cargo

Konec monopolu Renfe. Na španělských VRT budou jezdit i Francouzi a Italové

Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan SůraStarší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra

Španělský správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad završil výběr dopravců pro svou páteřní síť. Prezidentka Adif AV Isabel Pardo de

Španělský správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad završil výběr dopravců pro svou páteřní síť. Prezidentka Adif AV Isabel Pardo de Vera podepsala rámcovou dohodu na desetiletý provoz se společnostmi Renfe, Intermodalidad de Levante (Ilsa) a Rielsfera. Společnost Adif AV to oznámila v tiskové zprávě. Nové kontrakty znamenají konec faktického monopolu španělské státní firmy Renfe na vysokorychlostní síti na Pyrenejském poloostrově.

Na španělské vysokorychlostní tratě se podpisem smluv v rámci liberalizace zprostředkovaně dostávají francouzské a italské státní dráhy. Rielsfera je dcera francouzského státního dopravce SNCF, společnost Ilsa založili vlastníci regionální letecké společnosti Air Nostrum, kteří se spojili s italským státním dopravcem Trenitalia.

Dálková doprava ve Španělsku funguje na komerční riziko, dopravci budou mít na základě rámcových dohod zajištěnou kapacitu. Konkrétně jde o tři soubory:

1. Madrid – Barcelona – francouzská hranice a Valencie – Barcelona
2. Madrid – Levante (Valencie/Alicante)
3. Madrid – jih (Toledo/Sevilla/Malaga)

Provoz podle nového modelu má začít 14. prosince 2020. „Adif tak naplňuje svůj závazek v rámci snahy o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Vzniká trh otevřený hospodářské soutěži, transparentní, spravedlivý a nediskriminační,“ uvedl správce tratí na svých stránkách. Podpis smluv označil za milník v rámci otevírání evropského trhu, které v rámci čtvrtého železničního balíčku požaduje Evropská komise.

Pardo de Vera si od liberalizace slibuje „stimul pro železniční sektor a lepší mobilitu a služby.“  Podle plánů Adif AV by měl provoz na vysokorychlostních tratích, které představují hlavní dálkové trasy, vzrůst o 60 procent. Celkem měl šest zájemců. Adif chce pokračovat v liberalizaci i na dalších tratích.

 

Tagy Adif AV liberalizace železnice Španělsko Top vysokorychlostní tratě
23 komentářů