egoe-plus
Dopravci Mimořádné události Železnice

Ujetí vlaku v Martinicích: Strojvedoucí chyboval, brzdila dcera výpravčího

Ujetý RegioSpider po zastavení ve Velkém Meziříčí. Autor: Drážní inspekce
Ujetý RegioSpider po zastavení ve Velkém Meziříčí. Autor: Drážní inspekce

Drážní inspekce vydala po téměř ročním šetření závěrečnou zprávu k nezajištěné jízdě vlaku mezi Křižanovem a Velkým Meziříčím. Motorák řady 841 (RegioSpider) ujel loni v únoru strojvedoucímu před zastávkou Martinice a s 11 cestujícími se vrátil zpět do Meziříčí. Tam zastavil, nikomu se nic nestalo, nevznikla žádná materiální škoda.

Drážní inspekce konstatovala, že příčinou bylo selhání strojvedoucího. Vlak před Martinicemi automaticky zastavil kvůli poruše brzdy (rozpojená hadice). „Strojvedoucí, ve snaze závadu odstranit a uvést vlak opět do pohybu, manipuloval se vzduchovými ventily takovým způsobem, že vypustil vzduch z obou podvozků a zároveň uzavřel přívod vzduchu od kompresorů, čímž způsobil, že HDV nebylo schopné brzdit a samovolně se po spádu rozjelo zpět do žst. Velké Meziříčí,“ popisuje Drážní inspekce.

Dodává, že strojvedoucí postupoval v rozporu s návodem, který měl pro případ poruchy brzd na stanovišti. Tam se píše: „Nikdy neodstavuj střadačovou brzdu na obou podvozcích zároveň! Toto se dá provést jen při odtažení jiným vozidlem, a až po přivěšení k němu!“

Trať Velké Meziříčí - Křižanov, místo, odkud se vlak rozjel bez strojvedoucího. Autor: Drážní inspekce
Trať Velké Meziříčí – Křižanov, místo, odkud se vlak rozjel bez strojvedoucího. Autor: Drážní inspekce

Při rozjezdu se ihned automaticky zavřely dveře, takže strojvedoucí už nemohl naskočit zpět. Předchozí nesprávnou manipulací s ventily uvnitř vozu přitom strojvedoucí vyřadil z provozu i záchrannou brzdu. Tu strhla dcera výpravčího z Křižanova, který poté, co se nedočkal vlaku, dceři volal a radil. Dcera se snažila brzdit i na stanovišti strojvedoucího. Stržením záchranné brzdy, která nefungovala, se nicméně aktivovala elektromagnetická kolejnicová brzda a začala vlak alespoň přibrzďovat. Kvůli přehřívání fungovala v intervalech, rychlost vlaku se v této době pohybovala v rozmezí 18 až 21,5 kilometru za hodinu. Pak přišlo stoupání a vlak bezpečně zastavil ve Velkém Meziříčí, kde jej zajistil informovaný výpravčí.

Neovládaný vlak ujel dráhu 4,073 kilometru za 13 minut a 58 sekund, jel tedy průměrnou rychlostí 17,5 kilometru v hodině. Jako doplňující zjištění inspektoři dodávají, že k jízdě vlaku Os 24948 bylo použito „drážní vozidlo, které svým technickým stavem neodpovídalo požadavkům bezpečnosti drážní dopravy“. Za mimořádnou událost ale může pouze strojvedoucí, neboť vozidlo na svou poruchu brzd zareagovalo správně.

Případ z Martinic přitom není až tak ojedinělý. V létě 2017 ujel strojvedoucímu RegioPanter ze zastávky Kadaň-Prunéřov. Několikrát pak projel Kadaní. Událost se obešla bez zranění i škod na majetku. Katastrofě zabránil duchapřítomný výpravčí, který jednotku přesměroval na neelektrifikovanou trať do Kadaně, takže neujela směrem ke Klášterci nad Ohří. Viníkem shledala inspekce rovněž strojvedoucího. Bez škod na zdraví a majetku se obešlo i ujetí soupravy vlaku EC 174 ze stanice Rájec-Jestřebí směrem k Blansku v roce 2009. I zde vlak nezajistil strojvedoucí.

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

To zní úplně jako nějaký kanadský thriller na sobotní odpoledne!
😀

Jan Sova

mašinka bez fíry krajem se šine, volejte příbuzní uvnitř své milé…. No naštěstí básnička s rozumným koncem…. Koukám ty regionálky, to aby tam jezdili spíš maníci z mecho-údržby než klasičtí fírové….

Dominik

A myslíte, že klasický fíra jen tahá za páky a nerozumí stroji?
Pravda, do té doby bohužel spějeme, dřív si toho chlapi na strojích spravili daleko více, ale i dnes tu znalost strojů máme a jsou k nim různé příručky.

Jiří 2

Bohužel tak obsáhlé, že kapitoly rozjezd a zastavení nelze přečíst současně během jedné směny.

Vašek

Prostě v těch moderních, přetechnizovaných krámech chybí staré dobré kolečko, nebo klika ruční brzdy, kterým by kdokoli motorák zabrzdil.

Vbb

Až na to, že ve starších motorácích je kolo ruční brzdy v kabině (a tedy zamčené), právě proto, aby s tím každý Jouda netočil.

Dominik

Ruční brzda slouží k zajištění odstaveného vozidla.

Jiří 2

Tak si tak říkám, co je lepší. Jestli točit brzdou a vlak zastavit, a nebo jej nechat neřízeně jet, protože přeci slouží jen k zajištění odstaveného a již stojícího vozidla. Něco mi říká, že správně bude ta první možnost…

Vbb

Prvně se k tomu kolu musíte dostat. Pokud je v zamčené kabině strojvedoucího, tak můžete točit leda tak mlýnek.
Za druhé, ruční brzda má velice mizerný účinek. Ano, určitou brzdnou sílu vyvodí a sníží tak rychlost či zrychlení, ale nemyslete si, že na nějakém klesání třeba 10 promile s ní vlak zastavíte. Zde bych doporučil do pozornosti rozdíl mezi součinitelem tření v klidu a za pohybu.

Tuzemák

Tak mimo téma, ale když jsme u té Vysočiny. Co se to proboha děje na celé Vysočině s vlaky? VDV asi sklízí úspěchy.

https://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/zpozdeni-ci-precpana-souprava-cesta-vlakem-je-chvilemi-utrpeni-20200120.html

Václav

Já teda tomu nerozumím, ale auto se v podobném případě zakládá klínem. U vlaku taky něco takového existuje, ne?

Jiří 2

Existuje, ale strojvedoucí si jaksi neuvědomil, že by mu motorák mohl ujet…

Mirvald

A co by na to řekl Jan Ámos Komenský?

La Chouffe

Nejsem mechos, jsem jen managor, ale nemela by zachranna brzda bejt nezavisla na plynu v ostatnich brzdach? Proste fungovat naopak – bez plynu brzdit a plynem se odbrzdovat?

AAA

§5 Bylo by to příliš složité

Jarek

Za sto let v železničním průmyslu celosvětově nikdo nic lepšího než ten Westinghouse-Knorr systém nevymyslel… 🙂

Y.K.

Asi taky nebudete mít technickou představu co to je střadačová brzda, že? 😀

rušňovodič Peter

Z tohto článku mi to nie je celkom jasné. Písali, že došlo k rozpojeniu hadíc, ale ďalej tam spomínajú len jedno vozidlo. Možno išlo o netesnosť kohúta. Áno, pri rozvesení hadíc, či roztrhnutí vlaku, dôjde k poklesu riadiaceho tlaku v priebežnom potrubí na hodnotu 0 barov, na čo zaúčinkujú brzdové rozvádzače všetkých vozidiel vo vlaku a vozidlá vo vlaku by mali zastaviť. To je princíp samočinnej brzdy. Kedže však rušňovodič zavrel prívod vzduchu k podvozkom, málo platné bolo, že rozvádzač zareagoval, a kedže tam žiadne iné vozidlo nebolo, pavúk sa porúčal.

Y.K.

Přečtěte si zprávu, v článku je odkaz. „Hadice“ nejsou jen ty mezivozové na hlavním potrubí, hadicemi je propojeno lecos. Šlo o přívod k střadačce.

Jarek

Jojo, to je ze stejné knížky pohádek jako „jaderná elektrárna je bezpečná, protože když přerušíte přívod elektřiny k reaktoru, jaderná reakce se automaticky zastaví“. 🙂
U vlakové brzdy jsou okruhy dva, jedním se regiluje (tady absence vzduchu znamená, že se začíná brzdit), nicméně k tomu, aby to brzdilo, je zapotřebí mít natlakovaný vzduch v brzdovém systému daného vagonu.

Y.K.

Střadačové brzdy brzdí pružinou! Ale nesmí je strojvedoucí všechny deaktivovat společně s tím, že pozavírá kohouty i do všech ostatních pneumatických brzd. Deaktivované brzdy brzdit nemohou.

Jiří Kocurek

„Několikrát pak projel Kadaní.“
Jestli to někdo v Kadani sledoval, tak se asi hodně divil. Tohle mi chlapi v hospodě neuvěří, zato doktoři v blázinci by mohli. Raději knihu.

Krušnohorec

Škoda, že to bylo brzy ráno a poblíž nebyl fotograf, který by zvěčnil Pantera na mostě přes Ohři.

Kamui

Má vůbec RS1 klasickou ruční brzdu (to velké kolo) která by se bývala byla dala utáhnout?

Y.K.

Když má brzdu střadačovou, nemá klasickou ruční, to dá rozum.

Pečlivý pozorovatel

Ne nic takového nemá. Místo ruční brzdy je právě ta střadačová.

Pečlivý pozorovatel

Moderní vozidla již ruční brzdu nemají. 380ky panteři i sysel mají už střadačovou brzdu.

Kande

Nemá. Funkci ruční (parkovací) brzdy plní právě střadačová brzda.

Karel

Zbrzdila vnučka!…watt

Karel

Á chytrý Tronda zase mění názory.Včera chválil modrého a režijky a dnes je proti.To musím být rozpolcená osobnost.

Barnye

A troll Karel má dnes zase svoji identitu? A nevydává se za někoho jiného?

barnye

Není, je to blbec z Ropidu co sedí na autobusáku v Letňanech.

Antonín

My samozřejmě víme kdo je pako barnye. Je to Antonín Němeček – tupé hovado z Podmokel, opakovaně vyhozené ze všech zaměstnání kde dělal. Dnes je nezaměstnaný, protože ho už nechtějí ani u ČD. Konečně všichni se můžeme na jeho tupý a blbý ksicht podívat:

https://hejbacpackama.rajce.idnes.cz/nastenka/

barnye

Copak ti provedl? Nebo s tebou dělá na Ropidu na autobusáku v Letňanech?

barnye

Tronda v akci, ale nerad se fotí, tak vám vždy ukáže jen mastné vlasy:
https://pid.cz/wp-content/uploads/2019/07/UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5c8.jpg?x77800

Antonín

Vida, fotka ukradená z webových stránek organizace Ropid zlodějem Antonínem Němečkem (barnye). On totiž k fotografii nemá žádná práva,nebo povolení k šíření a sprostě ji ukradl – majitelem autorských práv je organizace Ropid. Antonín Němeček (barnye) je sprostý zloděj.

barnye

Ale vidíš se? Teď už všichni vědí, že ten Tronda je vlastně Posavád z Ropidu co běhá v infantilní vestičce po autobusáku a zde se rozčiluje nad režijkama a pod. byť s tím nemá lautr nic do činění !!! A když přijdou k tobě na autobusák (den PID) tak ještě uvidí na stole vyskládaný plyšáky. Ale na tomto webu jsi mistr světa, že?

Antonín

Takhle psát tě učili na rodinné škole (škole pro ženy v domácnosti a hospodyňky), kterou jsi jako jedinou byl schopný absolvovat?

barnye

jj a to jsi se nedávno rozčiloval, že Letňany neznáš a že jsme asi všichni z Bohnic… a hle…ono je to jinak….Tomáši Posaváde….

Antonín

Prášky ale bereš zloději Antoníne Němečku? Jen se za to nestyď, že chodíš k psychiatrovi, nebo jsi tam i čas od času hospitalizovaný??

To začalou tvou frustrací z toho, že nemáš vlastní dítě a musel sis pořídit kukaččí???

barnye

Jako benefit před Vánoci, dostal Tronda (Tomáš Posavád) na autobusák do Letňan nové odpadkové koše. Kdo to má? Kam se na to hrabou řežijky ! Jen mu přišlo trapné se s tím vyfotit – nemohl by zde machrovat jaký je odborník přes ČD.
https://pid.cz/wp-content/uploads/2019/10/60621010_2815405578532382_83999381237268480_o.jpg?x77800

Antonín

My opravdu nemůžeme za to, že si zde nezaměstaný zloděj Antonín Němeček léčí blábolením nesmyslů a vkládáním kradených fotwk své mindráky ze své životní frustrace, způsobené jeho vlastní blbostí.

Antonín

Ono je to těžké, když se zloděj Antonín Němeček v životě zmohl jen na rodinnou školu a pak se diví, že ho nikde nechtějí zaměstnat, jenže když nemá potřebné IQ, tak se holt nesmí divit.

barnye

Co znamená na Ropidu: fotwk? Já nevím kdo ti na stole na autobusáku nějaký fotwk ukradl. Nebo to je nějaký z mnoha plyšáků co si tam vystavuješ? Jinak 4 příspěvky rádoby o mně a defakto totožný obsah. Předpokládám, že proto máš nějaké důkazné tvrzení, aby to nevypadalo celé jako lež, podobně jako tvoje lež ve tvých příspěvcích zde, kde si hraješ na nádražáka, řešíš režijky a pod. přitom s dráhou nemáš nic společného. A pokud se pletu, tak to sem napiš jak je to v reálu. Lze to i vygůůglit. Jak jsi dělal kontrolora kvality Ropidu a jak tě vyhodili,… Číst vice »

Petr

Barnye: Nechcete si jít řešit své problémy někam jinam? Tady na to není nikdo zvědavý.

Redakce: Je nutné tady to individuum barnyeho ponechávat? To ho nelze zablokovat i s ip adresou? V každém příspěvku akorát někoho napadá a dělá z diskuze totální žumpu. Předpokládám, že je to takový ten anonymní internetový hrdinaa, který by do očí nic neřekl.

Antonín

A copak jsi odtajnil? Kdepak máš ty své důkazy? Zatím jsme žádné neviděli, takže kromě toho, že jsi zloděj jsi taky lhář. My naopak přesně víme, kdo jsi – zloděj Antonín Němeček, tak blbý že když ho díky jeho blbosti vyhodili i od dráhy a nikdo ho nechtěl, tak je teď nezaměstnaný. Ale je tak blbý, že se za svoji blbost ani nestydí, každý jiný, kdo by dopadl jako Němeček by radši chodil kanálama.

Anonym

1) Dcera nebrzdila. Vozidlo brzdilo automaticky magnetickou kolejnicovou brzdou, která se aktivuje automaticky při rychlostech nad 20km/h.
2) Prvotní příčinou všeho jsou nekvalitní hadice používané při opravách, kdy dráhy vědomě ignorují stížnosti zaměstnanců.

Anonym03

Jestli byla ta dcera mladá a hezká, tak se rád seznámím. Málokdo má doma tak šikovnou ženskou 🙂

Zlámalík

By furt brzdila…

AAA

Když má děvče z Třebové
rádo svého chlapce,
posílá mu na vojnu
železniční pražce

Sinep Anigav

… a režijku, a režijku, asi má od táty (parafráze na libreto jedné opery)

AAA

jestli jí táta ještě vlakem někam pustí….

Václav

Jsem zaslechl, že je jí 10, tak pozor!

AAA

Malý ženský, taky ženský, zdraví vás pan Opočenský

Y.K.

V té závěrečné zprávě mě fascinuje poukázání na drážní byrokracii (ač to nemělo na MU vliv):

….které jsou stanoveny ve vnitřních dokumentech dopravce „Návod k obsluze RS-1“ a „Popis systému Brzdová výstroj“, kde jsou však tyto postupy popsány na mnoha stránkách poměrně složitým a nepřehledným způsobem. Z toho důvodu z pracoval zaměstnavatel jako pomůcku pro strojvedoucí dokument (pomůcku) „Jak vyzrát na poruchu střadačové brzdy MV 841“, označený jako „HB23.04.2015 Ba“, ve kterém je volnou formou uveden seznam úkonů potřebných k odstranění poruchy střadačové brzdy…

Kvůli nesrozumitelnému návodu vydáváme pomůcku jak se bez návodu obejít. Ach jo.

Jiří Kocurek

§1 Ale vždycky se to tak dělalo.

Axel

Dotaz na redakci – jaká je reakce vlastníka vagonu – firmy ČD – na konstatování o technickém stavu vagonu? … to konstatování chápu tak, že vagon neměl zahájit svoji jízdu na kolejích. Prostě by mě zajímalo, co udělalo vedení firmy ČD ohledně údržby vagonů, aby se podobné události předešlo? Vedením ČD myslím střední management nebo někoho z těch schopných co dosud „přežili na svém místě“ ve vedení po čistkách prováděných hnutím Akce Nespokojených Občanů 2011. Děkuji

Luke

Pochybení u ČD? Neexistuje 🙂

AAA
Dominik

Četl jsem celou zprávu, ale nikde jsem se nedočetl, že by vůz nebyl způsobilý provozu už při výjezdu z depa, naopak se píše, že onu nezpůsobilost zapříčinil strojvedoucí svou manipulací.

Axel

Pro Dominik – jsem jen obyčejný cestující, ale z dokumentu vyšetřovatelů, mi nepřipadá, že vagon fungoval na 100% “ (Z výše uvedeného vyplývá, že vlak Os 24948 zastavil z důvodu závady na brzdovém systému. (viz z dokumentu inspekce str. 29) Jestli jsem pochopil, tak po chybě vagonu došlo k maléru (vagon bez řidiče) v rámci, toho když se řidič vagonu snažil chybu odstranit – (viz věta z dokumentu inspekce – str. 29): „Strojvedoucí, ve snaze závadu odstranit a uvést vlak opět do pohybu, manipuloval se vzduchovými ventily takovým způsobem, že vypustil vzduch z obou podvozků a zároveň uzavřel přívod vzduchu… Číst vice »

Dominik

Čili, to že strojvedoucí porušil návod a odstavil střadačovou brzdu i když neměl, je v pořádku? Navíc po nesprávné manipulaci s kohouty vyřadil i rychločinné brzdění. Já nevím, asi potom nerozumím psanému textu, ale při projevení závady (která mohla vzniknout až za jízdy vozidla a tedy z depa mohlo vyjet v pořádku, neříkám, že tomu tak skutečně bylo), se KV zachovalo správně, MU tedy závada nezpůsobila až strojvedoucí, při snaze vozidlo opravit. Připomíná mi to případ z Paříže Lyonského nádraží, myslím v roce 99, tehdy si strojvedoucí zavřel kohout od HP do zbytku vozů (z prvního vozu), ručně ocucal brzdy… Číst vice »

Dominik

Neříkám, DI by klidně mohla vydat i doporučení pro ČD (nebo obecně všechny, kdo mají Štádlery), ohledně údržby, pokud se ukáže, že by se v něčem měla údržba změnit, ale nic to nemění na tom, že MU způsobil strojvedoucí postupující v rozporu s návodem.

Y.K.

Jak jsem to pochopil, nezpůsobilost vozidla spočívala v neutažené spojce hadice, která nakonec vyústila v závadu.

Dominik

Ano, na tom se shodneme. Ale záleží, kdy k tomu povolení došlo, jestli už povolená byla při odjezdu z depa (pak může DI vydat doporučení, aby se v depech více zaměřili na kontrolu daných dílů), nebo se nějakým způsobem povolila za jízdy. Ale nic to nemění natom, že KV Pak zareagovalo správně a nebyla příčinou následné MU (maximálně jen podružným faktorem).

ythomas_ct

…nevím, proč to na mě působí spíš dojmem, že namísto nějakého přehřívání ta Mg brzda na daném vozidle prostě reaguje na překročení/podkročení rychlosti 20 km/h, tedy že prostě pod 20 km/h nebrzdí. Každopádně bylo obrovské štěstí, že to alespoň nějak brzdilo, protože 4 km takového sklonu by jinak určitě nevedly k tomu, že vlak vjede do té stanice rychlostí chůze…

xyz

Pokud by to vůbec nebrzdilo, pak by to dost možná do té stanice nedojelo, protože po cestě je několik oblouků, na kterém by to mohlo ve vysoké rychlosti vykolejit. A když ne na žádném dřívějším, tak třebas přímo na mostě přes řeku Oslavu, umístěném do oblouku.

Martin V.

Nejmenší poloměr oblouku tam je 300 metrů, povolená rychlost 70 km/h a nedojel ani do Martinic, takže celkové převýšení bylo asi 60 m, čemuž odpovídá rychlost 125 km/h. Se zahrnutím jízdních odporů by se nejspíš ten motorák přes 100 km/h nedostal a to je rychlost povolená pro naklápěčky v takovém oblouku. Takže s trochou štěstí by profrčel Meziříčím, před Oslavicí by zastavil a vrátil by se zpátky. Ale kdyby měl smůlu a vykolejil zrovna na mostě přes Oslavu, tak to by nebylo dobré…

Hajnej

Jsem téhož názoru, stálo by za to zjistit pravý stav věcí.

Martin V.

A je nějaký logický důvod odbrzdit u vlaku magnety při nízké rychlosti? Z mých zkušeností cestujícího jsou v tramvaji magnety ke kolejnici přicucnuté až do zastavení, pokud to tramvaják potřebuje, když mu někdo/něco náhle vlítne před vůz.

Vysavač

Elektrodynamická brzda má brzdnou sílu závislou přibližně na druhé mocnině rychlosti. Znamená to, že při malých rychlostech vozidla je její účinek prakticky nulový. Naopak při vysokých rychlostech je její účinek velmi vysoký. V praxi bývají elektrické brzdy kombinovány obvykle s brzdami mechanickými (jejíž brzdná síla je prakticky nezávislá na rychlosti). Elektrické brzdy mohou být doplněny regulací (u nejnovějších konstrukčních řešení se jedná o regulaci elektronickou).

Z wiki na elektrodynamická brzda

Jarek

Hezky jste to z wiki vyluxoval, ale jste jemně mimo. Motorák nemá elektrický přenos výkonu, takže ani nemůže mít elektrodynamickou brzdu. Má brzdu hydrodynamickou, ale tím se asi zastavit nedá (a dcera výpravčího by to pravděpodobně použít neuměla).
Magnety výše zmíněné jsou trámcová brzda, která se magneticky přitáhne ke kolejnici a tím brzdí. S EDB to nemá nic společného.

Martin V.

EDB to určitě není (tedy elektromotor ve funkci generátoru elektrického proudu). Brzdění může probíhat dvěma způsoby – buď na principu vířivých proudů, a nebo se díky uzavření magnetického obvodu trámec „přicucne“ ke koleji a brzdí třením. Tady je detailně popsaný princip magnetické kolejnicové brzdy (včetně rychlostního limitu – ve vagónech 50 km/h) https://www.vagony.cz/pojezdy/brzda/mgbrzda.html Trochu zavádějící mi připadá označení „neadhezní brzda“, protože sice nezávisí na adhezi kolo – kolejnice, ale závisí na adhezi trámec – kolejnice.

Martin V.

Ještě poznámku k té vířivé brzdě – podle mě by musela mít mnoho příčně orientovaných cívek a ne jednu podélnou. Bylo by to podobné jako tento pokus http://fyzikalnipokusy.cz/1725/magnet-v-trubce pak by se jednalo o naprosto neadhezní brzdu. Ani namydlená kolej by nijak nesnižovala její účinnost.

Vbb

Jenže mezi trámcem a kolejnicí není adheze, ale tření. Takže je to správně 🙂
(aneb proč se do vozidel montují protismykové regulátory? Protože součinitel tření je menší než součinitel adheze 🙂

Martin V.

Aha, tak to pak jo. Já to bral jako jednu veličinu, jejíž hodnota je funkcí vzájemné rychlosti. Ostatně i hra na smyčcové nástroje je na tomto rozdílu založena. A teď mě napadlo: Když jde lokomotiva do smyku, tak se její adhezní hmotnost změní na třecí?

Vbb

I když se tento termín nepoužívá, tak v podstatě máte pravdu. Viz ten protismyk – když je vozidlo ve smyku, tak má delší brzdnou dráhu, a proto se snažíme smyku zabránit, abychom udrželi adhezní odvalování.
Ta adheze je právě v případě, že v místě styku mezi kolem a kolejnicí je vzájemná rychlost téměř nulová (v závislosti na přenášené tečné síle, ať už tažné či brzdné, jsou to jednotky procent z posuvné rychlosti vozidla)

Vbb

Hlavně to je na té wikině blbě, a to jsem to tam před asi 10 lety opravoval. Holt zase nějaký nedouk byl aktivní… Je potřeba rozlišovat dvě provedení EDB – klasické (kontaktní) a moderní (s měniči). U klasického brzdná síla klesá od cca kritické rychlosti na obě strany – lineárně směrem k nižším rychlostem (s možností vykracování odporníku v několika, i hodně, stupních), hyperbolicky směrem k vyšším. U měničových lokomotiv je hyperbolický pokles směrem k vyšším rychlostem zachován, ale směrem k nižším se – díky elektronické regulaci – dá brzdit do velice malých rychlostí (se stejnosměrnými motory) nebo až téměř… Číst vice »

Tronda

Tak už jen chybí požadavky na odebrání licence, odvolání hejtmana a celé rady, vypovězení smlouvy a statisícové pokuty, jako se to děje v jiných případech. Nebo aspoň petice hejtmanovi jak je takové ohrožení možné.

jan

Strojvůdce si nepřečetl návod.. Trochu rozdíl proti systematickým chybám..

xyz

Nebo: strojvedoucí nebyl(i) svým zaměstnavatelem předem proškolen(i) co do technických záležitostí vozidla a případných typů poruch?

Tronda

Přesně tak, toto je hodně systematická chyba, pokud dopravce svého strojvedoucího řádně neproškolil.

Y.K.

To je dost divný argument, protože pokud existuje vámi uvedená možnost, že „strojvedoucí nečetl návod“, tak to je čistě systémová chyba.
Naopak pokud bylo vše v cajku a on „jen“ zmatkoval a panicky kroutil kohoutama, chyba pak není systémová, ale jeho osobní.

Paja

A vy víte, že třeba to že Arriva nevyjela stoupání byla systémová nebo osobní chyba?

Pražák

A už je to tady, „a vy zase bijete černochy“.
Za prvé, co s tím Arriva společného? článek je o úplně jiné společnosti.
Za druhé, poté co Arriva nevyjela kopec tu mnozí navrhovali odebrání licence a další opatření.
Tady někdo vypraví vozidlo, které na kolejích nemá co dělat, fíra nezná manuál a vlak mu i s lidmi ujede. A všichni se tváří, že o nic nejde.

Pečlivý pozorovatel

Pane Pražák byl jste vůbec někdy na stanovišti strojvedoucího ? Nebo dokonce něco řídil? Myslím železniční vozidlo, že píšete tak zasvěceně? To co jste napsal mě opravdu hodně rozesmalo 😀.

Pečlivý pozorovatel

Jen pro vaši informaci strojvedoucí jistě přiškoleny byl. Kdyby nebyl jistě by ani nevěděl kde střadačovou brzdu odbrzdit nebo které kohouty zavřít. Dle mého jen zazmatkoval a ve stresu udělal dvě věci současně které neměl. Víte vůbec co to je střadačová brzda? To ten strojvedoucí který nevyjel stoupání měl špatně udělané poznání tratě, jestli vůbec nějaké dělal s to je ten rozdíl to je systémová chyba u dopravce. V případě tohoto článku šlo opravdu s největší pravděpodobností o zazmstkovani jedince ve středové situaci.

Pečlivý pozorovatel

Ve stresové situaci

Pražák

Ne, a pokud umíte číst já proti fírovi nic nemám. Blbost může udělat každý. Já se tu jen podivuji nad očividným dvojím metrem, kdy.jedněm by se se nejraději odebírala licence za každou blbost a u druhých se zcela jasné průšvihy bagatelizují. Jinak to, že fíra neznal manuál je fakt, jinak by věděl co nesmí dělat.. Vědět být „proškolen“ jsou dvě velmi rozdílné věci, nic ve zlém. Jinak mě baví, že evidentně přecházíte to hlavní. ČD vypravily vozidlo,. které nemělo na trati co dělat a tam zakopaný pes. Kdyby bylo vozidlo v pořádku, tak se nic nestalo. Teď to odnese fíra… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Pane Pražák já myslel že diskuze je o tom zda se jedná o systémovou chybu zda ne. Já vím že proti strojvůdci jste nic nepsal. A tady to je jak ostatně potvrdil i DU pochybení jedince ne systémová chyba. A to jestli ČD vypravilo vlak který na trati neměl co dělat. Já to pochopil tak že došlo k uvolnění nebo prasknutí vzduchové hadice. Vám nikdy na autě nic neprasklo? To by v tom případě se dalo říci že jste sedl do auta co na silnici nemělo co dělat. Únava materiálu se zjišťuje dopředu velice těžko.

Dalibor

Zastřelit, v obou případech a veřejně, pro výstrahu ostatním!

Pražák

A smím se zeptat co je potom toto cituji “ bylo použito drážní vozidlo, které svým technickým stavem neodpovídalo požadavkům bezpečnosti drážní dopravy“?
Vypravení takového vozidla je také jen pochybení jednotlivce typu „nepřečetl si návod“, nebo to poukazuje na systémové závady v provádění údržby a její následné kontroly u daného dopravce?

Dalibor

Strojvůdce byl Bulhar a neuměl česky? Nebo proč neuměl správně ovládat svou jednotku? Nebo ta jednotka byla přestárlý, přelakovaný šrot, kterej nemá na kolejích co dělat? Takové ohrožení bezpečnosti! To je na odebrání licence!

barnye

Měl jsi tam poslat NAD z Letňan. To umíš ne?

Antonín

Je opravdu nutné zde nechávat mentální zvratky trolla barnyeho, který v uplně každé diskuzi blábolí nesmysly o autobusech z Letňan a ani se neumí chovat slušně, když každému tyká, jako by se právě vrátil z pastvy?

barnye

Proč se za svojí práci stydíš, když jsi takový rozumbrada? Nejvíc koukám rozumíš dráze ty a přesto tam nepracuješ. Jen se pochlub jak jsi v kolektivu oblíbený.

Vlado

Tady se musím strašně smát a trochu odbočit od tématu k tomu jak je život zajímavej .Tak vemte si tu nehodu v Kadani-Prunéřově .Strojvedoucí co ji zavinil je poctivej ,svědomitej fíra co jezdí spoustu let a dost dbá na předpisy a zná je ,při svém pochybení se to snaží zastavit a ještě si při tom namlátí hubu o peron,výpravčí je salámista co na všechno sere (a je to o něm všeobecně známo) a je za hrdinu a o průvodčí co o ujetí soupravy informoval(a) výpravčího(on sám to neviděl )se nikde ani nepíše .Záměrně to píši takto i když znám všechny… Číst vice »

Hopa

Spis mne mrazi. Jak blizko je obcas clovek k prusvihu, kdy na lokotce neco nefunguje, zacne ucinkovat snaha opravit problem, i kdyz je jasne, ze dotycneho nikdo nepochvali, nepodekuje a nechtene se vyrobi neuveritelny prusvih.
Po case a vysetreni, pri cteni diskuze, kdy nekteri prispevatele sedi v pokojicku v trenyrkach u pc, popíjí horke kakao a davaji moudre nazory, kterak se nejlepe melo postupovat cloveka napada, ze zivot mnohdy neni fer.
At se nam podobne neprijemnosti stavaji co nejmin, bez ohledu na barvu „dresu“.

Y.K.

Na tomto místě bych si dovolil citovat „Sullyho Sullenberga“…

“We need to try to do the right thing every time, to perform at our best, because we never know which moment in our lives we’ll be judged on.”

Měli bychom se snažit dělat věci správně v každém momentu, podat nejlepší výkon, protože nikdy nevíte za který moment vašeho života budete souzeni.

AAA

A kdyby byla záchranná brzda přemostěná, tak by se naplno ukázaly její výhody…

libcha

Pardon za mou neznalost, ale není to náhodou tak, že když strojvedoucí na stanovišti nezareaguje (třeba tam není), tak NBÜ neudělá žádné Ü a zastaví?

michal0044

Ano, je to samozřejmě přesně tak 🙂 Pokud strojvedoucí neudělá žádnou reakci, záchranná brzda normálně účinkuje.

Dalibor

pokud má vzduch ve vzdušníku. Pokud ho někdo vypustí, tak není síla která by byrzdila. Tzn. pokud není natlakováno na voze, ani záchranná brzda nebrzí, protože není tlak – „pohon pro brzdy“

Jiří Kocurek

Ikdyby byla záchranná brzda zakruhovaná, tak je to úplně jedno. Tak jako tak by byla vypuštěná.

Džamel

To v Brně se kdysi, někdy v devadesátých vydal na cestu brejlák. Co jsem slyšel, fira i po tomto průseru jezdí…

Dan

A proč by nejezdil?

Merida

Ano, jezdí, byl potrestán a po uplynutí trestu jezdí nákladní vozbu, Sandokan je ajzlboňák tělem i duší a občas se něco po..re.Důležitý je se z chyb poučit a to co píše Vladan je bohužel pravda.

Merida

oprava Vlado

Jirka

Nooo v Chuggingtonu měli pro tyhle případy nachystanou vykolejovací kolej s pískem a podle všech případů to nezanechalo žádné poškození na drážním vozidle.

Roman Svačina

Citace: Jako doplňující zjištění inspektoři dodávají, že k jízdě vlaku Os 24948 bylo použito „drážní vozidlo, které svým technickým stavem neodpovídalo požadavkům bezpečnosti drážní dopravy“.
P.S. to jako vážně?

BND30

Přečti si zprávu. Byla tam závada způsobující únik vzduchu z brzdového sytému, tuším povolená matice na tlakové hadici, to byl ten únik, co mátl strojvedoucího, který se nechal zmást. Vozidlo s takovouto závadou je opravdu nezpůsobilé.

kubisek

Murphyho zákon o opravování:
Když vše ostatní selže, přečtěte si návod.

BND30

Když oni ho vydali až po roce….

Arimatejsky

Asi to byli nějaký Bulhaři a Regiospider šrot dotážený z Německa, to budou na Vysočině čekat, než někdo umře,nebo zruší smlouvu včas?

Pečlivý pozorovatel

Ne v tomto případě vlak i strojvedoucí ČD a nebyl to šrot z Německa.

Pečlivý pozorovatel

Nebo to byla ironie 😀 ?

Kubrt

Bingo

Cestující LBC MHD

Byla, zřejmě v reakci na příspěvky o Arrivě, ale už jsem si všimnul, že ironie na tomhle serveru moc nefrčí. Občas mi to tu přijde, že lidi z dopravy mají o kolečko míň 🙂 /Snad někomu ta slovní hříčka dojde :)/

BND30

O kolečko míň ?!?! To je jasně nezpůsobilý diskutující. Vyřadit nejméně do doby opravy a pak radši rovnou ještě na pozorování a nová TBZ !

Arimatejsky

Správně, zkušený strojvedoucí ČD v novém modrém vozidle a takhle to dopadlo.

Paja

Čili chyba se může stát každému, což tu je už ostatně konstatováno. Jen část zdejších ultras je značně příkrých v případech, kdy se jedná o chybu řidiče silničního vozidla nebo jiného dopravce než ČD a navíc jim velmi vadí, když je na to někdo upozorňuje (vizte např. počet mínusů u prvního příspěvku vlákna).

Merida

Jsem výpravčí, ale strojvedoucího dělat bych nechtěl, ani za …… Musí znát poměry ve spoustu stanic a tratí a ty tuny za zadkem s lidma, nebo matrošem na vozech, jezdit za mlhy, kterou by Rákosníček mohl závidět, fakt nic moc. Páni strojvedoucí, přeji hodně štěstí a co nejméně blbů na přejezdech a sebevrahů atd.Ono se něco potentuje všude. Jó nejsme stroje pane SUZUKI.

Jiří Kocurek

A navíc nedokázat zastavit není zdaleka tak zlé, jako uvíznout a kopec nevyjet.