Liberecký kraj buduje vlastního dopravce, bez soutěže bude jezdit na Liberecku i Českolipsku
Autobus ČSAD Liberec na Smědavě. Foto: Korid LK
Liberecký kraj pokročil se svými plány předat velkou část výkonů v autobusové dopravě své vlastní firmě. Na Liberecku bude dalších
Zkrajnění podniků nemusí být špatné. Pochopitelně vše záleží na tom, zda podnik bude hostitelem místní parazitů nebo efektivním služebníkem cestující veřejnosti, té krajské pochopitelně především. Přeji libereckým to druhé a k tomu dobré vědomosti a spolupráci.
Krajský úřad určitě vyjednal výhodnou smlouvu na převzetí majority v krachujícím ČSAD Liberec, takže cesta k monopolnímu postavení na daných spojích ( bez soutěže) je podložen snahou o rentabilitu nově vzniklého subjektu Autobusy LK
..
Kraj vlastní většinový podíl v ČSAD Liberec již nyní,. Nově vzniklý subjekt vznikl proto, že mu Antimonopolní úřad zakázal dokoupit zbytek. Přečtěte si prosím napřed článek pořádně, zkuste pochopit jeho obsah a sdělení z něj vyplývající, místo rozvíjení ničím nepodložených teorií.
Pozitivní hodnocení kroků Kraje je nepodložená teorie? Hledáte mezi řádky?
Kraj rozhodně nevyjednal výhodnou smlouvu o převzetí majority v krachujícím ČSAD Liberec, neboť majoritní podíl v ČSAD Liberec již vlastnil a vlastní. To co chtěl a je nyní zakázáno Antimonopolním úřadem je dokoupení zbylého minoritního podílu. Tedy něco zcela jiného, než co pozitivně hodnotíte jak tvrdíte. Zkuste si ten článek napřed přečíst pořádně a pak pochopíte co jsem vám sděloval. Nepodložená teorie je to o vyjednání výhodné smlouvy o převzetí majority. To totiž nevyplývá ani z článku ani z reality. Není třeba nic hledat mezi řádky.
Třeba to bude fungovat.
A když ne, tak jsme vyhodili pár miliard daňového poplatníka oknem, krajský podnik zkrachoval, firma je předlužená. No co, stačí přece zvednout daně. Kdo má 20 čistého, uvidí o 5 tisíc míň.
Oni to když tak nějak dosypou, tak jako stát na úrovni MD dosypává toho svého dopravce.
Nebo Praha do svého DPP ?
Proč by to nemělo fungovat? Soukromí dopravci na městskou a příměstkou dopravu jsou kravina. Tam je úplně jedno, jestli je ten dopravce soukromý nebo veřejný.
Tak nějaké rozdíly tam jsou. Soukromý dopravce má poněkud volnější ruku v zadávání zakázek, mzdových podmínkách atd., což druhotně může mít i nějaké dopady na efektivitu. Stejně jako to, že tam většinou asi budou mít menší slovo odbory. A pokud objednatelem dopravy je vlastník dopravce, tak tam logicky vzniká střet zájmů, kvůli kterému se ten dopravce bude zdráhat toho dopravce řádně kontrolovat a důsledně sankcionovat, což zase bude mít dopad na kvalitu a efektivitu.
…a proto nazývám Busline škůdcem české autobusové dopravy. Protože tohle je více či méně důsledek jejich činnosti – neustálé napadání všech VŘ přes ÚOHS, i když se jich třeba vůbec netýkají atd. Možná je to je jen můj zkreslený pocit, ale nemůžu se tomu dojmu ubránit.
Krajský úřad zadá svému dopravci provozování linek za relativně tržní ceny a pak mu dosype desítky milionů na nákup nových autobusů (tedy při dobré ceně 12 autobusů, v případě cen Ústeckého kraje 8 kusů). Tomu se říká hospodaření.
I to už tu bylo – jmenovalo se to ČSAD KNV Ústí nad Labem, o.z. 406 Liberec. Historie se opakuje, protože jsme holt nepoučitelní. A tak máme ten socialismus zase o kousek blíž.
Jo, ještě by se dala přihodit městem vlastněná restaurace − a kde město provozuje restaurace, tam soukromník jídlo nabízet nesmí. Aby se tomu nasadila koruna.
V Rakousku a Švýcarsku mají zase Postbus. Jsou to v obou zemích dceřiné společnosti státem vlastněných podniků. Liberecký kraj jde tedy naopak cestou západní.
Rakouský Postbus má menšinu trhu a je postupně privatizován (když potřebuje stát peníze 🙂 ), např. Kärtnen Bus.
A mestske dopravni podniky napric CR jsou co?
Nelze dvakrát vstoupit do jedné řeky, to za prvé. Za druhé, diletanství mnoha držitelů rudých knížek je zdrojem poučení, že se vyplatí profesionální řízení ve prospěch zákazníků, nikoli řídicí elity. Spolupráce snamená synergii a úsporu zdrojů, což je dnes základem jakéhokoli perspektivního podnikání. Stereotypní uvažování je vstupenkou do fronty čekajících na tvrdý náraz na realitu.
Slepá ulička.
Ve většině větších měst tento model (kdy samosprávný celek má svého vlastního dopravce) dlouhodobě funguje a není mnoho snah od něj upouštět.
Kraje k němu byly nyní byly víceméně dotlačeny (viz http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=13763&secid=5). Paradoxně – ty kraje, které už s liberalizací začaly, „znárodňovat“ musejí, zatímco ty méně aktivní kraje, které ještě žádné soutěže neměly, to mohou nechat vyhnívat bez výběrek dál i s původními soukromými dopravci.
Takhle to ale ultimátně dopadne.
Ukáže se, že soukromníci i na železnici jsou moc nespolehlivý a problémoví. A tak se kraje rozhodonou založit si vlastní (i železniční) dopravce.
A tak se z jednoho železničního dopravce stane 13
Dopadne to jako např. s DPML – bude to trafika pro odložené politiky a dojná kráva pro ty ostatní.
Jinak jeden nespolehlivý a problémový „soukromník“ jezdí v závazku na Liberecku už deset let, takže na tenhle špek vám tu nikdo moc neskočí.
Doporučuji pohled do dozorčí rady Autobusy LK. Například Radovan Vích, t.č. poslanec za SPD. Velký odborník na dopravu:-)
Je fakt, že bych tam radši viděl Vás. Musíte se umět nabídnout.
Jo, pan Řádek by měl rozhodně velkou radost:)))))Díky, nemusím mít vše:)
Jene, ono je někdy výhrou mít nejen v dozorčí radě někoho, kdo co neví o předmětu podnikání, to dohoní rovnou páteří a snahou nedopustit žádnou levárnu. EU je spolek dlužníků s autoritativním vedením marně se schovávajícícm za jisté demokratické prvky. Pana Vícha osobně neznám, ale z několika náznaků si dovolím jej brát jako normálního člověka, který levárny nemá v lásce. Pokud se mýlím je mi to líto, preferuji poctivost a tím se také řídím.
Pokud považujete kohokoliv z SPD za normálního, tak si asi nemáme co říct.
To jste asi špatně pochopil. Důvodem zakládání krajských dopravců není to, že by soukromí dopravci byli nespolehliví, ale to, že výběrová řízení jsou v našem právním rámci nefunkční a navíc nekompatibilní se státní politikou (dodatečné nařízení o minimálních mzdách řidičů).
No, já jsem ze sdělovacích prostředků vyrozuměl, že nákup většinového podílu v ČSAD Liberec ze strany Libereckého kraje byl v důsledku nespolehlivosti tohoto dopravce (odřeknuté spoje bez předchozího upozornění, zpoždění) a k tomu vznikl nápad na vlastního krajského dopravce.
Jistě – když kupovat dopravce, tak nejlíp nějakého nespolehlivého :).
Tohle se psalo v roce 2017 jinde (nevím, jestli se smějí vkládat odkazy na jiné weby):
Podle odborníků je odkoupení akcií pro kraj výhodnější než založení nové firmy. A to i přesto, že ČSAD Liberec je na pokraji insolvence. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů korun.
Tak oni nespolehliví jsou, co si budeme povídat…
Tou problémovostí jsem samozřejmě myslel i to, co tu píšete vy.
Slepý ten, co to bez argumentů tvrdí.