egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě

Estonská bezplatná veřejná doprava neplní vytyčené cíle

Veřejná doprava je v Estonsku většinou zdarma. Foto: Blomsterhagens, commons.wikimedia.org
Veřejná doprava je v Estonsku většinou zdarma. Foto: Blomsterhagens, commons.wikimedia.org
Přes nulové jízdné se veřejné dopravě zatím nedaří přilákat dostatečné množství nových cestujících z řad motoristů.

Estonský národní kontrolní úřad publikoval výsledky auditu, který hodnotil fungování bezplatné veřejné dopravy v Estonsku. Šetření odhalilo, že ačkoli jízdné zdarma zvyšuje počet přepravených pasažérů veřejnou dopravou, využití osobních automobilů je prozatím beze změny.

Hlavním důvodem pro zavedení bezplatné veřejné dopravy bylo zvýšit počet přepravených pasažérů a nalákat do veřejné dopravy nové cestující z řad motoristů. To se ale nedaří.

V Tallinnu byla bezplatná MHD zavedena pro místní obyvatele již v roce 2013 a od července 2018 se k estonskému hlavnímu městu začaly připojovat i kraje. Doprava zdarma se týká regionálních autobusů. V současné době je tak možné využívat veřejnou dopravu zdarma celkem v 11 z 15 krajů.

„Na jedné straně je pozitivním zjištěním fakt, že odstraněním platby za jízdné se podařilo zastavit do té doby dlouhotrvající pokles počtu přepravených pasažérů veřejnou dopravou. Na druhou stranu se projektu zatím nedaří přilákat dostatečné množství nových cestujících z řad motoristů, a to i navzdory skutečnosti, že na provoz veřejné dopravy v Estonsku stát vyčleňuje stále více finančních prostředků, které jsou určené na její modernizaci,“ komentuje šetření Janar Holm, generální auditor.

Za rok 2019 bylo přepraveno o 15 procent více pasažérů než v roce 2018. K tomu ale auditní zpráva dodává, že tento nárůst je primárně způsoben větším využíváním veřejné dopravy právě těmi uživateli, kteří veřejnou dopravu využívali ještě před odstraněním jízdného. Podobný trend potvrzují výsledky i z jiných měst, které s veřejnou dopravou zdarma experimentovaly (Templin, Německo) nebo je zde stále v provozu (Frýdek-Místek).

Auditní zpráva poukazuje na fakt, že současná autobusová síť a nastavení jejího fungování tak pravděpodobně neodpovídá skutečným dopravním potřebám všech lidí. To je dáno především tím, že fungování a podoba dosavadní sítě veřejné dopravy v Estonsku byla vyvinuta s ohledem na potřeby těch, co veřejnou dopravou jezdí pravidelně.

„Změna návyků je obtížná, ale pokud chceme zvýšit počet cestujících a zároveň motivovat uživatele automobilů k používání veřejné dopravy, měli bychom více zohlednit právě jejich preference,“ dodal Holm.

Ukazuje se tedy, že cena je pouze jeden z faktorů, který ovlivňuje vzorce dopravního chování. Faktory jako čas strávený na cestě, bezpečnost, komfort a flexibilita mají nicméně také důležité místo při formování dopravních návyků. Pro estonskou veřejnou dopravu je tedy do budoucna klíčové vzít v potaz i potřeby uživatelů automobilů.

Odebírat
Upozornit na
guest
94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Závodský

No ono by to chtělo asi více jít do hloubky – v níže uvedeném článku se třeba píše, že na vině může být i to, že se dopravní podniky ve vztahu k příměstským autobusům nezabývaly potřebami těch, kteří by na ně měli přesedlat… Takže spíše to vychází jako kritika dopravců, než systému jako takového. he National Audit Office recommended that the Transport Administration and public transport centres change the public transport route network based on the actual mobility needs of the population for existing lines and assess the economic feasibility of opening new lines, taking alternative mobility options into account… Číst vice »

mauriicio

Občas mám pocit, že jistým úřadům uniká pojem „setrvačnost“.
Když budu jezdit busem, tak stačí jedna facka a kupuju auto.
Jenže pak můžou třeba dávat koblihy zdarma, dokud nude auto funkční, budu jezdit autem, a teprve až půjde do šrotu, tak budu vymýšlet, zda IAD, MHD nebo RVHP.

Prostě není možné nikoho donutit přesedlat na MHD, je možné jen zachytávat lidi ve fázi „A co teď“.

Eda

A vzal někdo v potaz, že se poslední 2 roky málo cestuje kvůli Covid? …

Radek

Při zkomání dat z let 2018 a 2019 to asi nikoho nenapadlo 🤦

Asd

Domnívám se, že splnila. Počty cestujících rostou. Myslím, že je to dobrá inspirace i pro nás.

xyz

Zjevně rostou ve smyslu „je to zadarmo, tak se projedu, aniž bych nějak zvlášť potřeboval“.
Nikoliv ve smyslu „je to zadarmo, takže nepojedu autem, ale veřejnou dopravou“.
Viz údaje v článku.

Jiří Kocurek

Tak znáte to. Co by si jeden nezajel pro rohlíky v akci přes půl města, když to má zadarmo.

Asd

Tak nějak. Proč ne. Když to někoho baví 🙂
Každopádně toto je dobrý způsob jak pro lidi zatraktivnit MHD.

Glutexo

Teďka se zavřenými kavárnami jsou navíc okružní linky dobrý způsob, jak třeba strávit v teple hodinové čekání venku.

Zbyněk

Omezit vjezd do měst a bylo by vymalováno.

David z Čech

omezit komu?

ABC

Net cheloveka – net problem!

Qěcy

Lepší je zpoplatnit pro nerezidenty. Tim docílíme omezení, jakeho chci a navíc ještě výběru peníze.

Blume

Ja jsem pro. Ale za predpokladu, ze rezidenti nebudou mit mit naopak moznost opustit mesto 😉

Václav Táborský

Dobrý den, pokud budu uvažovat o Estonskem příkladu. Tak v Tallinu bych rozhodně uvažoval o zaplacení mýta, pokud by to bylo snadné oproti užití MHD, která není pro turisty zdarma, a kvůli neexistující infrastruktuře pro nákup jízdenek není možné si normálně zakoupit jízdenky (prodávají se pouze na zalohovanou čipovou kartu, kterou lze bohužel získat a vrátit na jednom místě pouze v pracovní dny).
Protož považuji Tallinskou MHD za nevhodně řešenou a byť jsem velký fanda veřejné dopravy tak jsem se v Tallinu na rozdíl od Rigy pohyboval pouze autem.

Nekdo

v Tallinnu je to zdarma jenom pro místní. jako turista jsem si tam normálně koupil šalinkartu. mimo Tallinn, kde jsme využívali příměstskou dopravu to bylo pak zdarma pro všechny…

ABC

což je zajímavé, protože podobný přístup u nás dříve soudy označily za diskriminaci.

Jiří Kocurek

Jakože zákon deklaruje rovný přístup k infrastruktuře, ale pak je tady třída rovnějších, kteří to mají zdarma?

Polobrňák

Já využívám obojí. Ono vesměs platí, když je přímý spoj a takt 5 minut, tak je to dobré. Když je takt 20 minut a přestup s podobným taktem, potom je rychlejší jít pěšky pokud trasa není delší než 3 km. Toť moje zkušenost z Brna. Takže jestli lidi mají vyměnit 10 minut v autě za 40 až 50, tak je podle mě ten čas dražší než to auto.

Qěcy

Sdílení aut skrz provozovatele je jen maskovaná půjčovna bez vlastního parkoviště. Řidiči pak často tato auta odstavují na prasáka. Bohužel to vidím před barákem. Tyto firmy by neměly mít výhody v parkování na veřejném prostoru oproti lidem vlastnícím auta. Čistokrevné sdílení ano, ale to téměř neexistuje.

PAnDa

že by sockomunistický experiment narazil na zeď reality?
ostatně jako pokaždé v historii………..

Petr

Oni se trošku zkouší drbat levou rukou za pravým uchem. Jestli jim vadí města zacpany autama, tak maj prostě zrušit parkovací místa, případně parkování zdrazit, zavist mejto za vjezd do centra atd. A bez výjimek pro místní.

Willy

Experiment celkem jednoznačně ukazuje, jaké jsou potřeby a preference tamních obyvatel, takže závěr by měl být přesně opačný, nežli navrhujete. Přestat z veřejných peněz dotovat veřejnou dopravu, o kterou ani zdarma adekvátní zájem není a podporovat čistější formy osobní mobility.

Petr

Ne. Experiment jednoznačně ukazuje, že lidem nebrání v používání hromadné dopravy cena. Samozřejmě můžeme postavit parkovací dům třeba místo orloje a vybírat parkovny 20 korun za hodinu. Ale nevyřeší to nic a Praha bude zas o trochu větší parkoviště.

dopravopat

Viacrí už napísali v diskusii podnetné príspevky. Ja doplním ešte jeden: Fixné náklady na auto. Tie sú dosť vysoké a ak ich už raz platím, tak prečo by som ho nemal využívať? Schválne si zrátajte, koľko % celkových ročných nákladov na auto tvoria pohonné hmoty. Najväčším problémom verejnej dopravy nie je jej cena. MHD by mohla byť atraktívnejšia, ak by sa fixné náklady viazané na vlastnenie automobilu výrazne znížili, pričom by sa zvýšili variabilné náklady. Ale do toho sa nikto nepustí, lebo by to vyvolalu vzburu.

Jan

No ale tady jde o to jestli má cenu vůbec to auto vlastnit. Pokud moje denní potřeby pokryje dobře navržená síť MHD, ať už levná nebo bezplatná, tak na těch x cest ročně na které nemohu MHD použít si objednám individuální přepravu a stejně mě to vyjde podstatně levněji. Spousta lidí auto vlastní ze setrvačnosti, z přesvědčení že ho nutně potřebuje, ale ve skutečnosti ho využívají velmi málo. Vlastnit auto jen proto abych ho měl a mohl argumentovat fixními náklady protože ho stejně potřebuju nedává smysl.

dopravopat

Problém spočíva v tom, že ak už raz to auto vlastním, tak ma stojí nemalé penaize bez ohľadu na to, či s ním jazdím alebo nie. A ja dokážem pochopiť prečo ľudia chcú auto vlastniť, aj keď si tým viažu guľu na nohu. Mal som to česť s autom z požičovne. Nemyslím si že by bolo výhodnejšie si každý druhý týždeň auto požičať. Alebo využívať ťaxíky/uber a pod. K požičanému auto sa človek nemôže správať ako k „spotrebnej veci“, čo autá bezpochyby dnes sú. Auto nie je nehnuteľnost. Nehnuteľnosť je investícia, auto nie. Ak by ma vlastnenie automobilu stálo prakticky… Číst vice »

dopravopat

Ak mi VHD pokryje moje potreby 25 dní v mesiaci, tak to znamená že nepokryje zvyšných pár dní. Ak na tých zvyšných pár dní potrebujem flexibilitu a pohodu (žiaden stres s požičovňami, resp. pri car sharing neistotu či auto bude voľné), tak si to auto kúpim. Keď si ho už kúpim, som štátom nútený platiť značné poplatky, aj keď ho nevyužívam. V konečnom dôsledku som tak nepriamo motivovaný, aby som auto využíval, keď ho už vlastním.

M19

Jaké značné poplatky jste za auto jako fyzická osoba nepodnikající povinen platit státu, i když jej nevyužíváte?

Jiří Kocurek

Někteří mají dokonce malý traktor. A taky ho nepoužívají denně. Někteří to nechápou a co nechápou, to by zakázali.

Qěcy

To nedává smysl vám a dokážu to pochopit. Ovšem chcete si půjčovat auto každý víkend na jízdu se třemi čtyřmi malými dětmi na výlet z bytu? Pro mě by to byl příšerný opruz, nejistota, děti auto zasviní, občas poblijou, dávat autosedačky pokaždé do auta a z auta, před barákem nejde většinou zaparkovat pro nakládku těchhle krámů.

Chronosphere

To mu tu nepište,on je zjevně z mamahotelu. On prostě auto nemá,řidičák jakbysmet, miluje MHD,a tak tu kličkuje mezi argumenty. Mohlo by mu být jedno,kdyby si někdo koupil auto třeba jen na jeden den v roce,nebo prostě jen pro radost, ale touha kecat jiným lidem do životů je neodolatelná….

David z Čech

když je dítěti blbě tak ho prostě vezmete autem k doktoru (u nás MHD není a volat a cálovat taxík mi rozumné nepřijde…)

Jaaa

Každý víkend celou rodinu do auta = ještě stále relativně rozumné využití auta. Pokud s ním tedy někde nezacpáváte parkoviště nebo ulici.

Soumar

To je tedy překvapení. 🙂 Logicky jízda autem je dražší a tudíž její uživatele nepřiláká snížení ceny.

Osobně rád jezdím M(V)HD v Německu, v Dánsku, kde je jednak tato kvalitní, jednak obecná kultura cestování nedovoluje přítomnost „cestujících“ obtěžujících zápachem, hlukem a žebráním.

Naopak skoro necestuju M(V)HD v jižních zemích včetně Francie a Španělska, kde je výše uvedené na denním pořádku. Stejně jako se vyhýbám večerní páteční a sobotní ostravské a brněnské MHD (nic ve zlém proti těmto městům :-))

Loni a letos se teda M(V)HD vyhýbám kvůli povinnosti roušek a respirátorů, opravdu to nesnáším, celou tu hysterickou paniku.

Jan

Když člověk nosí roušku/respirátor 8 hodin v zaměstnání tak už ho ten čas pro dojezd do práce nějak nevytrhne. Hysterická panika je nesnášet něco co už je dávno osvědčené v asisjkých zemích i pro běžnou chřipku a jiná respirační onemocnění.

PAnDa

já to nosím jen do krámu, naštěstí MHD nepoužívám (u nás na vsi taky žádná není)

ABC

V asijských zemích to ovšem při chřipce nosili NEMOCNÍ. Což ostatně bylo i původní doporučení WHO v tomto případě.

Jaaa

Ne, nosí to i ZDRAVÍ.

ABC

no teď už možná ano

Kevis

Jenže jste zapomněl, že za tu přítomnost smrdících, špinavých, obtěžujících „cestujících“ může zavádění samoobslužné odbavování cestujících. Svezte se nějakou příměstskou linkou,kde je každý cestující odbavený řidičem autobusu. Tam na takové cestující nenarazíte, jelikož v těchto vozidlech nemůžou cestovat načerno zdarma a krom toho je řidič do vozidla nepustí.

Soumar

Myslím že ne, třeba zrovna v té západní Evropě je samoobslužné odbavení běžné a k problémům tam nedochází. Naopak v Londýně je různých pohůnků ve VHD spoustu a přesto nic moc.

Kalanis

Jinými slovy… Směrová a časová nabídka spojů neodpovídá potřebám těch, co jezdí auty. A protože jich není dost na obsazení spojů, tak se ani nevyplatí daný spoj zřizovat.
Ó jaké překvapení…

Leinad

A někdo čekal opak? Kolik autosedů jezdí autem kvůli ceně?

Nekdo

mhm, mně se třeba autem do práce vyplatí stejně lépe jet autem (počítam jenom přímé náklady, fixní platím tak jako tak) než MHD. a časově to je asi 5 minut vs. 20 minut. a stejně to jezdím v asi 80% případů na kole nebo koloběžce, asi v 15% jdu pěšky a ten zbytek je autem, protože jedu pak na nákup, nebo převážím něco většího. takže MHD pro moji relaci zcela nepoužitelná. naopak na nákup ve specializovanějším obchodu v centru je to přesně naopak…
cena málokdy rozhoduje jak pojedu na místo kam potřebuji.

Řiditel

Na to aby všichni používali MHD by musela být naše společnost úplně jiná a to není reálné. Já taky často raději volím automobil už jen proto, že chci jet v klidu, bez toho abych cestou musel být svědkem vypjatých situací s narkomany, opilci, páchnoucími nebo jinak psychicky narušenými cestujícími, pokud jedu MHD, tak jen vyjímečně se během cesty nesetkám s nějakým výše uvedeným negativním jevem a to ani nevím, kolikrát byla pokálená, pozvracená a pomočená sedačka na které sedím, prostě při cestování MHD se bohužel příliš často vyskytují situace, které opravdu k životu nepotřebuji a nechci je zažívat a proto… Číst vice »

Jiří Kocurek

Což nejspíš nebude problém na venkově, kde poslední spoj jede v 6 večer.

Kubrt

On je to problém v řiditelově hlavě.

Jan

Příliš to dramatizujete. Já používám MHD denně už od dob co jsem jezdil do základní školy, dokonce snad častěji než běžný cestující, který to využívá jen na cestu do práce a do ochodu. S uvedenými jevy se setkávám opravdu zřídka a musím jezdit v pozdních večerních až nočních hodinách abych narazil na uvedené skupiny cestujích nebo dokonce na nějakou vypjatou situaci. To se v Praze děje fakt minimálně. S těmi znečištěnými sedačkami se taky daleko častěji setkávám v historkách jedna paní povídala než abych na ně narazil sám a to v poslední době sám rád po cestě posedím.

Dopravak

Třeba srovnání v takové Ostravě, ikdyz bude PR jaké chce….pro srovnání realita: trasa domov na území mesta- práce: autem 12-17minut, na kole 35 minut, DPO 55-70 minut …. Takže si člověk vybere celkem snadno, ikdyby v té tramvaji dávali kafe zdarma….. Nejtragičtější je to, že doba přepravy není ani tak čistou délkou jízdy, jako čekaním díky nenavaznosti….

Permonik

No nic moc. A to vede kudy ta trasa?

Josef22

Hezký příklad. Znám tohle docela obdobně, autem jsem v práci za 15 minut. Autobusem včetně přestupu čistá jízdní doba nějakých 25 minut, jenže z toho člověk čeká dalších 15-20 minut na přestup, protože to odjede o minutu dřív nebo ve stejný čas. Z toho nějaká docházková doba domů/na zastávku + čekací doba na autobus a už jsme na 60 minutách.
I kdyby platili mě za to, že používám MHD, tak mě tam tímhle způsobem nikdo nedostane. Jestli má člověk strávit den při 12-hodinové směně 2 hodinami dojížděním nebo 30 minutami v autě je docela markantní rozdíl.

Miroslav Zikmund

Jak známo, tak atraktivita VHD je dána nabídkou četnosti spojení … zahraniční zkušenosti (nejen ze Švýcarska, nýbrž Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Dánsko – skandinávské metropole Oslo, Stockholm, Helsinky s hustou příměstskou dopravou) uvádí, že zhušťování jízdního řádu přináší nárusty cestujících. Do té míry, že soupravy musí být prodlužovány, resp. jednopodlažní soupravy musí být nahrazovány vozidly se dvěma podlažími …

Permonik

Tak Estonsko nemá zrovna dobré předpoklady pro využiti veřejné dopravy.
1, Máte Aglomeraci Tallinn což, ekvivalent Ostravy a přilehlých obci. Navíc je to 1/3 obyvatel Estonska.
2, Další větší města jsou ekvivalentem Děčína a menší.
3, Zbytek je venkov, ale ne jak u nás, ale spíše ve stylu Kanady a přitom Estonsko je obdobně velké jako ČR, ale obyvatel má jen 1/9 co my.

Kubrt

Rozloha Estonska je asi 60 % ČR, ale jinak samozřejmě máte pravdu.

Panoramix

Možná by u toho jejich přemýšlení měli začít u toho, jak naopak z VHD (a nejen té zdarma) odlákat osoby, díky kterým spousta slušných lidí prostě „sockou“ jezdit nebude. Zejména v MHD se stále vyskytují takové spousty podivných asociálních lidiček a nikdo to vůbec neřeší. Jako občasný uživatel MHD mě to od pravidelného užívání velmi odrazuje. Vůbec se v MHD necítím bezpečně. Provozovatel MHD může dělat PR jaké chce, ale když se realita dost liší od skutečnosti, nemůže to v živote fungovat. Navíc když jsou pak schopní MHD kdykoliv omezovat jenom kvůli tomu, že dočasně poklesne poptávka. Když už člověk… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Podle čeho usuzujete, že se jedná o asociální lidičky ? Podle oblečení ?

PetrN

Oblečení a hlavně podle odéru, případně podle toho, jak se chovají během cesty či aktuálně zda mají nasazen respirator.. Věřte mi, že vedle člověka, co v těchto dnech jezdí bez respirator sedět nechcete, a to e k vůli Covidu, ale k vůli toho, co za jedince to z 99%oravdeoodobnosti je…

Soumar

Přesně tak!

Tomáš Záruba

Někdo přece musel dokázat, že vyfukováním tabákového kouře do vody zlato nevznikne…

Kkarel

Autem do práce 10 min s MHD skoro 50 min. To je realita.

robert

Kolegyně jezdí v Praze z Hostivaře do Holešovic a vyměnila auto za MHD, protože je to rychlejší. To je realita. Problém spíš bude, že neumíš VHD využívat.

Jan

Jaká trasa? Za mě MHD ve velkém městě typu Praha je hodně konkurenceschopná a neznám moc spojení kde bych si teoreticky nějak zvlášť přilepšil kdybych měl jezdit autem. Plus během cesty bych se musel věnovat řízení, rozčilovat se stáním v kolonách, místo abych si přečetl zprávy nebo vyřídil maily. Základem je kvalitní síť spojení s rychlým metrem a příměstskou železnicí.

Tady na Moravě

Lidi nenalaka levna MHD, ale kvalitni MHD, tj. rychla, pohodlna, frekventovana, bezpecna.

MLB

To jsou všechno podpůrné faktory, které jsou navíc silně individuální (podle toho na co je dotyčný cestující zvyklý a kam směřuje jeho dojížďka). Výhodná cena je ale základní předpoklad, aby o tom člověk v konkurenci individuální dopravy vůbec uvažoval. Především u pravidelného cestování.

Kubrt

Ne; základní předpoklad je, že VHD nabízí cestujícímu něco, co IAD ne. Nějakou „konkurenční výhodu“. A ta může pro každého spočívat v něčem úplně jiném. Pro člověka, co neumí/nemůže řídit, to je prostý fakt, že VHD spojení existuje – a on ho tedy použije. Pro někoho chudého tou výhodou může být nízká cena, pro někoho jiného cena není rozhodující, ale uvítá třeba možnost si během cesty dělat něco jiného, než řídit. Zkrátka je to velmi individuální, každý se rozhoduje jinak, ale v bohatých zemích, kam patří i ČR, se nedá říct, že láce VHD je hlavní faktor, co do ní… Číst vice »

Beny

Ale zároveň MHD nesmí být dražší než IAD

Kubrt

Ne nezbytně. Každý se rozhoduje podle svých priorit, jednotlivé faktory mají v jeho rozhodování určitou váhu (a u každého cestujícího jsou váhy jiné). Kdyby platilo že „A nesmí být dražší než B, jinak nemá A šanci“, neměli by v Kauflandu 10 druhů párků různé ceny a kvality, ale všichni by kupovali ty nejlevnější, jen kvůli ceně, bez ohledu na delší faktory (chuť atd.). Většina států světa se z různých důvodů rozhodla VHD v různé míře podpořit = nést část nákladů, čímž činí VHD přitažlivější, ale i to má své meze a ne vždy je a může být subvence z veřejných… Číst vice »

M19

Ovšem ty nejdražší párky se prodávají nejméně a pokud by obchod prodával jen je, tak zákazníci se jejich prodej o moc nezvýší, jen proto, že jiné si tam nekoupí. Drahá VHD, zejména dražší než jízda autem, značně limituje její použití a rozhodně to pak není služba co auto nemají… Tím posledním odstavcem prakticky dokládáte, že drahá VHD snižuje počty cestujících.

M19

V okamžiku, kdy by mi cestování VHD vyšlo dráž než jízda autem, tak lidé co auto mají automaticky pojedou autem. I dnes se lze setkat s úvahou, že ten lístek je strašně drahý a autem je tam za chvíli a ten benzin vyjde tak zhruba na stejno. To jestli je levná vůči západní Evropě nehraje roli. Platy jsou tu také nižší oproti západní Evropě. Tam zase vyjde cena PHM vůči platu lépe.

Kubrt

Viz odpověď Benymu. Žádné cenové srovnání se západní Evropou jsem neprezentoval, jen konstatuju, že ČR je bohatá země.

M19

Nikdo vám nic takového nepodsouvá. Oproti západním zemím zas tak bohatá není, oproti východním ano. To, že je nějaká země bohatá, ještě neznamená, že cena nehraje roli.

ujoPeter

ČR je z hľadiska cien cestovného „bohatá“ aj oproti západným krajinám, alebo minimálne na ich úrovni – kde z pohľadu priemerných životných nákladov tvoria dopravné náklady vyššie %. Aj jednotkové ceny jednotlivých druhov verejnej dopravy sú v pomere ku zárobkom priaznivejšie, vrátane zliav.

M19

Takže podle vás je ČR bohatá oproti východním zemím protože cena za dopravu je vyšší než tam a je bohatá oproti západním zemím protože cena za dopravu je nižší než tam? Moc to nedává smysl, co jste napsal.

Jimbo Jones

Socialismus nefunguje a lidi to nechtějí ani zadarmo. Jaké překvapení.

Broge

Tak automobilovy socialismus funguje docela dobre. Silnice i parkovani zadarmo 🙂

pzag

DPH, spotřební daň, silniční daň,..
no jo, určitě socialismus. Celý stát vlastně žije z obrovských zisků, kterých dosahuje MHD železnice, že? A zlí autíčkáři nám kazí duhový ráj.

Jan

Parkování za 3 koruny denně, cena stání za zlomek komerčního parkování, stavba P+R se nikdy nezaplatí z provozních poplatků. Zisky z daní jsou přerozdělovány na údržbu a výstavbu silnic místo jednoznačného mýta za konkrétní úseky, mosty. Chtěl bych vidět jak by lidi měli rádi čistě kapitalistický model správy silnic a parkování.

ABC

když bude zároveň čistě kapitalistický model za VHD …. no někde už to maj, říkaj tomu maršrutka.

PetrN

Vy platite jako běžný uživatel automobilů silniční daň? 🤔.. Btw spotřebni daň není daň za užívání silnice, ale za externality v podobě výfukových plynu 🙂 A DPH se snad platí i z jízdenek VHD…takze ano, i automobilový socialismus tady máme, jelikož po silnici jedete zdarma(samozřejmě dálnice nepočítaje)

Chronosphere

A vy chodíte po chodníku taky zcela zdarma. Když absurdita,tak absurdita.

Jaaa

Svoboda pohybu je základní lidské právo. Jízda autem ale ne. Poškozujete ostatní, měl byste za to platit. Smiřte se s tím.

Miroslav Zikmund

Zvláštní – v Lucembursku se rok je VHD jezdí zdarma.
Velkovévoda Jindřich I. Lucemburský (včera měl 66. narozeniny) nekonvertoval k socialismu ani ke komunismu …

noerf

Záleží na hustotě zalidnění, kvalitě a rychlosti spojení, ceně a použitelnosti
Jsou lidé, kteří VHD nikdy nepojedou a jiní nemají jinou možnost.
Prioritou bude u regionálních spojů čas. Naopak u dálkových spojů i vybavení dopravních prostředků zásuvkami, wifi, klimatizací, protože se ten čas místo k řízení dá využít k práci

Jan Mahdal

„Současná autobusová síť a nastavení jejího fungování tak pravděpodobně neodpovídá skutečným dopravním potřebám všech lidí. To je dáno především tím, že fungování a podoba dosavadní sítě veřejné dopravy v Estonsku byla vyvinuta s ohledem na potřeby těch, co veřejnou dopravou jezdí pravidelně.“
Tak tomu se říká začarovaný kruh. Trochu mi to připomnělo Polreichovu hlášku o cedníku. Nabereš vodu, teče. Zalepíš díry, necedí…

Kubrt

Žádná síť VHD, nikde na světě, nezvládne uspokojit všechny požadavky na přepravu. A zrovna v Estonsku, s tamní strukturou osídlení krajiny (a dalšími faktory), to dosažitelné % výkonů v přepravě osob ve VHD bude nutně výrazně nižší, než třeba v Nizozemí, nebo obecně velkých městech a městských aglomeracích.

Lektor

Tak druhá věc je , že když si třeba vybíraš práci (a nemáš auto), tak jí vezmeš ve městě za a) kam ti jezdí autobus nebo za b) kam ti autobus nejezdí? Ona totiž veřejná doprava se nepřizpůsobuje cestujícím ale cestující se přizpůsobují jí. Ale samozřejmě to není záležitost jednoho dvou roků.

Kubrt

Lidé jistě, v případě potřeby, přizpůsobují své rozhodování nabídce VHD. Na druhou stranu, VHD reaguje na potřeby cestujících. Vznikají nové zastávky, linky, mění se kapacita, nepotřebné zanikají pro nezájem. Samozřejmě je to těžkopádnější a pomalejší proces, než individuální rozhodnutí jedince, jak se bude přepravovat z A do B.

SaulGoodman

Kdo by to byl řekl. Lidé nejezdí auty proto, že nemají na jízdenku, ale proto, že je to rychlejší/efektivnější/pohodlnější/spolehlivější než MHD. To jsou oblasti, které zlepšovat, ne jízdné zdarma.

Jiří Kocurek

Ta efektivita ale v určitém bodě narazí na zlom. Projedou-li po silnici 4 lidi za hodinu, každý vlastním autem, tak nahradit je autobusem á 30 minut nemá žádný přínos.
Jo, vím, fanatici by tu vesnici vystěhovali, silnici rozorali a domy zbourali i s kostelem ze 16 století. Jako pomstu za zrušenou lokálku do opuštěného vojenského prostoru kdesi úplně jinde.

Leinad

Nicméně musím ze samoty dojet až do centra nějakého města, nebo nechám auto na nějakém P+R?

Luboš Beneš

To má mnoho proměnných-je dojezd do centra v pohodě, je tam kde parkovat, vezu něco, je místo na zaparkování na P+R, jede mi z toho parkoviště něco, kolik je přestupů, vejdu se do toho vlaku……

ABC

jestli mě v kupé nekousne blecha… 🙂

Kubrt

„cena je pouze jeden z faktorů, který ovlivňuje vzorce dopravního chování“
Huh, to je překvápko. Škoda, že se mě nezeptali, mohli ušetřit.