Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Lanovka, dvoupatrový autobus a teď vlak. Ostrava vymýšlí, jak dostat lidi do ZOO

Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo
Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo

Po plánech na lanovku nebo neúspěšném nákupu dvoupodlažních autobusů  pokročila ostravská radnice s přípravou dalšího projektu, který má dostat návštěvníky do ostravské zoo jiným způsobem než pěšky, autem, trolejbusem nebo autobusem.

Plán na využití vleček ve vlastnictví dopravce Advanced World Transport (AWT) k propojení turistických cílů ve městě oznámilo vedení města letos na jaře, minulý týden udělali radní v přípravě projektu další pokrok. Po studii proveditelnosti ostravští radní na svém úterním jednání rozhodli o vypracování investičního záměru přípravy stavby.

Vlečka dnes spojuje nádraží Ostrava-střed, Dolní oblast Vítkovic, Karolinu a ostravskou ZOO.

Schéma trasy možného nového osobního železničního spojení v Ostravě. Foto: Statutární město Ostrava
Schéma trasy možného nového osobního železničního spojení v Ostravě. Foto: Statutární město Ostrava

Na základě výběrového řízení zadalo město veřejnou zakázku na zpracování záměru firmě Dopravní projektování. Cena zatím není veřejná, zakázka ještě není v registru smluv. „Pro účely investičního záměru již proběhlo zaměření trati polohopisně a výškopisně, tak aby budoucí zhotovitel mohl pracovat s konkrétními čísly,“ uvedla radnice v tiskové zprávě.

Součástí plánu je vybudování nástupišť, pěší komunikace, dalšího vchodu do ZOO a vypravení vlakových spojů z hlavního nádraží nebo Dolní oblasti Vítkovice. Nápad vzešel z návrhu veřejnosti, která se podílí na rozvoji města a posílá náměty na projekty, které se stávají součástí Akčního plánu Strategického plánu rozvoje města Ostravy 2017-2023 pod značkou fajnOVA.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Všechny ta nápady vychází tak draze, že kdyby město zaplatilo taxikářům standardní sazbu, tak by to vyšlo levněji. Ale to se nesmí říkat, protože na to by nedostali dotace a není to eko a kdo ví co ještě.
    Neleze mi do hlavy, proč by mezi DOV a ZOO nemohl jezdit moderní autobus nebo aby si i ekofašisti přišli na svoje, tak parciální trolejbus, Ostrava jich už několik má, pokud by počat nestačil, může přikoupit další.

    • To by samozřejmě asi stačilo, ale kdybychom takto (výhradně) „ekonomicky“ přistupovali k veškerému lidskému činění, nemohlo by vzniknout ani žádné umění, a třeba místo i ve vilových čtvrtích by všichni museli bydlet výhradně ve fádních panelových sídlištích (nejlépe typu „čínská zeď“) bez jakýchkoli parků a oddechových prostor, zato s několikapatrovými garážemi pod okny – protože tak to přece na „přežití“ také stačí. A vlastně ani ta ZOO by nebyla potřebná, protože přece stačí PC a tablety, jejichž prostřednictvím není těžké najít si zvířata na obrázcích, a ZOO je jen zbytečným a drahým plýtváním …
      Ostravské vlečky jsou nesporně zajímavým fenoménem vedoucím oblastmi, které určitě nezná a nikdy tam ani nebylo ani mnoho Ostravanů – tak proč jich nevyužít? Třeba v Praze se také nikdo (raději) nepozastavuje nad tím, že ROPID už roky „lije prachy“ do víkendových „motorrrráčků“ jezdících po „semmeringu“ mezi hlavním nádražím a Prahou-Zličínem: rodiče ale díky tomu aspoň mají možnost na chvíli zabavit děti, když je mohou svézt vláčkem, navíc po docela zajímavé trati – tak proč by nějakou trochu podobnou „zábavní atrakci“ nemohli mít i obyvatelé Ostravy: ne všem přece vyhovuje jen a výhradně „Stodolní“! A ten parciální trolejbus může klidně z města jezdit také – jezdí přece po jiné trase (resp. jiných trasách) …

    • To jsou nesmysly, co píšeš. Taxíky rozhodně nevyjdou levněji. Autobus, trolejbus nebo vlak odvezou mnohem více lidí než obyčejné auto. To si snad umí spočítat i malé dítě.

      • Alexi, tu obrovskou mnohamilionovou investici na začátku je třeba taky započítat a rozpočítat. Pak vyjde, že lidi mohou jezdit taxíkama třeba 20 let než to bude šul nul…

  • Když se na to tak dívám, tak by za zvážení stála i elektrifikace.
    A pak z teho udělat pěknou městskou linku, z Mošnova přes Ostravu hlavní a střed do té Zoo. Pokud by se střídaly konečné stanice, tedy Mošnov a Štramberk, na druhé straně Zoo a Steelcity, tož by to logiku snád mělo.
    A nasazení těch dvoudílnejch Panterů.
    Pokud by ty dráty neprošly ekonomicky, tož koupit ty ojetiny od DB, co bude mít Jančura ale předělat je na baterky. Něco jako Stadler Wink.
    Klidně si je může koupit kraj a pak vysoutěžit dopravce.
    Každopádně je to snad nejrozumnější a nejlogičtější řešení co po těch lanovkách, vlakotramvajích a doubledeckrech vypotili.

    • To nevypotili oni, to je vox populi. Zdejší odborníci na dopravu pracujou stylem „řekni mi co mám udělat a já už to teda udělám, ale jen pokud se mi to bude líbit“ – důkazů je už i na veřejných zdrojích více než dost. Každopádně jsem si jistý, že v tom musí být nějaká mnohamilionová dotace a pořádný vývar, aby to vůbec prošlo. Na kvalitě stavby i následných služeb tam provozovaných už nezáleží. Tzn. nová nádraží, nové koleje, nové vlaky – které pak budou jezdit jednou za tři hodiny… Jako třeba na Mošnov, kde to jezdí v úterý a v dubnu a pak se soudruzi ještě diví, že lidí užívají jiných dopravních možností a nový vlak po nových kolejích jezdí prázdný i v létě v největší sezóně.
      Chtělo by to se zaměřit na to co chcou lidi a ne na to, jak se napakovat na dotacích. V zoo je lidí více než dost, o víkendu za pěkného počasí už je návštěvnost za hranou kapacity zoo, takže celá ta kampaň „jak dostat lidi do zoo“ je jen záminka pro papalaše i veřejnost, jak si obhájit další nepromyšlené a nedotažené dotační projetky.

      • No, pokud tam mají stále hlavní slovo lidé typu třeba Pavol Lukša, tak lze skutečně důvodně předpokládat, že z toho nápadu může vzniknout další Mošnov …

      • Jel jste někdy vlakem na letiště do Mošnova?
        Vlaky jsou docela plné. Zkuste se přesvědčit sám.

        • Jel jsem pouze třikrát. V dalších 9 případech jsem musel využít jinou dopravu, protože ten vlak prostě nejel. Jednou jsem byl v tom vlaku úplně sám, v dalších dvou případech šlo spočítat lidi na prstech jedné ruky. Ze známých nepoužívá ten vlak nikdo, protože prostě nejezdí dostatečně často. Chápu, že je lepší deklarovat čísla o vytíženosti vlaku (tedy zahrnout i cestující mezi studénkou a ostravou) než přiznat že až do stanice mošnov je to k ničemu.

          • Máš pravdu, ale nejde sčítat jablka a hrušky a srovnávat tyto dvě věci. Letiště Mošnov není žádná turistická atraktivita jako ZOO a navíc není ani v Ostravě a je od ní hodně daleko (Mošnov). Mimo Dny NATO tam rozhodně žádná rodina s dětmi nezavítá, na rozdíl od ZOO. Ta vlaková linka byla zavedena krajským úřadem pro podporu letecké dopravy, čili mnohem více komerční linka než rekreační. Jestli se to ujalo, neumím posoudit, ale linka ODIS 333 na letiště je mnohem výhodnější. Kdežto u ZOO by šlo o samozřejmou běžnou dopravní obslužnost typu MHD.

            • A kam ty lidi do zoo budou chodit? O víkendech to tam už teď praská ve švech a stávající trolejbus co 10 minut je o víkendu na ostravské poměry dopravní obslužnost nadprůměrná…

  • Vzhledem k tomu že tam nejsou dráty tak určitě něco na naftu, a pokud by to jezdilo z hlavního nádraží , zastavilo na Stodolní a jelo k ZOO tak určitě časem by si to svoji klientelu našlo, něco jako městská linka v Praze, ze začátku se tam fíra bál, a časem Reginova nestačila.

  • Mě by zajímalo, kolik předpokládají, že bude vlakem jezdit lidí v jedné soupravě a co tam bude jezdit.

    • Nějaké motorové vozy v Ostravě (resp. asi spíše v Bohumíně) přece jsou – a dokonce tam snad někde „parkuje“ i nějaký „hurvínek“, takže by to bylo možno pojmout i trochu jako „nostalgii“. Navíc i v Ostravě často docela aktivně působí (byť oficiálně nesídlí) „Slezský železniční spolek“ ( https://slezskyzeleznicnispolek.cz/ ), který by v tomto směru jistě uměl a i mohl docela dobře spolupracovat …

      Mě by aktuálně spíše zajímalo, zda už někdo detailněji vyhodnotil, jak nakonec dopadla sezóna na trati do Malé Morávky: věřím sice, že dobře, ale rád bych to viděl potvrzeno „oficiálně“, a třeba i s nějakými čísly.

      • Dá se předpokládat že do ZOO budou jezdit i maminky s kočárky tak by to chtělo něco nízkopodlažního, a nemusí to být nutně Regionova, samozřejmě s peronem ve výšce 550mm aby to bylo z vagonu rovně.

        • O potřebě „vybudování nástupišť“ se v textu píše – tak snad už budou odpovídat i současným potřebám bezbariérového přístupu na ně i pohodlného nástupu do a výstupu z vozidel.

          • Jak se dívám do ortofoto, tak u nadjezdu Michálkovické je bývalé nádraží a zbyly tam dvě koleje, pokud by se to tam trochu upravilo, tak by se dala zřídit u jedné koleje stanice vz. Mikulov. Otázka jestli ten peron dát ze strany od Uhlířské, nebo Čs. Armády. Škoda je že se ale trhaly koleje, pokud by to šlo do rekonstrukce se všemi s tím že se bude dělat nějaký peron, mohlo to být jednodušší. Myslím že jestli tu stanici postaví, bude to velmi zajímavé, sice je to už třetí paralelní dráha (No řekněte, kdo z vás to má? 😀 ), ale pokud by vznikla i zastávka na dolech Michal a Žofie, nebo některém podobném místě, mohlo by to být zajímavé, ovšem vzhledem k jedokolejnosti by bylo třeba omezit počet vlaků, každou udělat jako výhybnu a hlavně je třeba brát v úvahu že je to soukromá nákladní trať.

            Zajímavé by mohlo být i využití tratě přes Rychvald a Orlovou.

    • Když to bude pendlovat mezi těma železnýma památkama- stodolní a zoo, tak to bude plné-ne každý chodí na hrady a zámky. Po tych vlečkách jezdí už šotoušké vlaky a jsou plné a když tam bude odiska, tak ten dav se zvětší.

      • Je ale otázka, kolik budou stát investice do podolované trati. Ale fandím tomu, samozřejmě.

  • To je asi opravdu nejsmysluplnější řešení, protože z „neželezničních“ oblastí města ty „výletnické“ lokality obslouží dostatečně MHD a železnice k tomu bude další lákavou atrakcí rozšiřující tu obsluhu MHD – lanovka či dvoupatrové autobusy by byly mnohem větším „úletem“!

    • Byl jsem asi před 20 léty v Orlové v knihovně a tam byla výstava k plánované vlakotramvaji Orlová – Ostrava. U nás jak se něco naplánuje, tak se to zrealizuje kvůli byrokracii (milión všelijakých povolení) nejspíše za 50 let. Tak v tom vidím souvis. V Orlové se měla postavit tramvajová trať z centra města (sídliště Lutyně) směrem k vlečce OKD zhruba tak jak vede hlavní silnice, v místní části Poruba (neplést s ostravskou Porubou) by se napojila na vlečku OKD (nyní AWT) a po ní pak jelo přes Petřvald do Ostravy střed, čili přesně po té trati, o které se píše i v tomto článku. Stanice Josefova Jáma od ZOO není daleko. Už si nepamatuji, jak ta tramvaj měla být technicky vyřešena, zda baterie (obdoba hybridních trolejbusů) nebo pomocný diesel. Pak se později objevil technicky podobný návrh po zrušené trati Hlučín – Ludgeřovice – Ostrava Přívoz.
      Tak uvídíme, co z těch snů se aspoň částečně zrealizuje. Vše je lepší než Halamusova auta.

Newsletter

Partneři


Výběr editora