lot
Autobusy

Plzeňský kraj zruší stovky spojů, potřebuje ušetřit deset procent rozpočtu

Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Autobusových spojů v Plzeňském kraji ubude. Kraj musí šetřit.

Ve většině oblastí Plzeňského kraje dojde 30. srpna k redukci autobusových jízdních řádů. Informaci zveřejnil organizátor dopravy Poved na stránkách Integrované dopravy Plzeňského kraje.

„Důvodem změn je dopad COVID-19 do rozpočtu Plzeňského kraje s povinností ušetřit zhruba 10 procent finančních prostředků,“ uvedla organizace. Podle přiloženého přehledu změn jízdní řád prořídne o stovky spojů.

„Zrušeny byly zejména nevytížené nebo málo vytížené spoje. Další úpravy se týkají optimalizace jízdních dob a návazností v jízdních řádech,“ doplnila organizace.

Veřejnou autobusovou dopravu provozuje od 14. června v Plzeňském kraji společnost Arriva Střední Čechy. Zejména v červenci se přitom potýkala s problémy v podobě nevyjetí desítek spojů.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Když slyším POVED,tak mě napadá, že by nebylo tolik problémů,kdyby ředitelku této firmy kopli už před časem do zádě.Ta naprosto ničemu nerozumí a dělá tam jen zmatky.Jak je vůbec možné,že se takový člověk drží tak dlouho ve funkci!?!

Karel Bílý

Vraťte se ke starým jízdním řádům. A bude zase všechno fungovat. Zmizí spiusta nesmyslných spojů , které nevím proč vymyslel slavný nepoved.
Kraj ušetří a řidiči nebudou utíkat.( dvě mouchy jednou ranou). To opravdu na tom kraji není někdo kumu to aspoň ttochu pálí ?

Alex

Ty chytraku, zjisti si nejdříve jakým způsobem se to ruší a pak tady něco povídej.

Karel Bílý

Doprava Plzeňský kraj

fatman

Jen bych zatvrzelé odpůrce VHD upozornil, že ti co cestují VHD, budou po její redukci jezdit autem. Takže na silnici bude víc aut, víc řidičů „kloboukářů“ a ta auta z okolí měst musí pak ve městě taky zaparkovat.

Petr Zdobinský

Nikde jsem se nedočetl, kolik zbytečných úředníků kraj propustí, zda přestane vyplácet odměny, kolik zbytného majetku prodá, kolik zbytečných dotací nebude proplácet ….. Ještě teď se dají sehnat na nádražích chvástavé letáky kraje o dopravě, jak se jim to povedlo s Arrivou ….

Ebab

Měli by začít rušením souběhů vlaků a busů.

-TR-

Myšlenka je to hezká, ale v praxi těch souběhů příliš mnoho není. Nehledě na to, že i když souběh je, vlak a autobus často plní odlišné funkce a obsluhují jiné obce na trase. To je např. na trase Plzeň – Klatovy.

Pavel 15

A co je prosím na té lince Plzeň -Klatovy rozdílného ? Kdyby vlak stavil všude a neprojížděl žádné stanice,tak autobus navíc obslouží akorát, Horní Lukavici, Kokšín a Štěpánovice.

Vít Jůza

Možná je to právě pro ty 3 vesnice – pokud tam nebydlíte Vy, tak by se samozřejmě mohly vynechat … .

ABC

Tak dle šototeorií by jim měl stačit návoz k tomu vlaku, ne? Z potůčku potok, z říčky řeka….

kakov

+Šlovice

Kubrt

Nějaké konkrétní návrhy?

Já, kdo jiný

Tuto se nePOVEDlo.

Luboš

Soudružka ředitelka POVEDu by měla odstoupit.Na tuto funkci nemá odbornou kvalifikaci.Nejdriv něco zavedou a po pár týdnech to zase ruší.

Alex

A tebe měla máma nakopat do prdele s tím jak se vyjadřujes. Zjisti si nejdřív jakým způsobem se ty spoje ruší. Na základě čeho se to vyhodnocuje a pak něco povídej.

Dalibor

Plzensky kraj naobjedna abutobusu pokokot. Pak se vzteka, ze se nektere linky rusej, pac je malo ridicu. pak plosne zredukuje autobusovy linky

Haha

Plzeňský kraj nemá ŽÁDNÉ dluhy a mít je nechce … že jsou plošné škrty blbě jsou jiná věc. Ústí si radši půjčí miliardu…

Označník

Opravdu? Zkuste se aspoň kouknout 🙂
https://www.plzensky-kraj.cz/Framework/Document.ashx?ID=123345

Haha

*Neměl. Půjčoval si co vím akorát u EIB na okruh Plzně, který by měl platit stát, ale holt…

Označník

Jasně, taky jsem nemíval pivní mozol :-/

MartinS.

Většina těch půjček je označena jako Investiční půjčené prostředky – Předfinancování a kofinancování projektů, což je ostatně v tom rozpočtu vidět, že si třeba půjčí 1,4 mld a v tomtéž roce splatí 1,2 mld. takže je to průběžné úvěrování. A navíc investic ne provozu.

realista

Jak už dříve naznačil „Petr“, v tomto případě zjevně jde především o pokus o legální zakrytí problémů Arrivy – a bude asi úspěšný vzhledem k tomu, že politici nařídili nošení náhubků ve veškeré VHD už od 1. září t.r. a hodně nekompetentní ministr zdravotnictví prorokuje jejich vyžadování minimálně až do března příštího roku, takže stejně lze logicky a oprávněně očekávat velmi rychlý hromadný úprk do IAD i od těch, kteří by jinak třeba byli ochotni VHD využívat, a rušitelé VHD snadno získají pro své škůdcovské touhy i skutečně pádné ekonomické argumenty. Ach jo …

Dalibor

potkaval jsem ti tak vystraseny jedince, ze meli nasazenej nahubek i kdyz jeli sami v aute. Ta medialni masaz hlavy u techto patrne zcela vytlacila mozek.

Bob

To není z vystrašenosti, rouška je symbol, talisman, fetiš.

ABC

Vítězem koronakrize bude IAD

FrantaM

Nj, docela bych tipoval, že když Bernard odešel a přestal tam po nich „šlapat“ (což byl mimo jiné i důvod jeho odchodu, že chtěl po svých kolezích a podřízených nějakou to větší pracovní aktivitu), tak úředníci polevili. Přitom je normální, že po spuštění takto velkého projektu se musí ještě dost věcí vyladit a to chce nějaký čas i práci.
Druhý tip je ten, že Arrivě to pokrácení teď rozhodně nevadí a nějak se s krajem domluvila a vymysleli win-win řešení 🙂

Označník

Kde jste na to přišel? Bernard neodešel, ale byl odvolán po té, co díky své korona eskapádě a následné výměně názorů s kdekým (tuším že o jeho morálních hodnotách se v tisku vyjadřoval dokonce i Roman Jurečko, který jinak nikde moc nevylézá) dal tzv. funkci k dispozici. A ejhle, pic a bylo po funkci. Kdyby měl koule, sám by složil nejen funkci, ale po svém přestupu z ČSSD do STAN i mandát. Po kom by navíc měl šlapat? Dopravu má na starosti Čížek, podle Pepíka největší tahoun, a tam se přeci nic nezměnilo. Navíc kluci teď spolu kandidují, tak se… Číst vice »

Bob

Bernard nebyl odvolán, ale odstoupil sám. Ty škrty nijak nesouvisí s Bernardem, ale s Babišem a Schillerovou, kteří krajům zkrátili dotace (mj. kvůli nižšímu výběru daní, ale také kvůli vlastnímu rozhazování). Všechny kraje se tak musí rozhodnout, zda budou šetřit do veřejné dopravě, silnicích, školství, zdravotnictví nebo někde jinde. Ostatní kraje však toto rozhodnutí odkládají až na podzim, kdy bude po volbách.

Označník

Bobe Bobe, o odvolání Bernarda včetně poměru hlasujících je i na internetu informací poměrně dost. Sám dal pouze alibistický návrh na své odvolání, na odstoupení či dokonce složení mandátu už koule neměl. A tak byl po zásluze odvolán, ať už si budete stejně jako on nalhávat co chcete.

Vnější pozorovatel

😀 tak co? Stojí ta panika za to??? Propousteni, redukce spoju, dovolená na nic… A máme kolik 5000 nakažených a 29 s těžkým průběhem?

COVID-19 bude největší ostuda západní civilizace.

Jaaa

Nj, holt pro někoho jsou prachy víc než život.

Švestka

Tak to bysme měli zakázat silnice jako takové, tam totiž umře víc lidí než na čínskou chřipečku.

Vít Jůza

Jde (ne zase úplně přesně řečeno) o to, jestli se tou panikou víc životů nezmaří než zachrání, leckdy i přes ty peníze … ne každý dokáže žít šťastně a spokojeně bez peněz jako Vy ….

Peeetr

A jaká nemoc propukla v roce 1929?
Finančníci prostě krize potřebují, jsou pro ně často i výnosnější než delší období umělého boomu.

Jen je pak třeba při světové válce fyzicky bydlet v tom svém sídle, které které není zrovna ve státě, kde se rozhodli začít spekulaty popravovat, a taky stáhnout investice z větších států s vlastní armádou, kde propuká hladomor, protože tam zas budou nevyhnutelně vyvlastňovat.

Hanzi

Tohle věděl každý kdo alespoň trochu ekonomicky uvažuje. Není možné rozhazovat z veřejného eráru pokud frekvence trvale klesaji a obsluhovat tak každou ,,díru,, desetkrát za den. Lidi se holt orientují na auta a jediný způsob jak je z nich dostat je zřejmě ,, zakázat jim je,,

Ludva

Nemáte pravdu. Dát lidem možnost rozumě během celého dne cestovat i z každé, jak trochu hanlivě píšete “ díry “ , je nutnost. Jinak chybějící obslužnost jen zvětší, již tak dost veliký problém vylidňování venkova. A ty téměř dvě desítky miliard kterými se dotuje MHD v Praze vám nevadí?

Hanzi

Tak většina dnes ví , že vylidňování venkova není způsobeno tím , že by někam nejel vlak nebo autobus, ale prostě změnou životního stylu především u mladé generace. Jezdím k příbuzným do Španělska kde tedy okolo pobřeží ještě jakž takž občas něco i přijede ale dál do hor jsou obce kde si o nějakém autobusu nebo vlaku mohou nechat zdát no a kupodivu ti lidé tam taky žijí a mají auta.

vex

Pro mě zrovna Španělsko není v ničem vzorem. A určitě ne ve veřejné dopravě.

Hanzi

Pro mě ano, protože tak skvěle vybudovanou silniční infrastrukturu jim člověk může jen závidět. Holt necpou do kravín a po té zemi se tam pak dá autem dojet pohodlné všude.

-TR-

A co říkáte na výstavbu sítě vysokorychlostních železnic? Ve Španělsku se staví tempem, které jiné země mohou závidět.

Hanzi

Ty mě moc nezajímají neb je nepoužívám, protože se dostanu všude pohodlně autem tam a to dokonce po hromadě bezplatných dálnic typu Autovia.

Frantisek

Jo, jezdit autem zadarmo sem a tam, tomu říkám alfa a omega žití.

kakov

tak se ti rozvášnit na nějaký web o autech

Frantisek

Hm, stanice v polích a ořezání místních spojení, aby se mohli chlubit VRT z dotací EU, nic moc. Jaký je podíl využití železnic po těchto investicích, a při současné dálnici do každé díry, jak si tu vychvaluje pan autokolega?

-TR-

Tak vzhledem k tomu, že ve Španělsku se rozvíjí především VRT, tak železnice má velký podíl přeprav především v dálkové dopravě, kde je schopná konkurovat i letadlům, např. na trase Madrid – Barcelona.

Ovšem když do toho započtu regionální dopravu, celkový podíl využití železnice je samozřejmě nižší.

Já teda Španělsko také nepovažuji za vzor, ale VRT jsem zmínil proto, že autokolega má fobii z vlaků.

PetrB

A co teprve taková Moskva. Za deset let se rozšířila síť moskevského metra o více jak 100 stanic!

Peeetr

Sice to není ve Španělsku až tak velký problém, jako by byl u nás, protože jim ty silnice vydrží v tamním počasí extra dlouho i se skoro nulovou údržbou.
Ale stejně je Španělsko násobně zadluženější než Česko, má extrémní nezaměstnanost a ten stavební boom jim celkově vybouchl do ksichtu. Nemá cenu stavět jak o závod a očekávat davy migrantů, když pro chudší nemáte práci (jejikož na továrny je daleko vhodnější Polsko a jeho na rozumu založený migrační systém) a pro bohaté šejky se čtyřmi manželkami zase nastavenou legislativu.

ABC

Dluhy dneska nikoho nezajímají, kromě hrstky alarmistických ekonomů. Dokud nám půjčují, tak se hoduje. A EU euro padnout nenechá.

a8n

Máte to špatně. Nenechá ho padnout Německo, ale jen do doby, než vyhodnotí jeho pád jako pro sebe výhodnější než jeho udržování při životě.

ABC

Pro Německo bylo euro výhodné vždy, takže to asi brzy nehrozí

Leoš Konečný

Tak zrovna dopravu mají extrémně vymakanou

Filias

Proto taky Španělsko čelí velkém demografickému problému a vyprazdňují se tam celé vesnice. Ve městech je draho, na vesnici nic není, tak zdrhaj.

Frantisek

Rozumně cestovat ovšem neznamená jezdit tam furt, nýbrž jezdit tam v potřebných časech s návaznostmi, a také podpořit místní živnosti a kulturu namísto pouhého dojíždění.

Vít Jůza

Ovšem 10x za den není furt, ale spíš minimum slušné dopravní obsužnosti.

Jiří Kocurek

A tak si obec otevřela dotovanou restauraci, jenže lidi jedli sami doma. Aby ta restaurace začala vydělávat, muselo se lidem zakázat jíst doma.
Hanzi, máš auto? Počítáš se mezi lidi? Jezdíšč tím autem? Tak proč sám sobě zakazuješ auto?

Hanzi

Ten zákaz aut jsem myslel obrazně, ano mám auto, dokonce hodně dobrý auto, jezdím s ním všude a neměnil bych. Auto je jediný spolehlivý způsob dopravy pro mě a evidentně pro 80 procent tohoto národa. Bohužel auto působí na některé zde jako rudý hadr na býka. Zřejmě mají čas na to ztrácet čas ve VHD , já ne.

Frantisek

Těch procent je 60 a leckdo do toho sedá s únavou, někdy i alkoholem – protože jinou možnost nemá, prací a kulturou v místě počínaje a tragickým spojením VHD i do menšícm městeček (o vesnicích nemluvím, tam to má někdy i logiku) konče.

kakov

a proč ztrácíš čas kibicováním zde na webu? já auta rád nemám a nestydím se za to, ale rozhodně nechodím prudit na weby o autech, že jsou všichni pitomci, jako to děláš ty a tobě podobní tady, můžeš mi to prosím nějak vysvětlit? co tě vede k neustálému hejtování proti VHD?

Frantisek

Ale houbeles. S první částí souhlas, ale druhá je nesmysl. Lidé používají auta, když lepší možnost nemají. Po rozbitých silnicích a nekonečných kolonách snad netouží nikdo a přílišné množství aut je reálný problém. Řešení je v kombinaci dle síly přepravních proudů a nabídce kvalitních přípojů namísto kvanta nepoužitelných spojů.

ABC

O 10% zredukované spoje s povinnou rouškou, to je věru lákavá alternativa

Kubrt

Ano, lidé „používají auta, když lepší možnost nemají“ – protože zhusta auto je nejlepší možnost – se svou flexibiltou a finanční dostupností je volba číslo 1 pro většinu populace. VHD pak má význam tam, kde auta jsou nějak hendikepovaná – velká města, zácpy. Na „neaglomerovaném“ venkově VHD být musí – kvůli lidem, kteří auto nemůžou nebo nechtějí používat, ale nikdy nepřitáhne masově zdravé vydělávající občany k dojížďce po volných venkovských silnicích do práce z auta. Ty to nepochopíš, ale většina lidí si hodně cení svůj čas a v tom to auto pro nějaké pojíždění v rámci 15 km po okrese… Číst vice »

Broge

No vidite a ja to vidim uplne opacne. Na vsechny pracovni i soukrome cesty pouzivam vlak a MHD, protoze v nem mohu pracovat. Naopak pri rizeni auta je to ciste ztraceny neproduktivni cas.

Kubrt

Gratuluju. Každý má jiné podmínky, preference, východiska.

Hanzi

Všichni občané tohoto státu nemohou dělat kancelářské profese ke které potřebují notebook a sešit, ale je tu i dost těch co skutečně makaji rukama a čas je pro ně vzácný než aby ho trávili skákáním po peronech.

ABC

navíc bavíme-li se o skákání 15 km v rámci okresu tak by mě zajímalo který hromadný prostředek toho obsluhující poskytuje nějaké rozumné podmínky a prostředí pro práci

fatman

Kolegyně z vesnice 10 km od práce by jezdila busem ráda, bohužel dva spoje v kladivech ráno a dva odpoledne jsou málo. Takže musí autem, které má problém u práce zaparkovat.

ABC

10 km má jezdit na kole, ne

Bob

Způsobem není zákaz aut, ale zavedení mýtného a zpoplatnění parkování na ulici. Použití vlaku/busu dnes není zadarmo jako použití silnice, a to je ten problém. Změna (zpoplatnění silnic) je samozřejmě politicky neprůchodná.

Anonym03

Vzhledem k tomu, že sám POVED se moc nePOVED, tak mě to ani nepřekvapuje.

Alex

Za to na tebe musí být máma hrdá

Sitgestravel

Lidi zpatky do aut. At zije verejna doprava!

Frantisek

Někdy ani ne zpátky… Ale tak spíše než počet spojů rozhoduje jejich časové a místné vedení a návaznosti.

Peeetr

Plzeňský kraj to poměrně unikátně pod…
Ale je jasné, že i většina ostatních krajů bude po volbách nejpozději v lednu snižovat objednané spoje taky o minimálně 10%.

-TR-

To není jasné, protože nevíme, jak dopadnou volby.

Původní Pražák

Ale víme, jak to vypadá s veřejnými financemi uz ted. A to jsme teprve na začátku.

Kuba

Myslím, že ať dopadnou jakkoliv, šetřit se bude. Nehledě na to, kdo je vyhraje. Samozřejmě vše bude až po volbách, protože šetřit před volbami není populární.

-TR-

Třeba Ústecký kraj se rozhodl, že se nebudou přidávat nové vlaky, které byly v plánu. Nicméně bude zachován stávající rozsah dopravy, bez jakýchkoliv redukcí.

A kromě mobilní aplikace DÚK se chystá ještě jedno velmi zajímavé zlepšení. O tom se dozvíte v nejbližších dnech 😉

Kubrt

A proto letos UK očekává schodek 1 giga a před volbami chce rada odhlasovat úvěr 1,5 giga „na investice“.

-TR-

Nějaké škrty ve veřejné dopravě by situaci stejně nejspíš nezachránily. Za vlaky a autobusy utratí Ústecký kraj až 1 miliardu Kč ročně. To je jedna z nejvyšších částek v celé ČR. Převážnou část z této částky tvoří příměstské vlaky a autobusy v okolí Ústí nad Labem, Teplic, Mostu a Chomutova. Tyto spoje jsou pochopitelně nejvíc vytížené. Musí jezdit, protože jinak by města měla problém s dopravními zácpami na silnicích. Lokálky a autobusy na venkově tvoří jen zlomek celého obrovského balíku, který Ústecký kraj utratí. Takže škrt v této oblasti by byl neefektivní. Výrazně by se zhoršila dopravní obslužnost a neušetřilo… Číst vice »

Peeetr

Jenže příměstská doprava do zaměstnání se škrtat nemusí, tam se dá prostě zdražit, a drtivá většina lidí ji bude používat dá,l pokud to bude rozumně organizované, že minimálně ve městech autobusy nebudou stát příliš často ve společné zácpě s auty.

-TR-

V tarifu DÚK dochází k menšímu či většímu zdražování každým rokem, zpravidla o 1-2 Kč za jednotlivou jízdu. Což je asi nejmenší možné zlo.

Kubrt

Jojo, DUK je luxusní a použitelný systém, to je fajn, a samozřejmě to něco stojí. Tak asi budou muset soudruzi škrtnut někde jinde, ale pořád dokola si půjčovat asi donekonečna nepůjde.

Vít Jůza

Příměstských vlaků je v Ústeckém kraji minimum, naprosto převažují meziměstské.

-TR-

Od vás je to jen slovíčkaření. Chci říct, že ty vlaky jezdí kolem velkých měst a slouží kvůli dopravě do nich.

PetrB

S velkou pompou „Tuto se povedlo“ se stala fraška. Plno Plzeňásků nemůže už přijít na slova typu Arriva, autobus či IDPK

Haha

Kdo? Jediné, co registruji, jsou problémy se strojky, jinak všechno funguje skvěle.. 🤷‍♂️.

kakov

no nevím, posledně jel v busu (bus line plzeňsko) tak zpruzenej řidič, že jsem měl chuť sepsat stížnost,

Petr

A není to jen legální zakrytí problémů Arrivy?

-TR-

I to může být. Je rozhodně politicky průchodnější se vymluvit na koronavirus než přiznat, že zadat dopravu Arrivě byla velká chyba.

-TR-

Vzhledem k tomu, že současný hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard beztak nemá šanci obhájit mandát, tak je mu úplně jedno, jaký dopad budou mít ty redukce na výsledek voleb.

Uvidíme, jak se k tomu postaví nové vedení kraje po volbách.

Kalina

Vypadá to, že již byl odvolán…
Kraj do konce volebního období povede náměstkyně Marcela Krejsová z ODS.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zastupitele-plzenskeho-kraje-odvolali-hejtmana-josefa-bernarda-108768

-TR-

Omlouvám se za nepřesnost. Každopádně Krejsová z ODS není vůbec vidět a tudíž jí nikdo tu zodpovědnost nepřipíše. Pokud vím, kandidátem ODS na hejtmana je někdo jiný, ale třeba se pletu.

-TR-
Kubrt

Ono je to jedno, stejně se v krajských volbách (bohužel) volí spíš podle „celostátních“ témat a preferencí. Většina voličů – i z těch „osvícenějších“ 35 %, co v PK ke krajským volbám přijde, netuší, co řeší kraj a co vláda. Kromě celostátních témat hraje roli nějaká výrazná osobnost – líbí/nelíbí – Jermanová/Drábová – a tím to končí. Já politiku docela sleduju, bydlím ve Středočeském kraji, ale kolik našich krajských zastupitelů bych dokázal vyjmenovat? Tak 5. Když se pak do toho seznamu kouknu, naskáčou mi další jména a tváře. Teď půjdu k volbám s „touhou“ odstavit kreatury typu Jermanová a Petera,… Číst vice »

Karel

Nebyl odvolan, odstoupil sam.

Označník

Pepík už své úkoly splnil (Pantery, Arriva apod), takže teoreticky by mu to mělo být jedno. Jenže není, jelikož ogar kandiduje “na hejtmana” znovu, tentokrát ale za Starosty, kde mu směle sekunduje stávající radní za dopravu Čížek. Bude zajímavé sledovat, jak se kluci budou chlubit svojí dopravní revolucí 🙂

xyz

Babiš ale říkal, že „řídit stát jako firmu funguje“, že posílá krajům (on sám, Babiš?) nejvíc peněz v historii.
Tak jakápak potřeba šetřit? 🙂

Jsem zvědav, jak moc (ne)budou potřebovat šetřit další kraje.

-TR-

Plzeňský kraj je v tuto chvíli jediný. Kraje obecně nerady škrtají před volbami.

Kalanis

Ono obecně škrtání před volbami není populární. Viz nastávající hádka o státním rozpočtu.

Jerry

Babiš toho báječná samé hovna.se budete divit až vyjde najevo kolik seker nám zrobili.

-TR-

Celý systém IDPK se potýká s velkými problémy. V autobusech ani vlacích nefunguje správné vydávání jízdenek. Mobilní aplikace se vůbec nepovedla, třeba vůbec neumí vyhledat spojení.

Haha

PMDP… 🤷‍♂️