Dopravci Železnice

Konec režijek? Poslanec ANO navrhuje, aby je nemusely České dráhy uznávat

Martin Kolovratník, poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu. Foto: FB Martina Kolovratníka
Martin Kolovratník, poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu. Foto: FB Martina Kolovratníka

Při projednávání nového zákona o dráhách dojde znovu i k otevření tématu režijních jízdenek na české železnici. Novelizace může přinést prakticky jejich konec.

Předseda podvýboru pro dopravu a poslanec za ANO Martin Kolovratník podal pozměňovací návrh, podle kterého by České dráhy byly zbaveny povinnosti uznávat ve svých vlacích režijní jízdenky. Poté, co už některé kraje oznámily, že nebudou režijky uznávat, a nástupu alternativních dopravců na další tratě tak může jít o další krok, který povede k jejich konci.

Zákon o Českých drahách ukládá dopravci od roku 2002 poskytovat jízdní výhody nejen svým zaměstnancům, ale i pracovníkům SŽDC, ministerstva dopravy či Drážního úřadu. „Uvedené ustanovení bylo do zákona o akciové společnosti České dráhy vtěleno v roce 2002, kdy byl trh na české železnici uzavřený a s marginálními výjimkami v přepravě osob působil pouze jediný dopravce, a to nově vzniklá akciová společnost České dráhy,“ vysvětlil v návrhu Kolovratník.

České dráhy dlouho tuto povinnost považují za diskriminační v soutěžích na železniční výkony, protože ostatní dopravci tuto povinnost nemají. Samy ale neudělaly prakticky nic pro zbavení se této nevýhody a nevadí jim, že musí za minimální roční poplatek vozit zaměstnance a rodinné příslušníky jiných organizací, zejména pak SŽDC.

Režijní jízdné je ze své podstaty buď zaměstnanecký benefit nebo „nařízená sleva“. Pokud je potřebné uvedený institut zachovat, je účelné, aby se jednalo buďto o klasický zaměstnanecký benefit, anebo (měl-li by stát v úmyslu tuto oblast regulovat a nést nadále finanční dopady s touto regulací spojené) o státem nařízenou slevu uplatňovanou rovným způsobem vůči všem dopravcům,“ uvádí Kolovratník v návrhu. Podle něj je neudržitelné, aby režijní jízdné bylo stanoveno přímo zákonem, aniž by řešil úhradu za tyto služby.

Jakékoliv pokusy o omezení režijních jízdenek většinou vedly k ostrému nesouhlasu železničních odborářů. Význam režijek ale dlouhodobě klesá a výrazně klesne ještě od prosince, kdy alternativní dopravci převezmou provoz některých linek a režijky nebudou muset uznávat.

Ministerstvo dopravy na dotazy ke Kolovratníkově návrhu neodpovědělo. „České dráhy se budou stejně jako dosud řídit platnou legislativou, to znamená, že i v budoucnosti budeme respektovat platnou zákonnou úpravu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Počty režijkářů klesají, letos na začátku roku jejich počet klesl pod 100 tisíc. Důvodem může být i fakt, že zejména pro seniory je po zavedení státních slev levnější kupovat jednotlivé jízdné než paušální cenu za režijku na celý rok.

251
Diskuze

avatar
45 Komentáře
206 Reakce na komentáře
104 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
100 Autoři komentářů
petr.rM.MUšatásnepVS Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miroslav
Host
Miroslav

Tady je návod koho volit v příštích volbách.

Panelák
Host
Panelák

To jakože prachatýho estébáka, co krade furt dál?

snep
Host
snep

ANO a a bude líp – s režijkama :-))))

petr.r
Host
petr.r

železničáři před důchodem i v, budou volit ano, protože režijka je pro ně zbytečná, mají slevu a dostanou přidaný na důchodě. I ten co je v ksčm volí ANO. Nejlepší obrázek byl v polsku, kdy vlastně komunisti nesměli podle stanov chodit do kostela a oni chodili do sousední vesnice, aby je někdo neudal, takže neházejme všechny do jednoho pytle.

Petr
Host
Petr

Železničáři jsou jedina skupina lidí, kteří zde od roku 89 dokazali provest opravdovou stavku jestli se nepletu na tri dny. Dnes by takova stávka zcela ochromila republiku a proto si ji nikdo nelajzne ani Tok.Z toho důvodu o rerežijní průkazy které dnes užitečné nejsou tak výhodné ale stále pro mnoho lidí spasou neprijdou

Panelák
Host
Panelák

A co si opravdově vystávkovali? (Narozdíl třeba od „kováků“ ve Škodě Mladá Boleslav…)

petr.r
Host
petr.r

No nevím, jak si vzpomínám, jak jsme v listopadu stávkovali, tak čsd na náměstí nebyla, možná to je od města, ale mělo by se trochu tohle prozkoumat.

Alena
Host
Alena

Dvakrát je chtěli železničářům vzít však víme někteří ,jak víme jak to dopadlo .Zdražováním a jak tomu říkám Babišova sleva ( myslím slevy důchodcům a mládeži) ,to je důvod poklesu .Tak proč jim to vzít hned ,než raděj pomalu přidáním různých položek jako je puštění soukromého dopravce na trat , placení některých úseku tratě zvyšováni poplatku za rejjniho průkazu . Je toho víc ,ale raději to tu nebudu psát,však proč myslet na lidí jak z toho bude něco horšího pro ně. Ten průkaz hodně drží u ČD……

snep
Host
snep

ČD či jakýkoliv ekonomický subjekt podnikající v tržním hospodářsví se má chovat tak, že formy výdobytku socializmu = režijky, jsou neefektivní, respektive mají se vztahovat maximálně jako zaměstnanecký benefit na jednotlivce, nikoliv celou skupinu, tedy rodinu. Proto by stát měl režijky zrušit či nahradit benefity, tečka. Myslím si, že na ČD, SŽDC a jiné státní instituce doplácíme dost ze státního rozpočtu a nejen za to. Režijky do pekla, stejně jako 75% slevy pro studenty a důchodce. Tečka

Hans
Host
Hans

Řekl generál snep, zasalutoval, a za obrovského potlesku davu se odebral do limuzíny a odjel na štáb likvidovat další vydobytky socialismu.
A pak jste se probudil. Tak nejak to bylo ne?

snep
Host
snep

krásně napsáno a ano, přesně tak, dost bylo socializmu, dost bylo komunardů v ČR, snad to brzy vych…pá.

snep
Host
snep

a že za to výše dostanu spoustu – nebo komentářu je normální, stále mezi námi žijí staří bolševici, kteří žijí z minulosti a je jim prd, jak budou žít jejich děti, hlavně kdy se jim 50+ vrátili komančové a zase dali vše zadarmo

petr.r
Host
petr.r

správně a dost přispěvovatelů si myslí, že kdo není komunista je podřadný a nechápe, že to jeho vnitřní cítění vede čd do černých čísel. Nejhorší je na tom, že režijkáři se zamykají v kupé a jedou tam třeba dva-jeden a nikoho tam nechcou pustit i když vlak je plný.

Dominik
Host
Dominik

Dokažte to, pomlouvat nádražáky by vám šlo, ale důkazy chybí, to častěji se substrát chová jak dobytek a pak se diví, že vlaky jsou špinavé, nadává na narvaný vlak přitom je ve voze ještě dost místa (no jo, ale jak nemá vlastní dvojku či čtyřku tak je to špatně).

Ušatá
Host
Ušatá

Nejsi trošku víc, než drzý? Co si vůbec o sobě myslíš?

snep
Host
snep

🙂 a přání se stalo realitou, kolik komoušů mi dalo mínusek… no co jste si soudruzi demokraticky zvolili, to máte. KONEC REŽIJKÁM

petr.r
Host
petr.r

já jsem dostal více. Více mínusů, více pravdy.

Karel
Host
Karel

Pane Kolovratník, dejte mně do výplaty stejnou částku, jako dostáváte vy na dojíždění z Pardubic do Prahy do parlamentu a můžete si režijku nechat. PS: Já tam do práce dojíždím z těch Pardubic taky a platí snad „občané si jsou rovni“, nebo ne ?

snep
Host
snep

rovnost občanů fungovala za socialismu – soudruhu, nyní si musíš na sebe vydělat poctivou prací sám

Ušatá
Host
Ušatá

Rovnost občanů je dána ústavou i zákony, nebo pro Vás snad ne?

snep
Host
snep

tak to může napsat jedině komunista, kdo jiný normální by se rovností a ústavou oháněl… 🙂

Ušatá
Host
Ušatá

Neměl by dotyčný „snep“mít své nevhodné a drzé příspěvky smazány a dostat ban? Co je moc, to je moc!

petr.r
Host
petr.r

karle není lepší se poohlídnout po práci v pardubicích abys nemusel dojíždět? Pan poslanec je chytřejší jak ty a koupil si in-kartu 50, asi si umí spočítat, co se mu vyplatí a až nebude poslanec, tak si najde blíže práci aby měl čas i na rodinu a přátele.

snep
Host
snep

máte pravdu petr.r, kdo chce, ten dělá, kdo nechce, ten o tom jen kecá

petr.r
Host
petr.r

pracovně chodím aji k parazitám a mohl bych psát o nich romány a klidně pravdu, že v nějakých bodech jsou stejní s čdákama, taky pořád řvou aby stát se o ně staral.

Dio
Host
Dio

Návrh pana poslance přece dává smysl. Vždyť celý proces rozdělení ČSD/ČD směřuje k výsledku, že jedinou výkonnou institucí ČD bude pouze GŘ. A tam výhody samozřejmě zůstanou automaticky takže si tento podnik bude v důsledku moci diktovat podmínky všem svým bývalým zaměstnancům, kteří se stali bývalými pouze na základě hloupého politického rozhodnutí učiněného v minulosti. Toto je, pane poslanče, scénář, který vy navrhujete.

Souprava
Host
Souprava

Dobrý den, pane poslanče. Využiji, že zde diskutujete a zeptám se vás mimo téma, pokud se nebudete zlobit. S režijkami s vámi souhlasím, tam nemám, co bych napsal. 🙂 Chci se zeptat na tzv. lokálky. V ČR máme místních železničních drah mnohem více, než je obvyklé ve vyspělé západní Evropě. Provozujeme zde vlaky na tratích, kde nejezdí ani 500 cestujících denně, na mnoha ani 300 (čísla se dají zjistit v krajských dopravních plánech, případně je nutné odhadovat). Nákladně tyto tratě udržujeme, opravujeme a dotujeme zde provoz (např. oprava dráhy do Mšena, která vyšla na 350 milionů a počet cestujících zprůměrovaný… Číst vice »

MAGADANCZ
Host
MAGADANCZ

Tak moc pěkně napsané, jako ta pohádka „Jak stařeček měnil, až vyměnil“ :-). Jednoduše ty lokálky do naší krásné země patří, tak jako rybníky, hrady, hospody a pivo… A rozhodně jejich údržba nestojí miliardy, byť by se SŽDC měl někdo mrknout trošku na zoubek, zda u některých oprav nepřetahují trochu strunu (MATTONI svou dráhu do Kyselky opravila za „1/10“, co se opraví za státní /za naše daně/ jiné obdobné tratě). Zdárným případem likvidace železnice je např. Jihoafrická republika, kde z perfektního systému zbylo pár tratí a slibovaných náhradních častých autobusů za zrušené osobní vlaky tč. limitně skoro k 0… Naopak… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Srovnávat JAR s Českou republikou umístěnou uprostřed Evropy nedává smysl. To můžete zmínit i USA, Austrálii, Argentinu. To jsou ale úplně irelevantní příklady, počínaje zcela jiným přítupem ke spotřební dani z minerálních olejů než má Evropa… ČR není ani v Africe ani v Americe a já nikde nenavrhuji napodobit přístup z jiných kontinentů. Navrhuji pouze chovat se tak, jako se chovají podobně zalidněné evropské země. Oproti nim si totiž udržujeme nesmyslně velkou síť lokálek, které pro nás nemají žádný význam. Vozí to pár lidí sem a tam, za 3x vyšší cenu než autobus. Je to v podstatě takový luxus pro… Číst vice »

Radek
Host
Radek

Pane soupravo já na lokálky jezdím beru rodinu a využíváme je . Měl by jste to skusit a nevyhledavat pendolina a rychlostní tipy

petr.r
Host
petr.r

stačí sebrat na lokálkách dopravu ČD a nasadit soukromníky a bude ta cena nižší. Hlavně tam nasadit bezbariérové vlaky a přesunout zastávky blíže vesnicím. Nemusí tam být barokní budova, stačí prefa domeček s lavičkou.

Standa
Host
Standa

A že se ti soukromníci o ježdění na lokálkách přímo perou….
Přesunout zastávky blíže k vesnicím většinou u těhlech tratích znamená ji přeložit…

Gwann
Host
Gwann

Milý Soupravo, zjevně Vás baví prudit a točit lidi. I tu Moldavu, co se jí teď zastáváte, jste chtěl vytrhat, ergo ani konzistenci nemáte. Myslím, že by chtělo ale se podívat na zoubek Vaším oblíbeným cyklostezkám. Tak začněme. – musí být na cyklostezce mostek / most i se zábradlím, mnohdy navíc z rámusáku předělaný? – musí se na cyklostezce udržovat průjezdný profil, tedy prořezávat atp? A pokud se to má z cyklostezky jakkoliv rozumně dostat pryč, pak musí mít průjezdný profil podobný průjezdmému profilu vlaku. – kolik stojí konverze lokálky na cyklostezku? Snesení svršku, nějaký povrch? A jaký má taková… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Dobrý den, Gwanne, nezlobte se, ale na absurdnosti odpovídat nebudu. Neberte to za aroganci, ale co jste napsal je opravdu absurdita. Co musí a nemusí být na cyklostezkách, to řeší normy. Náklady na cyklostezky jsou výrazně nižší, a proto je obvykle možné jejich stavbu dotovat z EU. Zrušení tratě znamená tak jako tak její sanaci, takže to nemůžete počítat do nákladů cyklostezky. Postavit cyklostezku není povinnost, je to jen logické využití opuštěného tělesa pro dobro regionu. Kdyby o stavbu cyklostezk z bývalých železnic nikdo nestál, nevzniklo by jich už tolik (mimo ČR). Odmítat udržovat silnice, jakožto základní dopravní cesty, po… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Už Vám několikrát bylo vysvětleno, že Vaše úvahy a propočty jsou nesmyslem, vůbec nerozumíte dopravě ani ekonomice a vůbec Vás nezajímají fakta a skutečné náklady a škody. Takže Vás prosím , abyste se buď tyto věci doučil nebo o nich nepsal. Je to už hodně absurdní. Je vůbec zvláštní v této zemi, že nejvíce je slyšet ty, co mají nejméně znalostí a odborných poznatků

Vorech
Host
Vorech

Musim souhlasit,misto posunu zeleznice vpred,tady brecite nad kazdou zavrenou lokalkou a tleskate nad kazdym zachranenym srotem.pokud trat zvladne obslouzit autobus,zrusit trat a penize presunout na koridor

Ušatá
Host
Ušatá

Další, který tomu rozumí s zná výpočty a ekonomiku. Gratuluji Vám

Standa
Host
Standa

Hele Souprava, už ti tady několikrát spoludiskutující psali, že ty tvoje čísílka z mnohem větších a zalidnenejsich zemí jakou je Německo a Francie nelze aplikovat v ČR, těch tvých 3000 lidí denně k 80 milionům Němců si laskavě hod do poměru k 10 milionům v ČR. To samé mantra o VRT – ve Francii a Německu, tedy několikanásobně větších zemích s nižší hustotou sídel než v ČR má pro VNITROSTÁTNÍ dopravu VRT smysl. U nás možná na prvním koridoru do Ostravy, když pojede bez mezi zastávky, což je trochu málo vzhledem k pořizovací ceně a ceně za kilometr. I mnohem… Číst vice »

Človek
Host
Človek

Zaměstnanecké benefity by rozhodně neměly být zakotveny v zákoně, a zvlášť ne jen pro některé skupiny zaměstnanců (šílená diskriminace). Pro ČD jsou ale režijky dobrý byznys, zas tak levné nejsou a nemyslím, že by ČD musely kvůli režijkářům nějak výrazně zvyšovat kapacitu vlaků.

A.R.
Host
A.R.

Nevidím jediný racionální důvod, proč by se měly režijky rušit. Sice ji sám nemám, ale beru to jako kompenzaci za to, že ten člověk slouží dopravě. A z ekonomie je známo, že doprava je služba neskladovatelná. Takže nemá smysl mluvit něco o tom, že by tím pádem měl mít levnější rohlíky.

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Dobrý den. Jako předkladatel toho návrhu s vámi NAPROSTO SOUHLASÍM! Byla by blbost režijky rušit – naopak je to skvělá zaměstnanecká výhoda pro všechny, kteří na dráze pracují….. Takže jen upřesnění: on je totiž NIKDO NERUŠÍ! Já pouze navrhuji, aby je ČD nemusely jiným firmám uznávat ze zákona a bez nároku na odměnu. Aby si naopak mohly vystavit fakturu a získat tak finance. Takže drahám to pomůže a nic se rušit nebude. Je to takto srozumitelné?

Dominik
Host
Dominik

Každá myšlenka lze okecat, ale dobře víme k čemu by to vedlo – omezování režijek, začalo to vyjmutím soutěžených tratí (neboli, my tu liberalizaci prostě nějak umožníme), a tímto vaším nesmyslným návrhem (který akorát ohrožuje existenci režijek) to pokračuje.

Pako
Host
Pako

Jste dobrej, že se to tady snažíte vysvětlit, ona asi tak třeba nebude až taková chyba na tom co navrhujete, jako na na nadpisu článku ,,konej režijek?,, A článku jako takovém bez řádného vysvětlení. Nic proti panu Sůrovi ale přijde mi, že občas rád píše články, které vyvolávají agresivní reakce železničářů pracujících u ČD

MAGADANCZ
Host
MAGADANCZ

Jiným firmám? ČD, a.s. je 100% státní, vlastní je ČR, SŽDC, s.o. je také 100 % majetek ČR.
Bez nároku na odměnu? Tak to také asi ne, za režijku ti lidé na ČD, SŽDC atd. přeci platí a navíc je případná ztráta, pokud vůbec vznikne, v rámci konstrukce smlouvy o závazku veřejné služby ČD uhrazena…

M.M
Host
M.M

Tak ještě jednou: Je k této problematice znám názor vlastníka těchto firem ? Zdá se, že většina ( myslím -30 ) ani neví, že ČD, SŽDC, ČDC jsou ve vlastnictví státu.

Akcie na doručitele
Host
Akcie na doručitele

Každopádně se zaměstnanci a další držitelé režijky děsí předčasně. Takových šípovin už bylo…a skutek utek. Ve hře je další významné duo – Falmer & Řebíček. Prvnímu jmenovanému se ve Sněmovně líbí, má ostatně dvě děti…nožky do lavoru a Slunce v duši. 🍻

3PO
Host
3PO

Celkem mi není jasné,proč benefit řeší poslanec.Režijky leží v žaludku nejen poslancům už pěkných pár let.Takže zrušíme režijky zákonem.Co potom.Chvíli klid a po nějaké době nekoho napadne zrušit třeba KOPky-vždyť přece je to diskriminace těch zaměstnanců,kteří nátok nemají.Zrušíme je tedy taky,nejlépe zákonem.A pak třeba týden dovolené navíc taky zrušíme.Schválíme zákony a nařízení na zrušení čehokoliv,co je benefitem.A co pak?Nakonec uděláme zákon na kriminalizaci odborů,že.To samozřejmě bude jen na dělný lid,provozní zaměstnance.Ovšem všichni poslanci a podobní vyžírky si svoje benefity,příplatky,úlevy,příspěvky a kdoví,co všechno ještě,přece zaslouží.A budou si odhlasovávat další a další za svoji extrémně náročnou,namahavou, důležitou a zodpovědnou práci.Pokud jsem někoho… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Připomínám, že onen poslanec řeší zrušení ZÁKONNÉ povinnosti pro ČD – povinnosti uznávat ve svých vlacích režijky i pracovníkům SŽDC, DÚ, MD. Po zrušení této ZÁKONNÉ povinnosti může nastat situace, kdy:
– (buď) ČD přestanou zaměstnancům uvedených „ne-ČD“ subjektů režijky uznávat
– (nebo) ČD jim je budou uznávat, ale za příslušnou finanční kompenzaci
– (anebo) ČD jim je budou nadále uznávat bez finanční kompenzace, ovšem ze své dobrovůle, nikoliv „ze zákonného nařízení“

Milan
Host
Milan

… a co asi udělá ČD ??? „a“ je správně

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Dobrý den. Proč řeším režijky právě já jako poslanec? To je jednoduché – právě poslanci totiž u nás dělají zákony 🙂 (kromě několika dalších míst). A dovolím si upozornění (je to níže v diskuzi také popsáno): já chci tímto krokem POMOCI Českým drahám! Není pravda, že je v návrhu rušíme – ale pouze navrhuji ukončit povinnost ČD, aby je musely uznávat jiným subjektům. Proč? Protože mi to přijde vůči ČD nefér. Když bude chtít jakýkoli jiný subjekt mít režijky (SŽDC, ministerstvo, soukromá firma, instituce) – tak je svým zaměstnancům normálně poskytne. Ale od ČD za to dostane fakturu a za… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Pane poslanče a kdy navrhnete aby se v poslanecké sněmovně platilo za jídlo jaksi dle reality a ne jak v dobách socialismu?
A proč mají řadoví zaměstnanci SŽDC doplatit nato, že nějaký blb před léty vymyslel rozdělení na SŽDC a ČD to Vám přijde fér? Nebo navrhnete aby v STJ byla režijka pro všechny zaměstnance drah a tím skončil tento boj?

Dominik
Host
Dominik

A další benefity, které Vám z titulu poslance přísluší, neříkám, že máte práci lehkou, ale jiným byste jejich benefit omezoval.

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Dobrý den, Dominiku. 1) běžný chlebíček stojí v PSP kolem 24,- Kč, zákusek 20 – 30,- Kč. Jídlo: polévka cca 30,- Kč, hotová jídla 80 – 120,- Kč, minutky kolem 150,- Kč. Nevím – je toto podle vás „jako v dobách socialismu“? Mě to přijde obdobné jako ve firemních jídelnách. Standardní nákladová cena se započtením DPH a pokrytím všech nákladů tak, aby to stát nedotoval. Je to podle vás málo nebo špatně? 2) Nerozumím vám: JAK A NA CO BUDE ŘADOVÝ ZAMĚSTNANEC DOPLÁCET? CO SE PRO NĚJ ZMĚNÍ NEBO ČÍM BUDE TRPĚT? V tom návrhu nic takového není! Předpokládám, že… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Za prvé se musím omluvit za ceny, evidentně ceníky, které se ke mně dostaly byly staré nebo se jednalo o podvrhy.
K druhé části, režijka je určitá jistota, kterou Vy svým zákonem jednoznačně zrušíte a pak nevíte jestli se za rok nerozhodne ČD režijky pro jiné subjekty zatrhnout úplně (boj je veliký a už se zapomíná, že dříve tyto dvě společnosti byla jedna), a jak pak někomu mohou nabízet jízdní vyhody, když nebudou vědět, zda za rok budou platné?

VRT
Host
VRT

Tady musíte opatrně. Že zákony tvoří parlament je tu pro některé novum. Stejně jako stokrát opakovaná lež o ceně v PS. Takže děkuji za osvětu.

Moravec Milan
Host
Moravec Milan

Myslím, že nemáte pravdu. Téměř 45 let jsem pracoval pro ČD ( ČSD) i když z Vašeho pohledu mimo obor, tedy SŽDC. Můžete namítat, že dnešní ČD jsou něco jiného, ale tak tomu není. Všichni mojí vrstevníci zcela určitě svoji prací ( v úplně jiných pracovních podmínkách)přispěli k rozvoji železniční dopravy a umožnili dnešnímu („vznešeně“) národnímu dopravci dopravu na podstatně zlepšené dopravní cestě. Asi je zbytečné se ptát proč, ale jsem toho názoru, že dohody se mají dodržovat, ctít a vážit si práce předcházejících generací železničářů.

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Pane Moravče – napsal jste to SKVĚLE! Všech takových lidí, jako jste Vy, si velmi vážím! Mám mezi Vámi řadu přátel, kolegů a kamarádů, to mi věřte. Ale asi si nerozumíme – on někdo porušuje nějakou dohodu? On někdo něco mění? Prosím, abyste mi to vysvětlil. Jde totiž o to, že nikdo režijky na SŽDC neruší! A pokud to někdo tvrdí, tak vám sprostě lže.

Milan
Host
Milan

Vy ani já, nepamatujeme kdy a za jakých okolností byla taková dohoda učiněna, ale rozhodně dlouho před r. 1948. Proč však chcete pomáhat jen ČD? Naším zájmem by měla být především fungující moderní železnice. K tomu je určitě slušně nakročeno.
Ale zároveň k tomu nestačí jen ČD !!
PS: Jak myslíte, že na Váš návrh bude reagováno, neboť zrušení zákonné povinnosti
se v našich podmínkách rovná nařízení …………..??????

Medvěd
Host
Medvěd

Takže neřešíte to, co jste v parlamentu způsobili! Zaměstnance 30 let pracujícího na dráze jste přiřadili zákonem na SŽDC a teď mu jeho nároky berete befelem…….. Nejezdili taky poslanci podle zákona zdarma . Kdo nedodržuje , že pokud jede souběžně autobus a vlak, přispívá se jen na vlak Místo toho se nechováte jako řádný hospodáři. Staráte se tak, že ČD jdou ke dnu. Co bude s depama a dalšíma budovama, až na tratě pustíte soukromníky? A co až soukromník nebude solventní? Máte na to finanční rezervu? Bude mít soukromník taky lokomotivy a vagony pro případ mobilizace? Holt do dráhy kecají… Číst vice »

jerry
Host
jerry

SŽDC platí českým drahám za režijky takže na tom asi stratní nejsou.A myslím že jsou duležitější věci než aby se řešily režijky.

Pavel
Host
Pavel

Pane Kolovratníku ovšem cena kterou za to normálně zaplatíte se bude odvíjet od ceny in100 ,tzn pro zaměstnance to je dnes cca benefit který si zaplatí cca 2500Kč plus zdaní cca 5tisíci….vy si myslíte že to bude někdo akceptovat? Nebude! Tzn režijky padnou a Čd přijde i o to co za režijku pravidelně každý rok dostávalo.Mrkněte se sám do čísel kolik odebírá Čd Cargo in 100 za své nové zaměstnance uvidíte sám ….nejprve nárůst a později daňový chaos vytvořený Čd, dnes bude zájem o inkartu pro drahotu upadat.

Mirek
Host
Mirek

Šotouši a rádobyodborníci na železniční dopravu všech zemí spojte se a běžte na železnici pracovat……. Od noťasu je každej chytrej, pojďte se předvést a posílit řady železničářů……

VRT
Host
VRT

30000 do výroby!

petr.r
Host
petr.r

kdo nedělal kufku vidlema i tady může kecat, je demokracie. A ty máš nějaký práce na železnici?

Lada
Host
Lada

Stojí za povšimnutí: https://www.koridory.cz/historie-jizdnich-rezijnich-vyhod-zamestnancu-drah/
Jízdní výhody a Režijka nejsou vynález socialismu.

MAGADANCZ
Host
MAGADANCZ

Myslím, si, že není úplně pravda, že nemají ČD režijky „kompenzovány“, neboť se případná ztráta tržeb ( domnívám se, že jednotky „promile“ díky režijkám ČD) kompenzuje v celkové ztrátě dopravce (ČD). Na tzv. komerční vlaky samotná režijka současně neplatí, tak jako na nově vysoutěžené spoje (režijky nejsou tedy problémem „liberalizace“). Po případném zrušení institutu v zákoně nastane dle mého názoru problém hlavně u SŽDC (zaměstnanců), neboť jsem zvědav, jak zajistí SŽDC hladce tento benefit pro své zaměstnance. Věřte, že ať už zvýšení mezd u SŽDC na nákup nějaké náhrady za režijku nebo nákup „síťové jízdenky“ přímo SŽDC pro své zaměstnance… Číst vice »

Zabakovec
Host
Zabakovec

Nezapomeňme, že z hodnoty benefitu se plati daň, sociální a zdravotní takže už je to cenově trochu jinde..

Každopádně logika je jasná, ať se zamestnavatel postará a zaměstnancům da vyšší plat, koupi in100 atd, to dává smysl, sama firma musí posoudit a snad bude střízliva a dojde ji ze dojizdet na ruzna nástupní místa bez RG jizd už nikdo nebude..

JarynJarin
Host
JarynJarin

Se bude jezdit na provozák 😀

Zabakovec
Host
Zabakovec

Ale musi bejt psanej propiskou 😀 jinak to neplati 😀 coz je malicko problem ale treba se zneni predpis pro spani provozaku 🙂

Dominik
Host
Dominik

Stále si tu někteří pletou režijku s In100, když ono to není totéž.

petr.r
Host
petr.r

oboje se zruší a bude klid.

VRT
Host
VRT

Režijky pro všechny! To by byl slogan pro Prchala.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Rezijka stoji 1150 kc a rodine 1250. Je at si spocitaji o kolik prijdou oenez kdyz si to tech cca 100tis zamestnancu nekoupi.

Pirát
Host
Pirát

Ale nazapomínej, že pod spoustou těch režijních průkazek jsou děti držitelů jízdních výhod a ty projedou takovou častku během měsíce ježdění do škol a zbytek roku cestují grátis, navíc cestují i o sobotách, nedělích, prostě kdy je napadne. Takže, když to zjednoduším, za cenu skutečně zaplacenou projezdí klidně imaginárně i 10 krát tolik. Vidím ve zrušení režijních výhod u všech kromě zaměstnanců dopravce benefit poskytující naopak potenciál zisku a tržeb.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Prave ze decka si uz rezijky nekupuji pze se jim skrz babisovo jizdne rezijka nevyplati

IGCT
Host
IGCT

Proc maji byt kraje okradany zamestnanci dopravce???

Roka66
Host
Roka66

Aby mohlo dítě mít režijní musí si ji koupit i zaměstnanec i když nikdy nejel vlakem. Máme v práci několik takových případů. Takže cena skoro 2000kč. Při dnešních cenách pro studenty se to ani nevyplatí. 1x týdně z Ostravy do Olomouce a zpět jako student za 18kc Nebo do prahy za 50kč místenky zdarma. Na režijku místenky za 35kč.

petr.r
Host
petr.r

když jedou se žlutým, tak ušetříte aji na novinách s přílohou. Vlastně děcka Vás dotují.

BoH
Host
BoH

Pokud je to tak výhodné pro ČD, tak ať to nabízejí jako svůj bonus. Ale má to být rozhodnutí ČD, nikoliv zákona, že to někdo musí poskytovat. No ne?

BoH
Host
BoH

Navíc dle stejné logiky, o kolik cestujících přichází ČD, když jejich IN 100 stojí 20 000 Kč a ne 1 250 Kč, jak pro rodinné příslušníky. To by teprve bylo cestujících, kdyby mohli jezdit celý rok za tuto cenu. Proč to ale ty ČD neudělají? :))

JarynJarin
Host
JarynJarin

Srovnávat zaměstnance a civila nejde no

BoH
Host
BoH

A jo, já zapomněl. Zaměstnanec (a jeho rodina) vlakem nepojedou, když budou muset za rok zaplatit více než 1 250 Kč. Tam by to znamenalo, že 100 000 těch pasažérů do vlaku už nesedne. Naopak u civila je cena 20 000 Kč naprosto adekvátní a ti si ji rádi zaplatí 😀 …. Už aby to poslanci odhlasovali :)) Ať se pěkně ukáže, zda se jim dotovat cestování rodinám zaměstnanců ČD a SŽDC vyplatí 😀

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Doufám, že i Kolovratník podá návrh v budoucnu, aby ze zákona byly vyškrtnuty všechny poslanecké a senátorské náhrady. Prostě ze svého čistého přijmu, ať si platí dopravu, ubytování, telefony, poslaneckou kancelář a různé poradce.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Ale je možná, že by si poslanci a senátoři stejně hned vytvořili odborové hnutí a tyto náhrady by si určitě s vládou dali do poslanecké kolektivní smlouvy. Myslím, že by jednání nebyly tvrdé a moc dlouhé. 🙂

Michal
Host
Michal

Před 15 lety měli poslanci a senátoři veškerou veřejnou dopravu (MHD, vlak, autobus) zdarma. Nevíte, jestli to ještě platí? Popř. jak se to hradí dopravcům?

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Už nemají. to už bylo úplně okatý, tak se toho vzdali. Ale i tak dostávají příspěvek na dopravu. Nějak dle vzdálenosti kde mají trvalí pobyt. Tudíž peníze dostávají i kdyby v reálu ani nedojížděli.

xyz
Host
xyz

Doplním, že značnou iniciativu ve zrušení povinnosti dopravců přepravovat poslance a senátory „zdarma“ (tzn. bez kompenzace!) učinil ve své době Radim Jančura, viz https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/dopravce-nechce-vozit-poslance-zdarma-zaluje-stat.A060421_214310_domaci_dp.

ondra
Host
ondra

Přesně tak,zářný příklad je náš drahý pan prezidentský kandidát,toho času senátor Drahoš,bydlištěm v Praze -Lysolajích a čerpající měsíčně 10tky tisíc na dojíždění do Senátu,takže je zdarma doprava a zdarma doprava…

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Aha. A podle téhle logiky si VY OSOBNĚ budete taky platit svoje náklady na práci? Budete si sám ze svého vybavovat kancelář? Budete si sám ze svého kupovat papír a propisky, topit, budete si sám ze svého platit vodu a elektřinu? Evidentně jste nepochopil smysl náhrad: jsou to prostředky určené na práci, ne na nějaké soukromé útraty…. a PS: můžete mi, prosím, vysvětlit, jak to souvisí s těmi režijkami? Děkuji.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Minimálně proplácení tohle předpokládám moc zaměstnavatelů neproplácí: Poslanci náleží víceúčelová paušální náhrada výdajů na reprezentaci a na stravování při tuzemských cestách ve výši 16 % platové základny (10 600 Kč). Dále poslanci náleží víceúčelová paušální náhrada výdajů na dopravu vlastním vozidlem nebo nájemným dopravním prostředkem z místa trvalého pobytu do místa sídla orgánu, v němž vykonává funkci, a zpět, v místě sídla tohoto orgánu a při cestách spojených s výkonem funkce a výdajů na dopravu veřejnými hromadnými dopravními prostředky, s výjimkou letecké dopravy, při tuzemských cestách spojených s výkonem funkce podle vzdálenosti obce, v níž má poslanec trvalý pobyt, od… Číst vice »

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Jo a ještě bych se moc jako poslanec neoháněl náklady za práci. Když už tedy chcete proplácet náklady za práci, tak doufám, že navrhnete, aby poslanci a senátoři pracovali podle zákoníku práce. Takže neúčast při jednání pouze při výběru čtyřtýdenní dovolené či neschopence a pobyt v poslanecké sněmovně cca 40 hodin týdne. Ne že pošlu nějakou zprávu, že mám někde mítink, tak se nedostavím. A ta souvislost s režijkami je taková, že je to benefit pro zaměstnance železnice , které chcete určitým způsobem omezovat, ale omezování benefitů a náhrad u poslanců už tak žhavé téma pro poslance není.

Petr
Host
Petr

občas bych jim dal i dýchnout, přeci jen v podnikách je běný standart že se dělá dechová zkouška….

petr.r
Host
petr.r

ta fotka jak ten šéf čdáků pozuje s vínem v pracovní dobu se musela stáhnout, na to neupozorníte?

Petr
Host
Petr

bohužel ono to tak ale běžné je že si zařizuji kancelář za své….propisky ,papír dokonce si i platím telefon jj asi jinej svět…

Dio
Host
Dio

Tedy s režijkami to nesouvisí, ale když už na to i tak vy, pane poslanče, coby potrefená husa reagujete… Na vaši otázku odpovídám kladně (záměrně nepíšu ano). Za váš plat si vybavím kancelář a koupím i papír a propisku…

asdf
Host
asdf

Jel ten pán od Babiše Kolovratník někdy vlakem? Možná to jen tak plácnul notně posilněn rumíkem z jejich pěkně zadotovaný jídelny alias nálevny.

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Vy jste ale popleta! Milý pane – jsem z Pardubic, vystudoval jsem DFJP – a SVĚTE DIV SE !!!! – vlakem jezdím do Prahy každý den!!! Mám IN50 a kupuju si normálně jízdenky! A taky roční permanentku na MHD v Praze a v Pardubicích. A taky jsem si koupil auto a platím si do něj benzín. TO JSOU ALE VĚCI CO? TO JSTE NEČEKAL!!!???? Každopádně je fér dodat, že dostáváme příspěvek podle toho, jak daleko od Prahy bydlíme. Jestli chcete, milý pane ASDF, tak se s vámi rád osobně setkám a popovídám si o tom. Můžete mi napsat na email.

petr.r
Host
petr.r

Martine, správný čdák má diesla a vozík, do práce vozí prázdné barely. Chce to udělat audit a namontovat spotřeboměry a sledovat ty cisterny už od plnění nebo zrychlit elektrifikaci.

ondra
Host
ondra

No a provozních zaměstnanců ČD a Carga se Váš poslanecký návrh nějak nedotkne? Děkuji za odpověd.

Pirát
Host
Pirát

Konečně opět snaha otevřít tuto problematiku. Od rozdělení ČSD uplynulo mnoho vody a neustále se odvolávat na minulost v tomto ohledu nelze. Konečně již několik let zaměstnavatel v podobě SŽDC věděl kam to spěje, věděli to i největší odborové organizace na železnici, OSŽ či FSČR. Po několik let zpět však reálné, nové benefity nikdo nevyjednal při kolektivním vyjednávaní se spí na vavřínech stínů minulosti, tak tady to máte. Režijku považuji za vhodný, dobrovolný, firemní benefit dopravce, nikoliv sociální, zaopatřovací ústav státu s kořeny v době socialismu. Vždyť si vyjednejte u Carga, SŽDC, DU, DI a MD své benefity, nebo lépe,… Číst vice »

Libor
Host
Libor

Měsíčně nechám zhruba 2500,- za benzin za dojíždění do práce, dalších 1500,- co bych nechal v benzínu, dojedu na režijku (vím z období výluk, kdy jsem autem dojížděl až na stanici). Jsem střídač, mám poznání na pěti stanicích, lidi nejsou a každý měsíc sloužím vždy na dvou až třech stanicích, kolikrát se to dovím jen dva až tři dny předem (když někdo potřebuje rychle přehodit směnu). Jiní nejsou schopni/ochotni tyto vzdálenosti autem po okreskách v tomto stavu dojíždět, možnost busu/vlaku v celé délce trasy není, tak abych vystřídal včas kolegu. Bude mi zaměstnavatel proplácet traťové jízdenky, případně přidá mi na… Číst vice »

Pirát
Host
Pirát

Pláčete pěkně, tak co konkrétně uděláte pro to, aby jste měl vyšší mzdu?
Lidi nejsou? Není to Váš problém, ne?! Máte hodinovou normu a dost. Práci přesčas lze nařídit pouze v zákonem stanovených připadech, personální průšvih ať si vyžere někdo jiný!!
Jako bych to viděl, drtivá většina stanic namísto pevného obsazeni obsazena letmo, všichni drbou přesčasy a ještě by chtěli vozit zadara.
Pro kvalitní PKS však neudělají lautr nic!

Libor
Host
Libor

Já taky nebrečím nad přesčasy, jen říkám že se mi bez režijky, za stejné peníze, nevyplatí obrážet tolik stanic – a taky je pak přestanu objíždět. Nic to nemění na tom že na těch stanicích pak nemá kdo dělat, neboť nás tam zdálky dojíždí víc.

Na počet směn ani výši platu jsem si nestěžoval, takže laskavě mi do úst nevkládejte něco co jsem neřekl. 😉

Pirát
Host
Pirát

Trošku v tom cítím potrefenou kačku, ale v zásadě souhlas, priorita jsou za odvedenou práci penize, režijka je přežitek a kdo chodí do práce semka jenom proto, že má tu režijku je zřejmě výjimečně způsobilá osoba 🙂

Panelák
Host
Panelák

Takže vy v podstatě měníte vyšší příjem (kterého byste údajně dosáhl jinde) za tu režijku. Nu což, každého volba a problém.

Pirát
Host
Pirát

Ano, pokud uvažujete tak, že benefitem je mít odpovídajíci mzdu, nikoliv mzdu neodpovídající odpovědnosti a náročnosti profese s režijkou. Je to ostatně i spravedlivější systém pro opravdu každého, než pouze pro ty, kterým režijka něco přinese, ať již je to materiální profit, nebo jen ten pocit že jí mají v peněžence 🙂

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Dobrý den, Libore. Vašim steskům rozumím – ale obávám se, že jste přesně nepochopil smysl toho pozměňovacího návrhu. NIKDO TADY REŽIJKY NERUŠÍ! Pouze upravujeme zákonnou povinnost, aby je ČD nemusely zdarma uznávat ne-ČD společnostem. Aby ti ostatní za to museli normálně férově zaplatit. Je to solidní návrh vůči ČD a opravdu to nic neruší.

Zelenay
Host
Zelenay

Náprava nelogického stavu, nařizovat platbu zákonem, ač není zajištěn zdroj financování. Ať si každá organizace sama určuje benefity pro své zaměstnance. Jasně odboráři, to je relikt socialismus, takže odpor bude velký, ještě by státní zaměstnanci na dráze zjistili, že to jde lépe a bez nich a benefity by měli větší, než financováním zbytných organizací..

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Děkuju moc! Jste jeden z mála (bohužel) v téhle diskuzi, kdo to pochopil NAPROSTO SPRÁVNĚ! Je to jen a jen náprava stavu na férový obchodní vztah mezi dvěma firmami! Nikdo nikde nic neruší a ani rušit nebude! DÍKY MOC!

IGCT
Host
IGCT

Kdyz uz deleni drahy, tak uplne. Pozemky patrici CD maji patrit SZDC vcetne dep, ktera maji slouzit i ostatnim dopravcum.

Hans
Host
Hans

Správně soudruhu! Přesně jak říkáš, pozemky patřící Arrive, GW, KZC, ČD, Icomu, Jihotrasu, Jancurovi a ostatním by měli být SZDC, nebo SUS pokud jde o silnice. Ať jsou přístupné pro všechny! Mohli bychom tomu říkat znárodnění, udělat na to zákon. Ten kapitalismus se sám nevybuduje.

Herold
Host
Herold

U infrastrukturních zařízení vybudovaných v monopolistických dobách za peníze všech uživatelů a poskytovatelů dané služby je zcela běžné, že k nim dnes mají přístup všichni poskytovatelé dané služby. Co je na tom špatného?

Michal
Host
Michal

Co když byly vybudované za první republiky nebo dokonce za císaře pána? Jako že jich je většina.

IGCT
Host
IGCT

Za 1) si netykame! Za 2) infrastruktura vcetne pozemku na nich lezici ma patrit spravci, ktery bude zajistovat rovnocenny pristup pro vsecky.

Roka66
Host
Roka66

Nikdy nebude zajišťovat rovnocenný přístup.

Martin Kolovratník
Host
Martin Kolovratník

Jednoznačně SOUHLAS! Je to téma, o kterém víme a rád bych ho začal řešit co nejdříve.

Partneři