Na dopravní sektor v Polsku dopadá válka na Ukrajině, chybějí lidé i stavební materiál na dálnice

Polská silniční doprava je zasažena ruskou válkou na Ukrajině. Foto: GDDKiA OlsztynPolská silniční doprava je zasažena ruskou válkou na Ukrajině. Foto: GDDKiA Olsztyn

Drahý a nedostatkový stavební materiál, odliv pracovních sil. Polský dopravní sektor začíná pociťovat první problémy spojené s ruskou válkou na Ukrajině.

Jako první ohlásil potíže projekt rychlostní silnice S10 mezi Bydhoští a Toruní. Ten se sice nevyvíjel podle plánů už před válkou, teď ale konflikt jeho trable ještě prohloubil.

Země totiž začíná mít problémy s nedostatkem stavebního materiálu, zejména oceli. Její cena po začátku války vystřelila nahoru a nyní je vyšší, než byla za pandemie covidu.

Ocel Poláci před válkou dováželi z Ukrajiny, Běloruska a Ruska, a to okolo 25 procent, tedy skoro 3 miliony tun jen za minulý rok. V podstatě se tak jednalo se o hlavní importní trhy, ze kterých Polsko surovinu získávalo. Ceny na trhu se prudce zvýšily během jediného dne. Distributoři následně téměř pozastavili prodej většiny výrobních komodit, jako byly tyče, profily nebo plechy.

Řešením by tak výhledově bylo začít dovážet materiál ze zemí mimo Evropu. To by však, jak potvrzuje i Polský svaz zaměstnavatelů ve stavebnictví, znamenalo další komplikace. „Dovoz rudy ze zemí jako je Austrálie nebo Brazílie by vyžadoval delší čas a další finanční náklady,“ popisuje aktuální situaci pro polský deník Rzeczpospolita hlavní ekonom stavebnického svazu Damian Kaźmierczak.

Už loni přitom vzrostly ceny oceli o 50 až 150 procent. Zdražila také výroba asfaltu, konkrétně o 50 procent. Rostoucí ceny pak pocítily rovněž komodity jako kamenivo nebo cement. Cena poslední jmenované položky, kterou Poláci získávali z Běloruska, vzrostla od roku 2016 o téměř 300 procent.

Jenže ocel a další stavební materiál nebudou jediným problémem. Na polských silničních stavbách také začínají docházet lidské síly.

Firmy a subdodavatelé se totiž momentálně musejí vypořádat s výpadkem deseti procent pracovníků, kteří byli z Ukrajiny a kvůli válce a mobilizaci se museli vrátit domů.

Problém se dotýká již rozběhnutých staveb, kde společnosti musejí hledat za odcházející ukrajinské pracovníky náhradu.

Generální ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA), obdoba tuzemského ŘSD, tak narychlo rozhodla o prvním opatřením v podobě posunutí nabídek do vypsaných tendrů. Toto opatření má přispět k tomu, aby se firmy stihly zorientovat v momentálně chaotické situaci. Také se má lépe stabilizovat pracovní trh.

A právě kvůli rostoucím cenám materiálů některé firmy zvažují, že stáhnou své nabídky na stavbu výše zmíněné rychlostní silnice S10. Vzhledem k událostem posledních týdnů totiž začínají být podané přihlášky na hranici ekonomického zisku. To je i příklad firmy Budimex, která by měla stavět druhý úsek. Je však pravděpodobné, že ze soutěže, právě kvůli původně nabízené nízké ceně, odstoupí. Vyhodnocení nabídek na druhý úsek trvá momentálně pět měsíců.

Na stavbě dohromady čtyř úseků, jejichž výstavba se v současnosti připravuje a nebyla zahájena, se měla podílet pětice společností. GDDKiA vyhodnocuje nabídky na tři úseky.

Problémy hlásí i nákladní dopravci, chybějí řidiči

S ještě většími personálními problémy než stavbaři pak musejí bojovat polští nákladní dopravci. Téměř třetina všech v Polsku zaměstnaných řidičů kamionů je totiž z Ukrajiny. Firmy už začaly pociťovat odliv zaměstnanců, kteří si začali vybírat dovolené a vracet se zpátky na Ukrajinu.

U polských přepravních firem je zaměstnáno dohromady 105 tisíc Ukrajinců. A problémy mohou mít také běloruští řidiči, kterých v zemi pracuje okolo 20 tisíc. Ti musejí žádat o víza na polském konzulátu v Minsku, což může být vzhledem k politické situace komplikované, a tito lidé pak mohou na pracovní trhu chybět.

Firmy jako takové se také snaží dostat zpátky své řidiče a i samotné kamiony, kteří zůstali za hranicemi Ruska. Někteří řidiči se svými stroji se totiž nacházejí například v Kazachstánu nebo Mongolsku.

Budoucí plány na silniční výstavbu Bydhošť - Toruň. Zdroj: gov.pl

Budoucí plány na silniční výstavbu Bydhošť – Toruň. Zdroj: gov.pl

Tagy Bělorusko dálnice Polsko dopady koronaviru na stavebnictví dopady války na stavebnictví kamiony Polské kamiony Polsko S10 stavebnictví Ukrajina
9 komentářů