egoe-plus
Dopravci Železnice

Leo Express získal povolení jezdit v Polsku až na ukrajinské hranice

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Polský drážní úřad UTK udělil společnosti Leo Express Global povolení provozovat vlaky z Prahy do obce Medyka na polsko-ukrajinské hranici. Podle povolení může jezdit čtyřikrát denně. Firma zatím neví přesně, kdy na trasu vstoupí.

Vyplývá to z rozhodnutí, které UTK zveřejnil na svých stránkách.  „Od úřadu jsme žádali přidělení většího množství taktů, jelikož schvalování mohlo trvat i v řádu několika let a nemohli jsme se tedy spoléhat na jízdní řády aktuální v roce 2018 na české i polské straně,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Podle něj proto teď budou hledat volné časy pro jízdy, které ovšem nemusejí souhlasit s původně přidělenými. „Následně vyjedeme podle možností, které z GVD 2020 vyplynou. V rámci GVD 2021 následně nastavíme optimální jízdní režim,“ řekl dodal Sedlařík. Leo Express podal žádost o vstup na trasu letos v lednu. Polská strana povolila provoz do stanice Medyka na hranicích s Ukrajinou, odkud pokračuje trať s rozchodem 1435 mm do ukrajinské obce Mostyska.

Podle textu rozhodnutí je povolení platné na 5 let a musí být dodržena povolená frekvence 4 vlaků denně.  To by při současném počtu jednotek znamenalo,  že  by mohl dopravce jezdit pouze na této trase.

Leo Express získal povolení pro provoz celkem čtyř párů vlaků denně, vlak má jet z Prahy na ukrajinské hranice zhruba deset hodin. Trasa povede přes Katovice a Krakov a dál přes města Bohnia, Tarnow, Řešov a Přemyšl.

Noční vlak na polsko-ukrajinskou hranici zavést od příštího roku i RegioJet.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Omlouvám se za OT,
Nevíte náhodou někdo proč ještě nejde koupit včasná jízdenka v aplikaci můj vlak na 16.12. např. Ostrava-Krakow?
Myslím že na vánoční trhy by se pár lidí našlo.

Radek Janata

Na období pár dnů kolem změny jízdního řádu nemají asi všude ještě jasné razení a tak prodej zablokovali.

JaJeČ

Řekl už někdo Leošovi, že v Polsku se nedá šmelit s cashbackem a státními dotacemi na jízdné, tudíž bude muset jezdit za reálnou tržní cenu?

David

Určitě ne. Čeká, až mu to řekneš ty.

čecháček

Já vím, že je to hnidopišství, ale vážená redakce, opravte si prosím ty názvy měst, hrozně to trhá oči. Jmenují se Bochnia, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl, či chcete-li česky Bochnia, Tarnov, Řešov a Přemyšl.
A když už jsme u těch měst, nešlo by pro čínská používat pinyin místo příšerné české transkripce? Když pak někde píšete o Šen-Čenu tak to zní jako mýtická oáza na Východě, a on je to v skutečnosti 12milionový Shenzhen… Dík.

SaulGoodman

U těch čínských měst je ale správný pravopis ta česká varianta, ne? Tchaj-wan namísto Taiwanu a Hongkong namísto Hong Kongu .

Desper

10h z Prahy, to je asi 8h z Olomouce, kdy auto to jede 4 a půl. Bohužel stále nic moc 🙁

Kamui

V Polsce je torowisko tragyczne. Z Čechovic do Krakova TR 30 km/h.

Gregory

Ano, z Czechowic do Krakowa jest remont torowiska, a od 14.12.2019 ne bude tam mezinarodnych vlakov :/ vśetke mezinarodne vlaky pojada z Bohumina cez Chałupki, Katowice 🙁

František

Remont? Těch 30 km/h tam bylo už před 10 lety a nic se tam nedělo. Na jednodenní výlet do Osvětimi nebo Krakova pak už nebylo ani použitelné spojení. Bohužel i v Polsku frčí hlavně silnice. Kdo chce kam…

Marian Kechlibar

Před nějakými sedmi lety jsme se ženou jeli nočním vlakem do Krakova. Má příjezd kolem šesté.
Někdy v pět ráno jsme vstali a dívali se na polskou krajinu sunoucí se kolem, ještě zahalenou do cárů mlhy.
A znenadání nás předjel ostře šlapající cyklista…

Permonik

4 a půl hodiny to myslite odkud kam? Olomouc nebo Praha – Medyka?

Milan

Uplnej standadrt je v noci olomouc medyka 4hod a pres den 4:30
Ten vlak je proste tragickej

Permonik

Google mi ukázal to same, tak mě zajimálo jak je to reálné.
Ten vlak je tragický. On hlavní problém je dostát se z Zebrzydowice do Krakowa. Krakow – Katowice se děla nový koridor, v letě má být dokončený.
Ale co se divám tak Krakow – Rzeszów 120km, podle openrailways je tam 160 km a v jízdním řádu to jede skoro 1,5h…

182-097

Rekonstrukce Krakow-Katowice se dělá už snad dvacet let a minimálně ještě pět let to tam bude rozkopané. Horší je kvalita práce, kdy i to co už je hotové, je po chvíli provozu v hrozném stavu. Spodem přes Oswiecim a Skawinu už je to lepší než bývalo, ale taky neustálé výluky.

Jirka

Ale Mostyska je na Ukrajině. Jasněže po dálnici autem dojedež 520 km do Medyky za 5 hodin, ale pak budeš stát 2, 3 nebo taky 6, 10 a v extrému i víc hodin na hranici.

Jirka

Kam se hrabeš se 4 hodinama. Letadlem je hodina.
Jak to někdo může takto porovnávat.
Kombinace autobusu a vlaku to jede z Olomouce do Lvova za 12 hodin.

Martin K.

Kolik párů vlaků má teď na koridoru Praha Ostrava?

Petr

Klidně ať nemá žádné, s jeho cenami a spolehlivostí se s ním stejně nedá jezdit 😀

Kamui

Zajímavé, že v Polsku trasu a konkrétní spoje musí schválit drážní úřad, ale u nás dopravce pouze požádá o přidělení kapacity, a pokud kapacita je, tak ji infrastrukturník musí přidělit.

Jimbo Jones

Není na tom nic zajímavého, v Polsku je prostě tvrdá státní ochrana monopolu Grupy PKP.

Roman Svačina

Jimbo Jones: a jak jde vidět ta tvrdá státní ochrana monopolu PKP dá zelenou Leoexpresu 😂

Radek Janata

Ale podle článku se zdá, že pod podmínkou, že ty sloty opravdu využije. To je poměrně přísné ve srovnání s ČR.

Lada

A s tím LE beztak nepočítal a bláhově si myslel, že na to povolení bude jezdit třeba jednou týdně o víkendu 🙂

X 1

Pro tu velkohubou srandu to Polákům stojí za to. 😉

Kubrt

No, spíš bych to upravil na ochranu monopolu PKP-IC, než celé grupy.

Dominik

Ne, to jen v Polsku mají rozum. Na ochraně státního podniku není nic špatného.

Dalibor

V Polsku? Rozum? Byl jste tam v poslední době???

František

Není a je. Vše má svou rozumnou míru. A třeba takový plán na novou železniční síť s uzlem na letišti uprostřed ničeho, no… 🙂

Železničář z venkova

Poláci totiž nejsou blbci..

František

Každý národ má své bystřejší a méně bystré jedince. Zrovna ty ptákoviny poslední dobou vystrkují růžky leckde. 🙂

Lukáš

To není pravda. Pokud chcete novou trasu nebo další spoje a nejde o závazek, musí být taky souhlas úřadu, ale ne drážního.

Svojsin

Blahopřeji