Dopravci Mimořádné události Železnice Zprávy

Drážní úřad píše dopravcům, aby kontrolovali strojvedoucí a zajistili přestávky v práci

Srážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Autor: Drážní inspekce
Srážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Autor: Drážní inspekce

V reakci na sérii mimořádných událostí na železnici se šéf Drážního úřadu Jiří Kolář rozhodl obeslat všechny dopravce důrazným apelem. V dopise vyzývá například ke zlepšení kontrol strojvedoucích nebo k vyloučení nadměrných přesčasů.

„Současně si Vás dovolujeme informovat, že na uvedené body se Drážní úřad v nejbližší době zaměří při výkonu státního dozoru ve věcech drah,“ píše Kolář kolegům manažerům.

Série nehod a mimořádných událostí na českých kolejích v posledních týdnech jako by nebrala konce. Jen od nešťastného 19. února, kdy v Martinicích u Velkého Meziříčí strojvedoucímu ujel motorák, se jich událo osm. K těm vážným patří především srážky vlaků na lokálce Čáslav – Třemošnice a dvou příměstských vlaků v centru Brna. Při obou byli zraněni cestující.

Statistika projetí návěstidel, kdy bývá k fatální nehodě jen krůček, skýtá smutné čtení. Zatímco loni jich bylo celkem 142, předloni 126, rok předtím 116. Příčiny posledních nehod vyšetřuje Drážní inspekce, už nyní se dá ale ve většině případů hádat na „lidský faktor“, tedy nepozornost strojvedoucích.

Drážní úřad nedávno rozdělil možné příčiny do tří skupin. 1. Školení strojvedoucích u dopravců bývá často jen formalita. 2. Strojvedoucích je nedostatek, takže dělají přesčasy a nevhodné směny a jsou unavení. 3. Strojvedoucí se na lokomotivě věnují činnostem, které odvádějí jejich pozornost.

Z dopisu Drážního úřadu dopravcům:

Bezpečné provozování drážní dopravy spočívající v prověření vlastních vnitřních předpisů vydaných v rámci osvědčení dopravce, zda tyto předpisy obsahují všechny prvky zajišťující bezpečné provozování drážní dopravy a zda jsou aktualizovány v návaznosti na změny předpisů celostátních a regionálních drah.

  • Důsledné zabezpečení pravidelné školicí činnosti u všech zaměstnanců zúčastněných na zajišťování dopravního procesu, zejména s poukazem na známé opakující se chyby a upozorňovat na ně.
  • Zintenzivnění vnitřních kontrolních mechanismů u osob podílejících se na zabezpečení jízdy vlaku, tj. strojvedoucích a ostatního vlakového doprovodu, se zaměřením na dodržování pracovně-právních předpisů a v případě nedostatků přijetí příslušných účinných opatření.
  • Prověření zpracování turnusové služby vlastních náležitostí tak, aby byly zajištěny přestávky v práci a vyloučena nadměrná práce přesčas.
  • Možnost zavedení sankcionování viníka (v případě mimořádné události v rámci jejího vyhodnocení) dle míry jeho zavinění pozastavením platnosti osvědčení strojvedoucího, resp. jeho odnětím.
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pirát
Host
Pirát

Předem mého dalšího komentáře děkuji oponentům V.N., Petru.r., Patology_chef a jmenovci Pirátovi za názory, kterých si velice vážím. Jsem jenom člověk a ve svém úsudku se mohu mýlit. Alergií netrpím a rovněž nepatřím mezi aktivní strojvedoucí. Profesně se zabývám odbornou způsobilostí obecně podle zákoníku práce a oborově právě činností strojvedoucího. Monitoruji ji od roku 1994 a určitě mi uvěříte, že patřím mezi kritiky současného stavu. Pokud se někdo rozhodne pro radikální kritiku nese za to i v dnešní době důsledky. Obdobně jsou na tom i další moji kolegové. A tak mě nechte v klidu alespoň se tady vypovídat. Od toho… Číst vice »

patology_chef
Host
patology_chef

Dobrá, diskutujme. To pakování balíku jste asi nepochopil. Vypsal jste zde dramatický případ posloupnosti směn, nasčítal jsem 95 hodin výkonu. A s Vašimi přestávkami to stíháte za lehce přes sedm dní. Tak buďto máte řekněme čtyřicetihodinový pracovní týden a tím pádem po tom všem (ovšemže pouze teoreticky, nechte mě) nějakých 8-9 dní volna. Anebo naboucháte cca 350 pracovních hodin týdně a jste v balíku. Jen sčítám čísla, která jste tu napsal, pochopil? Mimochodem já mám smluvní plat a když jsem tuhle pod pitomou šéfovou udělal 62 hodin za pracovní týden, ani nepoděkovala, natož nějaký vyplacený přesčas. Chci vidět těch „několik… Číst vice »

PeDu
Host
PeDu

Statistika, kterou mám a mohu zde konkrétně přednést: TS 8055 -12ti denní: Strojvedoucí v této skupině Ji objede v rámci oběhů za 84 dnů. Odpracuje celkem 40 směn, má 54 h přerušení, v K.varech prospí 56 h zdarma. Celkem od nástupu u strojmistra do konce u strojmistra, v průměru stráví měsíčně 278 h, nesmí zapomenout na 30 variant směn, 10 směn bez přerušení, 14 směn nočních, 24 směn denních, jedna s nástupem ve 3:30 h, 5x konec ve 23:49, v práci je 54 dnů, volno má 30 dnů, procentuálně 35,07 volna. Na dvou směnách z výše uvedených jede vše na… Číst vice »

Svojsin
Host
Svojsin
Zdeněk
Host
Zdeněk

Tohle ani není nehoda, možná jen v Jindřichově Hradci zkoušeli svěsit Pardála s Regínou bez nástavce na spřáhle… 😀

Pirát
Host
Pirát

Pokud možno dobrý den Romanu Svačinovi, kolegu Pirátovi, všem samozvaným dopravním odborníkům i ostatním čtenářům diskuze. Nuda to začíná být, protože se na povrch neprovalila celá pravda o našem skutečném provozním a bezpečnostním systému na železnici. Cestující veřejnost zatím netuší, že ve skrytu duše lidí, kterých se tento problém týká, vypukla averze vždy k opačné straně barikády, což je špatné. V přeneseném smyslu slova vypukla „válka“ (říkejme raději animozita) mezi provozním personálem a manažery, kteří jeho žití významně ovlivňují. Provozní personál má poměrně slabinu v odborech, které neplní řádně svoji úlohu. Prezentace prezidenta FS v médiích připomíná spíše strýčka, který… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Já nevím. Já už začínám být na žalozpěvy zde diskutujících fírů alergický. Vážení , na druhou stranu si uvědomte , že vaše mzdy a váš nedostatek na trhu práce je „vyhoněný“ zcela špatnou politikou státu a krajů. Kdyby se stát a kraje chovaly jako řádní hospodáři , tak takových 30% železničních výkonů vůbec neobjednávají. A strojvedoucích není nedostatek. Z pracoviště před oknem mám jednu regionální dráhu , kterou mám na očích. Nejplnějším vlakem v průběhu dne (7-16 hodin) zde cestuje takových 30 cestujících. Kde to jsme ? Navíc tu trať kopíruje silnice. Toto je výkon na autobus a ne na… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

já zase ne, mně baví jak mně za pravdu dávají mínusy a přitom jedou domů z práce 4 hod. a ženský si to mohou dělat samy. To je takový problém se střidat třeba jak to dělají tramvajáci před bydlištěm? Ale tvrdý jádro řeklo my to vydržíme a budeme dojíždět i 7hod než abychom zmenili dopravce.

Pirát
Host
Pirát

Zapoměl jste na třetí možnost, změnit stávající podmínky u současného zaměstnavatele, respektive v právní legislativě. A to je ta cesta kterou bych šel já. Je to cesta standardní, praktikovaná jak v silniční, letecké, tak lodní dopravě.
Trošku se Vám tluče řádný hospodář a povinnost služby ve veřejném zájmu a dopravní obslužnosti.

PS: pokud jste alergický, nejlepším receptem bude zde nechodit, nečíst, nepsat – prosté, ale účinné 🙂
Uleví se všem.

jan
Host
jan

No a kdyby tam jezdil autobus, tak v něm bude ne 30 ale 7. Já zas vídám samé zcela prázdné dotační autobusy. A ten autobus dnes začíná stát k 50 kč/km A má mnohem menší kapacitu. Počkejte, až vám chcípne auto, až vám zabaví řidičák a podobně.

patology_chef
Host
patology_chef

Milej pane Pirát, to citujete denní tisk někdy z roku 1998. Tehdy to tak bylo doopravdy, všichni nesnášeli Nábřeží, fírové nesnášeli výpravčí, výpravčí nesnášeli fíry a fírové se ještě nesnášeli mezi sebou podle toho, jak si depa rozdělila výkony. Pouze bez reklamy na AŽD na konci a bez toho příkladu vykořisťování… to jako fakt? Jen jsem si to vypsal na papír, dělá to 95 pracovních hodin za 8 pracovních dní pořád dokola, jestli jste placený od hodiny, musíte být v balíku;) Jinak umíte dost pěkně sepsat fousaté historky, máte rozsáhlý přehled, proč se nedostavíte osobně k panu Vondrovicovi nebo k… Číst vice »

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Už to začíná být nudné tohle téma… strojvedoucí,MU,presčasy..

Petr
Host
Petr

Zajímavý příklad, jak by se bezpečnost dala řešit
https://www.youtube.com/watch?v=PxpeyHEP5TQ

Pirát
Host
Pirát

Tak to aby se podle uvedeného stanoviska DÚ začalo jisté depo velmi, velmi bát. Třeba se tam začne konečně dodržovat 36 hodin odpočinku, pro letmo strojvedoucí nabídka garantovaná PKS – každy druhý víkend volno a konečně se někdo zamyslí nad tím, že odmítat lidem dávat na letošní rok v létě dovolenou, ale plánovat jí napřesrok o něčem vypovídá. Pan mluvčí ČD však má zaplaceno, aby vše popíral. Je to stejné, jako když ředitel DÚ říká, že strojvedoucí nepřizná obsluhu soukromého mobilního telefonu! Viník prostě zapírá. A propo nezapomínejme na to, že podmínky na České železnici nám zde spoluutvářel právě pan… Číst vice »

Adam Golias
Host
Adam Golias

Dobrý den , zmiňujete 36h odpočinku , mohu vědět po kolika hodinách v práci , nebo je to myšleno jinak? Jak je to vůbec s turnusy? Jistě nelze porovnávat 8h prac dobu a volné vikendy s turnusy , přesto… , když se slouží 12h (někde v diskusi jsem četl něco o dělených směnách , ktere daji 16h ) musí vyjít přeci mnohem víc dnů volna, nebo celý systém chápu špatně? Děkuji za reakce.

Pirát
Host
Pirát

PKS ČD a.s. 2019, Příloha č. 1 PKS ČD na rok 2019 Článek 11 – Nepřetržitý odpočinek v týdnu 1. Zaměstnancům musí být poskytnut nepřetržitý odpočinek v týdnu během každého období sedmi po sobě jdoucích kalendářních dnů v trvání alespoň 36 hodin. Nepřetržitý odpočinek v délce 48 hodin náleží jednotlivým zaměstnancům jednou za dva týdny. Zaměstnanci letmo mají nárok na nepřetržitý odpočinek připadající na sobotu i neděli alespoň jednou za dva týdny, tak aby bylo zabezpečeno tzv. víkendové volno ukončením poslední směny nejpozději v pátek do 22:00 hodin a pondělní nástup po tomto volnu bude nejdříve ve 4.00 hodin, pokud… Číst vice »

Adam Golias
Host
Adam Golias

dík

Kolegialni
Host
Kolegialni

Dobry den pane Pirat, mohl bych poprosil na Vas jakykoliv kontakt. Dekuji

A tak to tu chodí
Host
A tak to tu chodí

Já vám ukážu konkrétní příklad. V pátek strojvedoucí skončí směnu ve 23:50. Tzn. papírově má sobotu neděli volnou. No a v pondělí má nástup v 1:30. Papírově je odpočatý, reálně ani náhodou. A to není ta nejhorší varianta.

Michal
Host
Michal

Mám taky jeden, konec 8:18 ráno a druhý den nástup ve 2:56. Doba odpočinku cca 18,5h dle tabulek ideál. Realita ovšem docela krutá, zvláště když si představím, že vezu lidi a mám dalších 11h výkonu před sebou. A takhle si tu žijeme 😀

Honza
Host
Honza

Strojvedoucí a dovolená, ano, to je problém. Tím se žádná média nezabývala. Osobně znám mnoho kolegů, kteří mají i tři týdny staré, tedy loňské dovolené. Osobně si vybírám loňské dva týdny dovolené až teď v březnu a to je skoro zázrak, že mi jí schválili.

Gogo
Host
Gogo

Já taky zrovna dobírám 14 dní loňské dovolené, ono totiž přišlo nařízení z hora že musí být do konce března vybraná.

Apollo17
Host
Apollo17

A já měl jeden den z loňska(protože to nejde vybrat),tak jsem si musel hned v lednu vzít i novou,aby to pokrylo výkon jedné směny.

Svojsin
Host
Svojsin

A máme tu pokračováni velice sledovaného seriálu.
Ale už nejde o Most!, nýbrž Návěstidlo!
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/olomouc-nadrazi-nakladni-vlak-vykolejil-navestidlo.A190311_113818_olomouc-zpravy_klu

Kamui
Host
Kamui

Je zvláštní, že pokud uděláte průšvih za volantem, tak vám stát prostřednictvím policie sebere ŘP a dojezdili jste. Naproti tomu DÚ může podle vyjádření mluvčího odebrat licenci strojvedoucímu pouze tehdy, pokud pozbude zdravotní způsobilost. To mi přijde trochu nepochopitelné. Proč tady stát spoléhá na dopravce, který pokud strojvedoucí něco provede, tak ho pošle akorát někam na školení. A i pokud ho vyhodí, licence mu zůstane a může hned nastoupit u konkurence.

Michal
Host
Michal

Třeba proto, že narozdíl od řidičů v autech strojvedoucí nedělají chyby naschvál. Je sakra rozdíl překročit rychlost s vlakem a s autem. Je ohromný rozdíl projet v autě křižovatku na červenou a udělat to samé někde na nádraží s vlakem.

Tuzemák
Host
Tuzemák

A myslíte si, že třeba takový řidič autobusu tu nehodu spáchá naschvál? Že sedne ten den za volant s úmyslem vraždit cestujíci? Snad jakákoliv nehoda je neůmyslný čin.

Honza
Host
Honza

O neůmyslný trestní čin by se jednalo, pokud dodržel všechny zákoné náležitosti ohledně pracovní doby. Ale vzhledem k extrémnímu nedostatku řidičů autobusů, jejich nízkého ohodnocení, tak řidiči busů a to většina jezdí v tomto režimu: Mají pracovní smlouvu na pozici řidič, která jim ale umožňuje maximálně odjezdit 416h přesčas za rok a to vesměs mají odjeto již za cca tři měsíce. Z tohoto důvodu mají podepsané smlouvy typu dohoda o provedení práce, ale vzhledem k tomu, že to nemohou mít na stejnou funkci jako na HPP, tak jí mají psanou třeba na pozici mechanik, ale jezdí na ní jako řidič.… Číst vice »

Tuzemák
Host
Tuzemák

Ale to samé se teda dá řict i o přetížených strojvůdcích, co jezdí pro dva dopravce. Dokonce je ani nemá D.Ú. jak zkontrolovat a potrestat za to chování. Narozdíl od těch řidičů, ti mají mít ofiko jen jednu kartu a policajty snad všude. Já teda taky nechápu proč je tak nemožné odebrat licenci strojvůdci, jen proto že jich je málo a návěstidla a předzvěsti projíždí „neůmyslně“, ale přetažení autobusáci to páchají úmyslně. Néé tu logiku prostě neokecáte. Prostě každá nehoda je jen důsledek nějakého špatného rozhodnutí a je jedno jestli jde o úmyslné porušení zákonů, nebo o neůmyslný čin. Jisté… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Pokud má linka do 50 Km, tak žádná karta řidiče do tachografu není potřeba. Věř mi, že pokud by byla povinnost používat kartu řidiče na všech busech, tak autobusová doprava totálně zkolabuje!!!

Sandy
Host
Sandy

Víte, problém je v tom, s čím kdo jede. Víte např. na jaké vzdálenosti zastaví autobus z rychlosti 100 km/hod a na jaké zastaví vlak? A jsou i rychlejší vlaky. Jakékoli zaváhání strojvedoucího byť jen na jednu vteřinu znamená při rychlosti 160 km/h projetí dráhy 44 metrů. Strojvedoucí v případě takového zaváhání už nemá šanci nikam z kolejí uhnout. Dokážete udržet 100% soustředěnost po dobu 15 hodiin? Jistě ne a to se na dráze děje. Stačí aby strojvedoucímu zavolal třeba dispečer (a je jedno zda telefonem, nebo vysílačkou), na chvilku ho rozptýlí a hned může být malér. Dovedete si představt,… Číst vice »

ondra
Host
ondra

pan Michal zajisté nemyslel šoféry autobusů,nýbrž piráty silnic v osobních autech a bohužel i záměrné porušování předpisů i ze strany řidičů kamionů,byt je k tomu asi často tlačí jejich zaměstnavatel

Dave
Host
Dave

Pokud projedete třeba jen seřaďovací návěstidlo o metr a bez následků, jdete ze stroje na 3 měsíce na podřadnou práci, jste bez osob. ohodnocení. To je v součtu slušná suma. K tomu přezkoušky, při závažnějším pochybení psychotesty.
Pokud způsobím nehodu s vážnějšími následky, jdu k soudu za obecné ohrožení.
Připadá vám to málo?

Pamato1
Host
Pamato1

Drážní Úřad může licenci strojvedoucího po mimořádně události odebrat kdykoliv. Záleží jen na vůli DU. Oproti tomu, co píšete, že může licenci odebrat pouze, že strojvedoucí neprojde přes lékaře. V tomto případě ji DU odebere bez toho důvodu, aniž by se strojvedouci účastnil mimořádné události.

jan
Host
jan

Já si myslím, že tam je společný faktor. Ve velké části případů. Absence vlakového zabezpečovače. Smíchov – 50 let staré minimálně. Bez. Brno 50 let staré, navíc v rekonstrukci. Bez… A teď spekulace Ejpovice.. Zajímalo by mě, jak to tam vlastně je. Ale obávám se, že si také odpovím. Pokud vím ETCS není nachystané a nejspíš nejsou vybavené vozidla. A starý národní zabezpečovač nevím jestli tam dočasně neinstalovali – když se to vlastně ani „nesmí“ 🙂 Takže si možná odpovím i tady… V nejmodernějším tunelu v ČR… Třemošnice samozřejmě jak jinak než bez vlakového zabezpečovače. Ujetý motorák je trochu pseudokauza,… Číst vice »

Dave
Host
Dave

Člověče co to tady melete? Pletete hrušky s jablkama a nemáte tušení, co je vlakový zabezpečovač, zabezpečení jízd vlaku na trati, natož ETCS. Odborníku.

ondra
Host
ondra

no a nešlo minimálně některým nehodám zabránit generálním stopem od výpravčích? Jestli jsem něco nepřehlédnul,nebyl použit v Posledních 3 týdnech ani jednou,samosebou při posunu v ČB nebo včera v Ol. by to moc platné nebylo,ale třeba z Čáslavi není třeba radiový systém TRS? Podívám se zítra večer do TTP.

Vbb
Host
Vbb

Kromě existence TRSky taky někdo musí zjistit, že ty vlaky jedou proti sobě.
Pokud, jak vyplývá ze slov DI, jeden strojvedoucí předpisově ohlásil, že bude čekat na křižování, a přesto vyjel, tak výpravčí neměl žádný důvod generální stop aktivovat.

Martin K.
Host
Martin K.

A jako reakce je další MU carga v Olomouci…

Medvídek
Host
Medvídek

A co MU dnes ráno v Mostě,…. o tom se nikde nepíše…

Jan Sůra
Admin

Nepíše, viz naše stanovisko dříve: nehodláme psát o každé MU (mimochodem, zde chyba výpravčí).

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Vybíráte si tedy jen takové MU, aby to vypadalo, že za vše může dopravce a strojvedoucí? Vlastně v žádném článku se nepíše ani malá informace o tom, že někdy padne zab. zař a strojvedoucímu padne před nosem červená, nebo že za vinu může výpravčí.

Jan Sůra
Admin

Vybíráme si MU, kde A)dojde ke zranění B)na koridoru, kdy současně dojde k omezení provozu dalších vlaků C)bizarní MU typu stadler bez strojvedoucího

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Ok.

Medvídek
Host
Medvídek

No jasně, viník není strojvedoucí ČD…… jen ty se medializují

Jan Sůra
Admin

Proč jsme tedy psali o MU Regiojetu? To byl strojvedoucí ČD?

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Abyste to mohli používat jako argument?

Jan Sůra
Admin

Ne, protože silně omezila provoz. Podívejte se laskavě na statistiky projetých návěstí dle dopravců.

Partneři



CSCARGO