Konkurence funguje. Rychlovlaky mezi Barcelonou a Madridem jezdí více lidí než před pandemií
Dvě třetiny trhu drží španělské státní dráhy Renfe.
Otevření vysokorychlostní tratě mezi Barcelonou a Madridem více dopravcům přineslo výrazné zvýšení počtu cestujících. Ukazují to data za srpen, která zveřejnil španělský správce infrastruktury Adif. Podle nich v srpnu cestovalo rychlovlaky mezi dvěma největšími městy v zemi více lidí než v srpnu 2019 před pandemií.
Za srpen vlaky na této trase přepravily 308 991 cestujících, v srpnu 2019 to bylo 265 tisíc lidí. Adif to dává do souvislosti nejen s postupným návratem lidí do veřejné dopravy, ale především větší konkurencí. Ještě loni na této trase jezdily pouze rychlovlaky AVE španělských státních drah Renfe. Letos si mohou cestující vybírat ještě z nabídky dopravce Ouigo francouzských drah SNCF a nízkonákladové značky Renfe Avlo. Konkurence tří různých značek vedla k výraznému snížení ceny jízdenek i rozšíření nabídky. Trať mezi Barcelonou a Madridem je jediným spojením ve Španělsku, kde se počty cestujících dostaly již na úroveň před pandemií.
Podle zveřejněných dat má Renfe s Avlem podíl na trhu na této trase zhruba 63 %. Příští rok na trasu vstupuje další dopravce, společnost Ilsa. Ta je společným podnikem Air Nostrum a italských státních drah Trenitalia.
Noví dopravci na španělských kolejích se chystají i na další tratě: Ouigo plánuje spojení z Madridu do Malagy a Valencie.