Infrastruktura Železnice

Vlaky se na lokálku do Malé Morávky podle SŽDC nevrátí, spolek se naděje nevzdává

Lokálka Bruntál - Malá Morávka, Rudná pod Pradědem. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17384227
Lokálka Bruntál - Malá Morávka, Rudná pod Pradědem. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17384227

Plány na návrat alespoň turistických vlaků na lokálku Bruntál – Malá Morávka dostaly povážlivé trhliny od Správy železniční dopravní cesty. Podle ní je téměř deset let osiřelá sedmnáctikilometrová trať v natolik špatném stavu, že zde aktuálně žádná drážní doprava provozována být nemůže. Moravskoslezský kraj přitom chtěl na trati na prázdninové víkendy po dlouhých letech objednat vlaky, o což se zasadil především Slezský železniční spolek. Kraj počítá s náklady zhruba 800 tisíc korun.

„Prohlídkou tratě po zimním období byl zjištěn stav, který neumožňuje bezpečnou osobní železniční dopravu. Jde o poškození mostů a propustků, částečně splavený železniční svršek, poškozenou výstroj zastávek a dopraven, nevyhovující stav přejezdových konstrukcí na železničních přejezdech a podobně,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj by si uvedení tratě do stavu, který by vyhovoval základním bezpečnostním pravidlům, vyžádalo orientačně sto milionů korun. Ty stát nemá, navíc by podle SŽDC jejich vynaložení nebylo v souladu s péčí řádného hospodáře s veřejnými prostředky. Illiaš zmiňuje i délku přípravy projektu. „Z tohoto důvodu nebude v roce 2018 na předmětné dráze provozována drážní doprava, o čemž byli vyrozuměni zástupci Moravskoslezského kraje,“ doplnil.

Snahu o obnovení turistického provozu s příchodem prázdnin nicméně Slezský železniční spolek nevzdává. Podle člena výboru spolku Ladislava Antalce není trať v o nic horším stavu než jiné okolní lokálky s pravidelným provozem. „SŽDC by z toho chtěla nejraději dělat koridor s elektrifikací a perony, což není třeba,“ uvedl Antalec. Připomněl, že nedávno na trať krnovští strojvedoucí vypravili motorák jako vzpomínku na kolegu, který u Malé Morávky před 18 lety zahynul. Antalec se podle svých slov chystá v týdnu na schůzku s ministrem dopravy Danem Ťokem. Spolek přitom počítá i s autobusy, které by na vlaky navazovaly.

71 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • tak 27,28,29.6 2018 probehne podbijeni asp 09 16 162 doplneni sterku a uprava strekoveho loze pusl 71 108 vse tss a.s.

  • Jak se s péčí řádného hospodáře dá srovnat to, že trať v péči SŽDC je neschopná provozu? Nemám pocit, že by to, že na trati není provozována pravidelná vlaková doprava, dávalo SŽDC oprávnění se o trať nestarat a nechat ji rozpadat…

    • Kdyby ti nýmandi nechali rozpadnout jen tuhle trať. Oni do podobného stavu dostali i životně důležité tratě. Třeba 072, 171…

  • A jé je, SŽDC kromě údržby začíná mluvit o péči žádného hospodáře… a to i přesto, že obě věci jsou jí úplně cizí

  • A jéje- tady se zase sešlo odborníků… 😀
    Jen houšť, jen houšť.
    Ono dobře poradit, to je základ. Chce to fištrón a mít pod čepicí…

    Tak předně:
    Náš spolek se kolem Morávky točí už nějaký čas.
    Pokud bychom neměli jistotu, že tam ty lidi dostaneme, tak bychom se do toho nepouštěli.
    Vypravili jsme tam dost vlaků na to, abychom se měli o co opřít a čím podložit naše přesvědčení, že ta štreka má přepravní potenciál.

    Pokud by krajský úřad nevěřil, že tam ty lidi dostaneme- neklepnul by na to dotaci.

    Argumenty, že se jedná o lokálku z Horní do Dolní, která je daleko od dědiny a tudíž tam ti lidi nebudou mít důvod jezdit jsou poněkud liché. Nejdeme po základní dopravní obslužnosti, ale koncipujeme to jako turistickou víkendovou linku:
    Vlaky jsou kresleny jako přímé přípoje k rychlíkům a v Morávce je zajištěn přestup na (bezplatný) autobus, který lidi zaveze do Karlova a nahoru do Studánky.
    Autu sice konkurovat (časově) nedokážeme, ale i tak se podle mého názoru jedná o atraktivní spojení (byť s přestupy) Ostrava- Karlova Studánka a zpět.

    Co se týče argumentů SŽDC:
    Někdo tady buď lže, není dobře informovaný, nebo se pokouší z nás udělat rohaté zvířátko s chutným masem…
    Pan mluvka mluví o splavené nesjízdné trati, která je v dezolátním stavu, má rozsypané mosty, chybějící výhybky, zabzař, místo přejezdů díry a je provozu nebezpečná.
    Houby!
    Pokud by ta trať byla v tak špatném stavu- proč tam tedy před měsícem pustili osobní vlak, který bez problému dojel tam i zpátky…?
    Že by měl někdo špatné informace…? Nebo se někdo snaží podsunout špatné informace…?

    Ta trať je v naprosto vyhovujícím stavu.
    Díky tomu, že jsem si ji osobně tento týden prošel, tak si dovoluji tvrdit že vím o čem mluvím.

    Tím, že nedlouho před zastavením pravidelné dopravy prošla trať opravou, nám jenom nahrává:
    Sice jsou koleje zarostlé kopřivama a na nástupištích je metrová tráva, ale technický stav dráhy je vyhovující a schopný snášet pravidelný provoz lehkých osobních vlaků.

    Je pravda, že na mostech (dva pětimetrové mostky) chybí ochranné rošty, takže pokud by na nich zastavil vlak, „tak by z něho mohla vystoupit maminka s kočárkem plným koťátek a dětí, mostkem by propadla, polámala by si nohy a všechna koťátka i děti by zbytečně zemřely“.
    Ale proč by na mostech uprostřed lesů zastavoval vlak? Proč by z něj maminka s dětmi a koťátky na trati vystupovala?

    Je- li to opravdu tak hrozný problém, tak tam ty ochranné rošty klidně zajedu přidělat sám.
    Rošty ve stodole mám a těch pár vrutů na připevnění rád koupím z vlastního.
    Svršek je v dobrém stavu, spodek taky.
    Na trati hodláme provozovat lehounkou soupravu, která rozhodně nebude mít vliv na zhoršení stavu dráhy do té míry, aby se tento stal nebezpečným.
    Něco jiného by byly těžké vlaky se dřevem, ovšem v první vlně je potřeba tu trať oživit pro lidi a pak se může uvažovat co s ní dál.

    Z mého ryze provozního hlediska: Informace o 100 milionech je kravina kruciálního rozsahu.
    Nevím, za co těch 100 mega chcou utratit…
    Pokud by tam chtěli postavit koridor na 200, nadjezdy a podjezdy, podchody a nadchody, troleje, nové výhybny a 16 kilometrů zábradlí na každé zastávce (staničce) – pak ano chápu. Ovšem to potom bude opravdu mrhání penězi daňových poplatníků.

    Já po SŽDC chci jednu věc:
    NECHTE TAM TU LOKÁLKU LEŽET TAK JAK JE A PRO PÁNA NA NEBI TAM HLAVNĚ NA NIC NEŠAHEJTE.
    Náš spolek chce tu lokálku zachránit právě díky jejímu starosvětskému dojmu a chceme tam z toho časem mít „skanzen“. Žádné betonové království, žádné protihlukové stěny, žádné kilometry zábradlí.
    Prostě obyčejná podhorská lokálka s motoráčkem mající své kouzlo, žádné debilní betonové lobby.

    A k argumentu, že je zbytečné stříknout 100 mega z Jesenického okna kvůli tomu, aby si pár šotoušů mohlo hrát:
    To ano.
    Ale za prvé těch 100 mega je kec někoho, komu opravdu záleží na tom, aby tam ty vlaky nejezdily a za druhé my neděláme vlaky pro šotouše, ale pro lidi.
    A lidi do Morávky jezdit chcou, průzkum náměstka MS kraje pro dopravu hovoří jasně a jednoznačně.

    L. Antalec
    SLEZSKÝ ŽELEZNIČNÍ SPOLEK

    • Tak možná že tady někomu jde o to udělat z trati cyklostezku, malá domů se určitě bude hodit. A zdejší stavební firmy propojené s místními politiky, kteří v nich dělají tiché společníky….škoda mluvit.

    • Možná by oživení trati pomohlo právě využití pro svážení dřeva, při aktuální kůrovcové kalamitě je k tomu třeba zrovna dobrá příležitost. Investovat do trati jen kvůli občasnému turistickému provozu, věřím, že je hůř obhajitelné.

      • Bohužel pro nákladní dopravu je trať momentálně nepoužitelná. V Malé Morávce zcela chybí manipulační kolej pro nakládku, která byla zlikvidována a ve Světlé Hoře je nakládková kolej vyloučená. Navíc vzhledem ke sklonovým poměrům by zde nakládka dřeva nebyla příliš kapacitní.

        Pan Ladislav má pravdu, trať znám také velice důvěrně, již třetí rok tam příležitostně jezdím jako strojvedoucí zvláštních vlaků a žádné stamilionové investice tam opravdu potřeba nejsou. Není potřeba z toho dělat koridor, pouze do budoucna udržet trať alespoň v takovém stavu v jakém je nyní, a nenechat ji zchátrat a zničit.

        Ve středu jsem si také trat prošel – celá trať byla čerstvě projetá drezínou, na mnoha místech byla vysekaná vegetace, a zmiňovaný mostek – ten snad nikdy ani žádné rošty neměl.

        Proto doufám, že se podaří, aby dobrá věc zvítězila nad politikařením, závistí a neschopností, a sejdeme se u vlaku na Morávce.

        • Já bych se toho „hybného momentu“ v podobě kůrovcové kalamity a možné nakládky kalamitního dříví rozhodně nevzdával: nakládat lze i na dopravní koleji, zejména není-li na trati jiná pravidelná doprava: to žádný předpis nezakazuje (jen by bylo asi třeba tu kolej na dobu nakládky formálně vyloučit z provozu) a nebylo by to rozhodně poprvé, kdy by takto byla dopravní kolej využita.
          Hlavně to nevzdávat – možná by stačil podobná postup, jako v případě trati Mělník – Mšeno, kde se v rámci „ututlání“ různých nepravostí spojených s její asi dvacetiletou (ne)údržbou najednou našlo tolik peněz, že je bylo možno vyplýtvat na pro lokálku naprosté hovadiny typu vysokých betonových peronů a modrých zábradlí.

      • Sranda je ta, že žádné závratné investice potřeba nejsou.
        Těch 100 mega si někdo vycucal z prstu, aby tomu víkendovému provozu uměle bránil, protože co kdyby se to chytlo…?
        Ano- je potřeba přibít na mostky krycí plechy, aby skrz ně nemohl někdo propadnout a na přejezdy dát cedule „pozor- obnovený provoz vlaků“, případně zprovoznit jeden blikací přejezd.
        V dodavatelských cenách SŽDC se jedná o několik desítek tisíc, v normálních cenách o několik málo tisíc Kč.
        Ovšem tím to hasne. A řeči o kontrole po zimě a nesjízdnost trati jsou holý nesmysl…
        Pravda- nabízí se svoz kalamitního dřeva, ovšem zde se obávám, že těžší vlaky se dřevem už by ty mostky narušit mohly.
        Ale lehké osobní vlaky určitě ne.
        Na celé téhle kauze mi vadí, že se jedná o umělý lobbing a dušení té trati.
        Podle mého jde o diletantismus- poptávka po železniční přepravě tady je, vlaky jsou, finance na vlaky taky, otevřený prostor pro dialog taky, ale prostě ne- nejde- nemůže se- nechce se- nezajímá- zamítnuto- neotravujte :-/
        Protože proč? Pokud se chytnou ty prázdninové vlaky (a ony se chytnou), tak by se mohlo ukázat, že ta trať fakt funguje a lidi tam jezdit chcou. No ale to by bylo špatně, protože by vyšlo najevo, že pan úředník neměl pravdu.
        Přitom železniční doprava u nás zažívá boom- zprovozňují se vlečky, výkony v osobní i nákladní dopravě rostou, počty osob i tuny zboží jdou nahoru.
        Ale prostě ne, my jsme to tu tak rozhodli, tak to prostě nejde.
        My na to máme předpis a musíme vyplňovat tabulky, víte? (… :-/ )

        • Odedávna platí, že „když se nechce, je to horší, než když to nejde“ – a přesně to je i tento případ.

          • Akorát nevím proč, ale už asi měsíc je trať vyčištěná od trávy a to samé platí kolem trati. Vše je řádně posekané, jako by se na ni doprava přece jenom měla vrátit.

            • Třeba místnímu traťmistrovi ještě nikdo z OŘ SŽDC Ostrava neřekl, že „to nejde“ …

    • Oko nezůstalo suché. Sežeňte si dotaci, nechte si trať převést na sebe a klidně si tam jezděte dalších 100 let.

  • Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách praví (část) :
    § 23b Omezení provozování dráhy
    (1) Provozovatel dráhy je oprávněn omezit provozování dráhy nebo její části na dobu nezbytně nutnou a v nezbytně nutném rozsahu z důvodu
    a) provádění činností spojených s údržbou nebo opravou dráhy,
    b) provádění činností spojených s uskutečňováním stavby dráhy, nebo na dráze nebo jiných činností ohrožujících bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy na dráze, nebo
    c) narušení provozuschopnosti dráhy živelní nebo mimořádnou událostí a provádění činností spojených s obnovením provozuschopnosti.
    (2) Je-li to možné s ohledem na účel činností podle odstavce 1 a na charakter dráhy, provádí provozovatel dráhy tyto činnosti takovým způsobem, aby provozování drážní dopravy na dráze
    a) nebylo omezeno; za tímto účelem provozovatel dráhy přednostně využívá kapacitu dráhy vyhrazenou pro tyto činnosti v prohlášení o dráze, nebo
    b) bylo omezeno jen na dobu nezbytně nutnou a v nezbytně nutném rozsahu, nelze-li postupovat podle písmene a).

  • 100 mega je zas jen výplod nějaké modrogumní choré mysli, aby nemuseli nic dělat.
    Ze zákona je SŽDC povinna udržovat a provozovat dopravní cestu a ne nechat to dojít do virtuálních nákladů sto miliónů…

    • To je přesné – ale když za to nikdo nikoho nepostihne, tak se nelze divit, že to tak (a stále dál) funguje …
      „Za bolševika“ by si to nikdo netroufl – stačilo by, aby příslušný krajský tajemník udělal „ty, ty, ty, soudruhu“, a do měsíce by trať sjízdná byla, a i bez pomalých jízd.

        • Nebyly – ale jezdilo se a co bylo nezbytné opravit, opraveno bylo tak, aby se jezdit mohlo (jak jsem ostatně už napsal).

  • Svým způsobem škoda, že trať nevede až do Karlova, kde je lyžařské centrum, takhle by mohla být trať využívána hodně lyžaři. Takhle ta trať ale nemá moc velký poenciál.

    • No měla by v létě, pokud by se ale dalo dojet rychle do Bruntálu ať už z Ostravy, či od Olomouce, píši to dole, pokud by tam byl přípoj v létě na busy na Hvězdu, potažmo Ovčárnu, pěkné jsou tam trasy v létě, třeba z Ovčárny na Petrovy kameny, pak po Modré či po žluté a jste skoro u nádraží, do jednoho z Orkánů bývala pěkná i Bílá Opava, ale to se jezdí až do K. Studánky. kdyby to bylo v dojezdu do hodiny z Ostravy, tak je to i na jednodenní výlety. Možná je to zajímavější v létě než v zimě.

  • Zase breky připitomělých šotoušků, nepodložené vůbec ničím, trať prostě vede odnikud nikam a 10let jí nikdo nepotřebuje, proč by to toho stát vrážel 100 mega? Rozbijte prasátka a kupte si tu štreku, jezděte si tam motoráčkem, když to užívíte, to ne, co? Protože byste nezaplatili ani toho fíru. Trať do Vidnavy je na prodej, trať do Ždánic je na prodej, nikdo to nechce, ale pár nablblých šotoušků pořád brečí. Jděte se už jednou pro vždy bodnout, stát ať dává peníze do tratí, které mají smysl, do zvyšování rychlosti na koridoru, odstraňování přejezdů tam a pod.

    • Tento příspěvek snad ani nemůžete myslet vážně, pokud jo, tak je mi Vás líto a nechápu Vaše duševní pochody, musíte být opravdu poněkud mdlého rozumu. Buďte alespoň trochu slušní a tolerantní, nikde tady v diskuzích jsem si nevšiml nějakého arogantního napadání řidičů či nějakých požadavků snad na omezování či zákaz aut, spíše naopak se tu vyjadřují někteří diskutéři včetně vás neustále pohrdavě o vláčkařích, šotouších apod. a jsou to paradoxně oni, co zde neustále propagují rušení tratí a omezování vlaků ve prospěch busů, minibusů, elektromobilů a kol. Takže kdo tady vlastně komu káže, jak má žít a co má dělat, že ?? Chce to trochu soudnosti a ne zde neustále napadat lidi za to, že dávají přednost dopravě po kolejích a nadávat jim za jejich alternativní volbu.Já také platím ze svých daní jak dotovanou a těžce prodělečnou železnici, tak ale také platím všechny ty předražené a nekonečně se táhnoucí stavby silniční infrastruktury. A upřímně mám-li si vybrat, tak raději použiju vlak jako rozumnou a klidnou dopravní alternativu se všemi jeho výhodami i nevýhodami. Samozřejmě, že je blbostí největší, když souběžně jede vlak i autobus, to už je dost nesmyslné rozhazování. Vezměme si dobrý příklad ze Švýcarska a jeho dopravního modelu, kde ani nedošlo k rušení lokálek. Logický a zodpovědný systém jednoduchého typu – tam kde vede železnice regionální/lokální tak ta zákonitě funguje jako sběrač cestujících osob z busů, minibusů, postbusů i cyklodopravy.

    • „Nikdo ji nepotřebuje“ – nemáte pravdu; Moravskoslezský kraj usoudil opak a proto předpokládal objednávku sezónních spojů (viz článek).
      „Vrážel 100 mega“ – pouze v případě, že SŽDC tvrdí pravdivé informace.
      „Nablblých šotoušků“ – nemáte pravdu (viz výše – objednávka veřejné správy); dále tímto slovním spojením užíváte vulgarismus, který v této diskusi není povolen.

      Mimochodem, je to již druhá trať, která se náhle stala nesjízdnou v okamžiku, kdy na ní byla po několika letech předpokládána objednávka ze strany krajskéh úřadu – viz též Kozina v úseku Děčín – Telnice.

      • Když nikdo není ochoten pohnat ke zodpovědnosti ty, kteří způsobili, že trať je vydávána za provozování neschopnou, ačkoli měli v pracovní náplni takový stav nepřipustit, tak jsme zkrátka tam, kde jsme: za co je tedy (jistě velmi dobře) placen Ing. Jiří Macho, takto současný ředitel OŘ SŽDC Ostrava, když se pod jeho vedením stala trať údajně nesjízdnou, a kolik na její údržbu v posledních letech OŘ SŽDC Ostrava vykázalo, když její sjízdnost není zajištěna?

  • Peníze byly, jsou a budou, tratě byly, jsou, ale budou? S dnešním přístupem lokálky sotva přežijí reálný kapitalismus…

    • Zatím ho přežily od reálného socialismu dalších skoro 30 let a většina tu třicítku a dál bude paběrkovat s několika lidma na palubě motoráčku.

    • Mnohem větší zázrak byl, že přežily reálný socialismus, kdy byla železniční infrastruktura velice podfinancovaná a skoro se do ní neinvestovalo až na několik výjimek, které byly spíš poplatné tehdejší orientaci na těžký průmysl a hornictví. Nicméně asi nemáte moc dobrou paměť, protože několik tratí bylo zrušeno už za socíku.
      Ponechejme teď stranou otázku, zda má smysl zachovávat každou trať vedoucí z Horní do Dolní, se zastávkami často daleko od sídel, kde denně jede řádově 10 cestujících a provoz je značně neekonomický.

      • Pro některé šotoušky má!
        Než aby byli rádi za budoucí vylepšení relace Tachov – Bor – Stříbro – Plzeň a zlepšení návazností na vlaky ve Stříbře, budou raději vymýšlet obludnosti jak za každou cenu „zlepšit“ přestupovost u naprosto bezvýznamnýho Svojšína. Páč tam vede ta kolej co naši předci pro nás postavili, žeee…..

          • KPL: Umíte číst vy?
            Zákon o drahách (kerý by se měl změnit, to tady ale nebudu rozebítat)
            s tím co jsem psal nemá moc společnýho.
            Já reagoval na dlouhodobou „snahu o oživení“ Bor-Svojšín v rámci tzv ZDO ze strany šotoušů, některých. A to je napříč rep. i u jiných zoufalostí….

        • A není jedno, jestli budu přestupovat z vlaku ve Svojšíně nebo z autobusu na kopci nad Stříbrem, kam možná dojede? 🙂 (Vlastně není, do vlaku se lépe vejdu s větším zavazadlem.) Mimochodem, zrovna tenhle směr by s párem kolejových propojek mohl být obsloužen přímým vlakem. Ale to bychom tu nesměli být tak zavilými nepřáteli každého metru kolejí navíc, že…

          • František: Není to jedno ani náhodou.
            Střibro je pro oblast nesrovnatelně větší centrum, než nějakej „Skorosvojšín“ a ten bus tam stejně pojede a žádné „spec. vlaky“ vzhledem k přepravním proudům potřeba určitě nejsou. To už raděj zaplatit něco navíc např. kolem Plzně….
            O nastupování do šukafonu s větším zavazadlem, to snad raději komentovat nebudu, ať neporušuji pravidla diskuze….

            Jinak vlakem toho během roku najedu beztak o dost víc než Vy(jakožto platící cestující) a žádné nepřátelství u toho neprožívám.
            U Vás naopak předpokládám skřípání všech zubů, pokud jste nucen použít silniční dopravu, takže asi tak k tomuto…..

  • Asi na tomto serveru budu za „kverulanta“, ale opravdu v tom postrádám logiku.

    To jako budeme udržovat takřka „rozpadlou“ trať, která vede odnikud nikam, na které není pravidelný provoz už pěknou řadu let, jen proto aby se na ni projeli zapálenci železnice, navíc jen párkrát v roce? Jsme fakt tak bohatí?

    Nebylo by lepší dát peníze z „Morávky“ do lokálek s nějakým potenciálem – např. Posázavský pacifik, nebo (ať to zůstane v MS kraji) k Morávce blízkou Osoblažku. Příp. do navazující „hlavní“ trati Krnov – Olomouc. Jen opravou mostů a sanací skal by byla jízda rychlíkem o něco plynulejší a příjemnější a celé by to mělo dlouhodobější efekt, pro mnohonásobně více cestujících.

    • Tak předně je dobré si připomenout zákon o drahách, zejména práva a povinnosti provozovatele dráhy a povinnosti osob nacházejících se na dráze a v obvodu dráhy:

      Povinnosti vlastníka dráhy
      (1) Vlastník dráhy je povinen zajistit údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost a umožnit styk dráhy s jinými dráhami.

      (2) Vlastník dráhy celostátní a dráhy regionální je dále povinen pečovat o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti území kraje.

      (3) Pokud není vlastníkem dráhy celostátní nebo dráhy regionální stát a vlastník dráhy není schopen zajistit její provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k jejímu odkoupení. Jménem státu jedná Ministerstvo dopravy.

      (4) Technické podmínky provozuschopnosti dráhy a technické podmínky styku drah stanoví prováděcí předpis.

      § 21

      (1) Vlastník dráhy je povinen zajistit provozování dráhy. Není-li vlastník dráhy celostátní nebo regionální současně jejím provozovatelem, je povinen umožnit provozování dráhy jinou oprávněnou osobou.

      (2) Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je povinen nabídnout dráhu k zajištění jejího provozování:

      a) státu zastoupenému Ministerstvem dopravy, jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální,

      b) obci nebo obcím, v jejichž územním obvodu se dráha nachází, jedná-li se o dráhu tramvajovou, trolejbusovou, speciální nebo lanovou.
      §22
      (1) Provozovatel dráhy je povinen

      a) provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy a úředního povolení
      2) Provozovatel dráhy celostátní nebo dráhy regionální je dále povinen

      a) finančně zabezpečit řádné provozování dráhy po celou dobu platnosti úředního povolení
      A pak tu máme trestní zákoník a jeho „slavný“ paragraf 221:
      Porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti
      (1) Kdo z hrubé nedbalosti poruší podle zákona mu uloženou nebo smluvně převzatou důležitou povinnost při opatrování nebo správě cizího majetku, a tím jinému způsobí značnou škodu, bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců nebo zákazem činnosti.

      (2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán,
      a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako osoba, která má zvlášť uloženou povinnost hájit zájmy poškozeného, nebo

      b) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu
      Z výše uvedeného vyplývá, že SŽDC je povinna zajistit provoz na dráze pokud někdo má zájem zde provozovat železniční dopravu, ať již nákladní či osobní. To platí jak pro trať do M. Morávky, tak pro trať Lovosice – Teplice (úsek Radejčín – Úpořiny) , Most – Moldava (úsek Osek město – Moldava), Rakovník – Mladotice (úsek Kralovice – Mladotice) atd. atd.
      Pokid se tu vyhazují např. peníze za koridory (Praha – Ostrava/Brno) , které se mají znova přestavovat na vyšší rychlost než je 160 km/hod. Nasi něco není v pořádku a to nemluvím o megaprojektech typu Krušnohorský tunel či stavba nového hlavního nádraží v Brně

      • PetrB:
        Víte proč se musí přestavovat? Protože se tehdy začalo stavět jen na 160, pokud by se dělalo na 200, tak se to nepřestavuje.

        Nádraží v Brně je pak problém neřešený dobrých sto let, takže se do toho musí investovat a něco s tím udělat, ať už to bude jedno, druhé, nebo budou v centru nádraží dvě.

        • Víte proč se musí přestavovat? Protože se tehdy začalo stavět jen na 160, pokud by se dělalo na 200, tak se to nepřestavuje.

          To mi prosím upřesněte, co a jak se musí na koridorech přestavovat kvůli 200? To si opravdu rád přečtu, třeba se i trefíte – a prosil bych to přesně 🙂
          Jinak samozřejmě svršek koridorů, kde je z mnoha technicko-administrativních důvodů max.160, je na 200 stavěný zcela běžně (rozebírat nějaké detaily stejně nemá v takové diskusi cenu).

          • Bude třeba zejména odstranit veškeré přejezdy, bude třeba odstranit nízká nástupiště u hlavních kolejí na 200km/h nahradit je vysokými s podchody, bude nejspíš nutné hrábnout do ZZ a možná, tím si teď nejsem jistý jestli to už je na 200+, nebo až někde kolem 300km/h, upravit zastávky tak aby v nich byly předjízdné koleje.

            • Vážně by bylo lepší nechat „koridory“ do 160 a postavit k této síti páteřní VRT, než stávající tratě překopat tak, že se ztíží použití pro všechny ostatní segmenty. Jinak pokud jde o Morávku, především trať nevede odnikud, nýbrž z Bruntálu. A od koncové stanice buď jen rozvoz anebo ještě kratší prodloužení do míst, kam jezdí hodně lidí za rekreací, mi přijde lepší než čím dál větší parkoviště a čím dál plnější silnice.

              • To by významná část hlavního koridoru v polabí nesměla být vybraná osobkou a náklad nahnán na vysočinu, což i s postrkem bude pořád asi dost limitující faktor, kde je problém v úseku Tišnov-Vlkov, trochu prohozené, přijde mi, ale naneštěstí je trať přes vysočinu pomalá na to aby se tam začalo jezdit s expresy, pokud už tedy postrk vrchem, tak se podívejme po ostatních tratích a zaveďme postrk i tam a možná nebudeme mít problémy s kapacitou. Možná jestli se dostane o rekonstrukci magistrála na vysočině stane pro osobní dopravu zajímavá (oproti trase kolem Svitavy třeba jen o 10-15 minut delší, nevím na kolik by to vyšlo) se zastávkou v Havlbrodě, tak pak by se snad náklad na koridor vešel, ale jinak to bude tak nějak jedno. Stejně se tam nedostane a osobka těch 140-200 jezdit zvládne.

                S VRT je snad lepší nepočítat, může z toho být jenom nějaký podivný hybrid, řešení nedostatku kapacit kolem měst atp.

              • A kolik stovek aut ta trať ze silnic stáhne? Přesunem pár lidí z busu do vlaku neubude aut na parkovištích. 😉

          • Ale to se bavíme o 4. koridoru, který je stavěn s lepšími parametry než ty další… Ono jiných úseků, kde byste jen tak vystřihl 200 zas tolik není. Břeclav – Brno, Pardubice – Choceň, ale jelikož je tam jen poloperonizace a jsou tam přejezdy, tak by se muselo stavět. A problémem by bylo, že by to vyžíralo kapacitu, protože náklad plazící se 80, osobák co zastavuje všude a do toho Ex na 200 by nebylo úplně dobré bez dalších kolejí… Podle mě než teď cpát někam 200 by bylo dobré zaměřit se na další tratě jako Hradec – Osek, Kolín – Děčín, máme práce stále celkem dost… A rychlejší tratě opravdu dělat jako novostavby…

            • Pokud bude pravobřežka, a čtyřkolej v Chocni, tak těch 200 na trati přes Pardubice asi tolik zase vadit nebude. Další peronizace na koridoru Brno-Břeclav si vyžádá omezení počtu kolejí ve stanicích, nebo jiné změna, každopádně nové nástupištní hrany. V šakvicích skrz terminál kombinované dopravy už teď asi není dost kolejí pod dráty, ale i při redukci o nízká nástupiště by se dala asi jedna získat hned u staniční budovy, druhá až u nástupiště lokálky, Podivín by asi podle všeho tak jako tak o kolej musel přijít, Zaječí asi také bez další koleje, Vranovice by asi došly jen o nástupištní hranu, ale zase by šly přestavět čímž by i lokálka do Pohořelic získala vysoké nástupiště, v Hrušovanech uvidíme s čím přijdou, ale další peron asi bude znamenat to že stanice přijde o další kolej. Rajhrad je tak na zastávku na trojkolejce a navíc stavby plotu (lidi podle všeho lezou přes koleje), Modřice asi dokonce bez koleje a bez hrany.

      • Drobný doplněk:
        (zákon o dráhách)
        § 12
        Úřední povolení může být vydáno za podmínky, že:
        c) žadatel, který hodlá provozovat dráhu celostátní a dráhu regionální, prokáže finanční způsobilost k provozování této dráhy

        § 18
        Zrušení a zánik úředního povolení

        (2) Úřední povolení k provozování dráhy zaniká
        a) rozhodnutím drážního správního úřadu o zrušení úředního povolení, jestliže provozovatel dráhy
        1. přestal splňovat předpoklady pro vydání úředního povolení

        Pokud se SŽDC jako obvykle bude vymlouvat na to, dráhu nelze provozovat, protože vyžaduje opravu a na tu opravu nemá peníze, znamená to že je finančně nezpůsobilá k provozování dráhy a může jí být odebráno úřední povolení k provozování dráhy. Pikantní na tom je to, že SŽDC má úřední povolení na regionálky jenom jedno, tekže by se jednalo o všechny tratě najednou.
        Doufám že se najde někdo, kdo drážnímu srávnímu úřadu pošle podnět k zahájení správního řízení k odnětí úředního povolení pro finanční nezpůsobilost. Před drahnými lety jsem na nějakém jednání něco podobného slyšel a změna barvy v obličejích zástupců ŠŽDC byla zcela zjevná a celá věc se potom vyřešila velice rychle. Tuším, že kolem Malé Morávky bude ještě veselo.

    • Si představte, že se mnohde udržují zcela rozpadlé silnice III. tříd, po kterých se proženou 2, 3 auta za den, navíc vedoucí odnikud nikam. Kdyby se však objevil nějaký „optimalizátor sítě silnic III. tříd“, nejspíš jej pošlou na přezkum do Bohnic. Zatímco u SŽDC je stejný odborník, profi přeháněč finančních částek na obnovy tratí a zároveň trousič mouder „o kolik je bus lacinější“, nežli libovolná trať, velice ceněným artiklem. Každý se holt živí, jak umí. A k propularizaci rušení tratí stačí jen velká huba, mozku netřeba.

      • Nesmyslná analogie. Problém je v tom, že od „nikud nikam“ je potřeba i tu silniční infrastrukturu udržovat, protože je potřeba se tam nějak dostat. A cesty (=silnice) jsou naprostý základ. Železnice je v podstatě bonus, který silniční síť už ze své technické podstaty nikdy nahradit nemůže. Nadto neexistuje žádná individuální železniční doprava a nikdy existovat nebude.

        • To je výmluva a základní dogma zdůvodnění lehkého živobytí všech „optimalizátorů železniční sítě“. Nezpochybňuji trojky (vzal jsem je za příklad, na němž obvzláště vyniká debilita chování „optimalizátorů“ SŽDC), ale odborník který určil, že „železnice je bonusem“ bude nejspíše Žemličkovým studentem (není totiž nic jednoduššího, nežli jiným cosi brát, očekávajíc vlastní prospěch – v tomto případě od stolu jim ničit dopravní obslužnost). Neznám případ, že by „vlakobijec“ dbal na názor dotčených obyvatel. Porovnejme s Prahou a okolím – proč se tam k obyvatelstvu nechovají tak přezíravě, jako jinde – na venkově? A kam to dopracovaly kraje, či organizace, které se uvedenými starcovými moudry řídily při organizaci veřejné dopravy netřeba příliš připomínat. Stačí v neděli zkusit plánovat výlet bez auta po jižních Čechách (kde místo „strašných, pomalých, bolševických“ vlaků zavedli „pružnější“ busy).

          • To není žádná výmluva, ani dogma, ale věc logiky a racionálního uvažování. Jestli Vy to nazýváte dogmatem, pak dogmatikem jste vy sám, ale železničním.
            Nevím, kdo je Žemlička, takže těžko můžu být jeho studentem. Nejsem žádný vlakobijec, naopak mám vlaky velice v oblibě, ale zároveň nejsem zaslepeným dogmatikem, který se snaží za každou cenu udržovat neperspektivní tratě s dnes již zastaralým a nevyhovujícím trasováním. Než udržovat tyto, pak radši nechť se postaví nové poplatné dnešním nárokům a době a v trase, kde opravdu existují přepravní proudy.
            Chování jednotlivých krajských zastupitelstev je věc jiná a s touto diskuzí nepřímo související. Chápu, že vás chování JČ kraje v oblasti objednávání železniční dopravy štve, ale zde se bavíme o všeobecné smysluplnosti zachovávání každé lokálky.

            • Silnice základ, a pak sklízíte ty kolony ve městech. Silnice je jistě základem tam, kam nedosáhnou koleje (a to je pořád plošně většina území), ale to hlavní těžiště a páteř by měly být kolejové trasy, k nimž se po těch“trojkách“ (a „dvojkách“) dostanete. Přičemž lokálka nemusí být sběračem celého okolí, nýbrž jen může svést o něco silnější proudy do uzlu mimo silnici a odlehčit jí. Naopak silnice vyšších tříd už jsou pak jen nadstavbou pro ty, jimž koleje z různých důvodů nevyhovují. To, že jsou dnes brány za základ, je dopravní paradox; leckam se pak přes vysoké státní náklady dostanete jen s obtížemi. Proč ne, někomu to může vyhovovat.

              • Jasně, vlaky nás zachrání. A lidé tam, kde koleje nevedou, ti si můžou trhnout. Zachrání nás nabízet vlaky tam, kde náhodou vedou koleje. Tyhle šotopitomosti už fakt nejsou ani k smíchu. Banda lidí, která ignoruje existenci míst, kam nevedou koleje, poučuje o tom, že koleje (které je baví) mají mít přednost. Sobectví na nejvyšším levelu.

                A železnice má být místo silnic základ. Fakt už to přestaňte pít. Tohle nemá hlavu a patu.

                Vlak je prostě bonus, přesně jak bylo řečeno. Není třeba ho všude rušit (aby to bylo rovnostářské), ale základní dopravu nikdy nemůže zajistit. A kdokoli se pokouší podsunout že může, tak akorát maskuje svou sobeckou potřebu, aby mu někdo dotoval vláček. O kvalitní veřejnou dopravu PRO VŠECHNY mu nejde ani trochu. Lidé jako chachar nebo František jsou akorát vychytralá železniční obdoba klasické aktivismu. Sledují vlastní cíl a podsouvají, že to zrovna náhodou povede i ke blahu všech.

                • Soupravo, bohužel jste to hlavně Vy, produkt sobeckého systému dneška v kombinaci se sociálním inženýrstvím a snahou diktovat všem správný způsob života. Jste příliš zaplaven nenávistí, záští a závistí vůči jiným způsobům života a nesnesete svobodnou diskusi, proto tu stále ostatní urážíte a vulgárně napadáte.

                  • V jakém jiném způsoba života vám bráním? To spíš vy a vám podobní si vynucujete, že koleje mají dostat peníze primárně. A drze nazýváte vaší zábavu za peníze druhých „jiným způsobem života“. Jenže já, milý pane KPL, mám na ten autobus úplně stejné právo jako vy na váš vlak. A demokracie je o tom, že pokud více lidí chce autobus, tak bude autobus. Naučte se to respektovat.

                    • Soupravo, nechte už té své demagogie a věčných urážek. Pokud nazýváte to, že lidé kteří k dopravě využijí vlak jako zábavu, tak je jakákoliv diskuse s Vámi zcela bezpředmětná. Holt jste zcela zastydlý v totalitním a nenávistném myšlení.

      • S dovolením, bych prosil optimalizátora silnic III. třídy poslat na jižní Moravu, cest co by lépe sloužilo v podání makadamové cesty. Dnes vypadají že by patřily do galerie současného umění, polepené je to jakousi hmotou z „flusače“, která lepí ještě pár týdnů po aplikaci všechno jen ne silnici. Zkoušeli to i ve městě, vypadalo to hrozně a moc to ani v mírné zimě nevydrželo, pak se vrátili k používání Silkotu, záplaty tím udělané drží dodnes.

        Pokud z lokálky jde vytáhnout řekněme 80-100 a je na ní nějaké větší město, jde případně elektrifikovat, tak samozřejmě si rekonstrukci zaslouží, dokonce by měla být provedena co nejdříve. Když ale vede jen tak do malé obce, je to špatné. Pokud nebude ani v Bruntále rychlá trať do Olomouce či Krnova (tak mne napadá proč není spojka mez tratí Opava-Krnov a Krnov – Glucholazy a jedna v Glucholazech pro přímou jízdu zpět k nám?) tak trať na Morávku nebude mít takový potenciál, aby se to podařilo uhádat. Jo kdyby tam byl terminál a přestup na bus směr Hvězda a dalo se tam pohodlně a rychle dostat, tak tam uživíte pomalu Railjet v dvouhodinovém taktu, i když nevím jak je to teď, roky jsem tam nebyl, ale dostat se tam po silnic bylo celkem otrava pro někoho komu auta a autobusy nedělávaly dobře.

    • Pán si byl trať projít? Je zajímavé, že ještě nedávno po ní vlak jel celkem v pohodě. Prostě oblíbené „tanečky“ výmluv SŽDC, nic jiného v tom nehledejte.

      • Důležité je sdělení traťmistra, ne nějakýho poťapanýho šotouše, který hodností stav trati podle toho, že „tam projel vlak celkem v pohodě“

    • Jak můžete říct, že trať vede odnikud nikam? Možná nevede z Prahy do Brna, ale s takovou rétorikou bude urbanizace a centralizace u nás jen a jen narůstat.

      • Ona narůstá i bez toho, ale tímto se ještě dále podporuje. Pak je ve velkoměstech nesnesitelně (všude asfalt, beton, spousta aut – zvláště v létě lahůdka) a zbytek ztěžka přežívá (často i za cenu nadměrné dopravy), pln kdysi krásných ruin a ztracených nadějí. Těžko říct, jak moc se to dá změnit, i kdyby se chtělo, jako že se moc nechce. V každém případě není arogantní přístup „náplav do velkoměst“ namístě. 🙂 A efektivní doprava v tom může dost pomoci.

        • Jasnačka, zatímco do některých vesnic, od nejbližších kolejích vzdálených 15km nedojede o víkendu jediný autobus, tak ideálem by bylo udržovat pěkně nablýskané nádražíčka na nějakých horských lokálkách. Fakt výsměch ze strany šotoušů už. Tyhle provokace už vážně nejsou vtipný.

    • No, vzhledem k tomu, co čeká do budoucna jesenické lesy, které jsou zdevastované nejen kůrovcem, tak by se tato lokálka měla opravit hlavně pro dopravu nákladní, a to na odvoz vytěženého dřeva. Stav zdejších silnic je po posledních letech těžby v žalostném stavu. Stačí se podívat na trať Milotice – Vrbno a Valšov – Rýmařov. Jsou plně vytížené nákladní dopravou, a to hlavně dřeva.

      • Většina lokálek (a železnice jako takové vůbec) by měla mít základ v přepravě nákladů, pokud tam nějaké jezdí, neboť právě přeprava těžkých věcí na střední a delší vzdálenosti může nejlépe využít jejich výhod. Potom už nějaký ten lehký motorák pro lidi nežádá příliš výdajů navíc.

    • Ne „zapálenci železnice párkrát v roce“, ale mj. i turisté po letní sezónu. Viz článek (pokud jste jej vůbec četl).
      Pokud je údaj v článku pravdivý (tzn. že SŽDC nemá ani těch 100 mil. Kč), pak žádné „peníze z Morávky“ neexistují.
      Mimochodem, do dolního Pacifiku již bylo značně investováno (bez jakékoliv souvislosti s Malou Morávkou); do havarijního úseku horního Pacifiku též je předpokládán výdaj směřující k obnovení sjízdnosti (opět bez souvislosti s Malou Morávkou).

      Přepravní potenciál Osoblažky dost možná není o nic větší než potenciál tratě na Malou Morávku. A na téměř 100 km trati Olomouc – Krnov se za 100 mil. Kč (které stejně „nejsou“, takže je ani není kam přesouvat) toho moc neudělá.

      • „Mimochodem, do dolního Pacifiku již bylo značně investováno (bez jakékoliv souvislosti s Malou Morávkou)“
        No, já bych to viděl spíše tak, že na „dolním Pacifiku“ bylo vyplýtváno dost nehorázné množství finančních prostředků bez aspoň trochu odpovídajícího efektu jak pro provoz, tak i pro „koncové uživatele železnice“, tedy pro cestující.

        „Přepravní potenciál Osoblažky dost možná není o nic větší než potenciál tratě na Malou Morávku.“
        Přepravní potenciál Osoblažky je ve skutečnosti zcela jednoznačně menší, než přepravní potenciál tratě do Malé Morávky – nebýt na Osoblažce těch sezónních parních vlaků, tak už po ní (bohužel) téměř „neštěkne ani pes“: Malá Morávka zabezpečí aspoň nějaký turisticko-výletnický provoz, ale jakým cílem může být Osoblaha, když kromě toho docela hezky obnoveného židovského hřbitova v podstatě nic atraktivního nenabízí ani sama a ani její blízké okolí? Osoblažsko může být atraktivní snad pro cyklisty, ale jinak se tam stačí vydat jednou, dvakrát, zatímco v Jeseníkách je toho na obdivování mnohem víc.

Newsletter

Partneři


Výběr editora