Křižovatky v Plzni řídí nově kamery a chytrá ústředna. Průjezd zrychlí až o 25 procent

Nový systém preference dopravy v Plzni. Foto: Magistrát města PlzněNový systém preference dopravy v Plzni. Foto: Magistrát města Plzně

Součástí softwarového řešení jsou také antikolizní nebo Crash Call systémy.

Plzeň instalovala na semafory na křižovatce na Borech speciální senzory, které pomáhají řídit dopravu. Dokáží reagovat na změnu provozu nebo upřednostnit průjezd vozidel hasičů, záchranky či dopravních podniků.

K současné dopravní ústředně pořídila Správa informačních technologií města nový centrální prvek, který rozšiřuje komunikaci mezi vozidly a semafory. Automobil s podporou těchto technologií pak řidiče upozorní informační zprávou například na blížící se vozidlo IZS nebo práce na silnici a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou.

Podle města jde o jedno z prvních prostředí vybavené 5G technologiemi pro rozvoj a testování autonomní mobility.

Pokud dnes chceme hovořit o dobré průjezdnosti města, nestačí jen rozvíjet silniční síť, ale je třeba investovat i do chytrých technologií,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Systém dokáže podle radního Daniela Kůse provést videodetekci v definovaných zónách, ovládat tramvajové výhybky, varovat řidiče ‚chytrých‘ automobilů před jízdou na červenou, dopravní nehodou, hustým provozem, a upozornit je na vůz MHD v zastávce.

Součástí softwarového řešení jsou také antikolizní nebo Crash Call systémy. „Právě vybavením současné dopravní infrastruktury o nové servery a 5G technologie vznikla v Plzni živá laboratoř, která umožňuje aktérům v automobilovém průmyslu rozvíjet a testovat nová řešení pro autonomní mobilitu,“ popsal Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.

C-ITS systémy město instalovalo na sedmi místech v lokalitě Bory (od křižovatky ulic Mánesova/Klatovská třída po tramvajovou zastávku Univerzita) a do celkem 10 vozidel (do pěti vozidel dopravního podniku, tří vozidel hasičů, jednoho vozu záchranky a jednoho vozidla správy informačních technologií).

Změnu kromě řidičů zaznamenají i chodci a cyklisté, protože instalovaná zařízení dokáží lépe identifikovat jednostopá vozidla nebo prodloužit zelenou fázi na přechodu pro pomalejší chodce.

Senzory dokáží také klasifikovat vozidla a sbírat dopravní a jiná data, která Plzeň využije pro dopravní model města nebo digitální dvojče. Podobná technologie byla loni zavedena v křižovatkách na Lochotíně, záměrem města je za využití dotací v budoucnu chytré technologie umístit i do středu Plzně a oba úseky propojit.

Výsledkem má být až 25% zkrácení cestovních dob po městě, což má zároveň pozitivní vliv na životní prostředí.

Tagy Plzeň preference MHD
18 komentářů