Konec D49 v polích u Fryštáku. ŘSD žádá o povolení provizorního napojení

Stavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Definitivně má napojení dálnice D49 na území mezi Fryštákem a Zlínem řešit až následující stavba s mimoúrovňovou křižovatkou.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zažehnat hrozbu, že by dálnice D49 skončila v polích u Fryštáku jako nepoužitelná. Ministerstvo dopravy na žádost ŘSD zahájilo stavební řízení k provizornímu napojení dálnice na silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín. Dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták se dostala znovu do výstavby po jedenáctileté pauze koncem roku 2021.

Provizorní sjezd z dálnice se napojí na silnici II. třídy pomocí dočasné okružní křižovatky. „Provizorní komunikace je řešena jako obousměrná dvoupruhová komunikace délky 196 metrů (…) s rozšířením v místě napojení na dálnici a před napojením na okružní křižovatku,“ stojí v oznámení ke stavebnímu řízení. Ve stejném řízení se řeší i další stavební objekty, například větev mimoúrovňové křižovatky Třebětice, protihlukové stěny nebo odlučovače ropných látek.

Definitivně má napojení dálnice D49 na území mezi Fryštákem a Zlínem řešit až následující stavba, kterou ŘSD oficiálně nazývá Fryšták – Lípa, 1. etapa. Její součástí bude i nová mimoúrovňová křižovatka Fryšták. Stavba ale zatím nemá ani územní rozhodnutí. Silničáři počítají s tím, že ve výstavbě bude v letech 2028 až 2030.

D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDD49 Fryšták - Lípa, 1. etapa a definitivní řešení sjezdu skrze MÚK Fryšták. Pramen: ŘSD

Příběh budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Sedmnáctikilometrový první úsek (Hulín – Fryšták) se začal stavět už v září 2008, kdy na základní kámen poklepával tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), za jehož úřadování se stavba i vysoutěžila.

V červenci 2010 ale ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty (VV) pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Opětovné budování začalo po 11 letech a řadě soudních sporů před dvěma lety, od podpisu smlouvy uběhlo 13 let. Hotovo by mělo být v roce 2024.

Dálnice D49 má končit u Vizovic a dále ke slovenské hranici pokračovat jako čtyř- či třípruhová silnice I. třídy. Toto řešení se ŘSD snaží protlačit procesem posouzení vlivů na okolí (EIA). 

Tagy 1. etapa D49 D49 Fryšták - Lípa D49 Hulín - Fryšták MÚK Fryšták ŘSD
48 komentářů