Další „samořiditelný“ vlak. Lokálka ujela bez strojvedoucího šest kilometrů

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Krušné chvíle prožili v úterý ráno cestující osobního vlaku Českých drah na trati 252 mezi Velkým Meziříčím a Křižanovem. Motorák

Krušné chvíle prožili v úterý ráno cestující osobního vlaku Českých drah na trati 252 mezi Velkým Meziříčím a Křižanovem. Motorák řady 841 se ze stanici Martinice u Velkého Meziříčí rozjel bez strojvedoucího zpět do Velkého Meziříčí. Na mimořádnou událost upozornil web NovinyVM.cz a potvrdila Drážní inspekce.

„Strojvedoucí se snažil opravit poruchu na vlaku, který odmítal pokračovat v jízdě v obci Martinice. Vystoupil z nepojízdného dopravního prostředku, aby zjistil příčinu poruchy. Vlak se ale rozjel a strojvůdce zůstal venku. Když cestující zjistili, že jedou v neřízeném vlaku, zkoušeli zatáhnout za ruční brzdu. Ta ale nefungovala. Ve voze vypukla panika,“ cituje web očitého svědka. Vlak ujel šest kilometrů a ve Velkém Meziříčí „byl zastaven“. Kromě šoku se nikomu nic nestalo.

Důvodem vystoupení strojvedoucího byla podle informací Zdopravy.cz porucha střadačové brzdy. Vlak se rozjel, dveře se automaticky zavřely, takže strojvedoucí do něj už nemohl naskočit. Okamžitě volal výpravčí, která si vzpomněla, že ve vlaku viděla svoji známou a zavolala ji s instrukcemi, aby zatáhla za záchrannou brzdu. „Její účinek není ale takový, že by vlak zvládla zcela zastavit. Nicméně ho výrazně zpomalila, do Velkého Meziříčí přijel vlak už poměrně pomalu,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Drážní inspekce nyní událost vyšetřuje. Zajímavé přitom je, že zatímco o podstatně banálnějších nehodách inspekce informuje veřejnost aktivně a téměř okamžitě, tato zůstala více než 24 hodin utajená. Kučera to vysvětluje snahou o klidné vyšetření. „Nechtěli jsme, aby se tam okamžitě sjely televizní štáby, zbytečně by to mohlo mařit vyšetřování,“ vysvětlil Kučera.

Událost potvrdily i České dráhy. „Podle prvotních informací z šetření se lze již nyní domnívat, že k mimořádnosti došlo v důsledku individuálního selhání lidského faktoru. Strojvedoucí vlaku byl stejně jako při všech jiných podobných mimořádných událostech postaven mimo výkon služby strojvedoucího a přeřazen na jinou práci v depu,“ uvedl mluvčí Petr Šťáhlavský.

Případ přitom není na tuzemské železnici ojedinělý. V létě 2017 ujel strojvedoucímu RegioPanter ze zastávky Kadaň-Prunéřov. Několikrát pak projel Kadaní. Událost se obešla bez zranění i škod na majetku. Katastrofě zabránil duchapřítomný výpravčí, který jednotku přesměroval na neelektrifikovanou trať do Kadaně, takže neujela směrem ke Klášterci nad Ohří. Viníkem shledala inspekce strojvedoucího.

Tagy České dráhy nehoda Top Vysočina
124 komentářů