Informační technologie Infrastruktura Logistika Silniční nákladní doprava

Únor se stal druhým nejvýnosnějším měsícem za dobu vybírání mýta

Silnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Silnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové poplatky za hluk a za znečištění ovzduší se podílejí na celkovém výběru mýtného přibližně deseti procenty

Nákladní dopravci využívající české dálnice a silnice I. třídy zůstávají navzdory covidové krizi pro stát i letos stabilní kasičkou. V únoru zaplatili na mýtném 1,087 miliardy korun (z toho za dálnice 964 mil.), což je meziročně téměř o 12 procent více. Příčinou růstu je především letošní zvýšení mýtných sazeb o poplatky za hluk a znečišťování ovzduší.

Letošní únor byl nicméně lepší i než letošní leden (1,067 mld.), kdy už poplatky byly vyšší. Únor se tak zařadil na druhé místo hned za loňský říjen (1,11 mld.) v žebříčku nejvýnosnějších měsíců za celou dobu vybírání mýta od ledna 2007.

„Nové poplatky za hluk a za znečištění ovzduší se podílejí na celkovém výběru mýtného přibližně deseti procenty. Zbylou část tvoří poplatek za použití pozemní komunikace,“ uvedla dnes společnost CzechToll, která mýtný systém pro stát provozuje.

Do systému elektronického mýtného bylo ke konci února zaregistrováno 559 tisíc vozidel. V roce 2020 stát od dopravců vybral rekordních 11,5 miliardy korun, meziročně o pět procent více. K nárůstu došlo díky rozšíření sítě zpoplatněných silnic I. třídy o 900 kilometrů.

Výběry loni podle měsíců:

Měsíc Výběr v 2020 (v Kč) Meziroční rozdíl
leden 948 milionů + 6,01 %
únor 974 milionů + 11 %
březen 998 milionů + 3,61 %
duben 746 milionů – 19 %
květen 852 milionů – 13 %
červen 978 milionů + 6,85 %
červenec 985 milionů + 6 %
srpen 914 milionů + 7,41 %
září 1,04 miliardy + 12,3 %
říjen 1,11 miliardy + 10,7 %
listopad 1,07 miliardy + 12 %
prosinec 897 milionů + 24 %
CELKEM 11,5 miliardy + 5,24 %

Pramen: CzechToll

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

Vzhledem k nákladům na údržbu (o stavbě ani nemluvě) je označení „kasička“ dost vzdálené realitě.

Jan Boleslav

Zajímalo by mě, kdy za hluk začnou platit motorkáři, kteří si hlukem řeší své komplexy. Paradoxně jsou dnes osobáky a náklaďáky, vetšina, tišší než motorky.

Leinad

Často jde i o obranu. Bylo několik nehod auto z vedlejší vs motorka z hlavní, přestupek motorkáře neprokázán a přesto autař tvrdil, že neviděl.

Kalina

Jaké výnosy má stát od železničních nákl. dopravců se také dozvíme, pro srovnání?

Daniel Drnec

V roce 2018 to bylo 1,657 mld. Kč:
http://data.ioda.cz/#ds=569s_all-all_dim1

V roce 2019 to bylo 1,642 mld. Kč:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50168475/V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD+zpr%C3%A1va+2019/180e7bcd-85ce-43d0-8d12-92866091ca87 (strana 131)

Kromě poplatnků za použití dopravní cesty platí dopravci ještě za přidělenou kapacitu, tam to bylo za osobní i nákladní dopravu celkem 114,4 mil. Kč (jak se na této částce podílí osobní a nákladní dopravci nevím).

Daniel Drnec

V roce 2018 to bylo 1,658 mld. Kč:
http://data.ioda.cz/#ds=569s_all-all_dim1

V roce 2019 to bylo 1,642 mld. Kč:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50168475/V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD+zpr%C3%A1va+2019/180e7bcd-85ce-43d0-8d12-92866091ca87 (strana 131)

Kromě poplatků za použití dopravní cesty platí dopravci ještě za přidělenou kapacitu, tam to bylo za osobní i nákladní dopravu v roce 2019 celkem 114,4 mil. Kč (jak se na této částce podílí osobní a nákladní dopravci nevím; zdroj: strana 131 ve výše uvedené výroční zprávě).

Kalina

Děkuji. Tak je to s dráhou ještě horší než jsem čekal, tržby mizivé, klesající, náklady naopak rostoucí – proplácení poplatků OZE žel. dopravcům, státem placené postrky a hlavně desítky miliard za údržbu a rekonstrukce.