Jihomoravský hejtman: Proč se vyplatí dotovat letadla z Brna do Mnichova
Jihomoravský kraj chce začít kompenzovat finanční ztrátu leteckému dopravci získanému na základě výběrového řízení, které bude vyhlášeno na provoz linky
Jihomoravský kraj chce začít kompenzovat finanční ztrátu leteckému dopravci získanému na základě výběrového řízení, které bude vyhlášeno na provoz linky Brno – Mnichov. Jedná se o finanční kompenzaci, která bude moci být vyplácena v případě schválení tzv. závazku veřejné služby Evropskou komisí, na ztráty z provozu linky mezi Mnichovem a Brnem. Hejtman Bohumil Šimek pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč se rozhodli linku podpořit až cca 38 miliony korun ročně ve spolupráci s Brnem.
Linka mezi Mnichovem a Brnem existuje dva roky. Jaké jsou zatím její výsledky?
Začínalo s frekvencí jednou denně s výjimkou soboty a za rok 2016 ho využilo 11,63 tisíc cestujících. V roce 2017 bylo tohoto počtu dosaženo již v polovině září a celkový počet za kalendářní rok by měl dosáhnout 19 tisíc.
Od konce května přibyla druhá frekvence, jak se to projevilo na vytížení letadel?
Přibyla druhá frekvence večer ve všední dny, tedy zahuštění sítě, díky němuž se výrazně zlepšila konektivita v Mnichově a počty cestujících stouply na více než dvojnásobek měsíčně. Potvrzuje to i vývoj rezervací. Například listopad atakuje hranici 2200 cestujících, což odpovídá průměrnému vytížení přes 55%. Linku jsme se rozhodli podpořit právě proto, že máme silně pozitivní odezvu od jejich uživatelů a protože její výsledky se neustále zlepšují. Mezi Brnem a Mnichovem se „nevozí vzduch“, ale reální cestující, kteří přispívají k rozvoji kraje.
Není pro cestující jednodušší doletět do Vídně a pak pokračovat autem?
Linku z Mnichova využívají převážně zástupci firem a organizací, které v Jihomoravském kraji investují, zaměstnávají a vytvářejí pracovní místa nebo řeší společné projekty v oblasti výzkumu. Většina investorů umístění své investice podmiňuje právě existencí leteckého spojení do uzlového letiště. Pokud bychom tuto linku neměli, realizovaly by se tyto investice třeba v Řešově, Debrecíně nebo Kluži, tedy městech, která přímé spojení do uzlových letišť mají. Kromě zástupců zahraničních firem linku samozřejmě využívají i obyvatelé kraje, zástupci akademické sféry a organizací zabývajících se vědou a výzkumem. Turisté se samozřejmě na palubě též najdou, ale není to primární segment.
Proč jste si vybrali k podpoře právě linku do Mnichova?
Mnichov je uzlové letiště jednoho z největších světových dopravců – německé Lufthansy. S jedním přestupem lze uskutečnit cestu do drtivé většiny destinací v Evropě i mnoha dálkových destinací na dalších kontinentech. Linka tedy není určena pouze k cestování mezi Brnem a Mnichovem, ale funguje jako brána do celého světa.
Jak je podíl cestujících, kteří v Mnichově z Brna dál přestupují?
Podíl transferových cestujících je zhruba polovina a mezi jejich nejčastější konečné destinace patří Německo (Frankfurt, Düsseldorf, Hanover, Hamburk), Španělsko (Barcelona, Madrid, Bilbao) a další evropské metropole, jako Paříž, Brusel, Milán, Amsterdam a Kodaň. Podíl cestujících, jejichž cesta začíná a končí mimo Českou republiku, je přes 70%.