šotouši mají hračku“ je vaší iluzí.

        „Až se jim ten šrot rozsype“ – v úvahu připadají jiná vozidla + případně zajištění jiného dopravce.

        Mmch. Co říkáte na to, že během pár týdnů byl skokově snížen odhad SŽDC ohledně finančního objemu provedených úprav? Není to podivné?

        • Ten neříká nic, káčkařům jako je on, je veškeré argumentování házením hrachu na zeď nebo spíše perel svi.ím.

  • Souprava složená z lokotraktoru (T211) a přípojného vozu k Hurvínku (Blm) to je teda terno .Určitě by šlo sehnat lepší soupravu,rád bych se do Morávky podíval.

      • Možná se jen někdo v Ostravě lekl, že by po tom „humbuku“ mohla přijít kontrola a hledat, na co byly ty finance naplánovány a vykázány a na co byly použity ve skutečnosti, a tak je tam pro jistotu dodatečně raději opravdu vložil …

    • „By šlo sehnat“… Třeba na zahajovací víkend se musí zapůjčit posilový vagónek až ze Slovenska. Vhodná vozidla, natož volná 810 prostě nikde k mání nejsou. A kombinace 702 + výletní vozy jezdí s úspěchem třeba v Jemnici a Zubrnicích 🙂 A zrovna 701.754 není nějaký šrot, ale veterán po kompletní renovaci.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora