Kozí dráha před návratem provozu. Po rekonstrukci Správa železnic snížila traťové zatížení
Ústecký kraj kvůli současné situaci nebude letos požadovat zprovoznění dalšího úseku.
Za dva týdny se po více než deseti letech vrátí pravidelná doprava na trať z Děčína do Telnice. Návrat osobních vlaků na takzvanou Kozí dráhu završí roky debat, zda trať zrušit nebo naopak opravit.
Správa železnic nakonec ustoupila od plánů na její zrušení, které požaduje například město Děčín a trať nechala opravit. Oprava ale přinesla nečekanou změnu. V úseku trati Děčín – Jílové u Děčína byla snížena traťová třída zatížení.
V praxi to znamená, že společnost KŽC Doprava, která má provoz turistických vlaků převzít, nemůže na první víkend nasadit lokomotivu 749 (Bardotka) se soupravou čtyři vozů. Důvod? Lokomotiv je pro trať po opravě příliš těžká. Na první víkend provozu tak nasadí motorový vůz M262.1 (Kredenc) s přípojnými vozy Bix. Správa železnic na dotaz ke snížení traťové třídy zatížení během pátku neodpověděla.
Provoz linky za 10,6 milionů korun
Ústecký kraj má už i jízdní řády pro pravidelný provoz. Ty počítají s tím, že linka T11 bude jezdit o víkendech od 2. dubna do 30. října čtyřikrát denně každám směrem. KŽC Doprava na linku nasadí motorový vůz 810. Ústecký kraj má za provoz zaplatit podle registru smluv 10,6 milionů korun za čtyři roky. Na trati budu platit doklady Dopravy Ústeckého kraje.
Náměstek hejtmana Jiří Řehák, který byl jedním z hlavních iniciátorů obnovy provozu, ale kvůli současné napjaté situaci s rozpočtem i děním na Ukrajině nepočítá, že letos začne rekonstrukce trati dál z Telnice do Oldřichova u Duchcova. „Tlak letos na opravu vyvíjet nebudeme, bude potřeba vyhodnotit i první rok provozu a zájem,“ dodal Řehák.
Oprava trati začala loni na podzim, zakázku za 37,5 milionu korun získal Viamont Servis. Došlo k opravě mostů, propustků či výměně pražců.
Pravidelný provoz na trati skončil v roce 2007, obce pak ještě několik let objednávaly turistické vlaky. Centrální komise ministerstva dopravy loni v létě podpořila obnovu Kozí dráhy. Proti byli někteří politici z Děčína, kteří chtěli prosadit, aby na místě trati vznikla cyklostezka. Primátor města Jiří Anděl (ANO) už dříve řekl, že investice do oprav jsou vysoké na to, že po trati budou jezdit víkendové spoje pro turisty. Náklady na roční provoz odhadl kraj na dva miliony korun.