Dopravci Železnice

Španělské dráhy startují s nízkonákladovou značkou pro rychlovlaky

Rychlovlak Talgo 112 v barvách nové značky Avlo. Foto: Renfe
Rychlovlak Talgo 112 v barvách nové značky Avlo. Foto: Renfe

Španělské státní dráhy RENFE se chystají na příchod konkurence na vysokorychlostní tratě. Firma tento týden představila plán na novou značku pro rychlovlaku pod značku Avlo. Cestování s nimi by mělo být levnější než ve stávajících rychlovlacích AVE, současně ale nabídnou méně komfortu.

Jde o podobný koncept, jako mají například francouzské dráhy SNCF, které část rychlovlaků TGV provozují pod značkou Ouigo. Podle tiskové zprávy budou cílit s vlaky hlavně na větší skupiny, rodiny a mladší zákazníky. První vlaky pod touto značkou vyjedou v dubnu 2020.

Pro novou značku použije Renfe rychlovlaky Talgo 112, které prochází velkou modernizací a úpravami interiéru. Kromě jiného laku bude jiné uspořádání sedaček. Z původních 438 míst bude 581 sedaček.

Španělsko má sice rozsáhlou síť vysokorychlostních tratí, v porovnání například s Francií a Itálií jezdí vlaky ale méně lidí. Důvodem je hlavně vysoká cena, kvůli které se řadě lidí stále vyplatí například z Barcelony do Madridu letět. Španělský správce železnic Adif se proto rozhodl otevřít železnici více konkurenci.

Do soutěže o kapacitu na hlavních vysokorychlostních tratí přišlo šest nabídek. „Vysoký počet žádostí o kapacitu představuje nebývalý úspěch v rámci celé Evropské unie, v procesu liberalizace evropského trhu jde o zásadní milník,“ uvedl Adif v tiskové zprávě.

Podle plánů Adif by měl provoz na vysokorychlostních tratích, které představují hlavní dálkové trasy, vzrůst o 60 procent. Zájemci jsouRenfe, Rielsfera, Motion Rail, Globalvía, EcoRail a Intermodalidad de Levante. Renfe je španělský státní dopravce, Rielsfera je dcera francouzského státního dopravce SNCF. Společnost Motion Rail je společným podnikem výrobce vlaků Talgo, cestovní skupiny Globalia (vlastní například Air Europa) a finanční skupiny Trilantic Europe. Společnost Intermodalidad de Levante založili vlastníci regionální letecké společnosti Air Nostrum, kteří se spojili s italským státním dopravcem Trenitalia. Globalvía se specializuje na městské a příměstské tratě, Eco Rail je soukromá společnost. Talgo Globalia alliance, Globalvía a Eco Rail už byly vyřazeny.

 

1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Nabízí se otázka, kdo tam bude od prosince 2020 vedle RENFE jezdit. Odpověď je celkem jednoduchá Rielsfera (SNCF)… Ostatní nemají s čím jezdit, pokud si nepronajmou něco přímo od RENFE, což nehrozí. Nevím o tom, že by byly momentálně ve výrobě nějaké VR jednotky pro někoho jiného než klasičtí státní dopravci. SNCF může téměř z fleku vytáhnout buď starší TGV Dasye – jednotky 725 až 741 jsou homologované pro španělské VRT, ale momentálně už tam nejsou nasazovány. Na vlacích Paris – Barcelona operují jednotky TGV Euroduplex (RGV 2N2 3 UH) 801 až 810, které jsou vedle ETCS L2 vybaveny také… Číst vice »