Kvůli lockdownu jezdí po některých úsecích dálnic víc nákladních aut než osobních, ukazují data ŘSD

Dálnice D8 u Lovosic. Foto: EuroviaDálnice D8 u Lovosic. Foto: Eurovia

Data o provozu ukazují, že kvůli home office na řadě úseků zmizela ranní a odpolední špička.

Vládní omezení mobility a jarní prázdniny přinesly nebývalý jev na tuzemských dálnicích. Na některých úsecích poprvé v historii jezdilo v posledních dnech více nákladních aut než osobních.

Ukazují to dnes zveřejněná data Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) To porovnávalo provoz na celkem šesti místech dálnic D1, D5 a D8 na různých kilometrech. Jde o data vždy za první tři dny týdne za únor a březen, porovnány jsou z daty za stejné období v roce 2019.

Kromě celkového snížení provozu je vidět výrazný úbytek počtu aut do 3,5 tuny, což jsou v převážné většině osobní auta. Pokles je hlavně na úsecích u Prahy. „Může to být částečně způsobeno jarními prázdninami v Praze a okolí. Ve větší vzdálenosti od Prahy jsou poklesy výrazně nižší či dokonce žádné,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Data současně ukazují, že už výrazně slabší jsou ranní a odpolední špičky. „Je to způsobeno zejména množstvím lidí pracujících z domova,“ dodal Studecký.

Výraznější snížení v celorepublikových intenzitách je znát při srovnání let 2019 a 2021. Pokles je ale zejména v osobní dopravě, v nákladní dopravě k poklesu prakticky nedošlo, případně pouze k mírnému, což např. na tranzitních úsecích a zejména u mezinárodních hranic způsobuje, že nákladní doprava je v roce 2021 v daném úseku silnější než osobní. V roce 2019 tomu bylo výrazně naopak.

To, že nákladní dopravu úbytek dopravy prakticky nepostihl, ukazují i data o výběru mýta. V únoru stát vybral o jedenáct procent více než loni. To je způsobeno hlavně novými poplatky, počet mýtných transakcí zůstal prakticky stejný jako loni: poklesl o 1,76 %.

V grafech červená značí osobní auta, šedá nákladní, modrá celkový počet.

Změna skladby vozidel na 75. kilometru D8. Foto: ŘSDVývoj intenzit dopravy na tuzemských dálnicích v únoru a březnu 2021 a 2019. Foto: ŘSDVývoj intenzit dopravy na tuzemských dálnicích v únoru a březnu 2021 a 2019. Foto: ŘSDVývoj intenzit dopravy na tuzemských dálnicích v únoru a březnu 2021 a 2019. Foto: ŘSD

 

Tagy dopady koronaviru na dopravu intenzity dopravy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
14 komentářů