Dopravci Infrastruktura Železnice

Jednotný tarif i spojování vlaků. Poslanci poslali dál nový zákon o drahách

Trať číslo 255 Zaječí - Hodonín. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Tato fotografie vznikla v rámci grantu fotografie českých obcí., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8296837
Trať číslo 255 Zaječí - Hodonín. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Tato fotografie vznikla v rámci grantu fotografie českých obcí., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8296837

Poslanci dnes poslali do závěrečného třetího čtení velkou novelu zákona o drahách. Ta řeší například zavedení systému jednotného tarifu na české železnici nebo i možnost spojování vlaků kvůli přetíženým koridorům.

Dnešní jednání bylo v podstatě jen důležitou formalitou, kdy poslanci vysvětlovali své pozměňovací návrhy. Těch je nakonec přes třicet a od ryze formálních změn v zákoně přichází i s řadou víceméně revolučních změn. Po dnešním druhém čtení už nelze přicházet s dalšími pozměňovacími návrhy. Velká část návrhů nepochází z hlav poslanců, ale různých právních kanceláří, jak ukazují vlastnosti souborů u jednotlivých návrhů. Některé už odmítl hospodářský výbor, velkou část ale dosud neprojednal.

Jde o zásadní a velmi rozsáhlou novelu, která navazuje na takzvaný čtvrtý železniční balíček,“ řekl poslanec Milan Feranec (ANO 2011). Ten předložil i pozměňovací návrh, který řeší pracovní dobu strojvedoucích. Šlo o reakci na vysoký počet mimořádných událostí v únoru a březnu. Návrh stanovuje zákaz řídit drážní vozidlo po dobu, která v souhrnu přesáhne 13 během 24 hodin bez ohledu na dopravce a počet vozidel a povinnost dopravce hlásit délky práce jednotlivých pracovníků provozovateli dráhy, ten je musí hlásit Drážnímu úřadu.

Samotný ministerský návrh je částečně vyvolaný změnou evropské legislativy, současně zavádí i některé novinky: zásadní změnou je především povinnost pro dopravce v závazku veřejné služby uznávat státní jednotný tarif. Ten má platit od prosince 2020, i když se stále řeší možnost dřívějšího zavedení. Pomalé projednávání ve Sněmovně ale ukazuje, že může nastat situace, kdy bude systém připraven, ale nebude legislativně schválen. Do druhého čtení zákon prošel po více než 8 měsících od předání ministerstvem.

S úplným spuštěním a zapojením všech železničních dopravců do systému jednotného tarifu se počítá k prosinci 2020. „Ministerstvo dopravy však předpokládá, že v případě připravenosti dopravců může dojít k zahájení pilotního provozu na vybraných linkách již v první polovině roku 2020,“ uvedlo ministerstvo v prohlášení.

Zejména mezi zaměstnanci SŽDC vzbudil největší rozruch pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka, kterým chtěl zrušit povinnost Českých drah uznávat režijky. Návrh už dříve odmítl hospodářský výbor.

Mezi návrhy je i dílo komunistické poslankyně Květy Matušovské, která chce zákonem stanovit povinnost ministerstva dopravy uvést, jaké dálkové vlaky budou dál provozovat bez soutěže České dráhy.  Od Matušovské je i návrh na změnu legislativy týkající se stromů podél tratí: správce železnice by měl mít podle návrhu jednodušší cestu k tomu, aby pokácel dřeviny ohrožující bezpečnost provozu. „Cílem navržené úpravy je zejména chránit cestující a obsluhu vlaku, protože pád stromu do kolejiště znamená ohrožení životů, zdraví, bez jakýchkoli nároků na odškodnění. Tady k tomu, pokud mohu, uvedu i čísla, která mluví za vše. V roce 2016 bylo Správou železniční dopravní cesty evidováno 206 případů pádu stromu do kolejiště. Ale v roce 2017 jich bylo dokonce 706, v průměru téměř dva případy denně,“ řekla Matušovská.

Ta navrhla i změnu zákona, která umožní spojování vlaků více dopravců. „Aby Správa železniční dopravní cesty nebyla nucena zbytečně prohlašovat kapacitu dráhy za přetíženou, respektive aby mohla v rámci svých opatření při přetížení kapacity dopravní cesty požadovat spojení vlaků různých dopravců, měl by tento zákon právě takovéto spojování vlaků různých dopravců umožnit. Je samozřejmostí, že ke spojování vlaků různých dopravců může docházet pouze, pokud to je technicky možné, a zákon jednoznačně stanoví, který z dopravců nese právní odpovědnost za cestující,“ uvedla.

Některé pozměňovací návrhy směřují proti návrhům ministerstva dopravy, především pak proti snaze prosadit centralizované dopravní plánování, které by omezilo možnosti krajů objednávat dopravu.

Jednání se nezúčastnil zpravodaj celého zákona Martin Kolovratník (ANO 2011), který se dlouhodobě prezentuje jako velký fanoušek železnice. Vzal si dovolenou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Viktor
Host
Viktor

To spojování vlaků mě přijde dobré například z rakouska…jede rj z vídně do klagenfurtu a druhá část+lokomotiva jede do mnichova….vlak jede takhle společně až do salzburgu a tam je rozdělej….první část odjede do zurichu a druhá 3min na to do klagenfurtu….ale to jsem zase zpět u těch nástupišť a kolejí že by se nástupišť hrana měla rozdělit do sektoru A-G, ale to tady ze šotoušů nikdo nechce….

Zbyněk
Host
Zbyněk

A jaké změny se týkají příležitostně využívaných tratí? Sždc bude mít pořád zákonnou povinnost starat se i o pro ně nerentující se infrastukturu?

František
Host
František

Úplně stejně, jako se stará o nevýdělečné silnice, nevýdělečné vodní cesty a podobně, řekl bych. Od toho tu stát a jeho instituce jsou, jinak by nemusely existovat.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

CEDOP, osvětový spolek utřel. Zatím? Jak a kde to plantážníci zkusí zas? Rušením regionálek za lepší zítřky:-) Krajský balík na obslužnost je lákavé sousto pro různé desperáty, kteří vystřelují své otrávené šípy po venkovské železnici.

Luke
Host
Luke

Kdyby prošel návrh se 13 hodinami, tak tu dráhu můžeme rovnou zavřít. 🙂

Petr
Host
Petr

„Spojování vlaků“ – SŽDC potřebuje řešit nedostatečnou kapacitu, aniž by musela vyhlásit přetíženost (na to má interní zadání z ministerstva, že nikdy nesmí) a zároveň aniž by hnula prstem v stavební rovině. Tak holt nařídí „dopravci všech zemí, spojte se“… Čistej lobbing, Matušovská to samozřejmě nemá z vlastní hlavy.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Poznámka k poslední větě – to je snad dobře, ne? Lobbujeme ve Sněmovně i my.Nám zatím prošlo několik našich návrhů přes několik poslanců od výborů do 3.čtení i třeba proti názoru MD. Děláme to pro dobro nákladních dopravců, našich členů a osobně to považuji za zcela legitimní. Nebo si snad myslíte, že uštvaný poslanec je odborník na všechno??

Jackub
Host
Jackub

Není „uštvaný poslanec“ oxymoron? 😀

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak tady bych komentář rád přidal, akorát bych musel psát pod pseudonymem… Ale radši se nebudu o některých fanoušcích železnice vyjadřovat takhle veřejně.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Kolik mínuskářů se zde podepisuje pod svým jménem?

Placebo
Host
Placebo

Doufám , že to omezení pro kraje , co se týče možnosti objednávání dopravy , neprojde. Protože už vidím jak to nádherně řídí ministerský úředník z Prahy až do nejzapadlejší vísky v sudetech.

Tronda
Host
Tronda

Třeba to tu pak bude fungovat skvěle jako na Slovensku…

Placebo
Host
Placebo

No právě…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proč neřídit dopravu v celé ČR třeba z Českých Budějovic. Nebo z Mostu? Když by mohl pražák rozhodovat o příměstu v Ostravě, tak proč ne naopak? V Praze je problém sehnat lidi, v Ostravě i v Mostu není práce.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Všude je práce dost, máme nejnižší nezaměstnanost v celé EU, která se může měřit tak z Asií..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ústecký kraj 4,4 %, MSK 3,8 %, zatímco Praha jen 1,9 %

Zlínka
Host
Zlínka

Jo, ale taky se podívejte na skladbu obyvatel v těch krajích. Je hodně lidí v těch krajích, kteří nechtějí pracovat. Zbytek si domyslete.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Hlavně, že u vás nenechavý podnikavci vykořisťují a pak se z toho vymodlí v kostele.

Zbyněk
Host
Zbyněk

To jsou jen statistické žvásty, nekvalifikované nízko ohdnocené práce je vždy dost.

Petr
Host
Petr

Poslanec Kolovratník není fanoušek železnice, ale skupiny České dráhy. To je rozdíl.
Navíc je teď zhrzenej, že z něj Bába neudělal ministra dopravy a místo toho vytáhl z klobouku Kremla.

Tronda
Host
Tronda

Teda nevim, ale kdyby byl fandou ČD tak nebude chtít rušit povinnost uznávat režijky.

Haha
Host
Haha

Na to jste, Trondo, přišel jak?

Tronda
Host
Tronda

Třeba tak, že narozdíl od vás umím přečíst celý článek, vč. pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka

MartinS.
Host
MartinS.

Tak on není ani tak fanoušek železnice nebo národního dopravce, jako si myslí, že dopravě rozumí. Což je možná mnohem horší a ve své podstatě nebezpečnější.

Apollo17
Host
Apollo17

„zákaz řídit drážní vozidlo po dobu, která v souhrnu přesáhne 13 během 24 hodin “

Tak pokud to projde,budou to moct zabalit skoro všichni dopravci.To bude u spacích šichet někde strojvedoucí trčet přes 11 hodin,nebo bude 2 dny v práci a neudělá hodiny ani na den volna.

Honza
Host
Honza

Bezpecnost by mela byt vzdy nadrazena!!! Je to rozumny navrh konecne. Firove nikde nemusi trcet 11h, staci rozumne namalovat smeny a vykony rozdelit mezi jednotliva pracoviste tak, aby dopad zakona byl minimalni neli nulovy!

Jan Mahdal
Host
Jan Mahdal

Pravděpodobně o problematice víte naprosté houby. Jedná se téměř stoprocentně o nákladní dopravu a médii uváděné skokové navýšení mimořádností ve skutečnosti žádné navýšení není. Uvědomte si, že například v době ranních špiček se náklady na hlavních tratích v okolí uzlů téměř nehýbou, takže po schválení tohoto nesmyslu bychom nepřepravili téměř nic a konkurenceschopnost železnice by byla stále tragičtější.

Pako
Host
Pako

Tohle není o bezpečnosti, o bezpečnosti je že když někam po dvou, třech či čtyřech hodinách dojedu budu mít dvě hoďky na ,,zotavení,, aniž by mi to někdo přerušoval a tím pádem pak vycházelo i pěkné čisté volno, ideálně 13 a více dní volna za měsíc ( a to jde pouze za předpokladu dlouhých směn )

Zabakovec
Host
Zabakovec

Zrovna u osobní dopravy by to mohlo prinyst rozumny směny, než 23hod dvoudenka po který je člověk onen volnej den akorát zničenéj 🙂

Apollo17
Host
Apollo17

A když bude ta dvoudenka 13 hodin,nebude po ní znišenej,ale půjde místo volna zase do práce.

Dominik
Host
Dominik

Souhlasím, návrh to je opravdu padlý na hlavu a nesmírně to zkomplikuje situaci.
Naopak kvitují, že chtějí zjednodušit kácení stromů a zatnout tupec ekoteroristům, protože ti to neskutečně komplikují.

MartinS.
Host
MartinS.

Tak ono je to vlastně posun k tomu, že i pro drážní dopravu začne platit zákoník práce, který platí pro všechny jiné činnosti. A zákoník práce říká, že délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin a mezi koncem jedné směny a začátkem další musí být nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin. Takže když ve 24 hodinách musím 11 hodin odpočívat, nemůžu pracovat víc než 13 hodin. Oni to nakonec asi zmírní, protože pro nepřetržité provozy platí, že nepřetržitý odpočinek může být zkrácen na 8 hodin, pokud je následující odpočinek o dobu zkrácení prodloužen. Ale fakt to tak platí všude jinde,… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Zásadní problém je spíš v tom že se dráha zavřela do své bubliny a není schopná si sehnat dostatek lidí pro činnost strojvedoucích. Vyhažte polovičku nesmyslných požadavků a pak bude dost lidí, až bude dost lidí, klesne zátěž na lidi, nebudou dlouhé směny, nebudou problémy.

Zajistěte si zrychlení tratí na 60-100km/h, čímž snížíte potřebu vozidel i lidí na oběhy. Zrychlení tratí, kapacitu v okolí uzlů a velkých měst, tady najdete tolik míst kde se mrhá časem lidí…

Takyfíra2
Host
Takyfíra2

praktické dopady ustanovení o době řízení (a neřeším jestli je definice správně nebo špatně): 1. „brigádníci“ jezdící pro xyz dopravců si ve většině případů vyberou jen jednoho zaměstnavatele a přestanou brigádničit, zároveň se zintenzivní boj o strojvedoucí do zaměstnaneckého poměru. Zbytek brigádníků si začne důsledně hlídat počet hodin strávených na HV (mimochodem zajímala by mě definice doby řízení dle zákona). Největší zaměstnavatele strojvedoucích na české železnici čeká nelehký úkol si strojvedoucí udržet. Držme odborářům palce do kolektivního vyjednávání 🙂 Nástup soukromých dopravců a redukce počtu hodin řízení HV jsou 2 dárky, které odboráři pro kolektivní vyjednávání o podmínkách pro strojvedoucí,… Číst vice »

Zabakovec
Host
Zabakovec

Že by strojvedouci konečně spinkali vic nez 6hod vcetne cesty na nocleh? 🙂

Martin Holeček
Host
Martin Holeček

Zřejmě se jel Kolovratník povyrazit s železničním podnikatelem Augustou na jeden z jeho předražených výletů :-)…

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Takže centralizace a přesun pravomocí z krajů na odborníky v čele s p. Šípem nebude?

mocanita
Host
mocanita

Proboha, jen ne žádné centralizování a centrální plánování z MD, jednoznačně to nechat na krajích dle jejich potřeb a požadavků !!!

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Ptám se, protože nějaké návrhy již odprezentovali. I Jihočeský kraj byl proti nim relativní oázou rozumu a logiky.

Dalibor
Host
Dalibor

ponekud vysychajici oazou.

Vlakový fanda
Host
Vlakový fanda

Aspoň by někdo bral ohled na návaznosti spojů jedoucích přes hranice kraje. MS kraj je OStravocentrický, návaznost na 280 jej vůbec nezajímá…

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

To je sice dobrá myšlenka, leč vzhledem k presentovanému poněkud chimérická. Od upíchnutých v CeDoPlnu spíše čekejme fráze typu: Vlak je v této relaci nesmysl. Vlak má smysl od 10 0000 přepravených denně. Levnější bus. V kostce popsaný celý koncepční přínos vlivové skupiny. A jak jejich snaha ve skutečnosti dopadá, zjistíte rozjedete li se do Jižních Čech.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak v tom případě by měl někdo říct Čunkovi, aby do Chacharova někoho poslal.

Jizan
Host
Jizan

Ten Kolovratník je očividně pěknej jouda. Pořád něco navrhuje a breptá, ale nic mu moc neprochází.

xyz
Host
xyz

„Procházivost“ jednotlivých návrhů má sama o sobě nízkou korelaci s jejich (ne)smysluplností. Dle některých jiných názorů, platí (obecně v různých sférách, nemám na mysli konkrétně jen dopravu) spíše pravý opak – že sněmovní většina naopak schvaluje různé nesmysly, zatímco smysluplné návrhy jsou zamítány.

Jizan
Host
Jizan

No já to myslel tak, že navrhuje většinou ptákoviny a tak nějak je celkově nebrán vážně. Já od něj snad ještě neslyšel něco rozumnýho.

Honza
Host
Honza

A resi tato novelizace i nesmyslny NV 589/2006 Sb. kdy odpocinek mezi smenami muze byt zkracen na 6h ??? A resi tzv. bezpecnostni prestavky?

Takyfíra 2
Host
Takyfíra 2

Neřeší, a NV 589by mělo býti kompletně přepracování, ovšem nikomu se do toho nechce. Brutálně jdou proti sobě požadavky na ochranu prav zaměstnanců a požadavky zaměstnavatelů. Zkrácen odpočinek na 6 hodin může být, ale jen první odpočinek a důležité je, že 6 hodin NA Lůžku. Takže žádných 6 hodin včetně odchodu na nocležnu (hotel) a zpět. To si někteří zaměstnavatelé opět vložili po svém a personál jim to baští.

Mandy
Host
Mandy

zajímalo by mi, kde si se dočetl , že na lůžku . 🙂 a navíc jsou rozdíly v tuzemské a zahraniční dopravě.

Takyfíra2
Host
Takyfíra2

bavím se o tuzemské dopravě, ona definice různých podmínek v mezinárodní dopravě je přesnější.

definice vykopírovaná z NV pro tuzemskou dopravu
„(2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku.“
Je cesta na lůžko a z lůžka odpočinkem? Pokud zaměstnavatel (nebo kdokoliv jiný) tvrdí, že ano, dej mi to předsedo písemně 🙂 Bavíme se o ODPOČINKU, ne o turistickém výletě s krosnou na zádech 🙂

Mandy
Host
Mandy

Dík, s takovým výkladem já osobně teda problém nemám . Ale zaráží mi jiné věci ve VN a hlavně jejich různý výklad.
Např. délka směny s rg., PJO a pod. Každý si to vykládá jak se mu to hodí. Zaměstnavatel, zaměstnanec, právníci, DI,
co subjekt to názor. Místo vymýšlení nového zákona by stačilo přepracovat NV. Ale nikdo si nechce pálit prsty. ČD si to prý ošetřila kol. smlouvou ale co dopravci bez odborů?

Takyfíra 2
Host
Takyfíra 2

Po právní a věcné stránce je to NV fakt napsáno hodně vágně. Ale hodně bych se divil, že kolektivní smlouva jakéhokoliv doprabce může byt nadřazena nad NV v otázkách bezpečnosti, doby odpočinku apod. To by byla otázka pro soudce. Přepracování zákona je svým způsobem politický akt, aby bylo vidět, jak se politici snaží o bezpečnost na železnici. Někdy věcná argumentace prohrává souboj s dojmy a pojmy. Nu což, život je boj.

Pavel
Host
Pavel

Spojování dvou vlaků jsem zažil před týdnem, když jsme se vraceli z dovolené do Vídně. Jedeme si tak v RailJetu z Mosonmagyaróváru ale nějak pomalu. Ani ne stovkou. A průvodčí už hlásí: „porucha na lokomotivě. Budeme mimořádně stavět. Předpokládané zpoždění 25 minut“. Tak zastavíme a ani ne za dvě minuty jedeme. A už svižně. Až ve Vídni jsem si všiml, že před nás připojili další RailJet, který nám pomohl dokončit cestu. Ale aby to takto pružně fungovalo, musí být automatická spřáhla.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Až na to, že railjet opravdu automatické spřáhlo nemá 🙂 A pokud, tak porucha byla spíš na tom vlaku před vámi a vy jste pomohli jemu 😉

za humny je vlak
Host
za humny je vlak

Pod dvě minuty neskupluješ dva railjety, ani kdyby byly v provozním bezporuchovém stavu, naivo.

Vašek
Host
Vašek

pod dvě minuty? kdykoliv. Nic na tom není (nebavím se o SW spojení, ale o HV)

Adam
Host
Adam

Spojování vlaků jsem zažil v Nizozemí. Nabrali jsme takové zpoždění že náš vlak spojili s tím v následujícím taktu. Samozřejmě u unifikovaných jednotek (podobným CityElefantu) to nebyl problém. Případně vlak spojený ze dvou jednotek se ve stanici rozdělil a každá pokračovala jinam.

Martin Holeček
Host
Martin Holeček

Bohužel Sloni mají několik generací, které si mezi sebou nerozumí ani zdaleka tak dobře, jak by se mohlo na první pohled zdát…

Kamui
Host
Kamui

Prý se spolu nebaví ani RegioPanter a InterPanter, což jsou vozidla stejného výrobce a stejné modelové řady.

Tohle trochu nechápu, proč si to výrobce (Škodovka) takhle komplikuje, čekal bych že komunikace mezi jednotkami bude stylem: „Táhni 100 kN, brzdi 100 kN, otevři vlevo/vpravo,…“ a jak si to přebere řídící počítač konkrétního kusu už je na něm.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll