Dopravci Železnice

Revoluce na španělských vysokorychlostních tratích. Mezi Madridem a Barcelonou končí monopol Renfe

Souprava Euroduplex společnosti Ouigo mezi Barcelonou a Madridem. Foto: Ouigo Espaňa
Souprava Euroduplex společnosti Ouigo mezi Barcelonou a Madridem. Foto: Ouigo Espaňa
Dcera francouzských státních drah začne se čtyřmi soupravami Euroduplex.

Cestující mezi Barcelonou a Madridem mohou od pondělí poprvé v historii vybírat nejen z konkurence různých způsobů dopravy, ale také více dopravců na železnici. Pravidelný provoz na vysokorychlostní trati zahájí v pondělí společnost Ouigo Espaňa, která patří pod francouzské státní dráhy SNCF. Španělské státní dráhy Renfe tak přijdou o svůj mnohaletý monopol u vnitrostátních spojů. Konkurence by měla zvýšit kvalitu i snížit ceny.

Ouigo na trasu vyjelo poprvé včera v rámci prezentační jízdy pro média a další hosty. Francouzský dopravce do Španělska přesunul čtyři použité dvoupodlažní soupravy Euroduplex.

Pod značkou Ouigo nabízí SNCF již desítky spojení ve Francii, nyní s ní expanduje i do Španělska. Podle dopravce nejde o kopii francouzského modelu, ale koncept vytvořený na míru španělskému trhu.

Cenová válka může začít

Na trase mezi Barcelonou a Madridem nabídne celkem deset vlaků denně se zastávkou v Tarragoně a Zaragoze, doba jízdy je 2 hodiny a 30 minut u spojů bez zastavení v těchto městech, o patnáct minut déle u ostatních. Firma začala s agresivní cenovou politikou, kdy jízdenky začínají na devíti eurech. Podobně jako u nízkonákladových leteckých společností musí cestující počítat, že za vše navíc k jízdence musí doplácet, například za větší zavazadlo. Ouigo současně představilo plány na další rozšíření své sítě dál z Madridu do Valencie, Alicante, Cordoby, Sevilly a Malagy. Pro tuto expanzi počítá s dalšími deseti soupravami Euroduplex, které již prochází modernizací.

Mapa sítě Ouigo Espaňa včetně plánů na další linky. Foto: Ouigo
Mapa sítě Ouigo Espaňa včetně plánů na další linky. Foto: Ouigo

Nástup nové konkurence přinutil španělské státní dráhy založit ještě nízkonákladovou značku Avlo, která vyjede 23. června. Příští rok se má na tratích ve Španělsku objevil ještě společnost Ilsa, což je společný projekt italských státních drah Trenitalia a Air Nostrum.

Španělsko má nejdelší síť vysokorychlostních tratí v Evropě, není ale dostatečně využitá. Větší konkurence má podle představ správce infrastruktury Adif přinést větší zájem cestujících díky nižším cenám. Dosud se ceny mezi Barcelonou a Madridem pohybují běžně i kolem 100 eur za jednu cestu.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Škodolibá otázka: Jestlipak tam bude platit FIPka? 😉

Dan

To nevím, ale platí v AVE. Madrid – Valencia (nebo Alicante) s příplatkem 10 €, vyzkoušeno.

Jaaaa

Jj, jel jsem.

Ale spíš mne zajímá, jestli budou SNCF uznávat FIP i v plně zahraniční relaci. 😉

J.P.

Jen pár poznámek a upřesnění. Prosím vás, o jakých starých ojetých vlacích nebo „šrotech“ tady někteří mluví? Připadá vám TGV Euroduplex s rokem výroby 2013 nebo 2014 jako starý šrot?! (tedy věkem něco jako railjet ČD). Kromě toho bych nepoužíval pojem „modernizace“ těchto jednotek, protože šlo/jde především o technické úpravy (vlakový zabezpečovač, zvyšování výkonnosti klimatizace atd.), zatímco interiér je prakticky stejný jako u výchozích jednotek Euroduplex SNCF (a dokonce ani nebyl transformován na provedení low-cost jako u francouzského systému OUIGO se zvýšeným počtem sedadel a zrušeným barem). A už i ten samotný nadpis článku není pravda. Na španělských VRT jezdí… Číst vice »

Jaaa

No tak zrovna SNCF Barcelona – Paris taky není zrovna žádná láce. Klidně 200 EUR za jízdenku jednim směrem jen to fikne.

rychlodráha

Do švestek – en ciruelas
Nevydrží – no va a durar
Nad propastí – sobre el abismo

Jarek

francouzský šrot – chatarra francés

Jarek

na ty švestky by to chtělo najít správný idiom…

rychlodráha

Bohužel, tak daleko se španělštinou nejsem.

medical_examiner

Akorát že Hranická propast a Macocha to asi nebude…
Ty už mají určitě rezervované RGJ a LE…😂

xyz

Tam je to něco jiného – konkurencí budou další národní dopravci, tedy ti, kteří umějí vozit školáky do školy (pakliže není on-line výuka) a důchodce k doktorům (pakliže není doporučeno doktorům pouze volat).

Tam to není o „garážovkách“, „soukromnících rýžujících zisk“ atd. 🙂

V. K.

Ouigo bohužel přináší na železnici nešvary z letecké dopravy. Základní cena je sice nižší, ale platí se příplatky naprosto za cokoliv. Nemyslím si, že to je cesta kterou by se měla železnice ubírat.

M19

No jo, ale ono to v praxi funguje… co s tím…

medical_examiner

Zregulujeme to?

Leinad

Povinnost uvádět celkovou cenu, případně prodat za uváděnou, by vůbec nebyla proti trhu.

Gajda

Takže Air Nostrum lítající pro vlajkovýho domácího dopravce Iberii ( i když soukromou) regionální linky se spřáhne s italskejma státníma drahama, aby konkurovali domácím španělskejm drahám. To nevymyslíš 🙂

ABC

vyzobávaj rozinky?

Ludva

Trefil jste hřebíček přímo na hlavičku 🙂 . Ano klasická ukázka vyzobávání. A dokonce přesně podle českého vzoru, jen ta káva chybí 🙂 . Ale nechybí staré ojeté vlaky. No alespoň nebudeme jediné šroťiště v Evropě. Teď se možná radují, že bude ta cenová válka a levnější jízdenky, ale oni brzy prokouknou, až zjistí, že to je na úkor bezpečnosti a že tu cenovou válku odnesou cestující na ostatních tratích.

PetrN

Ano, takže lepší bylo jezdit Ostrava-Praha v beckach a bez servisu a nerudnym průvodcim za 750 Kč, než v sice ojetých, ale přesto modernejsich vozech za třetinu ceny a se servisem… Zkuste, než napíšete podobnou kravinu, příště přemýšlet. Španelsko, stejně jako kdysi Česko, potřebovalo konkurenci na železnici jako sůl, ceny mezi Madridem a Barcelonou okolo 100 eur byly nehoraznost.

David

Před vstupem RJ už dávno jezdili pendolína Praha-Ostrava,tak co to tady plácáte?Vozy B byli pouze posilové,ale základ tvořili už tenkrát vozy s klimou.A co se týká cen…ano,byli vyšší,než jsou teď,ale přesto vlaky byli téměř vždy narvané

PetrN

Proboha, samozřejmě, že ty vlaky byly narvane, když nebyla alternativa :D…. A pendolino jezdilo, ale za výš uvedené ceny, plus nehorázny příplatek… Dneska jsou ceny daleko níž i přes inflaci, vozy lepší, servis absolutně nesrovnatelný.. Takže se věcných ČD obhájců ptám, co je špatně?… A není pravda, že vozy B byly posila, na běžných expresecj byly standard, posilove spoje v pátek jezdily dokonce Bdt, což bylo úplné zvěrstvo

medical_examiner

A v budoucnu bude sice silniční alternativa, ale tak drahá, že se na to každý vykašle…
Autem to z Prahy do Brna bude stát nejméně 1200 Kč, vlakem v 1.třídě 617,-Kč…

vjkm

Špatně bylo, že se ČD musely každoročně handrkovat o příspěvek ze státního rozpočtu, ze zisku Praha-Ostrava dotovat lokálky a o nějaké stabilnější objednávce dopravy, která by umožnila nějakou koncepci obnovy vozového parku, nebyla vůbec žádná řeč.
Dneska jsou ceny jiné, ale stát a kraje za to platí v souhrnu větší peníze.

Ludva

Nic jste nepochopil jak jsem to myslel. Však on čas ukáže 🙂 . A ty bečka již před příchodem RJ do Ostravy dávno pravidelně nejezdily. To co píšete je jen obvykle plácání nesmyslů zastánců liberalizace. Obnova vozového parku již před soukromníky probíhala a možná rychleji než teď s to do toho počítán všechny dopravce.

PetrN

Co čas ukáže? Nedal jste tu jediný arugenr proti liberalizaci, ani jeden jediný, tak co mám chápat? Já tu trať jezdil před i po liberalizaci a to, co vás zaměstnavatel nasazoval na páteřní trať ted a tehdy po příchodu konkurence je absolutně nesrovnatelne. Jezdit z Prahy do Ostravy v Bdt vám nikdy nezapomenu, nikdy, je to ostuda železniční dopravy…. Nebýt konkurence, je na této trase doted možná výběr mezi předraženým pendolinem, stáním v uličce vozu Beer a podobným neklimatizovanym šrotu(ano, tyto vozy jezdili na EC vlacích!!) nebo možná mačkání v osmimkstnem kupé v becku… Děkuji, nemám zájem a poprosím o… Číst vice »

Ludva

Pane Petře, jestli to tu sledujete pravidelně, tak jste možná již četl i některý z mých komentářů, kde jsem argumentů dával několik a vícekrát, ale když chcete, tak dva vám dám znovu. Jeden vlastně dal v odpovědi vám pan vjkm. Dříve ČD ze zisku na trati Praha- Ostrava vlastně dotovala lokálky. To teď již není možné a proto jsou na nich i ceny jízdenek o dost větší, než by mohly být. Proto jsem psal, že to odnesou cestující na ostatních tratích. Když železniční dopravu berete jako celek, je prodělečná, ale jsou v ní segmenty, které vydělávají. Když část zisku z… Číst vice »

***** Petr

Na lokálkách s cenami okolo 100KčKm a s 810 okolo roku 2000 neprodělávaly , prostě sály všemi cecíky . Každá trasa závazku byla dle cen ČSD/ČD plus přiměřený zisk , to bylo cca 5% . Žádná prodělečná nebo vlastními zdroji dotovaná nebo přerozdělená trasa v celé síti NEBYLA. A bezpečně si připadám u všech a to i u alternativních dopravců .
Zbytek Vašeho příspěvku jsou ryzí nesmysly z příspěvků diskusí typu sputnik/aeronet/JPP na drobné zasévání fám s přáním otce myšlenky.

Ludva

To že po nástupu soukromníků jde do železniční dopravy ze státního rozpočtu mnohem víc peněz potvrdili i politici. V jedné televizní debatě jeden politik a ne levicový doslova prohlásil, že nástup konkurence není ani zdaleka tak výhodný, jak se předpokládalo. A zbytek mého příspěvku jsou jen holá pravdivá fakta, žádné nesmysly.

PetrN

Odkaz na diskuzi či aspoň jméno politika, předpokládám čisté náhodou, nemáte, co? 🙂 Přestaňte tu plácat nesmysly, a doufejte, že vás někdy nepotkám ve vlaku a podle něčeho vás nepoznám(protože dle mého jste 100 % průvodci od CD! :D).. Takovými příspěvky tu však svého zaměstnavatele akorát ztrapnujete. Všechno, co jste tu napsal, jsme vám já nebo ostatní vyvratili a vy si stejně jedete svou… A i kdyby byla železnice o něco málo dražší než kdysi za monopolu cd(což prostě není!!!) tak díky bohu za to, že tu konkurence je a že dodnes nejezdím všude v Bdt, 810 a B249 bez… Číst vice »

Ludva

Byla to partie na Primě. Datum si už samozřejmě nepamatuji a byl to politik ODS . Proto jsem si to zapamatoval. Bylo to pro mě překvapení, když politik strany, která prosazuje liberalizaci toto přizná. A nesmysly placaté vy a to ne jen to že jsem průvodci ČD. Nevšiml jsem si, že by jste mi něco vyvrátil 🙂 . Něco pojmenovat nesmyslem není vyvrácení :-). A jestli sledujete trochu dění kolem naší železnice, jistě jste postřehl že právě kvůli liberalizaci prosazované za každou cenu dnes je situace na řadě tratí dnes sice jezdíme o trošku levněji ale v ojetinách místo v… Číst vice »

***** Petr

Být tu ČD tak máme nejvíc pouze různé reinkarnace 810 atd a k tomu špeky typu pendolina . ČD na vrcholu mělo nových 0,42 % strojů ročně včetně fint s omlazováním , což je na silnici trestný čin.
Ludvo , připadnete mi jak starý , chromý dostihový kůň s klapkama na očích a vzpomínkami jak za mládí vonělo seno. Mám z Vás pocit , že jste právě ten typ zatrpklého modrohlupáka kvůli kterým je povědomí o ČD jaké je a ne a ne se zlepšit . Stejné jako když komunista káže o demokracii a já Vás potkat nechci .

Ludva

Mě vaše urážky vůbec nevadí :-).. Nepochopil jste totiž jednu důležitou věc. Já nejsem ten modrohlupák, kterým mě nazýváte. A to i když u ČD pracuji již víc jak 40 let. Za tu dobu jsem měl možnost dobře poznat, co vše je u ČD špatně a není toho málo. Již chvíli po revoluci jsem se účastnil tehdejší první stávky, která byla právě za to, aby se u ČD mnohé změnilo, protože tehdejší ministr dopravy prohlási, že struktura železnice je vyhovující a nic se na ní měnit nebude. No to jste asi ještě ani nebyl na světě :-). Tady to není… Číst vice »

***** Petr

Stávkovaly jste jenom za peníze a cestující byli rukojmí . Koncepcí železnice jste se jenom směšně zaštiťovaly a bylo to o větším sání. Zbytek vidím úplně naopak , s dráhou , díky odborům , nikdo nikdy nehl. Jakákoli měna znamenala neklid a stávku , minimálně vyhrožování. Strojvedoucí a 40 let praxe hovoří za vše . Jako strejda , co jsme ho rok před důchodem braly na křtiny do Prahy RJ a styděl se před kolegy nastoupit . A pak čučel , jak se cestuje i těmi staršími vlaky. Jste přesně ten typ člověka díky kterému Jančurovi odpouštím určitý podíl arogance… Číst vice »

Ludva

Opět dokazuješ, jak jsi to právě ty, kdo plácá nesmysly a nemáš žádné argumenty. Kolik ti tenkrát bylo roků, jestli byl již vůbec na světě, že tak přesně víš, za co byla ta stávka? Dal by jsi mi tedy nějaký pádný argument, nějaké potvrzení toho, co tvrdíš? Třeba o tom údajném šrotišti se kterým nikdo jiný nejezdí? Já ti opačný důkaz dám velice snadno. Pendolíno, Railjet, Shark, Panter, Stadler, 380, Vectron Pro tvojí informaci to jsou úplně nová vozidla, která ČD nasadily, tedy ta na která jsem si vzpomněl. Je tu nějaký jiný dopravce, který si pořídil a nasadil větší… Číst vice »

PetrN

Pořád jsou ta nová vozidla kapka v moři.. Můžete jich vyjmenovat kolik jen chcete, ale dokud budete provozovat železniční zverstvo pod názvem Bdt, tak jsou to jen výkřiky do tmy.. Je zkrátka nedůstojné v něčem takovém dnes jezdit. Něco tak priserneho bez jakéhokoli nadstandardního prvku(WiFi, zásuvky, klima…) by si absolutně žádný soukromnik nedovolil do běžného provozu(operativní zálohy nepočítejme) nasadit. To dokáží jen ČD… Nové vlaky tedy sice máte, ale lidem, co musí jezdit v tomhle postkomunistickém humusu to je opravdu úplně jedno, že na druhém konci republiky kdesi jezdí moderní souprava, kterou se CD chlubí všude, kde to jde…

PetrN

Ve starých srotech? Proto v roce 2021!!! jezdí na nevytizenejsi neelektricke trati v ČR odpad jménem Bdt, kterým se lidi doslova stydí jezdit!?? (mluvím o trati 323).Sorry jako, to raději pojedu v modernizovaném motoraku s Arrivou, kde budu mít aspoň WiFi a slušný zachod, než s tímto odporným pisticim kozenkovym srotem s WC, kde padají h*vna na zem!! Proboha, vzpamatuje se, žijeme v roce 2021 a nebýt konkurence, je tento hnus standardem na většině trati, protože CD by zkrátka neměly jeden jediný důvod modernizovat. A o doplňkových službách typu WiFi bychom si nechali jen tiše zdát. A lzete, konkurence tlačí… Číst vice »

vedelin

Díval jste se na technický stav vozidel vámi jmenované arrivy, nemají klimatizaci .Jel jste s tím v létě? Vždy ve valné většině v Německu, by ani nemohly jezdit protože dle Německého drážního zákona musí projít plánovanou velkou opravou do určitého období od poslední velké opravy ,důkaz registrace v ČR. Nepotřebnost drahého zavádění jednotné jízdenky ,to jsou prostředky, které mohly býti věnovány na obnovu vozového parku ,celková cifra za obslužnost by byla stejná ,nebo by mohly sloužit k nižší ceně ,nebo menším dotacím.A tak bych mohl pokračovat .Chyby při zadávání ministerstvem(možné korupční prostředí)nyní některá výběrová řízení bude řešit i Brusel.Přílišná angažovanost… Číst vice »

Ludva

Nebýt liberalizace s následným odlivem tržeb od ČD, jak jsem popisoval výše, vozy Bdt by již dávno nikde nejezdily.

***** Petr

To bych spíše věřil tomu , že bychom jezdili Praha Olomouc za tisíc korun v B a MD by doplácelo 600 korun za každý kilometr a stále bychom poslouchali Tvoje blábolení jaký to bylo krásný za císaře pána

Ludva

A důvodem modernizovat by byla samozřejmě konkurence. Tím myslím tu od ostatních druhů dopravy. Doporučuji velice zajímavý dokument o historii železnice ve Francii od jejího vzniku až po dnešek. Velice poučné. Kdyby byla pravda, co píšeš, že by nebyla motivace, jak to že k té modernizaci přesto docházelo a celkem k plynulé a pravidelné i před nástupem soukromníků.

Michal

Proč vám tak leží v žaludku Bdt? Jezdím v nich poslední dobou často – přesně na té 323 co zmiňujete a po 460/063 nejpříjemnější svezení. Navíc to je blbuvzdorné, nemá to klimu, vakuové Wc, wifi a další ptákoviny. Nějak nechápu proč si dnešní člověk 21.století zaslouží podle Vás nějaký lepší komfort než člověk žijící před 30ti či 40ti lety. Naopak často vidím jak se lidi ve vlacích chovají a pro spoustu by i dobytčák byl větší luxus, než si zaslouží. O kus dál na 321 jezdí elfy a 460tky. Jako ano, zažil jsem poruchu obou. Ale když je venku 30… Číst vice »

PetrN

To je argument jak víno… Proč teda nezalezete do jeskyně, když si nezasloužíte větší komfort, než člověk před 50 tisíci lety? Proboha živého, doba jde dopředu… Spousta lidí chce cestu vlakem využít užitečné, např k práci, a k tomu se holt zásuvky hodí.. Vytáhněte už tu sotouskou hlavu z pr**ele a uvědomte si, že pro 99% lidi je doprava vlakem ztracený čas, který chtějí efektivně využít a nebo si ji aspoň zpříjemnit.. A to v 50 let starém šrotu opravdu nejde… Nehledě na to, že do toho odpadního vozu člověk, co trochu hůře chodí téměř nemá šanci nastoupit, dneska jsem… Číst vice »

medical_examiner

B..mz241 a 245 by to být nemohla?
Po eutanazii Ex3 by se totiž všech 41 vozů uvolnilo pro české výkony. Tedy pro R10, R16, Praha – Děčín, R9, a všech 8 párů Ex1…
A vlivem dalších úprav by tak po českých kolejích jezdilo pouhých 60 vozů B249. BDs nějakých 25 vozů, AB349 10-12 vozů, A149 0 vozů.

Lada

Dlouhé roky se zdejší trollové a hateři ČD drželi magického čísla 600, že prý 600 stála jízdenka z Prahy do Ostravy. Tak věřili tomu, že se z opakované lži stane pravda… A vy teď svým kamarádům tu konstrukci rozbijete jinou cifrou :d

Jinak uznávam, nějakých cca 750 skutečně stával v devadesátých letech SC Manažer, ale to není úplně relevantní srovnání. Jinak se ceny před příchodem konkurence od těch dnešních příliš nelišily.

Jiří Kocurek

Hlavně ta bezpečnost u starého šrotu z 90. let bude strašná, navíc francouzké stroje, to po pěti letech zhnije.

PS: Víte proč ve Francii nikdy nevybouchla atomová elektrárna? Protože žádnou nedokázali postavit. Tak!

Stony

A tech jaderek se tam objevilo jen tak pres noc?:)

PetrN

Takže když si u jediného správného dopravce sednu do 40 let staré 810,nebo B249, tak je bezpečnost skvělá, ale když si sednu do francouzské jednotky z 90 let, tak strašná? To by mě zajímala technika vašich myšlenkových pochodů, opravdu 🙂

Jiří Kocurek

To je parodie na komentáře o motorácích z Německa.

Modré zábradlí

Proto vyrábí 48% jaderné energie v Evropě?

Big Fat Fabulous Woman

Nedokázala postavit žádnou jadernou elektrárnu? Co to plácáte za nesmysly člověče, vždyť mají největší podíl vyrobené elektřiny z jádra na celém světě.

Ivo Marek

To je tedy šrotište pro rychlost 280 km/hod.

medical_examiner

Jen z kopce nebo i pro pořád celkem lidových 2% stoupání?

Michal Štěpán

Nějak jsem si říkal, že mi to rychlostně nevychází. Tak jsem kouknul do jízdního řádu. Ouigo.ES bude mít jízdní dobu 2h30 pouze u 2 non-stop spojů (to by v článku mělo zaznít). Ty 3 ostatní co zastaví v nácestných stanicích pojedou mezi Barcelonou a Madridem 2h45. Ceny opravdu pěkné. Ty se pochopitelně časem zvednou. Ale i kdyby se jezdilo standardně třeba za 30 EUR, tak je to pěkné.

jkjk

Cena bude flexibilní, podobně jako i francouzského Ouiga. To je schopno jezdit i Paříž – Montpellier (což je ještě dál než Madrid – Barcelona) za 16 eur. Takže 9 eur se asi neudrží, ale 15 eur by mohlo.

Fandik

Mimo téma… uměl bych si živě predstavit spojeni Praha-Barcelona, kde by se vlak mohl za hranicema proměnit v rychlovlak a pálit to i 350 km/h….

Jan Mahdal

Máte hodně bujnou fantazii… Jen nevím, zda napsat smajlíka 🙂 nebo 🙁

Willy

Byl byste ochoten za jízdenku zaplatit kolem €300?

M19

Proč zrovna tolik?

***** Petr

Zřejmě nějaký mezinárodní tarif . Možná s In 33 a půl by to vyšlo lépe 🙂

M19

A ono je někde psáno, že to musí provozovat ČD?

***** Petr

¨Jen jsem Vám pomohl rozvinout vlhký šoto sen o jiný level . U ČD je otázka , zda tu za dvě dekády v této podobě vůbec budou a pokud se tu klasická VRT postaví tak po ní jezdit budou asi jiní mimo retro jízd s finančním provarem typu pendolína

M19

Proč mě? Mě jen zajímalo jak dospěl k té konkrétní cifře a jak vy jste došel k tomu, že to musí být nějaký mezinárodní tarif a ne tarif pro konkrétní línku.

***** Petr

To bylo spíš na Willyho z jehož dotazu lze cítit nesvěží modrý …..
Osobně se spíše pozastavuji nad myšlenkou spojenou s F odboráři umocněnou státní firmou jezdící za ranec , ale přesto umí jezdit v sousední zemi levněji a domů se jim nikoho pouštět moc nechce.

Jiří Kocurek

V Drážďanech je stále přestup na ICE do Kolína na Rýnem. Sice nepojede 350, ale 300 by mohl.

Gajda

Tak třeba někoho v rámci populismu napadne poprosit němce a zaplatit jim zato, a dostat to ICE i sem, sice mají pár jednotek souprav, co by po schválení do Prahy dojeli, ale tak ona by na to stačila jedna.

Jiří Kocurek

Naco by ICE zajíždělo do Prahy, když nepojede rychleji než obyčejné EC? Němci asi nepotřebují dělat machry před sousedy. Ani dělat kolotočáře s putovní výstavkou, aby se někdo mohl povozit v něčem lepším.

medical_examiner

Třeba potom s luxusními panoramatickými vozy do Zlína…😂

Miroslav Zikmund

Můžete upřesnit o jaké ICE DD – Köln (HBF) se jedná ? V JŘ jsou akorát IC pětivozové patro …

medical_examiner

Vy budete rád, když pojedete 1h 21min Praha – Olomouc…
Ale za přijatelných 480,-Kč (bez nějaké IN karty) v panoramatickém, klimatizovaném vagoně…

ajemgut

Joo 3.5 hodiny cesty na hranici a pak 4 hodky do Barcelony 😁😁😁