- Železnice •
- Město •
- Infrastruktura •
- Silnice
Konec dlouhého čekání u závor. Stát schválil peníze na nový most i podchod v Blansku
Dosud musí řidiči u závor čekat kvůli silnému provozu na koridoru až 40 minut.
Centrální komise ministerstva dopravy schválila nové přemostění železničního koridoru v Blansku. Nový most vyjde na čtvrt miliardy korun. Přemostění na Staré Blansko by se mohlo začít stavět už příští rok.
Posun oznámilo Blansko v tiskové zprávě. Projekt nyní musí schválit ještě výkonný výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který bude stavbu přemostění z velké části financovat. Částečně se ale na nákladech bude podílet i město a kraj. Město využije ke stavbě přerušení provozu na trati, které plánuje kvůli modernizaci Správa železnic.
„Pokud by centrální komise projekt neschválila, padla by šance, že realizaci přemostění bude možné zahájit v roce 2021. Tím by ale padl celý projekt, protože jeho stavbu potřebujeme načasovat právě na rok 2021 a 2022, kdy dojde k úplnému přerušení železniční přepravy na trati mezi Brnem a Českou Třebovou,“ uvedl starosta Blanska Jiří Crha. „Schválení projektu centrální komisí je zásadní krok pro to, aby SFDI na stavbu vyčlenil potřebné finance,“ dodal.
Načasování do velké výluky
Správa železnic chystá mezi Blanskem a Adamovem už příští rok takzvaný nickolejný provoz. Na trati kvůli opravě a modernizaci neprojede žádný vlak.
Stavba stopadesátimetrového mostu, jehož součástí bude i lávka pro pěší, má dopravně propojit centrální část města se Starým Blanskem. Ty rozděluje frekventovaná železniční trať, ve špičce jsou ale závory zavřené až 40 minut z hodiny, což způsobuje kolaps dopravy. Potíže s překonáním trati mají také záchranáři či hasiči.
V rámci přípravy projektu bylo zahájeno stavební řízení, město už má také podepsané kupní smlouvy se všemi majiteli pozemků, které jsou pro stavbu budoucího přemostění potřebné.
Příští rok by podle harmonogramu mělo dojít k zakládání pilotů pro nosné pilíře mostu. V souvislosti s novým přemostěním vznikne na podzim příštího roku také nová okružní křižovatka u ulice Fügnerova. „V roce 2022 přibude okružní křižovatka na ulici Brněnská, dokončí se vlastní mostní konstrukce, vybudováno bude také velké parkoviště na Starém Blansku,“ popisuje vedoucí oddělení investic odboru správy a rozvoje města Marek Štefan. Parkoviště bude mít kapacitu 34 míst pro osobní auta a pět pro nákladní vozidla.
Náhrada podchodu, další parkoviště
Součástí akce bude i nový podchod v místě současné železniční zastávky. Stávající podchod se odstraní a vznikne nový, čtyři metry široký podchod pod tratí se světlou výškou 2,5 metru. Vstup do podchodu zajistí široká schodiště, součástí podchodu jsou ale také velké výtahy o nosnosti až 1000 kilogramů na každé straně. Díky nim bylo možné upustit od nájezdových ramp, které nebyly v rámci území s ohledem na blízkost řeky umístitelné ani vhodné.
„Zrušeno bude stávající úrovňové křížení trati, dojde také k demolici budovy čekárny Českých drah. Díky tomu časem vznikne na obou stranách trati prostor pro parkoviště s kapacitou 28 automobilů na každé straně. Chybět ale nebudou ani zastřešené prostory pro cestující, na straně od města kryté stání na kola, na straně od Starého Blanska pak menší prostor, který může sloužit jako čekárna či menší komerční prostor,“ popisuje Marek Štefan.
Podchod má zaplatit Správa železnic
V souvislosti s novým podchodem dojde také k úpravě místních komunikací a napojení Komenského a Rožmitálovy ulice, stávající křižovatky zaniknou, přes trať už motoristé nepřejedou. Oblouky nové komunikace ve směru na Sportovní ostrov a k sídlu Technických služeb Blansko se ale rozšíří tak, aby byla průjezdná pro nákladní automobily i s návěsem. Součástí úprav bude také nová zastávka MHD na Komenského ulici.
Nový podchod přijde zhruba na 110 milionů korun. Náklady ovlivnilo například umístění podchodu do betonové vany, která má zabránit průsakům spodní vody, nebo nutnost překládky téměř všech inženýrských sítí tak, aby byl nový podchod dostatečně široký.
„Jsem rád, že investorem nového podchodu bude Správa železnic. V uplynulém půlroce jsem kvůli zabezpečení financování stavby podchodu absolvoval nespočet schůzek jak s vedením kraje, tak na ministerstvu dopravy nebo Správě železnic. Nakonec financování projektu zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Město pak zřejmě uvolní část peněz na vybudování zpevněných ploch v okolí podchodu,“ dodává starosta Jiří Crha.