Infrastruktura Silnice

Kvůli lockdownu jezdí po některých úsecích dálnic víc nákladních aut než osobních, ukazují data ŘSD

Dálnice D8 u Lovosic. Foto: Eurovia
Dálnice D8 u Lovosic. Foto: Eurovia
Data o provozu ukazují, že kvůli home office na řadě úseků zmizela ranní a odpolední špička.

Vládní omezení mobility a jarní prázdniny přinesly nebývalý jev na tuzemských dálnicích. Na některých úsecích poprvé v historii jezdilo v posledních dnech více nákladních aut než osobních.

Ukazují to dnes zveřejněná data Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) To porovnávalo provoz na celkem šesti místech dálnic D1, D5 a D8 na různých kilometrech. Jde o data vždy za první tři dny týdne za únor a březen, porovnány jsou z daty za stejné období v roce 2019.

Kromě celkového snížení provozu je vidět výrazný úbytek počtu aut do 3,5 tuny, což jsou v převážné většině osobní auta. Pokles je hlavně na úsecích u Prahy. „Může to být částečně způsobeno jarními prázdninami v Praze a okolí. Ve větší vzdálenosti od Prahy jsou poklesy výrazně nižší či dokonce žádné,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Data současně ukazují, že už výrazně slabší jsou ranní a odpolední špičky. „Je to způsobeno zejména množstvím lidí pracujících z domova,“ dodal Studecký.

Výraznější snížení v celorepublikových intenzitách je znát při srovnání let 2019 a 2021. Pokles je ale zejména v osobní dopravě, v nákladní dopravě k poklesu prakticky nedošlo, případně pouze k mírnému, což např. na tranzitních úsecích a zejména u mezinárodních hranic způsobuje, že nákladní doprava je v roce 2021 v daném úseku silnější než osobní. V roce 2019 tomu bylo výrazně naopak.

To, že nákladní dopravu úbytek dopravy prakticky nepostihl, ukazují i data o výběru mýta. V únoru stát vybral o jedenáct procent více než loni. To je způsobeno hlavně novými poplatky, počet mýtných transakcí zůstal prakticky stejný jako loni: poklesl o 1,76 %.

V grafech červená značí osobní auta, šedá nákladní, modrá celkový počet.

 

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan Kříž

Já nevím. Takto na první pohled mi přijde podezřelé, že na D1 před Prahou je pokles o 50 až 60 % oproti stavu před uzávěrou, zatímco na D1 před Brnem je pokles maximálně v jednotkách procent. To jako všichni obyvatelé okolí Prahy poctivě nastoupili na home-office, zatímco okolo Brna to bez kanceláře nejde?

Jouda

Tak už má nákladní doprava, Cesmad, Hromíř to, o čem léta snili. Prázdné silnice , dva pruhy pro sebe. S nadsázkou , si teď na sebe můžou při předjíždění veselé mávat a nikdo je nebude prudit troubením a blikáním… Čili došlo k tomu co jsem říkal, že ve finále se za státní peníze staví dálnice, ale ve skutečnosti to jsou jakési technologické přivaděče pro nákladní dopravu. K tomuto pozemky za pakatel na nejcennější půdě pro stavbu skladových hal a jsme rázem největší smetiště Evropy pro tento byznys. Ano, i v okolních státech je vše pandemií omezeno, ale že by tam… Číst vice »

Otakar

Jsme uprostřed Evropy, tedy tranzitní země? Je jasné, že pak přes nás přejíždí více kamionů a je to vidět.

Milan

Bez kamionové dopravy by tady byla chudoba. Lžete sám sobě že tvrdíte že v okolních státech není nakladní doprava jako u nás. V Němcku bych si tipnul je tak 10x větší než u nás, v Rakousku tak 5x. Stačí vytáhnout paty z domu a nelhat.

Jirka

Ono to nebude asi jen kvůli HO, ale asi i tím, že spousta obchodů / restaurací / jiné služby je zavřených a pracovníci jsou doma místo toho, aby jezdili do práce.

Majkl

No a klidně by to tak mohlo být i po Covidu. Kancelařští pracovníci by jezdili do svých mateřských budov jen max 1 týdně na poradu a to jen ti strategičtí, když už víme, že fyzicky nejsou potřeba v těch palácích. Ale chápu, že velká část těchto lidí přímo žije sociálním životem v openspaceu, s holkama na kafe, s klukama do posilky a intriky na pracovišti.

Dom

Nechápu mínuskáře, copak práce je nutně jen o práci? Jsme jen lidi proboha:)

Jiří Kocurek

Mínusářům vadí ta nenávist čišící z příspěvku.

libcha

Nemyslím si, že by dálnice byly plné osobních aut s kancelářskými pracovníky, přesouvajícími se mezi kavárnou a posilovnou.

On.

Spousta lidí co může pracovat z domova by tak část týdne pracovala rádo,ale český vedoucí to nepřipustí, protože musí vidět že zaměstnanec dělá že dělá, výsledek není důležitý. Klasická hra já předstírám práci, firma předstírá že mi za ní platí. Většina lidí není z openspace nadšená,ale pan vedoucí ano, protože rychle jedním okem zkontroluje kdo aspoň práci předstírá.

jura

jo, to ja si lebedim v home office. Jsem panem sveho casu, delam, kdyz mi to jde a ne kdyz musim delat. A rozhodne udelam do prace vice prace ted v HO.

jura

Popravde, povinne spolecenske poobedove kafe mi v home office vubec nechybi.

Jiří Kocurek

A povolenky bude vydávat specální neúpletný úředník na úřadě práce. Denická pěst ví totiž nejlíp, jak se má pracovat hlavou.

Aleš

Už potřebuji pravidelně vídat ty milenky. Ony jsou taky pořádně nadržené. Už aby se kanceláře otevřely