lot
Autobusy

Kdo v prosinci vyjede? ÚOHS zrušil autobusové soutěže ve Zlínském kraji

Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště
Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště

Zlínskému kraji vyvstala nemalá komplikace pro zajištění autobusové dopravy od prosince. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v první instanci zrušil balík soutěží na šest oblastí, kde už měl kraj vybrané vítěze. Potvrdil to mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

„O dalším postupu se poradíme v radě kraje, pravděpodobně podáme rozklad,“ sdělil deníku Zdopravy.cz náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek. Na podání rozkladu k předsedovi antimonopolního úřadu má kraj 15 dní (počítáno od 26. dubna).

Úřad vydal rozhodnutí na popud společnosti BusLine LK, které se nelíbily zadávací a kvalifikační podmínky; považuje je za diskriminační. Firma v kraji nepodala žádnou nabídku.

Zřejmě největším překvapením vzešlým z tendrů byl neúspěch dosud největší dopravní skupiny ve Zlínském kraji, firem společnosti ČSAD Invest Zdeňka Zemka. Skupina přišla s nejnižší cenou jen na Kroměřížsku (Krodos Bus).

Rada kraje s podpisem smluv zatím vyčkávala na rozhodnutí ÚOHS. Pokud jej nezvrátí předseda Petr Rafaj, bude muset kraj sáhnout k provizornímu řešení, zřejmě v podobě přímého zadání na přechodné období.

Proč ÚOHS soutěže zrušil:

Úřad shledal dle svého vyjádření celkem tři pochybení zadavatele, a to 1) diskriminační a netransparentní podmínky pro prokázání splnění kvalifikace prostřednictvím referenčních zakázek, dále 2) byla zadávací dokumentace vnitřně rozporná v části týkající se požadavků na odbavovací systém od KORDIS JMK a 3) také v části týkající se homologace vozidel.

Ad 1) zadavatel umožnil, aby při prokazování kvalifikace dodavatel využil tutéž referenční veřejnou zakázku ve více částech zadávacího řízení, avšak najeté kilometry v rámci referenční veřejné zakázky směl použít pouze jednou.

Ad 2) zadavatel na jedné straně požadoval odbavování prostřednictvím systému KORDIS JMK, na straně druhé v dodatečných informacích k zakázce uvedl, že odbavovací technika od KORDIS JMK není předmětem zakázky a že nepožaduje montáž shodného zařízení.

Ad 3) zadavatel požadoval homologaci vozidel dle platných právních předpisů, ale současně uvedl, že technické řešení vozidel musí splňovat parametry vyplývající z již neplatné unijní směrnice.

Vítězové soutěží ve Zlínském kraji
Oblast Zlín – ARRIVA MORAVA a.s.
Oblast UH – ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.
Oblast KM – KRODOS BUS a.s.
Oblast Vsetín – Transdev Morava s.r.o. a TQM holding s.r.o.
Oblast Valašské Meziříčí – Transdev Morava s.r.o. a TQM holding s.r.o.
Oblast Valašské Klobouky – ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Vyházet nekompetentní zadavatele a přijmout kompetentní. Takové VZ jsou přitom nijak komplikovanou oblastí VZ, pokud se do toho nemíchá politika.

Tomáš

Dežím kraji palce aby to ustal a tyto nasmlouvané autobusy a vlaky vyjely tak jak mají!

Botik

Vzhledem k tomu, jak hloupě si nechal kraj zpracovat železnici, čímž se od prosince 2019 v podstatě dá očekávat její totální rozklad a nefunkčnost, se moc nedivím, že i autobusová VŘ udělali hloupě a s tolika chybami, že to může každý BusLine v pohodě na ÚHOS zrušit…
Obecně se obávám, že šlo spíš o nedůslednost a neodbornost příslušných krajských úředníků a politiků, které problém způsobily. V jiných krajích to přece jde.

Bdtax Fan

Následkem čeho konkrétně nastane totální rozklad a nefunkčnost?

ACD

V nepřípojích v Bylnici,24 min čekání v H. Lidči na Valašské expresy,rozvázáni přípojů na 303 ve VM atd Dále sš bude muset připravit změna již hotového jř, dopravce Arriva nemá zaměstnance…..Teď ty autobusy….Zda se Vám to málo?

Railjet

V cem si kraj nechal zeleznici zpracovat spatne?

MartinS.

V kterych krajich BusLine nenapada souteze na autobusovou dopravu? A problemy s ÚOHS maji skoro vsechny kraje… navic jde vetsinou o formalismus, ktery by vysledek stejne neovlivnil…

Přemek

To je pravda, ale hloupými chybami se po právu sestřelí každý trumbera. v Ústí šlo o dost jiný problém, kdy UOHS nepochopil, že jde o SGEI.

Gremli

No já nevím…ale dá se tady vůbec něco reálně udělat, nebo se vždycky všechno zruší? S takovou aby kraje měly vlastní dopravní podniky a rovnou i vlastní továrnu na autobusy…jinak za chvíli nebude jezdit vůbec nic…smutné.

Gremli

Jinak tedy na ad 1 a ad 2 nevidím nic špatného. Proč by jedna reference nemohla splnit více kvalifikací? A snad jasné, že kilometry vykázat několikrát je pitomost, nebo snad ne? A odbavovací systém a technika opět není totéž…důležité je, co bude pokladna umět a ne od jakého výrobce bude, nebo snad ne? No a ad 3 je blbé přehlédnutí…by mě zajímalo, kdy ta směrnice EU přestala platit – jestli už náhodou tou dobou nebyla soutěž připravená…

noerf

Gremli: Zjednodušení zadavacich podmínek, aby byli jasné a stručné.
Mimochodem u nás v obci, stejně jako v okolí dělá větší výběrové řízení firma, která se tímto zabývá, protože starostové a radní již větší výběrové řízení nejsou kvůli složitosti zákonů schopni vypsat a celoročně zaměstnat právníka by stálo více.

Dominik

Achjo, tak to vypadalo nadějně. Ví se o konkrétních věcech co BusLine vadily?

petr766

V podstatě slovíčkaření. Busline prostě před krachem kope kolem sebe. Akorát nevím proč ve ZLK, kde snad ani nesoutěží a nemá zájem(?) Myslím že tímto jednáním se odepsali úplně a nikdo rozumný by jim neměl už žádnou zakázku přidělit.

svojsin

Kdyby úplně zanikl Busline, ani bych to neobrečel….

železničář v důchodu

A taková to bývala kdysi pokroková firma – viz třeba turistické autobusy po Českém ráji, které byly tehdy snad první takovou aktivitou v ČR …