Dopravci Železnice

Stát poprvé představuje veřejnosti jednotný tarif na vlaky, má nové logo

Stánek Cendisu na veletrhu Czech Raildays. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Stánek Cendisu na veletrhu Czech Raildays. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Široká veřejnost má poprvé možnost promluvit si s tvůrci nového Systému jednotného tarifu. Ten má oficiálně platit od příštího prosince, stále je ale ve hře možnost spustit možnost cestovat na jednu jízdenku po celé republice s letošní prosincovou změnou jízdního řádu.

Státní podnik Cendis, který systém jednotné jízdenky připravuje, má svůj stánek na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. „Lidé se mohou zeptat na cokoliv, co je s novým systémem zajímá,“ řekl Václav Henzl, který má projekt na starosti.

Konkrétní odpověď nedostanou zatím pouze na to, zda začne systém fungovat už letos nebo příští rok, o tom stále není rozhodnuto. Podle Henzla záleží i na dopravcích, zda stihnou své odbavovací systémy připravit. Povinnost budou mít až od příštího prosince.

Cendis ukázal i nové logo a celou vizuální podobu nového systému. Veškeré informace jsou na stránkách jednajizdenka.cz.

Nový systém nenahradí nabídky jednotlivých dopravců, umožní ale cestujícím na jednu jízdenku cestovat s více dopravci.

V systému jednotného tarifu (SJT) bude možné koupit jednotlivé jízdenky (zpáteční budou s pětiprocentní slevou), časové jízdenky (síťové, traťové i zónové), rezervace i doplatkové doklady (například změna třídy). Prodejní systémy dopravce budou propojeny se SJT, za prodej bude dopravce či jiný prodejce dostávat provizi. V případě virtuální jízdenky (e-shop) to bude pět procent, na kamenných pokladnách sedm procent.

Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ dodal Henzl.   Například síťová jízdenka ve druhé třídě na celý rok bude stát 22500 korun (ČD dnes 19990 korun), první třída bude za příplatek 5590 korun

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza
Host
Honza

Řeší se v tuto chvíli i problematika místenek? Již několik let využívám IN100 a nejlepší je operativnost pořizování rezervací (zadarmo v aplikaci Můj vlak, až na vlaky SC). Pokud si pořídím „národní IN100“ a budu chtít jet vlakem typu IC Opavan, respektive mít obecně místenku, bude to alá současná IN100, tj. v ceně 0 Kč? Pokud by se cena držela na úrovní cca dnešních 35 Kč, je to při dojíždění např. na trase Pardubice – Praha fakticky dvojnásobek skutečné ceny jedné cesty.

HonzaEM
Host
HonzaEM

To teda nevím, jak je IN 100 místenka zadarmo. Kupoval jsem si na internetu (prakticky poprve v životě místenku na nepovinně místenkvý vlak) a platil jsem asi 35 Kč.

Jiří
Host
Jiří

Samostatně koupená místenka je zpoplatněna. V případě, že si kupujete zároveň lístek a místenku přes e-shop, tak je místenka zdarma.
Pokud mám IN100, tak pořízení místenky v e-shopu je také zdarma.

Jiří Máslo
Host
Jiří Máslo

Proč proboha to není na všechnu veřejnou dopravu, tj. busy i MHD? To zas musíme být tak pozadu?

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Protože železnice je právě nejpalčivější. Už teď se ale počítá se zapojením IDS a vize do budoucna předpokládá i linkovou autobusovou dopravu.

A.R.
Host
A.R.

Vaše vyjádření má pozitivní i negativní nádech zároveň.
Pozitivní: počítá se se zapojením IDS a předpokládá se i autobusová doprava.
Negativní: se zapojením se zatím jen „počítá“ a s autobusovou dopravou se zatím jen „předpokládá“.

*h8*
Host
*h8*

I když základní myšlenka vůbec na existenci státního tarifu je správná, jeho návrh tak, jak je představen považuji za velmi zpátečnický krok. Jestli k něčemu tento tarif nepřispěje tak, snížení používání IAD. Je vhodný pouze pro vybrané privilegované skupiny cestujících (důchodci a studenti kvůli Babišslevě, extrapravidelní cestující co jsou schopni projezdit vlakem minimálně 150 km denně a na druhé straně pro cizince, kteří by po Česku stejně nejezdili autem či náhodné jednorázové cestující u kterých se vlastně nic moc z podmínek nemění). Skupině dospělých, často s rodinami, kteří se opravdu mohou rozhodovat jestli cestu zrealizují vlakem, autem nebo čím však… Číst vice »

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

A jak byste lepší návrh viděl Vy?

jan
Host
jan

Tak především použitelná km sazba, ale to už jsou politicko md debaty.. + nějaký proběhlý harmonogram.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Podporovat 25% slevovou kartu a skupinové jízdné (což je hlavní zbraň proti IAD).

h8crew
Host
h8crew

díky za odpověď, přesně takto jsem chtěl reagovat.

*h8*
Host
*h8*

omluva za špatný nick v hlavičce předchozí zprávy (skočilo mi to tam samo ze systému :-() a dodám, že nejlépe 25% za nějakých mírných podmínek „skoro pro každého“ a pak 50% už za nějaký vyšší příspěvek pro častější cestující, co ale zas necestují tolik, aby se jim oplatila celoroční jízdenka za 22,5 tis. Ta 25% karta by měla být právě proto, aby motivovala lidi jezdit – když už ji mají, je předpoklad, že se ji budou snažit i využívat. Je to úplně stejně jako když se mi snaží třeba Tesco vnutit zákaznickou kartu s tím že předpokládají, že tam budu… Číst vice »

Novák
Host
Novák

Myšlenka je dobrá, umožňuje i vstup více dopravců bez dopadu na pravidelné cestující. Ale až od platnosti tohoto projektu. Příští rok je např. pro občany Libereckého kraje trystní, pokud nejezdí pouze v oblasti IDOL. Osobní vlaky má zajišťovat ARRIVA. R Liberec-Pardubice ČD, R Tanvald – Praha – ARRIVA. Je úplně jedno zda jde o bjednávku státu nebo kraje. Dám příklad, jak naši tvůrci „hledí“ např.na občana Malé Skály, kterým jsem a vlastním IN 100. Do krajského města budu moci pouze rychlíkem, do hlavního jen za tarif ARRIVY. S ní se, odvozeno podle tarifu Praha – Nitra, tam dostanu cca za… Číst vice »

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Opět to samé. IN100 je komerční nabídka jednoho z dopravců, takže celý ten brek je zcela mimo mísu.

Standa
Host
Standa

Ale doposud jediného a i po 12.2019 majoritního.

Ušatá
Host
Ušatá

dopravce státního, ještě nedávno jediného – celostátního, takže je potřeba to nahradit opět celostátně a použít to jako inspiraci

Vbb
Host
Vbb

Hrůza. Mám slevovou kartičku do Billy, co je ve městě, a teď mi ve spádové obci otevřeli Lídla, který slevové kartičky nedává. Jak se mám rozhodnout, jestli chleba koupit v Bille se slevou, anebo o dvě koruny dráž v Lídlu bez slevy, když navíc ten z Lídlu je lepší a nemusím platit dopravu do města? Ale zase… měl bych další body na kartičce do Billy a to taky není k zahození. Dřív bylo líp. Všude měli stejné kulové a za stejnou cenu a nikdo se nemusel rozhodovat, kam zajet (rozhodovali za nás jiní a to všem vyhovovalo). Jen když Máňa… Číst vice »

Standa
Host
Standa

V tomto vám uváděném případě ale ten chleba (soukromník) v Lidlu fakt není lepší

KarelF
Host
KarelF

Hodně špatné srovnání: Na jedné trati si nemohu vybrat z aspoň 2 dopravců. V většině případů je tam vždy jeden. Vyjímka je Pha – Ova, Pha – Břeclav.

JaJeČ
Host
JaJeČ

Dotazů mám hromadu, ale zkusím pro mě tři zásadní:
1. Stále platí, že platnost jízdenky bude vždy jen od půlnoci a tudíž nepůjdou alespoň online jízdenky stornovat pár minut předem tak, jak jsou tomu cestující dnes zvyklí a opět se vrátíme do pravěku?

2. SJT bude řešit i rezervace. Budou muset dopravci zpřístupnit i grafické plánky vlaků, nebo to bude fungovat ala EPA DB, kdy dostanu přiděleno místo bez výběru? (Opět kroky zpět)

3. Kdo bude řešit reklamace a odškodňování? Například když si koupím jízdenku u dopravce A a pojedu B, který bude mít například zpoždění, nebo při kombinaci dopravců a ujetí přípoje?

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

1. Zatím ano, ale necháváme si tam otevřená vrátka pro případné zvolnění režimu na způsob ČD. Potřebujeme reálná data, jak rychle jsme schopni jízdenky blacklistovat napříč celou sítí. Až budou data, budeme ladit. 2. Právě tuto problematiku řešíme, protože není čas implementovat zcela nový univerzální systém rezervací (zatížilo by to hlavně dopravce), musí se SJT přizpůsobit API dopravců. Pokud by to od prvního dne nešlo s plánky, bude možnost místenku přidat také alternativní cestou – proklikem do e-shopu dopravce, kde si člověk konkrétní místo vybere. 3. Z pohledu zákazníka reklamaci musí akceptovat kterýkoli dopravce v SJT, vyřizuje ji vždy první… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

to si jako cestujici radeji odpustim Vam delat pokusneho kralika. az to poladite na datech jinych odvazlivcu, vyzkousim. na jedne z mych beznych tras, konkretne z Brna na Sumavu jsem od doby, co se to jiz neda jet cele na CD presedl zpatky do auta… tak jsem zvedav zda mne presvedcite, ze vlakem to bude lepsi.

Gremli
Host
Gremli

Pro pravidelné cestující fajn (celoroční lístek). Pro velmi příležitostné taky. Žádné starosti a rozumná cena. Ale ten, kdo občas jezdí a momentálně má IN25 či IN50, může po rozkouskování sítě přesednout do auta…protože slevová kartička u jednoho dopravce se mu už třeba najednou tolik nevyplatí a základní jízdné nebývá zrovna nízké, takže může vyjít lépe auto…

Petr
Host
Petr

U ne-ČD dopravců je základní jízdné na úrovni In25. Není to spíše důvod ke zrušení českodrážní zlodějiny jménem obyčejné jízdné?
Pozn. 80% cest je i tak na nějaké IDS jízdné, šotoušské potřeby víkendových síťovek a polovičních kartiček jsou naprostá marginalita.

Petr
Host
Petr

…přičemž ti šotouši stejně do žádného auta nepřesednou, to jen tak straší.

Andrej
Host
Andrej

Většina šotoušů naopak jezdí auty.Víc se toho stihne. Nebo nám Péťo ty fleky vysekáš?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jenže tento tarif vzniká právě kvůli tomu, čemu říkáte „šotoušské potřeby“ – kvůli cestám s přestupy.

A skoro každý, kdo dneska alespoň trochu často jezdí mimo hlavní tratě, dneska tu IN25 má a kupuje si jednu jízdenku. Tento tarif pro něj znamená zdražení. Další věc je skupinové jízdné. Když jedou 3 lidi spolu, mají 25% slevyu i bez karty. Zde ovšem zaplatí všichni tři plné jízdné.

Tronda
Host
Tronda

Nebo jede po hlavní trati na nejlepší konkurenční nabídku a dál si koupí ids jízdné.

Standa
Host
Standa

Tak to mi předveďte , jak si koupíte IDS jízdné z Havlickova Brodu do Třebíče přes Jihlavu….
Okresní 50.000 města na hlavní trati.
A ty hlavní tratě co máte na mysli vy ( 1. koridor), kde jezdí vyzobávač) hodně velká část populace nikdy nevyužije,

Tronda
Host
Tronda

V diskuzi k článku a snaze ČD dostat další pendolino pod dotační deštník nám jistý Standa tvrdil, že 2 Kč/km jsou naprosto přijatelná cena a že kdyby neměl režijku, tak to velice rád zaplatí. Tak jaké pak starosti, když i režisti schvalují mnohem vyšší cenu než je v navrženém SJT.

Standa
Host
Standa

Dvě koruny za kilometr jsou naprosto konkurenceschopné autu, auto vychází se všemi náklady dráž. Když pripoctete, že nemusíte řídit a čas můžete věnovat něčemu jinému větší pohodlí ve srovnání s autobusem ( a to i ve starých koženkách) je vlak na delší vzdálenosti jednoznačně nejlepší.

Ondra
Host
Ondra

V případě cestování jedné osoby možná, při cestě dvou a více osob už je výhodnější auto, snad kromě akčního jízdného vlakem Praha-Ostrava 0,4Kč/km.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jasně, když vám auto půjčují rodiče a vy platíte jen benzín.

Ondra
Host
Ondra

Prakticky v každé rodině už auto je, mnohdy i dvě a více aut, hlavně na venkově, takže marginální fixní náklady za povinné pojištění a STK se platí ať bude nebo nebude jezdit. Provozovatelé veřejné dopravy si zřejmě nechtějí připustit fakt, že za posledních třicet let cena individuální dopravy poklesla pod úroveň dopravy veřejné. Důsledkem jsou plné silnice a parkoviště a poloprázdné vlaky, kromě výjimky přepravy na hlavních tratích. Mimo akčního jízdného mezi velkými městy je cestování veřejnou dopravou výhodnější jen pro studenty, důchodce a invalidy díky státní slevě 75%.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z toho ale nemůžete vinit VHD: „za bolševika“ vycházela průměrná cena za 1 km jízdy vlakem na cca 0,14 Kčs a autobusem na cca 0,30 Kčs, a to nebyly slevy ani zdaleka tak příznivé vůči všem kategoriím cestujících (a nebyly ani žádné „akční ceny“) – jen ovšem auta tehdy „žrala“ mnohem víc než dnes a bylo jich mnohem méně, takže nynější malá výhodnost VHD je dána jen přirozeným vývojem.

Standa
Host
Standa

Protože narozdíl od vlaku neplatíte náklady na dopravní cestu. (Mýto na dálnici neuvažuji to je pár procent sítě) .
Protože silniční dopravy je uměle zvýhodňována .
I tak individuální doprava nemůže být v principu ekonomicky výhodnější
Čímž neříkám, že je apriori špatná, sám auto mám a jsou situace, kdy jeho použití je pro mne výhodnější, ovšem nikdy to není z důvodu levnější cesty.
Výhoda auta je jinde než v ceně dopravy

Standa
Host
Standa

Při cestě dvou a více osob existují skupinové jízdenky za úplně jinou cenu než základní kilometrický tarif.
A to pomíjím fakt, že většina cestujících nejezdí ani za onen základní tarif. Pokud opravdu nepřijdete k pokladně na poslední chvíli a cestu alespoň trochu plánujete , tak na většinu relací lze koupit různé akční nebo komerční jízdenky .

David
Host
David

Je možné rozšířit systém OneTicket o akčního jízdenky vázané na konkrétní vlak (jako to je např. ve Švýcarsku). Cenu by v případě takové jízdenky dodával dopravce pomocí nějakého API. Motivovalo by to tak lidi používat méně vytížené spoje. Informace o předpokládané obsazenosti spoje by také přišla vhod.

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Technicky ano, ale rozpadá se tím jedna přepravní smlouva, a tudíž je docela problém s ujetými přípoji a podobně.
Docela dlouho jsme nad tím uvažovali a zatím neexistuje úplně dobré řešení, ale chceme v e-shopu alespoň nabízet vedle sebe jednotný tarif i nabídku dopravce, aby zákazník vždy věděl, jaké má možnosti, a také co která volba znamená v praxi.

jan
Host
jan

Tak jí říkám, kdyby si tam dopravce mohl nastavovat koeficient za km, na rúzné spoje.. Třeba 0,8.

AAA
Host
AAA

A proč takovou jízdenku nekoupit rovnou u dopravce levnější o provizi?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Protože pak je to jedna smlouva a ručí se za přestup – tj. pokud vám ten povinný vlak ujede kvůli zpoždění, můžete jet dalším. Prostě jeko je to dnes, když vám e-shop ČD vyplivne vázanou jízdenku s přestupem, která je interně spočítaná jako obyčejné+akční.

Ondra
Host
Ondra

Bude obdoba „Skupinové víkendové jízdenky ČD“ pro neomezené víkendové cestování v rámci regionu nebo celé sítě až pro pět osob (z toho až 2 dospělé)?

David
Host
David

Ano. V rámci IDS jednotlivých krajů tam, kde tyto jízdenky kraj zavede. Tohle není úkol pro tvůrce celostátního tarifu.

Ondra
Host
Ondra

V článku se píše o Systému jednotného tarifu a tedy i můj dotaz se týkal tématu článku. Neptal jsem se na tarify IDS, nehledě na skutečnost, že ne každý kraj má IDS zaveden a už vůbec IDS neřeší cestování v celé síti.

David
Host
David

Jednotný tarif ano, ale víkendová jízdenka je komerční nabídka. To by se musel stát (celostátní) a všechny kraje (krajské) dohodnout, že to chtějí. Pokud ale mají IDS (a to většina má, nebo chystá), tak to s velkou pravděpodobností chtít nebudou. Tohle není úkol pro státní tarif. Smiřte se s tím a usmívejte se u toho. Nikdo vám nic nebere.

Ondra
Host
Ondra

Stát připustil na tratě soukromé dopravce, takže by stát ve výsledku omezil možnost víkendového cestování pro rodiny a skupiny. Proto by obdoba „Skupinové víkendové jízdenky ČD“ měla být součástí Systému jednotného tarifu. Jedná se o podobnou situaci, jak je zmíněno o celoroční Státní síťové jízdence, která je obdobou slevy ČD IN100.

Jiřík
Host
Jiřík

A víte, co to znamená? Že jsme zase o krok před nimi !

A.R.
Host
A.R.

Jsem zvědavý, jak to nakonec bude fungovat :-). Už dávno to tady mělo být.
Ale nebojím se toho, dětské nemoci se vychytají, ono si to časem sedne. 🙂 Akorát nevím, nad čím kdo pořád přemýšlí a proč to trvá tak dlouho, když to ve Švýcarsku funguje už 40 let.

David
Host
David

A ve Švýcarsku tomu nepředcházel nějaký čas příprav? Tak vidíte.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Předcházel, ale když my musíme opět vymýšlet kolečko že? 🙂

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Švýcarsko je velká inspirace, rozhodně tady nevzniká nic ve vakuu. Zároveň ve Švajcu prakticky není open-access a není taková různorodost krajských objednávek. Věřím, že se tomu postupně přiblížíme.

AAA
Host
AAA

Jako že se České dráhy přiblíží švýcarským? 🙂

Radek Janata
Host
Radek Janata

České dráy se těm švýcarským docela podobají a v mnohém je i předčí (např. v kvalitě e-shopu, nebo počtu vlaků s wi-fi).

Co je u nás jiné, je ta nejednodnost a rozdrobenost a samozřejmě zastaralá přetížená infrastruktura, ale to není až tak věc ČD.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Cestující mezi krajskými městy na Moravě až tak moc souhlasit nebudou, ozvlášť, pokud jezdí i jiné trasy než Ostrava – Olomouc. Do Zlína se bez přestupu prakticky nedostanete. Do Brna po jednokolejce nebo zajížďkou přes Břeclav. Počet vlaků s WiFi, které jedou z Brna do jiného krajského města je, hádám, nula.
Paradoxně se na trase Ostrava – Brno dá na ČD-wifi připojit například v Kojetíně, když tam stojí motorák od osobáku z Kroměříže.

Jižní Čechy, Liberecko, také jednokolejkové ráje. A víte co? Tak rychle jako tam jezdí Švýcaři na úzkokolejkách. Ten dluh na infrastruktuře se bude ještě dlouho dohánět.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jenže většinu věcí, co jmenujete, nesouvisí s ČD, ale právě s tou infrastrukturou, jak jsem psal.

Zmiňujete jednou i wi-fi a možná vás překvapí, že free wifi není u SBB zatím VŮBEC NIKDE. To by čeští cestující vyskočili z kůže.

Standa
Host
Standa

Bavíme se o dopravě, ne o wiffi ve vlaku
V zahraničí a to i tom západním to zdaleka není taková samozřejmost jak si možná myslíte

A.R.
Host
A.R.

Ne zrovna České dráhy, jako spíš česká železnice obecně.

Nekdo
Host
Nekdo

protoze tady mame specificky trh! cechistansky zakaznik si zada sojove parky a stejne tak i nejlevnejsejsi jizdenky!

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Je tu několik skvělých dotazů, pokusíme se odpovědět průběžně, ale samozřejmě se klidně ptejte i na FB/Twitteru a pokud jste na Raildays, určitě se stavte. Spoustu věcí je lepší probrat osobně.comment image

jan
Host
jan

Dobrý férový přístup.. Díky za komunikaci s veřejností..

L. Zane
Host
L. Zane

Bohužel nebude existovat obdoba IN25, IN50 pro cestující, kteří cestují často, ovšem ne tak často jako ti s IN100. Je to škoda, protože myšlenka je to dobrá, ale s nastavenou cenovou politikou to bude jen Potěmkynova vesnice.

Tronda
Host
Tronda

Obdoba IN25 je k ničemu, když např. jízdné dopravce GWTR je na jeho úrovni bez nutnosti kupovat speciální kartičku pod heslem nechci slevu zadarmo, problém nastává pouze u dopravce ČD.

L. Zane
Host
L. Zane

Tronda:
A jak souvisí cena jízdenky u jednoho soukromníka (ať už GWTR nebo ČD) s požadavkem na slevovou kartu pro národní tarif? Nějak nechápu souvislost.

petr
Host
petr

To je inteligence od Trondy.Kopnout si do ČD.Ještě ho neznáš,tak ho poznáváš.

Tronda
Host
Tronda

Konstatování faktů není kopání, není naše chyba, že pravda šotoušky bolí. 🙂

David
Host
David

Tronda je náhodou jeden z mála tady, kdo má rozum. Většina ostatních jsou buď modré gumy které si sní svůj sen made in 1985 a nebo notoričtí sociální případi, kteří sice mají notebook s připojením na internet, ale vydat 10 Kč nebo podobnou částku navíc za cestu vlakem je pro ně minimálně porušení Základní listiny práv a svobod. Ti vám pak tady budou brečet, že chtějí u všech dopravců IN25, IN50, IN40, IN30, IN99 a já nevím co ještě.

jan
Host
jan

No jenže to nebude o 10 korunách časem.. A pokud někdo dojíždí pravidelně, může může mu to ubrat hodně peněz z rodinného rozpočtu. Viz Anglie Nebo pokud někdo jezdí dlouhé vzdálenosti, tam se to projeví.. Sám možná časem začnete kvičet, pokud teda jezdíte vlakem…

Standa
Host
Standa

Ovšem GWTR s tou tvoji úžasnou cenou jízdného jezdí na pár tratích.
InKarta jako taková je zadarmo, zda se vyplatí si koupit aplikací iN25 je už na úvaze každého soudruha.

jan
Host
jan

Až po kritice.. A taky nedávno někdo vykřikoval, že přece na co budeme dotovat dopravu turistům.. A od toho je tu částečně právě tato karta..

David
Host
David

Potěmkin je s měkkým i. Pokud něco neumím napsat, nepoužívám to.

Marian
Host
Marian

Skoro všechno se časem dá doladit, dokonce i v průběhu platnosti. Ale co mi opravdu vytáčí, je anglický název. To jsme nějaká kolonie, abychom tady používali okupační řeč? Nemyslím, že by zrovna někdo musel vymýšlet pseudotvary, jak za národního obrození, ale nějaké pojmenování ve smyslu Státní jízdenka/lístek by to sneslo.

-TR-
Host
-TR-

I když anglické názvy rovněž nemusím, pojmenování One Ticket dává v tomto případě smysl. Jedna z hlavních cílových skupin jednotného tarifu jsou totiž zahraniční turisté, kteří nechtějí mít komplikace s nákupem více jízdenek, např. z Prahy do Českého Krumlova, kde je nutné koupit dvě jízdenky – jednu na úsek ČD, druhou na úsek GWTR.

libor
Host
libor

aby z toho nevzniklo ohne ticket :)…neboli jedu na wc…

A.R.
Host
A.R.

Přesně. Proč to třeba není EinFahrkarte? Nebo krásně maďarsky EgyJegy. 🙂
Já budu používat „Jednotný tarif“.

David
Host
David

Tarif je krásné české slovo 🇨🇿

A.R.
Host
A.R.

Tarif se do češtiny vžije snadněji než „OneTicket“.
Taky by se mohla používat i zkratka „JeTa“. Běžně se to dělá. ČEDOK je taky zkratkové slovo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Garáž, volant, karburátor. Semafor, fíra, lokomotiva. Setinoměř nebo centimetr?

Záleží na četnosti užití daného slova, pak už to člověku ani nepřijde, že víno je z latiny a ani v latině není to slovo původní. Robot zase českého původu.

A.R.
Host
A.R.

Asi tak nějak. 🙂 Prostě „ticket“ je pořád anglicky. Kdyby to bylo psáno „tiket“ jako třeba ten sázkový, tak proč ne.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Problém není v názvu, problém je v tom, že ste nacionalista.

A.R.
Host
A.R.

Problém je v mentalitě těch, co ty hloupé názvy vymýšlejí. To, co je pojmenováno anglicky, nemusí být zrovna super a světové. Neexistuje racionální důvod mít hlavní název anglicky. Proč se mám pořád koukat na nějaké „showroom“? Nebo obchodní dům „MY“? Proč je na výlohách napsáno „SALE“? Proč to nejde česky, když jsme v ČR?
Považuju to za nekulturní chování. Stejně jako záměrné prznění českého pravopisu.
Nemám problém s cizími slovy, pokud jsou používána vhodně. Ale když tady dřív byly předváděcí místnosti, je blbost je přejmenovávat na „showroom“.

Kubrt
Host
Kubrt

Vždyť to má i český název, tak se nerozčilujte. Osobně si myslím, že značnou část uživatelů tohoto tarifu budou tvořit cizinci, takže anglický ekvivalent je na místě. Kromě toho, třeba časem někdo vymyslí název lepší a přejmenuje se to…
SALE se používá tam, kde nakupují hodně cizinci, u nás na vesnici sale nemáme, máme slevu. MY je povedená slovní hříčka.

A.R.
Host
A.R.

Ale já si nestěžuju, že to nemá český název. Tys to pořádně nečetl, viď? 🙂
Slovní hříčka se dá udělat z každého jazyka. Třeba maďarsky se jízdenka řekne „jegy“, vyslovuje se „jeď“. A určitě tušíš, co „jeď“ znamená česky. 🙂 Je to taková pěkná slovní hříčka. 🙂

Ušatá
Host
Ušatá

Český jazyk je velmi dokonalý a umí vyjádřit vše docela přesně a jasným výrazem, na rozdíl třeba od angličtiny. Jn ti, co dobře neumí česky a jsou tzv. světoví, nestále vymýšlejí cizí názvy a slova, takže už začíná být dost věcí podáváno nesrozumitelně. Jsme Češi a měli bychom být na svůj jazyk, kulturu, zvyky, pyšní a ne se pořád někomu podbízet a podceňovat se!

A.R.
Host
A.R.

Perfektně vyjádřeno.

KarelF
Host
KarelF

To mne připomnělo 90 léta to bylo v oblibě mít názvy jako „Cestovní kancelář Travel service Ltd.“ a podobné.

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Vždyť to má i český název – Jedna jízdenka. A jak jste přišel na tu okupační řeč? Nás nějací Angličané okupují? Nebo někdy okupovali? Nebo jste měl jen 4 z angličtiny a dodnes z toho máte mindrák?

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Proto je název dvoujazyčný. My sice razíme spíše ten kratší, který i snadněji překonává hranice a jazykové bariéry, ale česká verze je rovnocenná. Zároveň Česko není ostrov a právě pro zahraniční návštěvníky bude toto jízdné velmi zajímavé, a tak je fajn, aby se k nim neobracelo zády.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Pokud tam nebude něco jako „OneTicket25“ ani skupinová sleva, tak je to v podstatě použitelné jen pro studenty a důchodce (kterým bude jejich sleva přiznána) a pro lidi tak často jezdící, že se koupí tu celoroční.

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Halbtax kdysi v konceptu byl, pak byl po konzultacích vyřazen. Určitě ale není definitivně pohřben – jen se nepodařilo najít rovnovážnou polohu, kde by byl cenově atraktivní pro zákazníka (kolik jste ochoten zaplatit předem za slevu?), a zároveň by nepoškozoval očekávané výnosy dopravců (a ty jsou v netto smlouvách hodně důležité).

Radek Janata
Host
Radek Janata

IN50 zas tolik lidí nemá, spíš mám na mysli IN25.

Nějak nechápu, proč by měla státní IN25 snižovat výnosy, když ji dnes mohou nabízet ČD (tj. vyplatí se jim to) a státní tarif má být ve výši jejich TR10 a ostatní dopravci mají svůj tarif spíše nižší než TR10.

Výnos z prodeje těch kartiček se samozřejmě může dělit mezi dopravce spolu s ostatními výnosy.

Problematická je i důsledná kilometričnost toho tarifu. Na relacích s oklikou, kde už relační jízdné dlohou standardem (např. Praha-Brno už je to tak snad 15 let), pak bude v podstatě nepoužitelný.

Honza
Host
Honza

Trošku by mě zajímalo proč OneTicket… a ne jen Jedna jízdenka.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Protože „jedna jízdenka“ je hloupost – v tom případě by to musela být „jednotná jízdenka“.

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Protože „Jedna jízdenka“ v běžné mluvě může být nejednoznačná a může mást. Název projektu je dvoujazyčný, aby oslovoval i zahraniční cestující – těm ostatně dost pomůže – avšak OneTicket je rychlejší, stručnější a jednoznačnější název, a proto ho používáme primárně.
Berte to jako CzechPOINT – ano, oficiálně je to akronym, ale nazývali byste to raději „Podací ověřovací informační národní terminál“? 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Máte to ode mne m.j. už o příspěvek níže: jednoznačně logičtější je JEDNOTNÁ JÍZDENKA – jednotná pro všechny v systému zúčastněné dopravce. Impertinenci, která mě v souvislosti s Vaší obhajobou pitomosti napadá, si raději odpustím, ale to nic nemění na skutečnosti, že „jedna jízdenka“ a stejně i „One ticket“ v této souvislosti pitomostí je a zůstane!

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Neříká se impertinence, ale invektiv.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ta invektiva by ovšem byla silně impertinentní – jinak bych ji samozřejmě použil …

Hrozný názov teda
Host
Hrozný názov teda

One ticket znamená jeden lístok. Jednotný lístok by som preložil skôr ako Single ticket.

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Nejde ale jen o jednotnou jízdenku na železnici, ale o to, že na celou cestu (vlak, MHD, IDS a časem snad i linkové autobusy) bude postačovat jedna jízdenka. Takže proto.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tomu samozřejmě rozumím, ale ani to na věci stejně nic nemění – i tak by bylo lepší místo „jedna jízdenka“ zvolit aspoň termín „jediná jízdenka“, protože, jak ostatně sám píšete, by se to „jedna“ mohlo u výdejen plést s požadovaným počtem nakupovaných jízdenek.

Romanero
Host
Romanero

Přijde mi lepší třeba UniTicket. Lze to přeložit jako univerzální nebo jednotná jízdenka nebo uni jízdenka. A navíc je to dost unikátní spojení narozdíl od „jedna jízdenka“..

A.R.
Host
A.R.

Tak jestli jde o rychlost, stručnost a jednoznačnost, proč se nepoužívá německé „Notruf“ místo zdloooooouhavééééého, nestručného anglického „Emergency call“? 😀

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Taky byl ve hře Lísteczech, ale diktujte to někomu do telefonu 🙂

A.R.
Host
A.R.

S tou fonetikou je to těžký, ale jsem si jistý, že by šlo vymyslet nějaký český název, který by se líbil i cizincům. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hmm – už třeba i „česká jízdenka“ = „czech ticket“ by byl lepší název, než ta nesmyslná „jedna“ – ale Kováčovi by to vyrazilo z ruky trumf, že „jedna“ to musí být proto, že má umožňovat i kombinaci s MHD a autobusovou dopravou …

Lukáš
Host
Lukáš

Což stejně jen tak brzo nebude, jestli vůbec a mám obavu, aby to nedopadlo jak s VRT, krásné řeči a vizualizace, ale zatím ani km.

Kamui
Host
Kamui

Kdyby radši místo tohoto dali za povinnost pro dopravce mít veřejné API do rezervačního/prodejního systému, díky čemuž by mohly vzniknout prodejní agregátory kde by se dal nákup jízdenek pohodlě řešit, a kupující by se ani nemusel dozvědět, že kupuje lomené jízdné.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Dopravci budou mít API, které SJT vyžaduje – např. pro místenky. Pomocí něj a definice SJT tarifu dokáže jízdenky emitovat kdokoliv. Třetí strany v současnosti nemůžou přímo tenhle tarif prodávat – účastníky jsou jen dopravci na jejichž riziko se vše prodává.

watslaw
Host
watslaw

To by sice bylo taky fajn, ale neřeší to situaci, že po přestupu vám přípoj jednoho dopravce ujede a pak další spoj je jiného dopravce, nebo naopak stíháte zpožděný spoj jiného dopravce, než na kterého jste si koupil jízdenku.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Proč by to měl být problém? Pokud oba dopravci akceptují SJT jízdenku, můžete pokračovat i tím dalším spojem.

watslaw
Host
watslaw

se SJT to samozřejmě problém není, problém by to byl, kdyby bylo jen to API pro prodejní agregátory (viz příspěvek, na který jsem reagoval).

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

SJT samo o sobě API má. A dopravci budou mít taky.
Jen do toho nepustí kdekoho, protože v současnosti nejsou agregátoři akceptovaní jako smluvní strana Cendisu a dopravci nesou za emisi jízdenek a výběr tržeb garanci a riziko.

Pepa
Host
Pepa

Slevy In-25, In-50 … na jizdne budou i nadale nebo je nahradi jednotny tarif?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

ach jo. In25 atd jsou komerční nabídky jednoho ze subjektů a s jednotným tarifem nemají co do činění…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Další co nepochopil.

To, že dnes mají IN25 a IN50 ČD, neznamená, že taková slevová karta nemá v celostátním systému své místo – stačí se podívat do Švýcarska na jejich HalbTax.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Na druhou stranu SJT nemůže podstřelit ceny, které jsou očekávané v už podepsaných kontraktech s dopravci, takže něco takového spíš nebude.
Hlavně, když ten systém časem myslí i na integraci autobusů a IDS jako takových.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Když ty ceny může „podstřelit“ formou traťových a ročních jízdenek, tak proč ne pomocí IN25?

Stejně žádná rozumná kalůkulace nemohla uvažovat že za plné TR10 bude jezdit mnoho lidí. Já to odhaduju tak na 5-10% cestujících.

Ušatá
Host
Ušatá

Když je něco špatně, tak to neznamená, že se to bude respektovat. Prostě doprava musí mít ve státě nějakou koncepci, nějaké cíle. Zájem dopravce nemůže být rozhodující. Cena a náklady budou nižší tehdy, když bude kolejová síť (tratě) vysoce využívány, bude se razantně zvyšovat množství přepravených cestujících, nákladů. Pak se sníží i cena dopravy. A to má být základním cílem, a to mají mít za úkol jak státní orgány a samospráva, mají být motivováni k nárůstu přeprav. To se ale vůbec neděje a i tímto ceníkem se spíš lidi budou z vlaků a veřejné dopravy vyhánět. A nám stále budou… Číst vice »

David
Host
David

In25 je nesmysl, to ať si nechají ČD jako komerční nabídku. In50 je na zvážení, ale za sebe říkám, že ji nepotřebuju. Já budu jezdit za jízdné dopravců. Nicméně SJT jako takovy je skvělá věc, o tom žádná.

Ušatá
Host
Ušatá

To závisí pouze a jenom na tom, jak budete jezdit. Budete se divit, ale hodně cestujících jezdí po různých trasách, musí přestupovat, pojede s více dopravci atd. (je to i můj případ). Takže prostě ten Váš nápad je pro ně na nic. Proto musí být celostátní výhodné tarifní nabídky. Čili to, co mají jen ČD, musí být logicky zavedeno u celostátního tarifu u všech dopravců. A v prvé řadě u těch, kteří jezdí za dotace.

Ušatá
Host
Ušatá

Jde o to, aby tento princip byl zakotven i u celostátního jízdného – tedy nejen základní jízdenka, ale zpáteční, možnost slevy 25%, 50% , síťová jízdenka, slevy pro skupiny, apod. Jde snad o to, aby se veřejná doprava a zejména železnice, co nejvíce používaly, a výrazně konkurovaly silniční dopravě. Navíc se domnívám, že cena za síťovou jízdenku ve výši 22 500 Kč, pro 2. třídu je pro normálně se živícího člověka příliš vysoká. Ono i těch 19 900 je dost. Optimální by byla cca 17 000 Kč. Je nutné si uvědomit, že takový člověk dá ročně tuto sumu za cestovné,… Číst vice »

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Teda tady se zase urodilo géniů z lidu, boha. Hoši vole, ten tarif vzniká proto, aby se dalo jet na jeden lístek, i když člověk čtyřikrát přestupuje a nehodlá cestou řešit jízdenky. Bude to přínos zejména pro turisty, jak tuzemský, tak zahraniční, pokud budou kreditový jízdenky, bude to pro ně dost přínos. Českej pravidlenej cestující pojede pochopitelně většinou na „tramvajenku“ nějakýho IDS, nebo za akční jízdný konkrétního dopravce (ať už relační slevu, včas koupenou jízdenku v eshopu. Prosté jak facka, nikomu to neublíží, někomju to zjednoduší život… Ale je fakt, že ještě nikdo na světě ještě nikdy nevymyslel nic, s… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Samozřejmě. Čím víc jízdenek, tím víc šotouš. 😀
Naštěstí se nikdo neřídí podle jejich rad, ale podle potřeb cestujících.

Ušatá
Host
Ušatá

IDS, aby byl k něčemu, by musel být celostátní. Pokud mám 14 krajů, každý se svým, tak je mně to na nic. To bych musel mít 14 karet a tedy být i milionářem. Vy uvažujete (stejně jako někteří další), že lidi jezdí jen do práce, školy a zpět a jen v rámci jednoho kraje, města apod. jenže ono tomu tak není. A není tomu tak ani v běžném životě. Čili tak to zavádět a uvažovat nelze.

a8n
Host
a8n

Cesta z kraje A do kraje B. Nyní jedna jízdenka. Po novu buďto hodně drahý SJT, nebo jednorázová jízdenka IDS s pěkně mastnou nástupní sazbou, (ne)akční jízdenka soukromého dopravce (protože v závazku) a obyčejná jízdenka národního (a nástupní sazba potřetí).

aldik
Host
aldik

Fajn je, že to má být i v mobilu. Jen doufám, že aplikace bude minimálně stejně dobrá jako Můj vlak od ČD. Taky doufám, že budou i národní verze oblíbených síťových jízdenek od ČD- skupinová víkendová, celodenní, letní (včetně verze platné celý rok, ne každý má dovolenou v létě a vlakem by rád třeba týden cestoval po naší zemičce)..

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Chceme aplikaci a chceme, aby byla dobrá, ale samozřejmě Můj vlak nastavuje laťku hodně vysoko a my sami ji taky rádi využíváme. Naštěstí půjde OneTicket koupit i z appky Můj vlak, a stejně tak tam budou vidět spoje a jízdenky. Ať každý používá, co mu vyhovuje nejvíc.

watslaw
Host
watslaw

Ví se, jak se budou mezi dopravce rozpočítávat ty časové jízdenky?

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Ví se. Bude to vždy po jednotlivých dnech platnosti. Pokud v daném dni budou zaznamenány validace (tzn. někdo vás ve vlaku „načte“), rozdělíme denní hodnotu podle tohoto klíče. Pokud v daném dni nikam nejedete, rozdělí se denní částka mezi dopravce podle dopravního výkonu.

watslaw
Host
watslaw

Děkuji.
Znamená to tedy, že dopravci, se kterým cestující s časovými jízdenkami najezdí mnoho kilometrů během jednoho dne (tzn. asi hlavně dálková doprava), na tom budou tratit (denní hodnota vydělená počtem kilometrů bude o hodně nižší než normální sazba za kilometr), a dopravci s nevytíženými spoji na zapojení do systému vydělají (získají z podílu na dnech, kdy cestující s časovými jízdenkami nikam nejeli)

Juraj Kováč, CENDIS
Host
Juraj Kováč, CENDIS

Ano, ale je tu očekávání, že se to u časové jízdenky částečně narovná díky dlouhé platnosti. O co dopravce „přijde“ na jednotlivé cestě, to zase trochu získá v těch dnech, kdy cestující nejel.

Jenda
Host
Jenda

na tom ale budou tratit dopravci na tratích kde je třeba samoobslužný systém odbavování, kde nikdo nic nenačítá…

Dodo
Host
Dodo

Objevili kolo… Defacto jen zdražení TR 10, plus každoroční zdražení jako pravidlo přímo v tarifu. Jsem zvědavý, kolik lidí bude na tento tarif jezdit. Se obávám, že jediné ČD tohle budou prodávat ve větším, protože tím asi nahradí TR 10.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

proč by tím nahrazovaly vlastní tarif, to nedává žádný smysl.

Ondřej
Host
Ondřej

Bylo by super, kdyby byl cenově zvýhodněn včasný nákup, protože jinak pro mě asi bude vždycky výrazně výhodnější pořídit kombinaci více jízdenek, než OneTicket a v podstatě by to spolu s rezervacemi mohlo dávat dopravcům nějaké info o předpokládané kapacitě atd.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kde berete tu jistotu, že jednotliví dopravci nezdraží v souvislosti s jednotnou jízdenkou i své tarify na sazby blížící se těm jednotným mnohem více než nyní?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll