Komentář: Pět důvodů, proč je špatné snižovat spotřební daň z pohonných hmot
Pohonné hmoty jsou v přepočtu na kupní sílu levnější než v minulosti.
Poslanci řeší dočasné snížení spotřební daně na pohonné hmoty. Prosadila ho vláda, která se chlubí svou rozpočtovou odpovědností, přitom takto pouze docílí dalšího výpadku příjmů státní kasy. Nejde ale jen o fiskální důvody, proč je taková změna špatně. Přinášíme pět důvodů proti snižování spotřební daně.
1. Pohonné hmoty jsou v přepočtu na kupní sílu levnější než v minulosti. Argumentovat proto úlevou motoristům nelze. Třeba v září 2012 stál litr naturalu podle dat CCS okolo 38,50 Kč, průměrná mzda byla pod 25 tisíci. Abychom při současných příjmech měli stejnou „benzinovou“ kupní sílu, musel by stát litr skoro 60 korun. Konec léta 2005 a hurikán Katrina přinesly skokové zdražení, litr naturalu stál tehdy téměř 34 korun, průměrná mzda 18 tisíc. V přepočtu na dnešní mzdy jsme tehdy tankovali za 70 korun za litr. Upozornil na to v březnu server hn.cz. Skutečně je potřeba daň dočasně snížit? Zdá se vám, že údajně drahé pohonné hmoty uvolnily silnice? Nikoliv.
2. Rozpočtový deficit. Snížení spotřební daně sníží příjmy státní kasy a prohloubí schodek, dopad pocítí zejména rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Snížení příjmů SFDI je odhadováno na 300 milionů korun. Už dříve stejná vláda zrušila silniční daň, čímž SFDI přijde o 4 miliardy. Peníze se prý najdou. Kde a kdy, není jasné.
3. Spotřební daň je také daní za externality, které způsobuje spalování pohonných hmot. Ty nijak nemizí, naopak se zlevněním ještě narostou. Co bude dál? Snížíme spotřební daň z tabáku a alkoholu, protože jde o „naše lidi“? Jezdit autem není základní lidské právo.
4. Ekologičtější doprava jako popelka aneb vládní symbolika. Přes dva roky lobbovali železniční nákladní dopravci a dopravní podniky za levnější trakční elektřinu pro provoz vlaků, tramvají a trolejbusů. I přes změnu zákona se levnější elektřiny nedočkali. Zlevnit pohonné hmoty je náhle otázkou několika týdnů. Existuje jasnější symbol, jak se vláda k dopravě staví?
5. Promarněná příležitost ke změně dopravního chování. Levné pohonné hmoty nenutí nikoho změnit své návyky. Čekají nás tak opět delší kolony, ve kterých uvíznou i ti, kteří používají veřejnou dopravu. Zatraktivnění veřejné dopravy se nekoná. Hlavní je myslet na ty, kteří potřebují ke své přepravě převážet ještě nejméně tunu plechu. Klimatická změna a boj s ní pro vládu neexistuje.
Snížení spotřební daně na pár měsíců nic nevyřeší, ceny ropy na burzách vláda stejně neovlivní. Jde jen o vrchol populismu, který by byl možná pochopitelný v posledním roce volebního období. Nikoliv ovšem na jeho začátku, kdy by si každá rozpočtově odpovědná vláda měla odbýt nepopulární opatření. Současná vláda tak začíná pěstovat podobný populismus, jaký má ve své DNA hnutí ANO 2011. Ostatně ANO a SPD návrh nejspíš podpoří.