Železnice

Kolínské nádraží čeká čtvrtmiliardová oprava. Přibudou výtahy a bude průchozí

Stanice Kolín. Foto: Jiří Vomáčka
Stanice Kolín. Foto: Jiří Vomáčka

Další z velkých nádraží na tuzemských koridorových tratí čeká velká modernizace. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala soutěžit projektanta, který připraví modernizaci podchodu a nástupišť. Už na podzim pak začne oprava výpravní budovy.

Oprava samotné výpravní budovy za 66 milionů korun má přinést lepší zázemí především v odbavovací hale nebo nové toalety. Jde o akci, která souvisí s probíhající výstavbou autobusového terminálu a přestavbou celého přednádražního prostoru.

Podstatně větší rozsahem bude ale zajištění bezbariérových přístupů. Kolín je dnes jedním z posledních velkých nádraží, kam se například vozíčkáři pohodlně dostanou pouze pohyblivými plošinami. „Plošiny jsou poruchové a vyžadují komplikovanou obsluhu personálem stanice,“ uvádí SŽDC v záměru projektu.

SŽDC počítá, že projekt bezbariérového nádraží vyjde na 216 milionů korun. Součástí je i přestavba technologického podchodu pro zajištění bezbariérové přístupnosti nástupišť spojená s prodloužením podchodu do ulice Starokolínská. V této ulici Kolín plánuje vybudování parkoviště.

Výtahy na nástupiště už v Kolíně jsou, ale jen nákladní, do kterých cestující nesmí. Nově se vymění za osobní. Podchod byl vystavěn v roce 1941, v roce 2010 prošel sanací.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ono by bylo třeba to dotáhnout dál, nejen, že to skončí parkovištěm za 5. peronem. Město by se mělo postavit čelem k tristnímu stavu komunikace pro pěší a cyklisty z nádraží na Zálabí. Místo megarozkrádačky zvihacího zařízení na železničním mostě se tam mělo udělat rozšíření právě pro ně. Např. v Nymburce to funguje a je to hojně využívané. Vysoké lodě přes Kolín stejně jezdit nebudou nejspíš nikdy, když splavnost Labe končí, kde končí, ale i to by se dalo řešit. Město má patřit především jeho obyvatelům a ne nenažrané lobby.
    Z nádraží se dá jít po tzv. novém mostě, ve špatném počasí je to ale za trest a na kole to zavání sebevraždou i když je hezky. Přes starý most je to pořádná zacházka. O nutnosti překonat převýšení ani nemluvím.
    Osa Starokolínská – Třídvorská by byla jistě hojně využívaná a prostor tam na ní je.

    • S tím nelze než souhlasit – při současných cenách jízdného v kolínské MHD (zatím není zaintegrována do PID) a v lepším případě půlhodinových intervalech vlaků na zálabskou zastávku se by nemálo lidem určitě vyplatilo takovou zkratkou chodit pěšky, navíc v rovinatém terénu Polabí je všude zvykem hodně jezdit na kole. Ale na polovičatá a nedokonalá řešení (často vyvolaná přístupem „ušetřit, ať to stojí, co to stojí“) jsme si v Čechách museli zvyknout už dávno, takže „nic nového pod sluncem“ …
      A propos: co by si teď v Nymburce počali, nemít lávku aspoň na železničním mostu, když lávku ve městě museli zavřít a po silničním mostu se chodit pěšky nesmí …

  • Skoro to vypadá, že SŽDC provedla komplet modernizaci a zapomněla na výtahy… co mi to jen připomíná.

    • A kde že to „SŽDC provedla komplet modernizaci“?
      V Kolíně se „modernizuje“ postupně – například nějaké úpravy („vylepšení“) nádražní budovy prováděla před časem ještě pro ČD snad dokonce AŽD Praha (asi prostřednictvím nějakých svých subdodavatelů).
      Dokud ČD přepravovaly i zásilky typu spěšnin a zavazadel, měly ve stanicích s ostrovními perony separátní „zavazadlové tunely“ a do nich ústícími zavazadlovými výtahy (neurčenými pro dopravu cestujících) své opodstatnění – po zrušení přeprav toho „zboží“ pochopitelně jejich původní smysl v podstatě zanikl a celý ten prostor včetně výtahů lze relativně snadno přeměnit na prostory využivatelné cestujícími, bohužel ovšem s tím nepříjemným nedostatkem, že nebudou přímo přístupné z podchodů pro cestující: to přináší nepříjemnou situaci v případě, že výtah na peron, který bude cestující právě potřebovat, nebude fungovat a kvůli dlouhému obcházení může cestujícímu „jeho“ vlak nakonec ujet.

  • Doufám, že se konečně přestanou dotovat hračky pro šotouše a že současně s rekonstrukcí nádraží bude definitivně odpojena a zlikvidována trať 014 na Ledečko. Už tam dávno mohla být postavena cyklostezka, po které by za den projelo mnohem víc lidí, než po té trati za měsíc.

  • Protažení podchodu, aby se stal průchozí, by si zasloužilo mnohé nádraží. Nejvíce asi pražské hlavní na Žižkov a Vršovické do Nuslí.

    • Prodloužení obou zmíněných podchodů se konečně připravuje …
      Snahy prodloužit aspoň jeden podchod na pražském hlavním nádraží až na vinohradskou stranu kolejiště byly dost intenzivní (byť marné) už při přípravě výstavby 5. – 7. nástupiště ještě „za hlubokého bolševika“: tehdy ovšeem byla nepřekonatelným hlavním protiargumentem skutečnost, že tím by se z podchodu pro cestující (s jízdenkami), kde za vše ručí ČSD, stal vlastně veřejný průchod (na vinohradské straně se s osobními pokladnami nepočítalo a bránit v přístupu „necestujícím není dost dobře možné), za který ovšem ČSD ručit nechtěly (a město také ne, neboť to byl podchod ČSD), protože prý „co kdyby si tam někdo třeba zlomil nohu a nebyl cestující (a neměl platnou jízdenku), tak proč by to mělo postihovat ČSD (které by se tím musely zabývat včetně případných náhrad škody a soudních sporů) – tak to tehdy zkrátka bylo …

      • U podchodu ve Vršovicích se propojení s Nuslemi nabízí jak houska na krámě. Na Hlavním nádraží mi není jasné, jak by se, vzhledem k vinohradskému kopci, řešil východ.

        • Je tam na jednu stranu k tunelům navržena rampa a opěrné stěně, na druhou stranu k tramvajím je to v pohodě

          • A minimálně teoreticky by tam neměla dělat problém ani výstavba nějakého (kapacitnějšího) výtahu do Španělské ulice (k dříve „drážní“ mateřské školce a poliklinice), aby to bylo skutečně „řádně bezbariérové“ – ale to už bychom asi chtěli příliš …

  • Hlavně aby ty výtahy fungovaly. V Libni nejsou tak dlouho a přesto často funguje jen jeden, na třetí nástupiště nevede žádný. I ty plošiny se uvádějí jako poruchové. O víkendu jsem byl v Košicích a překvapilo mě že v prostorách budovy nefungogval ani výtah ani eskalátor, přitom jedna čekárna je o podlaží výše a v úrovni vstupu není ani žádná lavička, všichni lidi s kuframa stojí před tabulemi odjezdu, někdy i hodinu když má otáčející se vlak z ČR zpoždění už na příjezdu. Přístup na samotná nástupiště je samozřejmě barierový. Tak snad tady to bud lépe dotažené.

    • Na Slovensku je obecně úroveň železniční infrastruktury dost žalostná.

    • V Libni jsou výtahy na všechny tři peróny, ale jen na 1. nástupiště je „klasický“ osobní výtah z podchodu pro cestující – na 2. a na 3. nástupiště (přičemž ten na 3. perón už asi 2 měsíce nefunguje) jsou výtahy jen mírně upravené původní zavazadlové, přístupné jen z původně „zavazadlového tunelu“ – tedy obdoba toho, co se teď chystá v Kolíně.

  • Pokud jsem si nedávno stačil při přestupu v Kolíně všimnout, tak podchod pro pěší k nástupištím byl právě letos generálně opraven – samozřejmě bez toho, že by byly vybudovány eskalátory (zůstaly jen debilní plošiny pro vozíčkáře): osobní výtahy (místo nákladních) budou pro „vozíčkáře“ i cestující s kočárky a těžkými zavazadly jistě přínosem, ale protože nebudou ústit do podchodu pro („pěší“) cestující, ale jen do dosavadního „zavazadlového“ podchodu, který s tím „hlavním“ podchodem pro („pěší“) cestující nebude přímo propojen, takže i to bude opět jen značně nedokonalé (či spíše nouzové) „šetřílkovské“ řešení – a když už jednou do toho „výtahového“ podchodu vstoupíte a výtah na peron, na který se potřebujete dostat, bude právě v poruše, naděje na stižení vašeho vlaku bude „v čudu“ (to je třeba i případ žst. Praha-Libeň, kde výtah na 3. perón už asi 2 měsíce nefunguje …).

  • Je paradoxní, že z trojice měst Čáslav, Kutná Hora a Kolín má nejhezčí budovu a okolí právě Čáslav, ačkoliv narozdíl od Kolína neleží na důležité mezinárodní trati a narozdíl od Kutné Hory se nejedná o hojně turisticky vyhledávané město. Pozitivní ale je, že v Kolíně již úprava přednádraží probíhá a oprava budovy, která by dle článku měla začít velmi brzy, hodnotím velmi pozitivně. V Kutné Hoře se asi zlepšení jen tak nedočkáme. SŽDC letos dokončila opravu nádražní budovy na městě, ale vedení města se zatím moc nezasadilo o zlepšení přednádražních prostor jak na městě, tak v Malíně a pravděpodobně se to dokonce volebního období nezmění. Není se pohužel co divit, pokud největsím letošním projektem vedení města bylo zprovoznění 4 zastávek v centru města, aby zde mohla jezdit MHD, která tak prakticky zablokuje při svém průjezdu velkou část centra a několik dní po zavední této linky se „překvapivě” zjistilo, že klasické autobusy se do malých uliček prostě nevejdou.

  • Ač se SŽDC většinou zastávám, tak tady opravdu nechápu, že výtahy nebyly vybudovaný už při rekonstrukci a taky nechápu že to prošlo přes drážní a stavební úřad.

    • Ona v Koline velka rekonstrukce neprobehla, jen zadni nastupiste v ramci akce „zvedame most za EU prachy“, plus nove SZZ v cele stanici.

      • No, ona ta rekonstrukce ve skutečnosti nebyla až tak úplně malá – a to i v části kolejiště přiléhající ke staniční budově (kvůli zvýšení rychlosti při průjezdech v návaznosti na „koridorizaci“) …
        A pokud jde o podchod pro cestující, tak ten získal nové obložení stěn a snad i podlahu až někdy velmi nedávno (loni?).

  • Pozor na částku v nadpisu. Přihlouplí šotouši zase budou mít téma 🙂

    • No, že pro vás budu téma i téměř po měsíci, to jsem nečekal. Je vidět, že váš život musí být neskutečně prázdný. Jinak, prosím, oslovení šoutouš si nechte pro někoho, kdo jím opravdu je. Převelice děkuji

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora