Jízda jako z filmu, ale bez cestujících. Českým drahám ujel v Lochovicích motorový vůz
Motorový vůz 810, foto: České dráhy
Jde o pátý podobný případ za posledních pět let. Událost se obešla bez škod a zranění.
Jde o pátý podobný případ za posledních pět let. Událost se obešla bez škod a zranění.
Tramvaj T3 má střadačovou brzdu. Dráha takovéhle nesmysly nepotřebuje, stačí předpis o brždění.
Tramvaj T3 má střadačovou brzdu? To slyším poprvé…
Takovéto nesmysly jsou u nových, nebo modernizovaných vozidel. Bohužel u muzejních nejsou.
Autonomný šukafon chcel spáchať sebevraždu, dúfal že na nejakom priecestí to schytá najlepšie od plne naloženej Tatry 148 idúcej maximálnou rýchlosťou.
Prosím Vás, osmsetdesítce stačí postavit do cesty fiátek.
🤦♂️😁
Asi jste neviděl aktuální video jak v Maďarsku Bzmot sestřelil dodávku….v dodávce pět mrtvých 🙁
A Vy zato nemáte vůbec smysl pro humor.
Osobně jsem viděl následky nedání přednosti v jízdě na křižovatce s přejezdem (Kvítkovice) někdy kolem roku 2000. Akorát to byl LIAZ 110 a naštěstí šlo o ranní jízdu do Vizovic bez cestujících (ve Vizovicích nic na noc nezůstává) . 810 změnila směr a po asfaltu pokračovala do zahrádky Pizzerie U Formanů. Skončila nad ní a nejdýl z odstraňování té legrace a zprůjezdnění trvalo vyšetřování. MHD na trase Zlín – Otrokovice to zvládla pouze s přestupem na hotovostní autobusy, protože parciální ani hybridní trolejbusy ještě nebyly. Auta musely objížďkou. Tzn jeden šťouch a přes 100 000 nasraných v jednom ránu.
Jo, tehdy jeden z nejhorších přejezdů v republice. Dneska? Snad jen přejezd v Chuchli se s tím dá srovánvat, spousta jiných už byla zrušena (např. Sokolova v Brně).
To máte pravdu. Pokud SŽ trať někdy opravdu zmodernizuje, přejezd zmizí. Na Příluku se už druhým rokem buduje mimoúrovňové křížení přes zmodernizovanou trať. Přejezd u točny taky zmizí. Háček je v tom, že SŽ ještě s tratí nezačala. Stejná trať, jiné místo…
Chtělo by to nacvičit ujetí pendolina a dohánění na přejezdech auty. Haha to je trapárna
No…to by musel ten motorák ujet opravdu z hodně velkého kopce…
V Litni je kino daleko (250 m od obvyklého místa zastavení vlaku) a nikde jinde na trati kino není…
v hostomicich byva letni
Šemík si to hasil k Neumětelům 😀
Jeden z těch přejezdů je vybavený pozitivní signalizací. Jaká je podmínka jejího spuštění a dostačuje pro její nespuštění na delší než předzváněcí dobu i v tomto případě, kdy nedošlo k jejímu dodržení při uzavření PZZ? Díky znalým za odpověď.
To je problém na tom bicykli utiahnuť kľuku? Zrovna teraz som šiel na kafíčko. Mám síce na mašine BP-E s aretovanou polohou v zabrzdenom stave, ale i tak si radšej tú kľuku utiahnem. A tá minuta pre utiahnutie a kontrolu zabrzdenia ma nezabije.
no,to je dobrá ostuda!!!to se už okecat nedá…ještě asi měl utáhnout kliku…a vypadá to,že se opět začnou nosit i klíny!ty poslední dobou dost polevily
Když jsem byl v kurzu, říkali nám že u každé mimořádné události byli zúčastnění vždy na záchodě. A ono jo 🙂
Jinak za těch pár let zpátky vím nejmíň o dvou dalších případech „ujetí“. Jednou jeden nejmenovaný kolega v nejmenovaném depu chytal ujíždějící zálohu (714), podruhé jiný 810 které utekl vzduch dříve než vypil kávu u perónní výpravčí 😀 Prostě stává se 🙂
Na staré výtopně jeden ing udělal ráno kontrolu posunovací mašiny T334, pak nastartoval a šel na wc. Zrovna z něj vycházel, když se mašina rozjížděla a projela zdí. To už mu začalo pomalu docházet, že má den blbec. Odkalovače totiž pozavíral a páku reverzu posunul na „jízda“, na otáčkách taky přidal (ať se to dřív nafouká 😃)
Naštěstí tam zrovna nikdo neprocházel a ten den ing dojezdil.
Nová Československá disciplína zahájená, laťka je však stále nastavená vysoko východoslovákmi ktorí vypravili medzištátny autonómny vlak do maďarska
Polští bratři se této soutěže neúčastní?
Východoslováci dokázali aj s alkoholom remízovať. Keď to skúšali s alkoholom ľudia z iných krajov tak vždy prehrali.
Zapomněl jsi na Moraváky. Ti to zvládli ještě před nimi.
Ano…na Moravě pijí alkohol rádi…takovým až oslepujícím způsobem.
Ten se tam teda houpal
Za to asi 810 nemůže…
Také nevím proč by měl mít 40 minut u stojícího stroje, kde je automobilový motor (LIAZ) stále motor zapnutý. Je to téměř stejné jako autobus. Kvůli vzduchu, nebo oleji? – 10°C asi nebylo…
On ten autobus má při stání obvykle zataženou ručku.. Pak vzduch nejni potřeba..
Tady má pakny na odstavení… Hrozný problém.
špalky…u velkých zdrže
Autobus má ručku vzduchovou. Když nemá tlak na uvolnění, tak se nerozjede. Také když nejde motor, není vzduch, nejde řadit a uřídit kola téměř nadlidský úkol. Když autobus, kamión dá brzdu, uslyšíte odfrknutí. Tím se secvaknou brzdy. To jen informace…
autobusy do toho nemíchejte…je to jako jabka a hrušky
s posledních letech spíš kvůli gelovkám..pokud nejsou dobré a není k dispozici dobíjecí stojan,lepší to nechat natočený
Jak to dělají autobusáci, že odstavují autobusy se zhasnutým motorem po vesnicích přes noc. Startují ráno klikou?
Motor nejspíš běžel. V závěrečné zprávě se píše, že 600 otáček/min.
Já tomu nějak nerozumím. Proč jenom nesnížil tlak na 3,5 baru a nazabrzdil BP. Motor měl nastartovaný…….
Ano, kdyby k tomu co píšete dal ještě směr do 0 měl to dokonce i přesně podle předpisu… Lze to takto udělat ale na max 30 minut…
Směr do nuly dal, je to v ZZ.
A proč?
Poškodil by brzdič, motor, převodovku?
i Bp může vystřelit…spíš kombinaci i kliky
Protože by se musel na to zadní stanoviště ještě vracet. Podle popisu dle Závěrečné zprávy strojvedoucí udělal vše tak, aby mohl opustit zadní stanoviště a následně přijít až na přední.
Je zajímavé, že jsou ještě stále provozované vozy s takovou netěsností rozvaděče…
Protože na toto stanoviště už nechtěl jít.
Ach jo … ty click-baitové titulky se k „zdopravy“ fakt nehodí 🙁
Co je v titulku clickbaitového a jaký si představujete?
No … nic. Jen ze clovek , kdyz ho cte, tak prvni , co ho napadne, ze jim ujel vagon dneska 🙂
a pak az v clanku se docte, ze je to neco půl roku starého …
Tak když se to podařilo všem úspěšně ututlat:)
Nebyli žádní mrtví,(naštěstí), takže pro bulvár nic zajímavého.
Pak, že se všechno rozkecá. 🙂
byla to vážná situace, ale popis vyvolá úsměv i představu telefonátu na WC a následné nahánění bezmotorového ( jasně, motorem je 810 osazen, ale tady byl v klidu) gravitačního dopravního prostředku 🙂
Problém je v ČR s profesionalitou na železnici. On málokterý ciivil a cestující dokáže dát na kolej čubu . A to se týká i opuštění vozidla po skončení jízdy.
Je zajímavé, že ve Francii a Španělsku se toto stane jen vyjímečně a málokdy. Zabezpečení nejen motoráku ale samotných vagonů je na EU směrnicích mnohem důraznější !
ve francii srovnatelne primitivni vozidlo ani nejezdi, a to ani na korsickych uzkorozchodkach.
Zajištění vozidel se radikálně změní s novou D1. Jak to bude řešeno v praxi zatím ale nikdo nedokáže říct
nejen nizka profesionalita cestujici verejnosti, ale i jejich vybavenost cubami je na stiru. casy, kdy kazda babka sebou nosila jednu, dve cuby pro reseni situace s ujetymi vozy, jsou davno pryc… ja se ted podival do kapsy kabatu a ani jako sotous cubu nemam!
Správně, profesionalita cestující veřejnosti se poznala podle toho, že třeba dokázali elegantně a s grácií otevřít tajemný mechanismus zatuhlých u dveří Béčka a pak se ladně vyhoupnout i s kufrem metr a půl vysoko z plochy bez nástupiště bez ohledu na věk. Zažil jsem i poskytování dílů pro vůz 853 dávných časů, aby jízda mohla pokračovat (kolíčky a sponky do vlasů byly tehdy žádány).
Teď je to samé tlačítko a nakonec se zjistí, že ani čubu už nikdo nemá. Kam ten svět spěje.
A to prosím mívaly ty dveře i dvě kliky (Bai, 830 atd.) a pro jistotu ještě dole západku. A lidi to uměli otevřít. A dnes? Škoda mluvit. Ani to tlačítko neumí zmáčknout.
Tak problém je, kde tu čubu vzít, žejo. Třeba když jdu pěšky kolem přejezdu a kolem by jelo tohle.
to jsou vymluvy. minimalne zarazku byste v kapezetce nosit mohl.
Je to s podivem, viďte? Čuby nosí každý druhý cestující po kapsách, a všude kolem trati a ve stanici se čuby taky válí na každém kroku. No není to skandální, jak jsou ti cestující neschopní?
dávají se klíny,které by měly být na každém hnacím vozidle
Protože žádnou nemá k dispozici, že by ji někdo ukradl?
Jj, čubu má sice na konci vodítka kdekdo, ale s umístěním na koleje málokdy souhlasí.
Navíc ty dnešní čuby utíkají. To není jak hrdinný Parovozstop, který se nechal překrojit vejpůl, aby vlak zastavil.
Tak dlouho se neutahuje klika, až se to prostě jednou povede. Tohle je marnost, stále se najdou jedinci na jedné straně spektra, kteří třeba při ohlašovačce na D3 v kanclu zajistí jen BP, při opuštění stanoviště na delší dobu neutahnou kliku atd. A pak jsou zase jedinci na druhé straně spektra, kteří poutahuji vše možné a nemožné a nejlépe aspoň pod dvě osy nacpou ne klíny, ale rovnou čubu . I takový materiál se opravdu vyskytuje.. Ale tady ty Lochovice tipuji někoho, kdo na 810 byl „nový“, bo každý kdo jen trochu s tímhle výrobkem měl co do činění, tak… Číst vice »
To je o návycích. Mě můj školitel naučil – utáhnout. Trvá to pár sekund, pazoura ti neupadne. Při přecházení na druhé stanoviště to na vzduchu vydrží, ale jinak na to nespoléhej.
souhlas!
Já jsem dával pod kolo kamínek, přestože to předpis vyloženě zakazuje. Po příchodu zpět jsem ho prostě přejel. Vyzkoušeno, že bez rozjezdu na mírném spádu kamínek vydrží a vozidlo udrží.😃
Kamínek jako kousek štěrku nebo ještě menší?
Přiměřeně, přiměřeně. 4×4 cm, +- něco.
Takovou odvahu jsem nikdy neměl 😃
tojo,to je pravda,nechat jen Bp je hazard…aspoň tu kliku utáhnout…také jsem viděl že bépéčko vystřelilo
No, já bych to viděl trošku jinak. Tady nastala lenost už tím, že udělal vše, aby mohl opustit jedno stanoviště a vůbec nezačal s úkony na druhém stanovišti, ale šel „kakat“.
Takže žádné BP, žádná RB, pouze špatně těsnící rozvadeč SB, který by taky zachránilo, kdyby nechal SB2 v brzdící poloze, nikoliv v závěru. A zcela jistě tomu pomohlo i přestavení směru do budoucího směru jízdy, to má vůz 810 obzvláště rád…
Prostě kdo chce kam, nechť tam pak běží nebo shání auto a naskakuje na ujetý motorák.
Má kliku. Nic nejelo proti, všechny přejezdy zabezpečené, takže žádný trestný čin.
To se to fouká samo při 1,43 t/m délky…
Ale nebylo by to např. s 843 (tj. 2,22 t/m délky) ještě horší?
trest pro strojvedoucího ,strojmistr Rakovník plus dvě platové třídy . Čéďáci dělejte nehody ať se máte taky dobře jak tento 🙂
Jiřino, nezáviďte. Věřím, že během těch pár minut si strojvedoucí prožil své a zestárl o 10 roků.
Dělat strojmistra je o nervy, to bych taky šel dělat jen za trest.
Taky si říkám. Sice o třídu výš platově, ale zase bez nejrůznějších příplatků, tedy za stejné peníze. Pořád někoho shánět a přemlouvat na přesčas, hádat se s dílnou aby bylo čím vyjet.. Kdepak.
Proč myslíte že nemá příplatky … platový řád je stejný pro všechny … mimo to má pravidelné směny, bez nočních nástupů nebo konců …
Proč někoho shánět na přesčasy ? Myslíte, že je takové bída o lidi ?
V Rakovníce to zase tak tragické, z hlediska náročnosti práce, nebude … rozhodně tam nevelí nějakým 500 lidem / 100 vozidlům …
Z mýho okolí můžu soudit podle Tábora a Budějovic. V obou pracovištích bych byl jako strojmistr po dvou šichtách zralej na Bohnice.
A to taky pod sebou nemaj nějaký velký kvanta lidí a strojů…
Že to ujelo, dejme tomu. Ale ryhlost 52 km/h, to mě zaujalo. Tolik to nevytahne obvykle ani s motorem.
Ale víte co způsobuje gravitace ?
Tam je šílené klesání. Co je na tom k nepochopení?
Pravda, 23m na něco přes 1 km, tady je přesně vidět, jak mohou být původní očekávání zkreslená, to tu padesátku asi nabrat mohlo.
Ještě aby k němu nebyla titulní píseň: „Když máš v chalupě orchestrion, nevadí, že do ní fičí…“
… za ráz odrazí auto i strom, když se mu do cesty vzpříčí…
Vlak bez cestujících není na našich drahách nic vyjímečného, vzduch bývá poměrně častou přepravovanou komoditou. Horší je, když ve vlaku kromě cestujících schází i strojvedoucí.
Já bych řekl, že úplně nejhorší varianta je, že v jedoucím šukafonu se čistě náhodou nějací cestující nacházejí, ale ten fíra už nikoliv.
Zajisté, dokonce probíhají i experimenty s autobusy bez řidičů… 😀 😀 😀
Jo, CD, to je podnik k pohledání….zkušenosti z víc než 21 let dojíždění do prace:-(
Jste jistě trpělivý člověk. 21 let nebýt spokojený s ČD a neřešit jiný lepší způsob přepravy do zaměstnání je snad sebemrskačství.
Pokud nechce jezdit autem, tak moc jiných možností už k dispozici nebývá.
Kolo?
Kolo je, a v dohledné době bude pouze módní způsob, jak si obstarat pobyt v nemocnici.
Jí s ČD na šumavské lokálce dojížděl přes 20 let a nemám si nač stěžovat. Jsem ale rád, že už nedojíždím, GW Train nabízí podstatně horší služby.
např. jaké?
Neplatila rezijka ? 😭
Na tohle musí být nějaká diagnóza, vy snad tu režijku vidíte i v lednici…
Že někdo jasně vidí horší služby jiného dopravce znamená, že musí mít režijku? Co je to za nesmyslnou dedukci? Co když pán žadnou režijku nemá a chce prostě jen cestovat na úrovni (což regiosprintery rozhodně neumožňují)?
ČD nabízely služby a možnost cestovat na úrovni. Čeho a jaké? Kluci , není prvního dubna.
Rozhodně byly jejich služby na lepší úrovni, než to, co tam předvádí GWTR.
jelene, tak znovu: uz je osmeho.
A jak to s tím souvisí? V čem je GWTR lepší, než byly ČD? Nebo mi snad chcete říct, že regiosprinter je lepší vozidlo? Tak to možná tak na toho apíla, ale nikdy jindy.
Jéé, pan ufňukánek ze Šumavy, co příspěvek, to fňukání. U každého dopravce je něco, smiřte se s tím.
Skutečně by mne zajímalo, jaké horší služby GWTR nabízí, když 810 nenabízí prakticky žádné? Pouze odveze člověka na dané místo.
Hlavně asi v oblasti ortopedie, že?
A co je potom Česká pošta, která zamrzla někde v roce 2002?
Může mi někdo z fírů vysvětlit, proč se vozidlo rozjelo? Průběžná brzda byla asi vypuštěná (takže válce asi natlakované), když přecházel do závěru přes rychlobrzdu.
Jen ve zkratce… Dle předpisů se dá odstavene vozidlo zajistit průběžnou brzdou s vypuštěným hlavním potrubím na dobu max 30 minut. A důvod je ten že vznikají přirozene ztráty… Z brzdových válců… Které nejsou při vypuštěnem hlavním potrubí doplňovány.
A ruční brzda se utahovat nemusí?
Právě až při překročení těch 30 minut, do této doby je dovoleno zajistit jen samočinou průběžnou brzdou s odvetraným hlavním potrubím což udělal správně. Bohužel k jeho smůle měl vozidlo na samé hranici těsnosti když se dalo do pohybu už po 40 minutách.
Pak se tedy nabízí otázka, zda by nestálo za to přepracovat předpis. Ale to už je mimo tuto diskuzi.
Ale pozor. Strojvedoucí může na 30 minut opustit vozidlo, ale musí být zajištěno doplňování vzduchu, tedy nastartovány motor. Pak nemusí utahovat ruční brzdu a podkladat. Stačí vypustit vzduch z HP a zabrzdit přídavnou.
Zrovna u 810 a 814 je bězné, ze jsou do 30 minut bez vzduchu při stopnutem SM. Takže tohle byla opět chyba nebo neznalost strojvedouciho. Predpisove je to ošetřeno dobře.
U hnacích vozidel to neplatí. Tam je ruční brzda nutností (pokud tam je)
Predpisove je to ošetřeno dobře.
Tím pádem se chaba stát nemůže. Přestože se stala.
To není úplně nutný… I tady by těch 30 minut stačilo i když těsně. Jen si bohužel pro něj neuvědomil ten čas no. Zřejmě měl na WC delší pobyt než měl původně v plánu 😬.
no spis pouzivat moderni vozidla, ktera maji stradacovou brzdu, ktera se aktivuje jako soucast odstaveni.
to byl 40 minut na záchodě?
Já někdy i dýl…
mel proste pauzu mezi vykony, tak co by sedel v motoru…
Příště pozorněji číst… V článku je uvedeno „V odpočinkové místnosti v Lochovicích ho pak zastihl telefonát výpravčího“.
Třeba měl průjem…
To služby na šukafone by som ho mal aj ja.
Platí pouze při objíždění soupravy vozů, a to jen na určitém spádu a musí být přítomna osoba která soupravu případně zajistí.. Odstavení HV, to je něco úplně jiného.
Jasně šlo mi o to vysvětlit to laicky srozumitelne. Takže odborne… Bylo to odstavení jak píšete?… Nemuselo být, pokud byl plánován návrat do 30 minut bylo to vzdáleni se z kabiny strojvedoucího a to lze za těchto podmínek… Napájení hlavního vzduchojemu.. Nevycetl jsem z článku zda nechal nastartovany SM… Směr jízdy přestavit do polohy 0… Nevím jestli udělal… Zabrzdit průběžnou brzdu na úplne provozní zabrzdeni, což tedy není odfouknuti přes rychlobrzdu ale snížení tlaku v hlavním potrubí na 3,5 baru… Neudělal…. Takže takto tedy pro úplnost lze zajistit HV do 30 min a není to považováno za odstavení HV ale… Číst vice »
Do závěru přes rychlobrzdu určité nepřecházel. To brzdič prostě neumožňuje, rychlobrzda je totiž poslední poloha, tudíž přes ni nelze nikam přejít.
Tak samozřejmě… Není to asi myšleno jako za sebou fyzicky na brzdiči ale spis jako sled úkonů. Do rychlobrzdy a zpět do závěru… To se dělá běžne.
Autonomní vozy přicházejí..
Bohužel v mezistátní dopravě nás Slováci předčili 😀
Ale vývojáři to zapomínají říct živému personálu…
Vývojáři M152 jsou dávno na důchodě, pokud ještě žijí. Budete potřebovat černou magii.
To souhlasím – já však mám na mysli nynější vývojáře autonomních vlaků…
Dotaz pro znalé situace:
– stanice snad tam nemá sklon, takže otázka, jak se mohl rozjet sám od sebe? Nebo tam nějaký sklon u nástupiště je? Nejsem si toho vědom, že by tam sklon byl.
– nebo byl motor spuštěný a na základě toho se tam něco stalo a díky tomu se to rozjelo?
– vůz nebyl zabrzděn?
Působí to to totiž přímo neuvěřitelně. Čil víte o tom někdo v tomto smyslu? Jak se toto může stát? A co se skutečně stalo, co bylo příčinou?
sklon -1,03 promile. Co se skutečně stalo, je popsáno v textu a v závěrečné zprávě.
Že ten sklon nevidíte, popřípadě pokud vidíte v TTP nebo SŘ nulu ještě neznamená, že tam rovina je. A dvouosá 810 má pro ujetí ideální předpoklady.
Ten vůz na rovině roztlačí jeden člověk. Takže pokud mu ušel vzduch a byl tam ten malý sklon jedno promile a třeba ještě foukl vítr ze správné strany….už to jelo.
Ano…někdy (např. Krnov) se dokonce s Btaxy ručně běžně manipuluje (nebo manipulovalo).
Stačí si přečíst jak to bylo. A nebo jit na stránky Drážní inspekce a tam si stáhnout Závěrečnou zprávu.
Závěrečná zpráva: autonomní jízda regiomyši prokázala schopnost vozu se rozjet i zastavit. Je možno přistoupit k jízdám s cestujícími.
😀
Ale jen při správném úhlu aneb „Drž úhel, vlaku…“ 😀
Což je naplánováno na rok 21xx. Do té doby budou vytipovány tratě, které vedou v převažujícím směru poptávky z kopce…
Největší položkou MU je zpráva z DI v mnoha světových jazycích. Ano, i Američan si může přečíst zprávu v originále.
Akorát nevím na co mu to bude, když žádné v ČR se vyskytujících vozidel není provozováno mimo pevninskou Evropu.
O jiných přírodních poměrech ve všech anglicky hovořících zemích ani nemluvě…
Došlo k uzavření přejezdů po projetí stůj? Pokud se nepletu, jsou tam po sobě tři přejezdy se závorami. A proč nebyl vůz odpálen přes generální stop?
tady nejsme v Německu, ale na české lokálce… ale výhledově se zavede etcs do každé lokálky…
Pokud se nepletu, tak Lochovice jsou v režimu TRS.
Z Lochovic smer Zadni Treban TRS neni.
TRS je podle mně dostupných informací až do Neumětel.
Proč se té hromadě šrotu u kolejí říká Neumětely ? Pokud vím, Neumětely jsou úplně jinde.
Tak jak byste tu zastávku pojmenoval?
No to přece nevadí…ono je to v rovině, takže až na tuto trať dojde řada, tak se přeloží o 700 m blíže k obci.
Na mapě Sebevraždy Železnic je úsek Zadní Třebaň – Liteň modře (automatické hradlo), ale Liteň – Lochovice růžově (?!).
ano, liten-treban se jezdi na svetla, je to d1…
Výhledově… 😁😁
A je na těch přejezdech něco, co by se mohlo uzavřít? Jestli tam náhodou nejsou přejezdy jen s kříži.
To není tak supertajná informace, abyste si ji nemohl sám zjistit, než začnete divoce spekulovat. Všechny tři přejezdy v daném úseku jsou vybaveny PZS, ten nejblíž stanici dokonce i závorami. DI zřejmě poukazuje na to, že u tohoto přejezdu nebyla dodržena předzváněcí doba.
mapy.cz apod?
Co by ten GS dělal bez vzduchu…
Vypustit vzduch z prázdného potrubí by asi nepomohlo…
Víte jak funguje Generální stop? Jako i kdyby ho použili, tak stojí vše okolo, ale tenhle šukafon rozhodně ne. Někdy jen člověk zírá co bludů a mýtů panuje i mezi účastníky diskusi zde na dopravním webu..
P. S. Pokud nemá vzduch v potrubí, tak snad jedině Chuck Norris 😊
Generální stop? Jako že by si lehnul před vlak? S brzdou bez vzduchu je GS k ničemu.