Den D pro most na Výtoni: Ministr rozhodl, co bude dál s klíčovou stavbou

Upravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnic

Na Kupkovo rozhodnutí se netrpělivě čekalo celý uplynulý rok.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na tiskové konferenci představil závěry jednání a diskusí o budoucnosti železničního mostu na pražské Výtoni.

Řešením je pro něj výstavba nového trojkolejného mostu na původních pilířích a přesun současné památkově chráněné konstrukce na jiné místo. V tom Správě železnic pomůže pražský IPR, který už nové místo na jihu Prahy vytipovává.

Stavba nové konstrukce a stěhování té původní je podle Kupky ohleduplné řešení vůči památkové ochraně mostu, projekt však nesmí ohrozit zapsání Prahy v seznamu UNESCO. Ve výsledku se tak nyní bude pokračovat s přípravou realizace vítězného návrhu architektonické soutěže, který upravila expertní komise do vhodnější podoby.

Nový most bude podle Pavla Paidara ze Správy železnic o 40 procent levnější než zvažovaná rekonstrukce. Podle porovnání obou variant agenturou JASPERS bude dokončen o 1,5 roku dříve, než kdyby se jen opravoval. Umožní také úplný soulad s technickými normami TSI. Pravděpodobně se dosáhne také nižšího hluku a vibrací. Rekonstrukce by prodloužila životnost jen o 30 let.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Nákladově by podle JASPERS vyšla rekonstrukce na 2,8 miliardy. Nový tříkolejný most má stát dvě miliardy, i s přesunem konstrukce do nové lokace v Modřanech pak 2,4 miliardy, tedy stále levněji než oprava.

Finální návrh mostu a řešení celého okolí připravila expertní komise složená ze zástupců Prahy, techniků i architektů. Přizváni byli i zástupci památkářů, spolek Za starou Prahu však pozvání odmítl.

Výsledek představila architektka Iveta Torkoniaková, skupina se vrátila k záměru rezavé barvy místo bílé. Celá oblast má podle ní 550 metrů, upravovat se bude i předmostí na obou stranách Vltavy.

Snažili jsme se, aby kolejový koridor byl co nejužší. Tři koleje budou co nejblíže vedle sebe a zastávka Výtoň vznikne hned za mostem. Rozplet musel být co nejkratší,“ popisuje architektka.

Nový most bude podle ní jen minimálně zasahovat do prostoru. Konstrukce tak podle ní není agresivní a zachován bude i kapacitní profil plavební dráhy. „Konstrukci rozšiřujeme jenom v místě lávek, z dálkového pohledu jsou to jen linky,“ dodala.

Co bude dál

Ministr Kupka prezentoval také další postup na projektu celkového dopravního řešení pražské Výtoně.

Od ledna 2024 začne probíhat Heritage impact assessment (HIA) – tedy klíčové vyjednávání s památkáři, proběhnou i jednání s UNESCO.

Zároveň se začne připravovat dokumentace EIA, v druhé půlce roku proběhne zjišťovací řízení. EIA má být hotova v červnu 2025, kdy se bude finalizovat i podrobná dokumentace stavby. Konečné podání návrhu na provedení záměru by podle Kupky mělo nastat v lednu 2026.

Harmonogram máme tam, kam jsme schopni dohlédnout. V roce 2027 se může stavět, stavba potrvá rok a půl. V ideálním výhledu může být hotovo v polovině roku 2028,“ řekl Kupka.

Do EIA však podle Kupky budou vstupovat další argumenty, například na navýšení dopravy. „Také jednání s UNESCO může přehodit výhybku. Musíme však postupovat bez jakékoliv ztráty času.“

Podle Kupky se pracuje i s kritickým scénářem. Ten by znamenal dočasné snesení mostu a umístění mostního provozoria pro zabránění dopravního kolapsu. Konstrukce by však podlě ně každopádně zůstala zachována.

Architektonická soutěž byla regulerní, nyní musí proběhnout heritage assessment. Pro dobré řešení nám nezbývá nic jiného než kompromis. Představené kroky však odpovídají serioznímu přístupu, o tom jsem přesvědčen. K dalším milníkům budeme přistupovat s otevřeným hledím. Bude to úkol pro následující dva roky,“ uzavřel Kupka.

Dlouhé čekání

Na Kupkovo rozhodnutí se netrpělivě čekalo celý uplynulý rok. Sám ministr opakovaně prohlásil, že bude tím, kdo spor mezi Správou železnic, památkáři a občanským sdružením Nebourat rozhodne.

V posledních týdnech stupňovali jednotliví aktéři svůj tlak na rozhodnutí. SŽ na mostě omezila provoz s odkazem na dlouhodobý monitoring jeho technického stavu. Spolek Nebourat zase zveřejnil studii, podle které je možné naplnit požadovanou kapacitu mostu i při dvojkolejném řešení, pouze s využitím lepší organizace dopravy a zabezpečovačů. To však v zápětí SŽ vyvrátila a potřebu trojkolejného mostu potvrdil i ministr.

Na urychlení řešení na Výtoni apelovali i další aktéři. Dopis ministrovi v pondělí schválili pražští radní, už dříve zaslali podobný dokument na SŽ i představitelé dopravního podniku. Na odstranění úzkého hrdla železniční dopravy tlačí také dopravci.

Z bílého bronzový. Správa železnic představila upravenou podobu nového mostu pod Vyšehradem

SŽ na základě architektonické soutěže prosazuje nahrazení vrchní části mostu novou konstrukcí. Proti tomu se staví památkáři, jelikož most je památkově chráněný. SŽ se několikrát neúspěšně pokusila ochranu z mostu sejmout.

Aktuální veřejná diskuse začala po zveřejnění výsledků architektonické soutěže koncem loňského roku.

SŽ argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20 600 lidí.

Pavel Paidar ze SŽ a ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czDalší kroky ministra dopravy v projektu mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.czUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz
Tagy Martin Kupka Správa železnic Výtoňský most
270 komentářů