Komentář: Pět důvodů, proč je špatné snižovat spotřební daň z pohonných hmot

Čerpací stanice Tank ONO v Sukoradech. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraČerpací stanice Tank ONO v Sukoradech. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Pohonné hmoty jsou v přepočtu na kupní sílu levnější než v minulosti.

239 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym03

Naprosto souhlasím.

Petr

Jo

Rišan

Vybrat z posledních dekád výjimečné cenové špičky a to ve srovnání s hodnotou tak pofiderní jako průměrná mzda je pustá demagogie, kterou neomlouvá ani připomínka vládního nezájmu o železniční dopravu. Mně jako Pražáka taky štvou nekonečné šňůry aut v ulicích vezoucích zpravidla jen řidiče. Ale to jsou především ti, kterým automobil jaksi přirostl k prdeli a bez mrknutí si připlatí než aby se snížili coby „socka“ k veřejné dopravě.

I.P.

K těm šňůrám aut přispívá i to, že řidiči při čekání na zelenou nesledují semafor, tím pádem se na zelenou nerozjedou hned, tím se snižuje propustnost křižovatky. A že na některých křižovatkách se někdy čeká (pocitově) hodně dlouho.
A nebo jiný nešvar: stojící auto se zbytečně běžícím motorem: řidič mezitím telefonuje, píše SMS nebo nastavuje navigaci.
Další kapitolou jsou jízdy autem na vzdálenost méně než 500m.

xyz

Co se k tomu dá namítnout: Ad 1) Jak už někteří řekli, tehdejší (2005 + 2012) zvýšení cen byla jen dočasnými výkyvy. u toho nynějšího tomu tak být nemusí. Ad 2) Při zvýšené ceně PHM vzroste objem peněz vybraných na DPH z PHM. Také může platit, že nezdražení (resp. „ne tak velké zdražení“) dalších komodit navázaných na drahé PHM způsobí nesnížení (resp. „ne tak velké snížení“) poptávky po těchto komoditách (což je zboží jakéhokoliv druhu, v jehož výrobním řetězci je nějaká ta přeprava). Ad 3) Zejména tabákové výrobky, v o něco menší míře i alkoholické nápoje, jsou vyloženě zdraví škodlivé,… Číst vice »

xyz

… a k bodu 2 bych přece jen explicitněji dodal – snížení spotřební daně může zmírnit inflační tlaky. Očekávaná dvouciferná inflace je nepříjemná z několika možných následků včetně částečné ztráty hodnoty úspor (+ eventuálně tlak na zvyšování cen alternativních komodit, do kterých by lidé tím pádem o to víc chtěli své peníze vložit s cílem ochrany jejich hodnoty, do čehož patří i ceny nemovitostí, jejichž další růst by inflaci mohl zvýšit i sekundárně). Ale samozřejmě námitkou proti snížení spotřební daně je, že vůbec nemusí přinést snížení cen PHM, resp. pokud, tak ne o tolik, kolik bylo očekáváno. Pak by se… Číst vice »

Paja

Pokud snížíte spotřební daň na benzín a naftu a PHM nezlevní tak je zcela zjevné, že tu ušetřenou „korunu“ si sežrali distributoři nebo prodejci v maržích. Spotřební daň má absolutní výši a tudíž se její snížení musí přímo projevit na ceně.

Petr

simvás, z které poučky autor vyčetl, že cenu PHM by měl určovat nějaký záhadný stálý koeficient vůči průměrné mzdě? jestliže komodita skokově zdraží kvůli specifickým vlivům, je poučování, že to vlastně lépe odpovídá nějakým autorovým výpočtům, zcela mimo mísu. vytáhnout z nějakého období historie nějakou položku tak, aby mi to zapadlo do argumentace, je pouhým argumentačním klamem. podíváme se na jednotlivé potraviny? státu to opět prospěje a lidi si přece nemaj důvod stěžovat, jsou na tom přece stejně, jako před lety! hlavně se nemít líp.

Y.K.

Já mám pocit, že tu argumentaci stavíte úplně na hlavu s nesprávným základem.

Základ je, že cena suroviny je nějaká. Surovina zdražila, zdražilo i zboží. Je nějaký důvod, aby stát panicky toto zdražování brzdil, když tomu stejně zbrzdit nedovede. Zvyšovat svůj už tak dechberoucí schodek kvůli nepatrné změně ceny benzínu? Zejména proto že cena zatím nedosáhla ani historických maxim dle spotřebního koše, spíše po letech nastala korekce, takže až tak nevídané ceny to nejsou (to že si někdo na něco zvykl nic neznamená)?

Paja

Tady je ale vtipné to, že surovina sice zdražila (ropa) ale produkt zdražil daleko víc (aneb ropa už dražší v historii byla ale nafta a benzín ne)

Petr

surovina zdražila? pamatuju doby, kdy byla cena za barel 150 USD a cena byla výrazně nižší než ted. a ápropos „surovina zdražila“ https://echo24.cz/a/Svj45/co-odhalily-kontroly-marzi-ridici-jezdi-na-zlevnenou-ropu-ovsem-se-zapadnimi-cenami

Chronosphere

To “ hlavně,aby se lidi neměli líp“ se táhne jednou stranou politického spektra v Čechi..Čeko..Česko … prostě v ČR jako červená nit co je tenhle stát na světě.

PetrH

To se nám to hoduje, když nám půjčují.

Chronosphere

Vy neznáte jiný způsob,jak se mít líp,než si půjčit? 🙆

Antonín

Dobrý den už je to opravdu trapné jak vláda hovoří o snížení pohonných hmot asi nejezdí kolen čerpací stanic ješte mám otázku kde jsou všechny miliardy co se vybírá při zvýšení DPH

Bifidus

Úplný manifest cyklokomunismu. Já bych například zavedl spotřební daň na jízdní kola.

rozinka

Přesně tak, pumpičkáři by si měli na svoje cyklopruhy a cyklostezky za miliardy vydělat. Proč jim to mají dotovat všichni ostatní.

Zvol

V článku není o cyklistice ani komunismu ani jedno slovo.

Petr

U článků na tomto webu dost postrádám rozlišení, co je zpravodajství a co publicistika. Jinými slovy, které články informují o tom, co se stalo, a které obsahují názory redakce či jednotlivých redaktorů. Konkrétně u tohoto článku by mě dost zajímalo, jestli jsou to pouze názory redaktora nebo vychází z názorů nějakých ekonomických expertů.

M19

Podle kladné podpory předřečníka a množství záporných pro vás to mnohým zřejmě bohužel nestačí. Zřejmě netuší co je komentář a co článek a nedokáží rozlišit mezi faktem, domněnkou a názorem. Vysvětlovácí douška na konec patří dle mého do časopisů pro děti a ne sem, zejména když je typu: „Tento text je komentářem a vyjadřuje tedy názor autora na danou problematiku.“

Petr

Musím uznat, že u tohoto konkrétního článku mi to nedocvaklo. Nevím proč jsem měl za to, že jednotlivé body jsou odněkud převzatá fakta, která chcete komentovat a samozřejmě mi ten poslední odstavec přišel jako komentář moc krátký.

Nicméně můj příspěvek byl myšlen obecně, že se mi moc nelíbí, že se zde v článcích, které z podstaty věci vypadají jako zpravodajství, často objevují Vaše subjektivní názory (především snaha si za každou cenu plivnout na minulou vládu – ne, že bych je volil, ale myslím, že co se týče dopravy, tak to přece jen trochu rozhýbali), což do zpravodajství nepatří.

Petr

Taky mě to překvapilo, že právě Vy kritizujete současnou vládu, nicméně jste si v předposlední větě opět neopomenul kopnout do ANO, byť na jejich podpoře či nepodpoře žádný zákon v tomto volebním období stát nebude…

Josef Trögl

Souhlasím.

Andrej

Jeden protiargument proti komentáru: Vzhľadom na to, že ČR nie je vo vákuu, a takmer všade v blízkom aj ďalekom okolí je benzin a hlavne nafta nižšia (často výrazne), veľká časť kamiónov a cezhraničných šoférov tankuje v zahraničí. Čiže ak skutočne pohonné hmoty zlacnia, môže to vrátiť časť poptávky, ktorá je momentálne uspokojovaná v zahraničí, spátky domov. To nijak nezmení množstvo emisií, ale zmení miesto, kde sa platí spotrebná daň.

PetrH

Ovšem snižuje se daň na naftu i na benzín. Ta 1,50 v porovnání třeba s Polskem stačit nebude. Když snížíte o víc, abyste je dorovnal, tak celkový propad ve výběru daně ten tranzit fakt nenahradí. To je jen menší část. Kdysi jsem tu dával porovnání, že IAD má mnohem větší podíl na spotřebě než (všechna) nákladní auta, nejen tranzit.

Asd

Jak jste prosím přišel na to že IAD spotřebuje více PHM než nákladní doprava?

PetrH

Například tady, dle emisí. IAD má asi o polovinu více než sektor lehkých, středních i těžkých komerčních a nákladních vozidel.
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/

rozinka

Škoda, že tam není zdroj, takhle to je jen graf, který si mohl někdo vycucat z prstu.

PetrH

Zdroj tam je (show source), jenom se člověk musí zaregistrovat (s business emailem), aby jej viděl… Ten email jim ale dávat nechci.
Nicméně, vůbec nic vám nebrání najít jiná čísla nebo jiný pramen…

rozinka

Takže nedůvěryhodná statistika něhakých ekopošuků nebo ultrašotoušků.

Expardubák

Sůro, Sůro, kdy se konečně přestaneš montovat to politiky? 🤔

Honza

Kdo ví, třeba se chystá v budoucnu kandidovat? 🙂

tarten

Možná až se politici pochybnými daňovými úlevami přestanou montovat do dopravy?

Pavel Skládaný

Hlavně to není úleva lidem (byť systémovější by bylo podpořit veřejnou dopravu nad individuální), ale větší prostor pro zvyšování marží pumpařů (tj. dotace pumpařům).

Asd

Pokud si stát pohlídá marže tak to bude velká pomoc pro lidi i pro ekonomiku. Uznávám, že pokud by se zrušily situace OZE, tak by to bylo lepší. Ale i tak díky za každou korunu která zůstane v kapsách občanů.

Paja

Já myslím že petrolejáři si tím co předvádí od března výrazně říkají o státní dohled. I když bezzubost státu je někdy až zarážející (myslím hlavně telekomunikace a ČTÚ kterému trvalo roky než donutil operátory alespoň k trochu prozákaznickému přístupu)

Martin

Děkuji autorovi za tento komentář, s jehož myšlenkou souzním.

Bohužel v ČR nevidím politickou sílu, která by měla odvahu toto říct nahlas, viz dnešní výsledek hlasování ve Sněmovně (154 z 156 pro návrh). Sklamáním pro mě osobně jsou hlavně liberální strany, které se rozhodly dělat křoví konzervativcům a dost možná na to v dalších volbách k radosti AB i konzervativců doplatí.

Petr

Stejně tak byly doby, kdy byly levnější. Ale tady by spíš stálo za analýzu, proč se k tomuto kroku nyní přistupuje. Pravděpodobně kvůli kontextu celkové situace v Evropě.

Vojta

Taky mě přijde, že pokud chce vláda ulevit proti zdražování, tak mnohem víc užitku by přineslo třeba snížení DPH na potraviny, nevím proč ti, co jezdí málo mají dotovat palivo těm, co jezdí hodně, aby jim pak čmudili pod oknem.

Asd

Nikdo nikomu palivo nedotuje. Jak jste vůbec na něco takového přišel?

Gejza

Dotuje tím, že platí skryté a vedlejší náklady. A také že se výpadek příjmů na spotřební dani bude muset vzít někde jinde.

MartinS.

Výpadek z příjmů spotřební daně z paliv pokryje zvýšený výběr DPH ze stejných paliv. Rozdíl mezi benzínem za 31 a 43 Kč je na DPH kolem 2 Kč.

Gejza

Jenomže se bavíme o období, kdy je státní rozpočet v hlubokém mínusu…

PetrH

pokud si kvůli vyšší ceně benzínu nekoupíte jiné věci, výběr DPH zůstane nakonec stejný. Respektive se nakonec zvedne jen o inflaci a ta zvýší i výdaje rozpočtu stejnou měrou. Tzn. za spotřební daň bude stále mínus.

Asd

Jaké skryté a vedlejší náklady? Navíc žádný výpadek příjmů SR nebude protože se díky zlevnění prodá více nafty a díky levnější naftě lidé budou moci utrácet za jiné věci. Nehledě na to že levná tuzemská nafta stejně jako levné energie jsou obrovskou podporu pro průmysl.

xyz

DPH na potraviny je svým způsobem snížená už teď (v 15 % namísto 21 %).

Mimochodem do jejich cen se promítají i ceny PHM.

Paja

Představte si, že ty potraviny se musí nějak do toho obchodu dostat. A to nějak je v současnosti autem které jezdí na naftu.

rozinka

Blábol. Šetřit v rozpočtu se má na výdajové straně. Lidi už tak platí dost velké daně na všechny ty vládní nesmysly. Můžou třeba začít tím, že vyhází zbytečné úřední vyžírky a že jich je.

Y.K.

To je pravda v otázce byrokracie, ale zde se jedná o SFDI. Tam zmenšení výdajů = zmenšení investic do infra.

Asd

Menší výběr daně nebude. Protože lidé budou více tankovat v tuzemsku. Plus tranzit. A že jeho je více než dost.

Y.K.

A to víte nebo odhadujete? A pokud odhadujete na základě jakých čísel?

MartinS.

To ale ze zákona není tak jednoduché. Resystemizaci míst ve státní správě je možné dělat až na výjimky jen ke konci roku…

rozinka

Zákon se dá změnit.

PetrH

Kolik jich je?

Franta

Máte přesné číslo?

Jirka

Hloupá argumentace. Zadarmo nebyly, ale byly hodně levné. Váš komentář má známky manipulace s fakty.

Jen tak tak

Chtěl jsem vám napsat totéž co exttmis. Spoustu čísel jste si z článku vyhmátl účelově na nefér pojednávání. Navíc použítí průměrné mzdy místo mediánu. Opomenutí důvodů pro zmírnění (válka s Ruskem). Ignorování neefektivnosti státu a zbytečně vysokých daní jako takových. Tlačení hromadné dopravy – hádám jste pražák, kde to jakž takž funguje a je to lepší než jet autem. To ve většině měst neplatí – třeba mhd v Brně vedou postupně kroky k tom, aby lidi do aut spíš nahnaly a pod. Čekal jsem nějakou podrobnější analýzu a vy jste si jen ulevil. Na webu jsou velmi zajímavé informace a… Číst vice »

PetrH

Průměrná mzda je prakticky to samé jako medián, jen o něco vyšší. Můžete si ji tam klidně dosadit, nijak se tím porovnání cen benzínu a mediánových/průměrných mezd v jednotlivých letech nemění.
Ad „mhd v Brně vedou postupně kroky k tom, aby lidi do aut spíš nahnaly“
Ano, v Brně totiž vládne ODS, svobodní a spolek Brno autem. Vytváří si voliče, kterým pak sníží SD. Tedy na tři měsíce před volbami :).

Bifidus

Nezapomeňte zase požádat čtenáře o podporu v soutěži o Zlatou lupu ;-).

Y.K.

Vy evidentně nechápete pojem kupní síla. Vysoká cena je váš subjektivní pocit z číslice na totemu. Ve vztahu k platům ovšem ceny paliv vytrvale klesaly, protože ceny paliv stagnovaly a platy přitom docela dost významně narostly.

Gejza

Jaké ojedinělé výkyvy? Ceny benzínu a nafty se pohybují kolem 30 Kč/l posledních cca 20 let. Za tu dobu vzrostla průměrná mzda minimálně na dvojnásobek.

Asd

To že rostou mzdy, je jen dobře a není důvod hned všechno zdražovat. Rozumím myšlení některých diskutujících, kteří by nejraději měli benzín za 100 díky čemuž by spousta lidí musela přestat používat auta. Pro ně by to bylo super, ale pro většinu lidí by něco takového bylo likvidační.

M19

Není to tak dávno co nafta stála i 26 Kč a nejednalo se o ojedinělý vykyv. Více faktů méně dojmologie prosím.

Asd

Argumenty jsou strašně zavádějící až tendenční. To snížení je jednoznačně krok správným směrem, stejně jako odbourávání bioložky.

Jirka

Není. Cena má odpovídat nákladům. Snížením se jen podporuje poptávka.

ABC

kdyby cena odpovídala nákladům tak PHM stojí polovinu 🙂

Y.K.

Už vidím jak motoristé platí mýto.

Gejza

Nákladům čeho? Jenom těžby, dopravy a rafinace ropy? A kdo bude platit za náklady na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury, parkovacích kapacit, znečištění ovzduší, hlukovou zátěž, zdravotní výlohy v důsledku znečištění? A nově také za výdaje na obranu Evropy před útokem ropné velmoci?

Asd

Děkuji pane redaktore za lichotku. Jistě brzy napíšete článek 5 argumentů pro to aby ta daň nebyla dočasná ale trvalá.
Docela by mne zajímala jaká je nyní vytoč v příhraničních oblastech.

PetrH

My ovšem nesousedíme jen s levnějším Polskem. Většina délky hranice je s Německem nebo Rakouskem. Pokud se nepletu, v Německu je benzín dražší.

Asd

Ano máte pravdu že v SRN jsou PHM dražší než u nás. Ale také je tu Polsko kde jsou paliva o hodně levnější než u nás. Takže kdo má ruce nohy tankuje v Polsku. A či státní rozpočet na tom vydělá?

PetrH

A Němci zase tankují u nás. Posledních 30 let asi.
To Polsko to má dočasně a snížením daní se rozpočty nenaplní. Je to populismus.

VTT

Tak oni aasi vsadili na to, že sníží daň a prodané objemy zůstanou stejné. U nás máme vysokou daň a spotřeba se sníží, přinejmenším o to, co si řidiči natankují zahraničí.
Koneckonců, každý podnikatel má možnost prodávat malé množství exkluzivních výrobků za vysoké ceny nebo sekat hromady lidovek za lidovou cenu. A tady je to podobné.

PetrH

„sníží daň a prodané objemy zůstanou stejné“ – tak to jim klesne výběr daně, že?
V zahraničí tankuje absolutní minimum řidičů. Jak píšu výše, většina délky hranic je s Německem a Rakouskem. Bydlet u Polska je tak skvělé, že se odtamtud lidé stěhují pryč, viz města na severní Moravě. To vážně není „malé množství“ vs. „hromady lidovek“.

Chronosphere

Polsko má levnější PHM co pamatuju

xyz

Hlavně – pro nás Čechy je v posledních měsících v Polsku ještě o něco levněji díky silnějšímu kurzu koruny oproti zlotému.

Před pár lety byl ten kurz o desítky % slabší.

Asd

Nebyl. Dlouhodobě ten kurs byl kolem 6 Kč za 1 zlotý. Nyní je kurs cca 5.3. Takže žádné desítky procent. I když je fakt že kdysi 1 zlotý byl za 10 korun.

Michal O

Tak koho sleva uráží, ať posílá každý měsíc rozdíl do státní kasy. Autor tohoto srandačlánku může jít příkladem.

Jack

ODS a její láska k „symbolu svobody“ – autu – je bezmezná. Je to vidět všude, především na ministerstvu dopravy a financí. Železniční doprava opět ostrouhá. Jak dlouho se bojuje za zrovnoprávnění podmínek na silnici a železnici? A v jaké rychlosti šlo schválit tuhle změnu? Automobilová lobby opět zvítězila.

ABC

jako že by se schválil zákon

§ 1
1. Podmínky na silnici a železnici se zrovnoprávňují
2. Tento zákon nabývá účinnosti okamžitě

nebo jak by „tahle změna“ měla konkrétně vypadat?

VTT

Obávám se, že zrovnoprávnění železnice by znamenalo likvidaci 100% železniční dopravy u nás.

Tom

Myslím, že snížení daní na energie by bylo lepší opatření a pomohlo by opravdu všem stejně.

PetrH

Snížilo by to cenu elektřiny jen málo a ten dopad pro rozpočet by byl značný. A i s elektřinou by se mělo šetřit, nepodporovat plýtvání.

Franta

Ale vy nechcete pomáhat všem stejně. Nevím, proč by měl mít úlevu někdo, kdo má plat 100.000 Kč měsíčně. Nejlepší je do ekonomiky nezasahovat nějakými krátkodobými akcemi, ale spíš dlouhodobě propagovat, ať jsou lidi pracovití, podnikaví a garantovat, když se něco v životě nepovede, že je stát schopen zajistit základní nájemní bydlení (postel, stůl, židle, teplá voda) a základní příjem (podpora v nezaměstnanosti, sociální dávka). Ano, je tu „riziko“, že určitá čás společnosti to bude zneužívat, ale většina lidí stejně bude pořád motivovaná, že chce víc – dovolenou u moře, na lyžích, velkou televizi, nové auto, novou kuchyň, vlastní byt… Číst vice »

původní Jakub P

Snížení spotřební daně na paliva v praxi znamená větší úlevu pro ty se stotisícovými platy než pro ty opravdu ohrožené chudobou. Souhlasím, že bych raději viděj pomoc zaměřenou na ty opravdu ohrožené, než plošnou (na druhou stranu někdy to zaměření je tak složité, že plošná dává větší smysl díky své jednoduchosti). Ale furt lepší plošná, než zaměřená zejména na ty, kdo ji potřebují nejmíň.

M19

Nějak si vzájemně odporujete. Pomáhá to hlavně movitějším, ale je to lepší protože je to takhle jednodušší?

původní Jakub P

Vůbec. Plošná je horší, než zacílená na nejohroženější, ale může být o tolik jednodušší, že to tu nevýhodu nezacílení vyváží.

Snížení spotřební daně na palivo je sice zacílený, ale opačně. Největší úsporu to přinese těm, kdo to nejmíň potřebujou.

VTT

Je častou, a i Vaší, chybou se domnívat, že auta jsou nějaký luxus jen pro bohaté. Ale to snížení cen PHM má pomoct právvě takovým, jako jeden diskutující, co dojíždí z Rumburska do Cvikova, a i spoustě těch venkovských strýců a tet, co dojíždí nějakou starou plečkou z Kotěhůlek do okresního Zapadákova. A na tom venkově nikdy dobrou VHD neuděláte, i při hodinovém taktu autobusů ve špičce to jezdí prázdné, protože v těch vesnicích se víc lidí nenasbírá.
Jasně, sveze se s tím i někdo, kdo jezdí bourákem po Praze, ale s tím se nedá nic dělat.

původní Jakub P

Auta nejsou luxus jen pro bohaté, ale bohatí jich mají (a najedou s nimi) o dost víc.
Jo, pomůže to (pokud se to vůbec do cen nějak citelně promítne) i části střední třídy a malé části chudých. To jsem nikdy nepopíral. Nic to nemění na tom, že většina té pomoci půjde těm, kdo to nejmíň potřebují.

VTT

Pomůže to velké části chudých a to především těm, kteří k autu nemají alternativu – právě těm denním dojížděčům na nějakých 20-30km po venkově. Mimochodem, tím se najede taky dost.
Že bohatí na tom nezchudnou, to je fakt, ale s tím se nic neudělá.

KarelI

Těm to ušetří 70 korun měsíčně. Opravdu si myslíte, že je to vytrhne?

původní Jakub P

Takovým lidem by ovšem daleko víc než zanedbatelné snížení nákladů na provoz auta pomohlo, kdybychom je nenutili auto za každou cenu vlastnit a provozovat. Ať už hromadnou dopravou, nebo infrastrukturou, po které by se bezpečně dostali do práce a z práce , ale i za nákupy a podobně třeba na elektrokole (pořizovací cena základních modelů srovnatelná s velmi ojetým autem a náklady na provoz proti autu zanedbatelné). Navíc takových lidí není zas tolik (a těch nejchudších mezi nimi ještě míň), pomoci jim adresněji by bylo daleko účinnější a levnější než tohle, kde se většina podpory „spotřebuje“ na lidi, kteří to… Číst vice »

VTT

Takových lidí je v součtu ptávě hodně, ale jsou velice rozprostření po venkově.
A na takovém „opravdovém“ venkově žádná rozumná VHD existovat nebude – byla by strašně drahá v poměru k užitku – platily by se spousty prázdných autobusů. A elektrokolo – ti lidi potřebují jezdit i v zimě, lijáku nebo třeba v noci a ráno nemají zájem o rozcvičku, ale chtějí si pospat o chvíli déle a pak strávit na cestě co možná nejmenší dobu.

ABC

tak pozor, prej pláštěnky už byly vynalezeny!

Roman

Tak to jooooo super nápad, už se vidím jak zítra šlapu do práce na noční, na kole. Tohle může vymyslet někdo od Kolína. Já bydlím na horách a je mi 60 let. A opravdu VHD je tady zázrak který se ještě nekonal. Ty 3 spoje za den a to jen ve čtvrtek….. 🤔

Gejza

Zkuste použít elementární matematiku (viz Karell). Dojíždějícímu na 25 km se spotřebou 7l/100 km to ušetří celých 105 Kč měsíčně. A to za předpokladu, že snížení daně pumpaři naplno zohlední v ceně. To je domácnosti ohrožené chudobou s prominutím na ho…

VTT

Tak jasně, že je to jako prd, ale každá koruna se počítá 🙂

M19

Skutečně chudí na auto nemají ani na jeho provoz. Tohle je čistý populismus.

M19

Tak v čem je tohle opatření, které není více zaměřeno na ty více přijmové?

ABC

dlouhodobě propagovat, ať jsou lidi pracovití, podnikaví

což nejlépe dosáhneme tím že dojíždění do práce bude pro mnohé nedosažitelný luxus….

Jiří Šrámek

Pro dojíždění z Liberce do Prahy bych také auto nepoužil, ale když jezdíte z jedné p*dele do druhé, jiná možnost není. A těch 2× 21km na kole v horách fakt nedám.
1,50 kč/l se ztratí v rámci marží prodejců. Do práce jezdím okolo tří čerpacích stanic a rozdíl mezi nejlevnější (ONO) a nejdražší (Benzina) je skoro 4,-Kč/l. (Natural 95)

Franta

Existuje elektrokolo.

původní Jakub P

Už jsme to tu myslím dlouze probírali pod jiným článkem, v jeho případě není pro elektrokolo bohužel na té trase vhodná infrastruktura. Musel by po příliš rušné silnici, kde je navíc i zákaz a žádná paralelní cyklostezka. Jestli si dobře pamatuju, tak varianta, která by byla asi na nahrazení auta nejschůdnější, bylo skládací kolo na část cesty, které by se bralo do vlaku na zbytek cesty. Každopádně je to dost specifickej případ, jeden z těch, kde se auto nahrazuje těžko. A je potřeba to tak brát, že holt jde o jeden z těch těžších případů, nemá smysl kvůli němu říkat,… Číst vice »

Jiří Šrámek

Naprosto souhlasím. Tam, kde to dává smysl, nevidím důvod nenahradit auto jiným způsobem dopravy. Ale v mém případě to, bohužel, prakticky nejde.

Fandík

Jsem řidič autobusu dálkové přepravy a sledují, že se víc a víc lidí přesouvá do autobusu. Co se týče Prahy, tak kdybych tam bydlel, tak MHD je pro mě vyřešena záležitost. Ale i já musím pravidelně v horizontu 4-5dnu jet do práce a z práce autem. Tomu se jako společnost občas nevyhneme. Kdybych měl finance, tak vyměnim své fosilní vozidlo za elektrické.

Huh

Návrat do busů souvisí spíš s koncem Covidu a celkově oživením všeho. Automobil doprava se zdražení neklesá ani trochu.

Štěpán

Určitě půjde o mix faktorů, protože v mém okolí se nezávisle na sobě vyskytlo více lidí, kteří teď nově o dost více přemýšlejí, na kterou cestu využít auto a na kterou ne. Také uprchlíci z Ukrajiny většinou přicestovali bez auta. Myslím ale, že ta psychologická část věci funguje a to je dobře. I proto je snížení spotřební daně chyba.

Gejza

Mě zase po tom cenovém šoku přišlo, že řidiči na dálnici trochu zpomalili. Ale už se to vrátilo do starých kolejí…

Josef

Jsem si precetl celou diskusi a normalne nechapu. Nase stredne velka firma tankuje kamiony uz zhruba tri mesice vsude mozne. Ja napriklad vzhledem k trase v Slovinsku. Mesicne jedno auto natankuje 3-5 tisic litru nafty. Takze nejakych cca 120 tisic littu nafty mesicne uz treti mesic bereme jinde. Vedeni firmy rika, ze dokid bude vyhidnejsi tankovat v PL, BG a SLO tak neni duvod tankovat v CZ. S ohledem na to, jake kamiony na tech pumpach tankujou nejsme jediny. Je fajn, ze tu resite o kolik prijde rozpocet zbytecnym snizenim dane o 1,5 koruny kdyz na tomhle prichazi asi o… Číst vice »

Asd

Přesně tak. Pokud budeme mít nejlevnější PHM široko daleko tak veškerý tranzit bude tankovat u nás. O příhraničních oblastech nemluvě.

Gejza

Tohle je ale problém dumpingu cen PHM u některých vyčůraných evropských zemí, které takto vlastně vykrádají příjmy svých sousedů (stejně jako třeba u daňových rájů). Kdyby EU fungovala, dokázala by tomuto zamezit. Pokud to nepůjde, existuje řešení: snížit spotřební daň, ale zavést mýto pro všechny a všude a pořádně jeho sazby osolit. Sjednocení sazeb u spotřební daně na jedné (vysoké) hladině je samozřejmě technicky a administrativně mnohem jednodušší a levnější řešení… Pak by žádné mýto nebylo potřeba.

Bob

Tak samozřejmě že zlevnění nafty je v zájmu Anofertu – Agrofert je jedním z největších nákladních autodopravců v ČR, jejich firmy jako AGF Food Logistics nebo Penam provozují stovky náklaďáků.
Oproti tomu drahé potraviny Anofert (ani koalici) nepálí.

Ondra L.

Pan Sura to napsal skvele. Zajimava je ta „docasnost“ tohoto opatreni. Kdy duvody te „docasnosti“ pominou? Oni si snad ti politici mysli, ze tahle krize skonci za par mesicu? Jsou si tim jisti? Podle me jen vladni hegemon – ODS – soucasnou krizi v tomhle jen zneuziva pro svoji demagogii nizkych dani a antiekologickou politiku. Stesti, ze jim alespon castecne doslo, ze to jejich vecny remcani na existenci EU aniz by nabizeli jakoukoliv pouzitelnou a prosaditelnou alternativu, nebyl uplne dobry napad. Ale nejake sebereflexe jsme se v tom samozrejme taky nedockali.

PetrH

No hlavně je to předvolební trik, je to na léto a sleva končí týden po volbách.

Ondra L.

No dost hloupy trik. Malo razantni, aby dokazal pohnout preferencemi, dost drahy na to, ze vlastne nikomu nepomuze.

PetrH

No vidíte, už si to tady přečetli a přidávají navíc 5000 za každé dítě, aby to s národem pohlo.

veli.k

Souhlas s autorem. Důvod ke snížení daně je jen politický… Zdražuje se všechno, proč se nesníží daň na vlakové nebo autobusové jízdenky, na rohlíky, na maso… Populismus, a navíc podpora neekologické silniční dopravy.

Štěpán

Tak tak. Mohou se třeba i snížit poplatky za dopravní cestu u nákladních vlaků. Ale to by se asi nelíbilo docela silnému Česmadu… 😉

Romanero

Hlavně těm, co na tom tolik záleží, stejně ta koruna padesát přijde málo. Takže pozitivní ohlas za tento krok není odnikud. Tohle vláda neudělala dobře.

Tom

Pne Sůro, bohužel patřím do té skupiny, která své chování nezměnila a dál jezdí všude autem. Obávám se, že mě spíš zastaví až oprava Barrandovského mostu, který musím většinu dní v týdnu využívat.
Souhlasím s Vámi, že změna výše daně je zcela zbytečná. Pokud vrátí nějaké lidi do aut, tak akorát spotřebujeme více ropy a dáme Putinovi vydělat.

Oldřich Sládek

Honzo, drobná poznámka : za POZE jsme bojovali už od roku 2016… Sice vybojovali jak dotační, tak i legislativní podporu , ale je nám to zatím šišku platný. Pro roky 2021 a 2022 nemáme reálně NIC. Kromě slibů teda.

Greta

Což je dobře. Snad to tak udržíme do roku 2029, kdy se příplatek na POZE stejně sníží všem. Měli byste si přiznat, že to nebyl dobrý nápad.

Asd

Podpora občasných zdrojů elektrické energie je zločin proti peněženkám nás všech. Pod pláštíkem ekologie se pár vyvolených hezky pakuje a my ostatní to platíme.

M19

Brání vám snad někdo, abyste si pořídil na střechu fotovoltaiku a tepelné čerpadlo a získal podporu také?

Martin

Pročetl jsem článek i diskuzi a přece bych ještě jeden argument doplnil. Vyšší ceny paliva by v dlouhodobém horizontu mohly vést k omezení poptávky po přehnaně velkých a výkonných osobních autech (SUV atd.). To by vedlo k snížení spotřeby paliv přirozeným a celkem bezbolestným způsobem – malá lehká auta musí při srovnatelné technologii pohonu nutně menší spotřebu, než větší a těžší, to je zkátka fyzika. Velká a výkonná osobní auta mají podle mě racionální význam jen pro časté dálkové cesty, a to ještě nejlépe ve větším obsazení, než je jeden člověk. Aneb pro cestu do supermarketu je i fabie v… Číst vice »

Pražec

Kdo má na SUV (Dustera nepočítám :-)), ten ceny pohonných hmot obvykle neřeší.
A průšvih je, že se bez ohledu na poptávku mění nabídka, a to přesně opačným směrem. Však i Fabie budou končit.

Kebab

To sotva. Pokud si někdo koupí Stupidní Unifikované Vozidlo za 3 miliony, je mu úplně jedno, kolik stojí palivo. Oproti pořizovací ceně a ceně servisu to bude vždy zanedbatelná položka.

M19

SUV jsou i za milion a méně a ne řeší budete se divit, čím víc peněz lidi mají, tím větší jsou škrti.

KarelI

To by se ty malý auta muselo vyplatit vyrábět, za současných regulací je to přesně opačně.

ABC

to bychom si ale museli nejřív ujasnit co vlastně chceme

https://www.autorevue.cz/mestska-miniauta-vymiraji-automobilky-si-za-to-pry-mohou-samy

Cestovatel z Vysočiny

Naprosto souhlasím s tímto článkem a smekám před odvahou to takto natvrdo napsat. Sám to vidím v ulici, kde pracuji – kolony a oblaka smradu neberou konce, a je to čím dál horší, bez ohledu na aktuální ceny. Benzín i za 50 Kč je stále velmi levný. Tahle vláda prostě jenom populisticky ustupuje automobilové lobby, ale už neříká, že těch pár korun ušetřených na spotřební dani chtě nechtě lidi zaplatí jiným způsobem, a to i s úroky.

Pardubák

Jenomže kdyby tam byla současná opozice, která nás dostala s části do těhle problémů hlavně s vysokou inflací, rozdáváním peněz zrušila by daň úplně a bohužel na to velká část lidí slyší. Jinak s tím souhlasím. I když tyhle peníze stát může ušetřit jinde, peněz se rozhazuje na „blbosti“ dost. Bohužel část národa to nebere logicky, ale slyší na populistická hesla, zvláště nyní opozice.

Cestovatel z Vysočiny

Já si čím dál víc myslím, že opozice u nás je jen fiktivní. Když se zpětně podívám na významná hlasování, tak se bez ohledu na různá vystoupení v televizi našla shoda napříč. Oni nám vtloukají do hlavy, že stojí na opačných stranách, ale reálně jsou tam u koryta všichni za stejným účelem. Rozdíl třeba mezi ANO a TOP je ve skutečnosti velmi, velmi malý.

Ferda Vomáčka

Vysvětlujte to koblížkům, kterým současná opozice lije do hlaviček, jak by oni udělali to a toto…

Libcha

Napsáno na můj vkus poněkud s horkou hlavou, ale po obsahové stránce podepisuju.

Co se týče vlády si myslím, že nemá moc na výběr. Lid český si v současné době žádá populistické kroky od jakékoli vlády. Který politik by se populismu obloukem vyhybal, tomu by zůstal jen marginální elektorát, bohužel.

Cementárna Maloměřice

Tohle je ale populismus špatným, respektive zbytečným směrem.

dvojiteF

😀

Dusan

Vsichni resi phm pro sebe, ALE:vyssi vyber dph nejen z nafty a benzinu ALE i z ostatniho zbozi to hrave nahradi nekolika nasobne.
Jo, a pred 10 lety stal rohlik korunu, ted 3 kc.Cena bydleni narostla o xx %, atd.Takze prirovnavat prum.plat opravdu nejde srovnavat.

Air Traveller

no, to nenahradi 😉 jak uz zaznelo nize … soucasna situace sebou sice nese “vyssi” vyber … ale i vyssi vydaje. a to podstatne

Miky

Bohužel jsou zde minimálně dva faktory, které porovnání dnešních a historických cen paliv na mzdy/platy poněkud komplikují. 1) Výrazný nárůst nákladů na bydlení oproti srovnávaným letům, tudíž z příjmů toho lidem zůstane reálně méně než před lety. Nejde samozřejmě jen o bydlení, ale i o další nezbytné komodity. 2) Celková energetická politika vlády (účast na burze v Lipsku, sankční šturmování, které se při závislosti na dovozech z RF může brzo projevit ve faktickém nedostatku ropy (a plynu) na našem trhu, tedy další potenciál zvyšování cen. Kosmetické snížení spotř.daně ve formátu, jaké prezentuje vláda je samozřejmě čistě PR, jen otázka, kdo… Číst vice »

MaT

A kvůli tomu, že stoupají náklady na bydlení, tak se jako musí automaticky něco jiného zlevnit? A proč zrovna ceny pohonných hmot? Proč ne třeba – já nevím – ceny lokomotiv? Nebo dobře, tedy něco, co běžní lidé kupují… Tak proč nesnížit třeba cenu chleba? Pěkně povinně?

Miky

Reagoval jsem na komentář pana domácího, který uvádí, že vzhledem k průměrné výši mezd je dnes nafta/benzín reálně levnější než v obdobích vysokých cen paliv v minulosti. Že se musí něco povinně (automaticky) zlevnit jste napsal Vy ne já, takže se lehce schizofreně hádáte sám se sebou.

PetrH

Pokud mají lidé málo peněz díky růstu nákladů na bydlení a podobně, proč je na silnicích pořád plno? I podle měření ŘSD (viz níže) se intenzita dopravy téměř nezměnila.

mic

Na silnicích je pořád plno hlavně ze dvou důvodů.
1, jak už bylo řečeno, část lidí cenu paliv neřeší (neplatí pro ně, že mají málo peněz)
2, část lidí prostě nemá jinou volbu, protože v potřebném směru a čase nic nejede
Doprava totiž z velké části patří mezi mandatorní výdaje..

původní Jakub P

ad 2. což je ovšem není neměnný a do značné míry je to způsobeno tím, jak dlouhodobě stavíme infrastrukturu extrémně nevyváženě ve prospěch aut. Jak ukazují příklady ze zahraničí, dá se to změnit a dá se to měnit velmi rychle, stačí chtít.

Miky

1) Ať už relativně nebo absolutně nejsou náklady za naftu/benzín pro některé domácnosti blokační, tudíž nemají zatím důvod nákup omezovat.
2) Stále dle mého názoru doznívá situace, kdy kovidistická buzerace vyhnala hodně lidí z VHD do aut a ještě se nevrátili (pokud se vůbec vrátí).
3) Mnoho cest je služebních a nelze je prakticky nahradit/zrušit, aniž by to znamenalo ztráty v podnikání.

zdydy

Takže když to zlevní o 2 koruny, tak se zdražovat nebude jo.

KarelI

S prvními třemi body souhlasím, ale to že by cena paliv nějak měnila návyky u IAD si nemyslím. Lidi jezdí autem buď proto, že to jinak nejde nebo že to hromadkou není z nějakého důvodu výhodné a ten důvod nejspíš nebude ekonomický. Třeba u mě je to hlavně čas. Na mých trasách zabere cesta autem polovinu doby nebo méně.

Kebab

Přesně tak. Mně to autem do vedlejšího města trvá třetinu času oproti autobusu a to to mám na zastávku 100 m, u pracoviště zhruba taky tak a navíc je to přímý spoj. A i při současných cenách paliv zaplatím i v případě natankování prémiového benzínu za jednu cestu autem méně, než za ten autobus… Taky to znamená půl hodiny spánku ráno navíc, což jako sova mimořádně ocením.

původní Jakub P

Ona elasticita poptávky samozřejmě záleží na řadě dalších faktorů, jako třeba na blízkosti možnejch substitutů. Když bude většina lidí vnímat všechny svý cesty autem jako nenahraditelný, samozřejmě bude poptávka po palivu s jeho rostoucí cenou klesat málo. Pokud bude pro lidi triviální cestu autem nahradit jinak, bude ten pokles poptávky s rostoucí cenou daleko výraznější. Proto je tak blbě, že vyšší desítky let stavíme svoje města, vesnice a infrastrukturu tak, že se v řadě případů bez auta nedá obejít, nebo výrazně složitěji. A že stále ignorujem příklady měst a zemí, kde to dokázali změnit a namísto toho, aby drtivou většinu… Číst vice »

VTT

Cose velkých měst týče, tam bych třeba souhlasil (i když si myslím, že u nás se VHD věnuje velká pozornost, i ve srovnání s jinými evropskými městy).
Ale ty „vesnice“ – kde si je staví tak, aby se tam bez aut nedalo obejít? Naopak, u nás na venkově je VHD luxusní, na to, jak je málo využívaná.
Podíejte se třeba na francouzský venkov, tam v rozsáhlých oblastech nejezdí z VHD naprosto nic.

původní Jakub P

Ve VHD obecně špatní nejsme (i když slabiny, na kterých by se dalo zapracovat, se taky najdou). Ale to není všechno, v čem máme podle mě velké slabiny je úplně bezmotorová doprava. A vzdálenosti, na které denně nebo často cestujeme. Na těch vesnicích vidím jako hlavní problém satelity,, jejichž obyvatelé nemají nejmenší šanci (a ani s tím nepočítají) najít práci a další věci, které potřebují k životu, v místě. Takže jsou odsouzeni za úplně vším daleko dojíždět. Pravděpodobně autem, protože jak správně píšete, v tak řídkém osídlení se častá VHD dělá velmi těžko. Takové satelity by měly vznikat, když už,… Číst vice »

VTT

Prosím Vás, který satelit v ČR nemá funkční napojení na VHD? U měst, i v „satelitní“ výstavbě, podle mě není hustota obyatel tak malá, aby tm dobrá VHD být nemohla. A u satelitů, co jsou dál (třeba Poříčí n. S se tak rozrůstá) je řešením auto k nejbližšímu použitelnému vlaku, v jeho případě do Čerčan, a vlak odtud. Pokud by tam byla možnost parkovat. Mimochodem, snad z žádného satelitu to do nějakého většího města (ty Čerčany, Č. Brod, Čelákovice, Lysá, Brandýs, Neratovice…) není nijak katastrofálně daleko. Kde má VHD problém, to jsou takové ryze venkovské oblasti, jako třeba od Benešova… Číst vice »

FenyAMG

Hmm, jezdí denně autem, a i přes drahé PHM jsou čím dál větší kolony než před covidem. Bod č. 5 je podle mého na hraně. A slova populismus jsou podle mě naivní.

PetrH

Lidé mají pořád moc peněz.

noerf

Pěkný komentář. 👍
Jenom si dovolím dvě poznámky:
1) většímu využití železnice, zejména na elektrických tratích brání malá kapacita pro nákladní vlaky, která je zejména okolo velkých měst nedostatečná, takže zboží na kamionu je mnohdy rychlejší.
2) za dojíždění mohou také některá města sama, jestliže stavba několika bytových domů trvá cca dva roky a získání stavebních povolení osm let, tak máme nedostatečnou nabídku v čase, která zvyšuje ceny nemovitostí a zároveň nutí potencionální kupce hledat alternativy v širším okolí, což znamená pravidelné dojíždění zpravidla autem, protože VHD se zřizuje až dodatečně.

MaT

Potenciální! Vy jeden „potencionále“… 🙂

Jan

V článku chybí jedna podstatná věc. Důvodem zvýšení cen je válka a snížením daně podpoříme poptávku, tedy příjmy agresora. Na které straně vlastně stojíme?

Václav

Zrovna dnes byl v Událostech na ČT příspěvek o tom, že na intenzitě provozu se cena PHM téměř neprojevila. Dle měření intenzity provozu ŘSD.

none

Samozrejme ze ne 😉 Lidi co se stiti verejne dopravy se nezmeni.

noerf

Veřejné doprava má dvě úrovně:
1) nedotovanou – vcelku luxusní doprava (vlaky, autobusy), kde si na sebe dopravci musí vydělat a tudíž poskytovat služby o které budou mít zákazníci zájem
2) dotovaná – zvolené určité standardy, ale protože vyhrává nejnižší cena, kvalita je omezena ve prospěch ceny
Pokud se povede zvýšit podíl varianty 1, znamená to, že lidé cestují veřejnou dopravou. Pokud se zvýší podíl varianty 2, znamená to, že objednatelé objenavaji spoje, ale nemusí se zvyšovat počet cestujících.

M19

Bod dvě je dost zavádějící. Přečtěte si například standardy kvality IDS JMK a pak něco mluvte. Nebo máte pocit, že na místní linky bude nejlepší patrový autobus? To by jistě ocenili rodiče s kočárky či vozíčkáři.

Vojtěch Suchan

Díky za komentář, tady není s čím nesouhlasit.

Air Traveller

nevim no… v porovnani s dobou pred deseti lety je jak benzin tak nafta porad levnejsi …

myslim, ze nas trapi dulezitejsi problemy

Jan

To je, ale bohužel to těžko vysvětlíte naštvanému občanovi. Ten si nespočítá že díky inflaci na tom byl dřív ještě hůř a teď se vzteká kvůli pár korunám, ale má podstatně větší kupní sílu. To je stejné jako snaha zvýšit platbu za MHD nebo parkování na přijatelnou úroveň, aby pokrývala významnější část nákladů. Nakonec proti vládě protestují i ti, kteří službu nevyužívají, ale štve je samotný akt zdražení, jakkoliv je oprváněný.

55p

Stejně nezlevní, jen si zas všichni zvětší marže.

PetrH

U těch dočasných snížení daní (to Polsko např.) si říkám, co ti lidé budou dělat potom…

none

Je taky dobry se podivat na to, jak je ktery stat zadluzeny…

Jarek

Bavme se o snížení ceny pro“pražáky“ jelikož jsem z pohraničí s PL, tak před snížením daně v PL byl rozdíl 4 a dneska je 8 Kč na litru, takže 100 % paliva bereme dlouhodobě v PL. Nejsme s manželkou jako OSVČ plátci DPH, takže při spotřebě cca 200 l/měsíc 1600 doma k tomu nákup základních potravin v PL kdyby jen o 30% levněji tj cca 2000 Kč/měs.doma. Člověk si ty prachy do hrobu nevezme, ale na dovolenou z toho je…..

Tom

Ano, i mě se vyplatí cca 40km jet nakoupit a natankovat, levnější palivo mi zaplatí cestu a levnější potraviny ušetří peníze, navíc mám v Polsku pár oblíbených potravin, které jsou u nás méně dostupné, nebo předražené.

Dodo

Za mě alespoň něco. Také letí raketově energie, potraviny, defacto všechno. A že má například člověk o pár kaček levnější dojíždění do práce z obcí, kde není použitelná VHD?

Přijde mi ujeté obhajovat zdejší drahotu, když v poměru průměrná mzda / náklady máme někde úplně jinde než západ, nebo i Polsko? Náš stát dostává peněz z kapes lidí víc než dost, otázka je, jak s nimi pak hospodaří…

Air Traveller

jak aspon neco?

ty penize, co budou chybet v rozpoctu, se tam nejak zmaterializuji? tohle zplatime stejne my … jen nekde jinde

kakov

jak víte, že budou chybět? díky inflaci se zvýší výběr DPH, takže ve výsledku nemusí chybět nic……..

šetřit znamená neplýtvat!

PetrH

Inflace znamená taky růst výdajů rozpočtu, nejen příjmů, takže ve výsledku nula od nuly pojde. Například na povinné valorizace nebo na růst nákladů na investice. A tam, kde nepřidáte, se to časem projeví jinak.
Navíc pokud někdo žije od výplaty k výplatě a sníží jiné náklady, kvůli vyšší ceně benzínu, zaplatí na DPH nakonec stejně.

Air Traveller

wow 😀 prave jste vynalezl ekonomicke perpetum mobile.

1. diky te inflaci budou vyrazne vyssi i vydaje statu.
2. spotrebni dane jsou celkem vyrazny zdroj prijmu statniho rozpoctu. jejich vypadek se driv nebo pozdeji bude muset “zalepit”… bud vyraznymi usporami na vydajove strane, nebo zvysenim prijmu

(pro pomalejsi – zvyseni prijmu je eufemismus pro zvyseni dani)

noerf

Proč má vláda řešit dojíždění občanů bydlících na samotě u lesa, kteří tam chtějí bydlet nebo bydlí pro to, že je levnější cena nemovitostí než ve městě?
Musíte porovnat příjmy a výdaje a zároveň efektivitu pracovních sil.

Karl vB.

Vaše otázka je silně manipulativní a zakládá na diskriminaci.
Podobně mimoběžně se lze dotázat, např.:
„Proč má vláda řešit ježdění občanů z Kladna/ Liberce (nebo jakéhokoliv jiného města – doplň si dle sám libosti) do Prahy, kteří chtějí v Kladně/ Liberci…. bydlet, protože je tam nižší cena nemovitostí, než v Praze?“

Vít Jůza

Dopravu mezi velkými městy by stát a kraje opravdu řešit nemusel, nebo jen mírně regulovat a koordinovat, ale dopravní obslužnost venkova je vzhledem ke stavu venkova záhodno podpořit, nemá-li venkov ještě více pustnout, a pokud stát a koneckonců i lidské potřeby) v řadě ohledů v podstatě vyžadují, aby se po venkově a z venkova do města, někdy i okresního nebo krajského, cestovalo.

noerf

Nutí Vas někdo bydlet na Kladně a jezdit do Prahy pracovat, když můžete bydlet v Praze (jedná se o příklad)? Ne ro zhodl jste se dobrovolně na základě několika soukromých faktorů, možnosti a ceny nemovitostí, rodinné vazby, možnosti dojíždění, atd.
Tak je třeba říct za b) jak bych se rozhodl, kdybych platil tržní cenu jízdného či provoz vozidla a další poplatky typu parkovné atd.

Dodo

I kdyby neřešil samotu, tak cena paliva ovlivňuje spoustu dalších věcí.

Opravdu nechápu, kolik lidí tu obhajuje snížení životní úrovně.

noerf

U některých potravin se zvýšila cena o cca 30 %. Cena růstu pohonných hmot na cenu služeb (doprava) má podíl cca 5 %. A je auto nezbytnost či není? A o kolik se Vám za posledních deset let zvýšila mzda a kolik byla za tu dobu inflace. Zpravidla 8x až 9x ta deset let je růst mezd vyšší než inflace a jednou až dvakrát inflace souboj vyhraje.

Pezos

Evropští levičáci to totiž berou ideologicky, že se máme příliš dobře a „zasloužíme si“ zchudnout. Jen jim jaksi nedochází, že to vytáhne nahoru ty nejhorší populisty (i ten Adolf se tak dostal k moci).

původní Jakub P

Ono je někdy lepší se uskromnit včas a trochu, než muset se uskromnit extrémně až ve chvíli, kdy se provalí, jak moc nad poměry si člověk žil. Jo, pokud konečně začnem se změnou klimatu něco dělat, na pohodlí to pocítíme. Víc než kdybychom začali dřív, ale furt snesitelně. Pokud se budem tvářit, že to není třeba a že se za pár let stane zázrak, kterej to vyřeší za nás, je vysoce pravděpodobný, že to bude na životní úrovni bolet řádově víc. Druhá věc pak je, že zrovna auta jsou užitečný sluhové, ale mizerní páni. A díky svému přemnožení nám životní… Číst vice »

Chronosphere

Opravdu by životní úroveň stoupla? Zvláště tomu milionů zaměstnanců v automotive průmyslu,co?

František Hučava

Podle mého názoru článek opomíjí jeden podstatný fakt: Tady totiž primárně nejde o IAD. Jde zejména o dopravu zboží, kterou rostoucí cena PHM značně prodraží, což i dále přispívá k roztočení inflační spirály, protože to zdražení se promítne v cenách téměř všeho zboží.

mgr.pavel

POKUD je to co píšete cílem snížení daně, proč tedy to snížení bude plošné i na IAD? Proč třeba nejde změnit daň z příjmu právnických osob tak, že by se zvýšil nezdanitelný základ daně v závislosti na nakoupených PHM? Nebo nějak jinak podporovat jen firmy, a ne IAD?

PetrH

Např. by šlo snížit daň jen na naftu, asi většina nákladní dopravy je v naftě…

Air Traveller

to by me zajimalo, jak byste simto predstavoval?

none

Lidi otravuji, ze pro ne vlada nic nedela. Tak udela alespon tohle. Je to spatne rozhodnuti, ale co maji delat? Poslouchat breciciho Babise?

Vít Jůza

Měla by např. spotřební daň zvedat aspoň o skutečnou inflaci.

Tom

Zvedá se a to díky vyšší ceně.

mgr.pavel

Nechovat se populisticky? Na tiskové konferenci přečíst tento článek? Přidat bod „snížením daně snížíme sice pro vás cenu, ale tím zvýšíme spotřebu a tedy nákup ropy z Ruska, což fakt nechceme“?

Vít Jůza

Daň z příjmu právnických osob nezdanitelný základ daně nemá, nicméně náklady na pohonné hmoty v plné míře základ daně snižují, neboť jdou do nákladů, tedy pokud se týkají výdělečné činnosti právnické osoby.

mgr.pavel

Ten nezdanitelný základ jsem popletl. Ano, jde to do nákladů, ale dokážu si představit, že náklady na PHM se budou odčítat ne 1x, ale třeba 1.3x (hodnota koeficientu je mi jedno, to je politické rozhodnutí).

Libcha

No, ale chleba je o dvou kůrkách. Mobilita zboží umožňuje lepší konkurenční prostředí. Kdyby byl obchod vlivem (dejme tomu) neúměrných nákladů na dopravu nucen odebírat z nejbližší pekárny, nebyla by tato pekárna ničím nucena udržovat konkurenceshopnou kvalitu.

Vít Jůza

Zvýhodňování konkurenceschopnosti dováženého zboží je kontraproduktivní.

František Hučava

Podle mého názoru by každý měl především platit skutečné náklady své činnosti. Zbytek pak už tržní prostředí vyřeší.

původní Jakub P

To by bylo hezké. V dopravě by to znamenalo především silně zvýšit zdanění automobilů a jejich používání. A to jak těch se spalovacími motory, tak těch elektrických.

M19

Věřte, že mezi Brnem a Libercem se najde dost pekáren, které budou blíže a konkurenční prostředí vytváří.

František Hučava

Vozit zboží sem a tam přes půl republiky či dokonce Evropy se nemusí a nemá, v tomto plně souhlasím. Akorát si nejsem jist, zda je dobré tohle řešit inflačním šokem a navíc zrovna teď, když inflace začala být problémem už před začátkem války.

Franta

Jasně doprava to prodraží. Proto se prodává v obchodech zelenina a ovoce z Maroka, Keni nebo Indie. Ta inflační spirála se roztáčí hlavně tím, že Babišova vláda za poslední dva roky narvala do ekonomiky 900.000.000.000 to jest 900 miliard korun, které si půjčila. Akorát ty peníze skončily u bohatých a ne u chudých. Jenom já jsem dostal od Babiše díky zrušení superhrubé mzdy 10.000 čistého měsíčně. Ale důvod fakt nevím, už tak jsem měl plat vysoký dost. Ta inflace je všude – když v roce 2019 učil učitel za 35.000 měsíčně, a pak někdo populisticky rozhodne, že v roce 2020… Číst vice »

Air Traveller

inflace jako dusledek babisovo rozhazovani penez uz neni – ta se projevovala loni v druhe polovine roku a na zacatku tohoto.

to, co mame nyni, to uz je valecna inflace, a ta by tu byla i bez babise

Vít Jůza

Vy si tu inflaci představujete pěkně rychlou, ale ona se roztáčí pomaleji a na déle … Babiš tu nebude, válka tu nebude, ale roztočená inflační spirála několik desítek procent ročně se v lepším případě bude postupně krotit ještě hezkou řádku let. V horším případě se stane standardem, který nikdo krotit nebude. V nejhorším dvě cifry na inflaci už nestačí, ale to nečekám.

kakov

vy jste dobrej exot, zvyšování kvality při zachování mizerné výše platů nebo ještě lépe jejich snížení? a jak nalákáte kvalitní lidi do učitelské profese?

zkuste si nakoupit kvalitní zboží za cenu nekvalitního, s tím, že za tu kvalitu budete chtít zaplatit, až to kvalitní zboží spotřebujete…..

digi

Nu řekněme si taky to že od roku 2009 se na úrovni bank kvantitavně uvolňuje (tisknou se prachy pro bohatý společnosti a nakupujou státní dluhopisy, proto vzniká převis poptávky po dluhopisech, snižuje se jejich výnos a soukromé společnosti proto investují jinam např do nemovitostí…

např od 1.1.2015 se každý měsíc vytiskne 60 miliard euro

PetrH

No a jak se projeví to snížení spotřební daně na cenách zboží? PHM na dopravu zboží má na jeho ceně poměrně malý podíl, to snad uznáte. A spotřební daň ve výši 1,50 bude mít ještě menší. Ceny zboží stoupají především z jiných důvodů.
Za to u IAD do nákladů za jednu cestu počítáme prakticky jen benzín a tam ta úspora bude každému jasná (tedy pokud čerpačky opravdu zlevní 🙂

Pája

Přesně. Plošný nárůst ceny paliv zdraží ve výsledku každý rohlík i každý km ujetý třeba busem nebo vlakem v dieselové trakci. A taky například každou hodinu sečení trávy. Stavební práce, výroba čehokoliv, obchod a nezapomínejte ani na zemědělství. IAD je jen jedna část. Tento neadresný krok je za nastalé situace, kdy spousta rodin řeší napjatý rozpočet kudlou do zad. Mimochodem dobrý způsob, jak u příštích voleb pohořet…

PetrH

O kolik bude dražší rohlík, když např. cena nafty stoupne o 10 korun?
Mimochodem, u nafty už k tomu snížení o korunu loni došlo. Jak se to projevilo na cenách dopravy a rohlíků?

Pája

Dobrá, tak jinak. Vzhůru letí ceny plynu i elektřiny, surovin i dopravy. Oboje nejen průmysl tak nějak potřebuje. Je v takovém okamžiku nejlepší nápad ještě zdražit i PHM? Suroviny k výrobě, stavbám i zemědělství je potřeba nějak dopravit, lidi do/z práce, školy atd taky. Vyrobené zboží je potřeba nějak dostat k zákazníkům. Na dopravě je dnes závislá jakákoliv činnost. Notabene člověk musí zaplatit daně stejně jako za palivo do IAD i když s tím pohání něco, co na silnici vůbec nejezdí (křovinořezy, motorové pily, elektrocentrála) aniž by to kohokoliv trápilo. Jinými slovy stát doslova škube kohokoliv, kdo palivo používá nejen… Číst vice »

Pája

Ještě vsuvka – osobně mám teď momentálně problém u ropy a plynu, vadí mi původ z Ruska. Nesouhlasím s násilím a okupací Ukrajiny Ruskem.

Josef

Otazka je, jak moc velky podil ma cena nafty na cene zbozi. Kdyz si vezmete, ze nafta jeste v unoru stala uplne ty stejny penize jako v roce 2012, tedy na cenu nafty ona inflace nemela prakticky vliv. Tomu ze je to porad levny odpovida provoz na silnicich, nevsiml jsem si nejakeho snizeni provozu po zdrazeni na 50 za litr. Bohuzel lidi si stale neumi spocitat kolik si realne za svou vyplatu koupi a to ze nam strejda Bures roztocil inflaci svym rozhazovanim taky nepochopi.

V. F.

Přesně tak. Autor je, tipuji, z Prahy, kde má spoustu možností skvělé dopravy. Já z Prahy nejsem a musím, ano opravdu MUSÍM jezdit do práce autem, navíc sám. Každý pohyb cen pohonných hmot je výrazně znát. Sůra je obyčejný bezohledný sobecký …. větu bohužel nemohu dokončit, protože by cenzuroval. Neuvěřitelný článek na jinak velice dobrém webu.

Air Traveller

cena nafty a benzinu je nyni nizsi, nez v letech 2012-2015

kakov

cena letenek je niní nižší než v roce 1995, neměli by se tedy letenky zdražit?

Air Traveller

ne, nemely. proc? jak to souvisi s tematem spotrebni dan?

Pražec

Jo, měly. A coby „Air Traveller“ byste mohl tušit, jak se daní kerosin.

Václav

Cena letenek je nižší nejvíc u nízkonákladových aerolinek a to na úkor komfortu cestujících. Také moderní letadla mají mnohem nižší spotřebu paliva, pokles spotřeby v letectví je za tu dobu mnohem větší, než v automobilech.

VTT

Ukázalo se, že ten komfort byl naprosto zbytečný. Když letím z Prahy do Paříže, tak na tu hodinu nepotřebuju teplé jídlo.

Kernteriér

A snížení ceny paliva o 1 Kč/l se ti na tom dojíždění projeví jak? Jestli měsíčně ujedeš do práce 2000 km, bude úspora ve výši cca 120-150 Kč. Jestli tě toto zachrání od bídy, tak by sis měl možná najít jinou práci.

Ludwig

Máte zvláštní uvažování. Říkáte, že je autor sobecký, ale sám sobecky chcete nižší cenu nafty. A že naše stále se zvyšující zadlužování zcela sobecky zadluží nás a naše děti do budoucna, Vam sobecké nepřijde.

Vít Jůza

Sledujete-li tento velice dobrý web, mohl jste postřehnout, že autor je z Liberce a často jezdí do Prahy, a to po silnici, protože o asi hodinu a půl delší cesta vlakem je mu dlouhá.

M19

Nebojte na ceně PHM to ve výsledku stejně nepoznáte a jediné co budete z toho mít, je dojem, že jinak by to stálo ještě o tu korunu padesát více.

Air Traveller

kdyz vas posloucham, tak si rikam, jak jsme prezili rok 2008-2015, kdy nafta stala
kolem 35 korun…

… ale vejplaty (a celkove ceny v ekonomice) byly nizsi, nez nyni? jenmpro srovnani … cca v roce 2014 byl median mezd kolem 25 tisic.

nyni se pohybuje kolem 37 tisic.

vim, nepopularni nazor, ale nyni je porad nafta i benzin levnejsi, nez v techto letech

Air Traveller

oprava – preklep – ne od roku 2008 ale od r. 2012

Kluk z jihu

Bohužel lidi na tyhle populistické bláboly slyší a opozice si to vykřičela.

Alibaba

Ještě by byla blbá, kdyby tímto nezatopila vládě, protože to podporuje větší zadlužení, a až přijde možnost tak to taky vládě osolí (to zadlužování).