Konec vlaků Český Brod – Beroun. Linka S7 se kvůli obavám o Výtoňský most rozdělí
ROPID očekává další omezování provozu na mostu pod Vyšehradem. Pro jistotu tak rozdělí linku S7 na dvě větve.
Přímá železniční příměstská linka S7 spojující přes Prahu Český Brod a Beroun bude od 10. prosince minulostí. Pro jízdní řád 2024/2025 bude linka od prosince rozdělena na dvě samostatná ramena.
„Vlaky v úseku Český Brod – Praha budou provozovány odděleně a budou vedeny – pro zajištění synergie s linkou S1 – do stanice Praha Masarykovo nádraží,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí organizace ROPID Filip Drápal.
Východní rameno linky S7 tak splyne s linkou S1 mezi Prahou a Kolínem. Zbytek linky S7 zůstane v provozu pouze v úseku Praha hlavní nádraží – Beroun.
Důvodem jsou podle Drápala obavy o další osud Výtoňského mostu. Na něm byl výrazně omezen provoz už loni v prosinci. Vlaky se tam nesmějí míjet, mohou jet pouze rychlostí 20 km/h a celkový provoz byl redukován o třetinu.
Mezi hlavním nádražím a Smíchovem tak přestaly jezdit například vlaky linky S65 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy a ve špičkách pracovního dne část vlaků linky S7, konkrétně vlaky jezdící v úseku Praha – Řevnice, respektive v ranní špičce Praha – Radotín.
Už čtvrtý měsíc jsou ukončeny ve stanici Praha-Smíchov a cestující musejí do centra pokračovat MHD.
Nákladní vlaky na Výtoňském mostě dráždí. Část příměstských spojů na něj přitom nemůže
A ROPID se nově obává, že další omezování provozu je jen otázkou času. Proto bude linka S7 nově ukončena už na hlavním nádraží. „Důvodem je, aby se případná nepředvídatelně vzniklá omezení na Výtoňském mostě nepropisovala rovněž do provozu v úseku Praha – Český Brod,“ vysvětluje mluvčí Drápal.
Životnost se naplňuje
Provoz na mostě je totiž nyní omezen nejen pouze z pohledu zákazu potkávání vlaků na mostě, snížení rychlosti a přechodnosti, ale také stanovením pravděpodobné hmotnosti, která ještě po mostě může být provezena.
Tento limit je podle Drápala absolutní a každý průjezd vlaku tak zkracuje životnost mostu. Jelikož část kapacity mostu uvolněné zkrácením osobních linek nyní obsazují nákladní vlaky, životnost mostu se dál rychle naplňuje.
Ministr dopravy Martin Kupka představil závěry jednání a diskusí o budoucnosti železničního mostu na Výtoni v prosinci. Řešením je pro něj výstavba nového trojkolejného mostu na původních pilířích a přesun současné památkově chráněné konstrukce na jiné místo.
Nyní tak pokračuje příprava realizace vítězného návrhu architektonické soutěže, který upravila expertní komise do vhodnější podoby. Stavbu však musí schválit památkáři a výbor UNESCO, most je totiž chráněná památka a jeho nahrazení bylo dosud z jejich strany odmítáno.
Ale i pokud půjde vše podle aktuálního harmonogramu, začne se se stavbou nové konstrukce nejdříve v roce 2027.
Na mostě funguje dlouhodobý monitoring, který má na případné problémy či únavové trhliny upozornit. Provoz tak může být zastaven ze dne na den, a Praha by tím přišla o klíčové dopravní spojení.
Krizová varianta na Výtoni: V případě nouze pomůže provizorní most
Proto se v rámci příprav projektu počítá i s krizovou variantou. V první řadě Správa železnic spěchá s dokončováním zdvoukolejnění Branického mostu (tzv. most Inteligence), na který se odvede hlavně nákladní doprava a dálkové spoje. Hotovo by mělo být letos v létě.
Pokud by nastal na Výtoni krizový stav byl by most dočasně snesen a po nezbytně nutnou dobu nahrazen mostním provizoriem. To by mělo zabránit dopravnímu kolapsu.