dkv-spojujeme

Miliardová soutěž na jihu. Kraj hledá železničního dopravce pro motorovou trakci

Velký motor 842 v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.czVelký motor 842 v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz

Na jihu Čech bylo dnes zahájeno velké železniční klání. Jihočeský kraj vypsal soutěž na zajištění železniční dopravy v motorové trakci

Na jihu Čech bylo dnes zahájeno velké železniční klání. Jihočeský kraj vypsal soutěž na zajištění železniční dopravy v motorové trakci po dobu příštích patnácti let, tedy do konce roku 2034. Předpokládaná hodnota kompenzace za celé období je 3,467 miliardy korun.

Kraj nepožaduje nová vozidla, spokojí se s modernizovanými motoráky. Dopravci navíc dostanou čtyřleté přechodné období, během kterého budou muset splnit dodatečné standardy, jako je například wifi, klimatizace a podobně.

„I vzhledem k tomu, že dopravu na budoucí období řeší všechny kraje, chceme dát dopravcům dostatek času na přizpůsobení se požadavkům,“ sdělil deníku Zdopravy.cz dopravní konzultant z krajského organizátora JIKORD Ivan Studlar.

Pokud ale dopravce lepší standardy nabídne už nyní, bude to pro něj v soutěži bonus. Kvalita nabízených vozidel má v soutěži třicetiprocentní váhu. Předpokládaná výše kompenzace činí 120 korun na vlakový kilometr.

Mezi dopravci bude o jihočeské sousto zřejmě zájem. „Jako dlouhodobý partner Jihočeského kraje máme o soutěž pochopitelně zájem a přihlásíme se do ní,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. „Jsme připraveni podat nabídky pro všechny kraje, proto se budeme hlásit i do soutěže Jihočeského kraje,“ potvrdil i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Velmi vážně účast zvažujeme, musíme prostudovat podmínky soutěže,“ řekl šéf GW Train Regio Robert Krigar.

Jihočeský kraj je po Jihomoravském teprve druhý, který na zajištění obslužnosti pro období po skončení nynější desetileté smlouvy s Českými drahami vypsal soutěž. Většina dalších krajů chce zadávat službu přímo. V příštích dnech chtějí Jihočeši vypsat soutěž i na elektrickou trakci, kde už bude i požadavek, aby část vozidel byla nová.

Zajímavostí je trať Veselí nad Lužnicí – České Velenice, kde dnes jezdí motoráky, počítá se ale s její elektrifikací. Trať proto není v soutěžních balíčku motorové trakce, nýbrž elektrické. „Do doby elektrizace, předpoklad je do roku 2025, ji bude dopravce provozovat v motorech bez požadavku na maximální kvalitu,“ doplnil Studlar.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Jihočeský motorová trakce soutěž
45 komentářů