Jednotný tarif i spojování vlaků. Poslanci poslali dál nový zákon o drahách
Trať číslo 255 Zaječí - Hodonín. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Tato fotografie vznikla v rámci grantu fotografie českých obcí., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8296837
Poslanci dnes poslali do závěrečného třetího čtení velkou novelu zákona o drahách. Ta řeší například zavedení systému jednotného tarifu na
To spojování vlaků mě přijde dobré například z rakouska…jede rj z vídně do klagenfurtu a druhá část+lokomotiva jede do mnichova….vlak jede takhle společně až do salzburgu a tam je rozdělej….první část odjede do zurichu a druhá 3min na to do klagenfurtu….ale to jsem zase zpět u těch nástupišť a kolejí že by se nástupišť hrana měla rozdělit do sektoru A-G, ale to tady ze šotoušů nikdo nechce….
A jaké změny se týkají příležitostně využívaných tratí? Sždc bude mít pořád zákonnou povinnost starat se i o pro ně nerentující se infrastukturu?
Úplně stejně, jako se stará o nevýdělečné silnice, nevýdělečné vodní cesty a podobně, řekl bych. Od toho tu stát a jeho instituce jsou, jinak by nemusely existovat.
CEDOP, osvětový spolek utřel. Zatím? Jak a kde to plantážníci zkusí zas? Rušením regionálek za lepší zítřky:-) Krajský balík na obslužnost je lákavé sousto pro různé desperáty, kteří vystřelují své otrávené šípy po venkovské železnici.
Kdyby prošel návrh se 13 hodinami, tak tu dráhu můžeme rovnou zavřít. 🙂
„Spojování vlaků“ – SŽDC potřebuje řešit nedostatečnou kapacitu, aniž by musela vyhlásit přetíženost (na to má interní zadání z ministerstva, že nikdy nesmí) a zároveň aniž by hnula prstem v stavební rovině. Tak holt nařídí „dopravci všech zemí, spojte se“… Čistej lobbing, Matušovská to samozřejmě nemá z vlastní hlavy.
Poznámka k poslední větě – to je snad dobře, ne? Lobbujeme ve Sněmovně i my.Nám zatím prošlo několik našich návrhů přes několik poslanců od výborů do 3.čtení i třeba proti názoru MD. Děláme to pro dobro nákladních dopravců, našich členů a osobně to považuji za zcela legitimní. Nebo si snad myslíte, že uštvaný poslanec je odborník na všechno??
Není „uštvaný poslanec“ oxymoron? 😀
Tak tady bych komentář rád přidal, akorát bych musel psát pod pseudonymem… Ale radši se nebudu o některých fanoušcích železnice vyjadřovat takhle veřejně.
Kolik mínuskářů se zde podepisuje pod svým jménem?
Doufám , že to omezení pro kraje , co se týče možnosti objednávání dopravy , neprojde. Protože už vidím jak to nádherně řídí ministerský úředník z Prahy až do nejzapadlejší vísky v sudetech.
Třeba to tu pak bude fungovat skvěle jako na Slovensku…
No právě…
A proč neřídit dopravu v celé ČR třeba z Českých Budějovic. Nebo z Mostu? Když by mohl pražák rozhodovat o příměstu v Ostravě, tak proč ne naopak? V Praze je problém sehnat lidi, v Ostravě i v Mostu není práce.
Všude je práce dost, máme nejnižší nezaměstnanost v celé EU, která se může měřit tak z Asií..
Ústecký kraj 4,4 %, MSK 3,8 %, zatímco Praha jen 1,9 %
Jo, ale taky se podívejte na skladbu obyvatel v těch krajích. Je hodně lidí v těch krajích, kteří nechtějí pracovat. Zbytek si domyslete.
Hlavně, že u vás nenechavý podnikavci vykořisťují a pak se z toho vymodlí v kostele.
To jsou jen statistické žvásty, nekvalifikované nízko ohdnocené práce je vždy dost.
Poslanec Kolovratník není fanoušek železnice, ale skupiny České dráhy. To je rozdíl.
Navíc je teď zhrzenej, že z něj Bába neudělal ministra dopravy a místo toho vytáhl z klobouku Kremla.
Teda nevim, ale kdyby byl fandou ČD tak nebude chtít rušit povinnost uznávat režijky.
Na to jste, Trondo, přišel jak?
Třeba tak, že narozdíl od vás umím přečíst celý článek, vč. pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka
Tak on není ani tak fanoušek železnice nebo národního dopravce, jako si myslí, že dopravě rozumí. Což je možná mnohem horší a ve své podstatě nebezpečnější.
„zákaz řídit drážní vozidlo po dobu, která v souhrnu přesáhne 13 během 24 hodin “
Tak pokud to projde,budou to moct zabalit skoro všichni dopravci.To bude u spacích šichet někde strojvedoucí trčet přes 11 hodin,nebo bude 2 dny v práci a neudělá hodiny ani na den volna.
Bezpecnost by mela byt vzdy nadrazena!!! Je to rozumny navrh konecne. Firove nikde nemusi trcet 11h, staci rozumne namalovat smeny a vykony rozdelit mezi jednotliva pracoviste tak, aby dopad zakona byl minimalni neli nulovy!
Pravděpodobně o problematice víte naprosté houby. Jedná se téměř stoprocentně o nákladní dopravu a médii uváděné skokové navýšení mimořádností ve skutečnosti žádné navýšení není. Uvědomte si, že například v době ranních špiček se náklady na hlavních tratích v okolí uzlů téměř nehýbou, takže po schválení tohoto nesmyslu bychom nepřepravili téměř nic a konkurenceschopnost železnice by byla stále tragičtější.
Tohle není o bezpečnosti, o bezpečnosti je že když někam po dvou, třech či čtyřech hodinách dojedu budu mít dvě hoďky na ,,zotavení,, aniž by mi to někdo přerušoval a tím pádem pak vycházelo i pěkné čisté volno, ideálně 13 a více dní volna za měsíc ( a to jde pouze za předpokladu dlouhých směn )
Zrovna u osobní dopravy by to mohlo prinyst rozumny směny, než 23hod dvoudenka po který je člověk onen volnej den akorát zničenéj 🙂
A když bude ta dvoudenka 13 hodin,nebude po ní znišenej,ale půjde místo volna zase do práce.
Souhlasím, návrh to je opravdu padlý na hlavu a nesmírně to zkomplikuje situaci.
Naopak kvitují, že chtějí zjednodušit kácení stromů a zatnout tupec ekoteroristům, protože ti to neskutečně komplikují.
Tak ono je to vlastně posun k tomu, že i pro drážní dopravu začne platit zákoník práce, který platí pro všechny jiné činnosti. A zákoník práce říká, že délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin a mezi koncem jedné směny a začátkem další musí být nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin. Takže když ve 24 hodinách musím 11 hodin odpočívat, nemůžu pracovat víc než 13 hodin. Oni to nakonec asi zmírní, protože pro nepřetržité provozy platí, že nepřetržitý odpočinek může být zkrácen na 8 hodin, pokud je následující odpočinek o dobu zkrácení prodloužen. Ale fakt to tak platí všude jinde,… Číst vice »
Zásadní problém je spíš v tom že se dráha zavřela do své bubliny a není schopná si sehnat dostatek lidí pro činnost strojvedoucích. Vyhažte polovičku nesmyslných požadavků a pak bude dost lidí, až bude dost lidí, klesne zátěž na lidi, nebudou dlouhé směny, nebudou problémy.
Zajistěte si zrychlení tratí na 60-100km/h, čímž snížíte potřebu vozidel i lidí na oběhy. Zrychlení tratí, kapacitu v okolí uzlů a velkých měst, tady najdete tolik míst kde se mrhá časem lidí…
praktické dopady ustanovení o době řízení (a neřeším jestli je definice správně nebo špatně): 1. „brigádníci“ jezdící pro xyz dopravců si ve většině případů vyberou jen jednoho zaměstnavatele a přestanou brigádničit, zároveň se zintenzivní boj o strojvedoucí do zaměstnaneckého poměru. Zbytek brigádníků si začne důsledně hlídat počet hodin strávených na HV (mimochodem zajímala by mě definice doby řízení dle zákona). Největší zaměstnavatele strojvedoucích na české železnici čeká nelehký úkol si strojvedoucí udržet. Držme odborářům palce do kolektivního vyjednávání 🙂 Nástup soukromých dopravců a redukce počtu hodin řízení HV jsou 2 dárky, které odboráři pro kolektivní vyjednávání o podmínkách pro strojvedoucí,… Číst vice »
Že by strojvedouci konečně spinkali vic nez 6hod vcetne cesty na nocleh? 🙂
Zřejmě se jel Kolovratník povyrazit s železničním podnikatelem Augustou na jeden z jeho předražených výletů :-)…
Takže centralizace a přesun pravomocí z krajů na odborníky v čele s p. Šípem nebude?
Proboha, jen ne žádné centralizování a centrální plánování z MD, jednoznačně to nechat na krajích dle jejich potřeb a požadavků !!!
Ptám se, protože nějaké návrhy již odprezentovali. I Jihočeský kraj byl proti nim relativní oázou rozumu a logiky.
ponekud vysychajici oazou.
Aspoň by někdo bral ohled na návaznosti spojů jedoucích přes hranice kraje. MS kraj je OStravocentrický, návaznost na 280 jej vůbec nezajímá…
To je sice dobrá myšlenka, leč vzhledem k presentovanému poněkud chimérická. Od upíchnutých v CeDoPlnu spíše čekejme fráze typu: Vlak je v této relaci nesmysl. Vlak má smysl od 10 0000 přepravených denně. Levnější bus. V kostce popsaný celý koncepční přínos vlivové skupiny. A jak jejich snaha ve skutečnosti dopadá, zjistíte rozjedete li se do Jižních Čech.
Tak v tom případě by měl někdo říct Čunkovi, aby do Chacharova někoho poslal.
Ten Kolovratník je očividně pěknej jouda. Pořád něco navrhuje a breptá, ale nic mu moc neprochází.
„Procházivost“ jednotlivých návrhů má sama o sobě nízkou korelaci s jejich (ne)smysluplností. Dle některých jiných názorů, platí (obecně v různých sférách, nemám na mysli konkrétně jen dopravu) spíše pravý opak – že sněmovní většina naopak schvaluje různé nesmysly, zatímco smysluplné návrhy jsou zamítány.
No já to myslel tak, že navrhuje většinou ptákoviny a tak nějak je celkově nebrán vážně. Já od něj snad ještě neslyšel něco rozumnýho.
A resi tato novelizace i nesmyslny NV 589/2006 Sb. kdy odpocinek mezi smenami muze byt zkracen na 6h ??? A resi tzv. bezpecnostni prestavky?
Neřeší, a NV 589by mělo býti kompletně přepracování, ovšem nikomu se do toho nechce. Brutálně jdou proti sobě požadavky na ochranu prav zaměstnanců a požadavky zaměstnavatelů. Zkrácen odpočinek na 6 hodin může být, ale jen první odpočinek a důležité je, že 6 hodin NA Lůžku. Takže žádných 6 hodin včetně odchodu na nocležnu (hotel) a zpět. To si někteří zaměstnavatelé opět vložili po svém a personál jim to baští.
zajímalo by mi, kde si se dočetl , že na lůžku . 🙂 a navíc jsou rozdíly v tuzemské a zahraniční dopravě.
bavím se o tuzemské dopravě, ona definice různých podmínek v mezinárodní dopravě je přesnější.
definice vykopírovaná z NV pro tuzemskou dopravu
„(2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku.“
Je cesta na lůžko a z lůžka odpočinkem? Pokud zaměstnavatel (nebo kdokoliv jiný) tvrdí, že ano, dej mi to předsedo písemně 🙂 Bavíme se o ODPOČINKU, ne o turistickém výletě s krosnou na zádech 🙂
Dík, s takovým výkladem já osobně teda problém nemám . Ale zaráží mi jiné věci ve VN a hlavně jejich různý výklad.
Např. délka směny s rg., PJO a pod. Každý si to vykládá jak se mu to hodí. Zaměstnavatel, zaměstnanec, právníci, DI,
co subjekt to názor. Místo vymýšlení nového zákona by stačilo přepracovat NV. Ale nikdo si nechce pálit prsty. ČD si to prý ošetřila kol. smlouvou ale co dopravci bez odborů?
Po právní a věcné stránce je to NV fakt napsáno hodně vágně. Ale hodně bych se divil, že kolektivní smlouva jakéhokoliv doprabce může byt nadřazena nad NV v otázkách bezpečnosti, doby odpočinku apod. To by byla otázka pro soudce. Přepracování zákona je svým způsobem politický akt, aby bylo vidět, jak se politici snaží o bezpečnost na železnici. Někdy věcná argumentace prohrává souboj s dojmy a pojmy. Nu což, život je boj.
Spojování dvou vlaků jsem zažil před týdnem, když jsme se vraceli z dovolené do Vídně. Jedeme si tak v RailJetu z Mosonmagyaróváru ale nějak pomalu. Ani ne stovkou. A průvodčí už hlásí: „porucha na lokomotivě. Budeme mimořádně stavět. Předpokládané zpoždění 25 minut“. Tak zastavíme a ani ne za dvě minuty jedeme. A už svižně. Až ve Vídni jsem si všiml, že před nás připojili další RailJet, který nám pomohl dokončit cestu. Ale aby to takto pružně fungovalo, musí být automatická spřáhla.
Až na to, že railjet opravdu automatické spřáhlo nemá 🙂 A pokud, tak porucha byla spíš na tom vlaku před vámi a vy jste pomohli jemu 😉
Pod dvě minuty neskupluješ dva railjety, ani kdyby byly v provozním bezporuchovém stavu, naivo.
pod dvě minuty? kdykoliv. Nic na tom není (nebavím se o SW spojení, ale o HV)
Spojování vlaků jsem zažil v Nizozemí. Nabrali jsme takové zpoždění že náš vlak spojili s tím v následujícím taktu. Samozřejmě u unifikovaných jednotek (podobným CityElefantu) to nebyl problém. Případně vlak spojený ze dvou jednotek se ve stanici rozdělil a každá pokračovala jinam.
Bohužel Sloni mají několik generací, které si mezi sebou nerozumí ani zdaleka tak dobře, jak by se mohlo na první pohled zdát…
Prý se spolu nebaví ani RegioPanter a InterPanter, což jsou vozidla stejného výrobce a stejné modelové řady.
Tohle trochu nechápu, proč si to výrobce (Škodovka) takhle komplikuje, čekal bych že komunikace mezi jednotkami bude stylem: „Táhni 100 kN, brzdi 100 kN, otevři vlevo/vpravo,…“ a jak si to přebere řídící počítač konkrétního kusu už je na něm.