Dopravci Železnice

Poslankyně KSČM chce do zákona seznam linek, které budou až 14 let jezdit ČD

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy
Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

Poslankyně Květa Matušovská (KSČM) chce do projednávaného zákona o dráhách prosadit přechodné ustanovení, podle kterého by muselo ministerstvo dopravy a následně vláda rozhodnout o tom, jaké linky dálkové dopravy zadá v příštích letech Českým drahám bez soutěže. Důvodem je podle ní i ochrana před rozhodováním úředníků.

Vyplývá to z textu pozměňovacího návrhu, který Matušovská předložila. O něm, stejně jako o desítkách dalších, bude rozhodovat ve středu hospodářský výbor.

Podle textu má ministerstvo předložit vládě ke schválení seznam linek, které budou provozovat České dráhy přímým zadáním, do konce září.

Přechodné ustanovení ukládá vládě nastavit plán implementace liberalizace trhu a neponechávat tyto zásadní rozhodnutí na rozhodování úředníka. Tím bude celý proces transparentní pro dopravce, včetně ČD a předvídatelný. V žádném případě návrh neznamená zamezení liberalizace trhu,“ řekla Matušovská.

Její návrh podle informací Zdopravy.cz nezískal podporu ministerstva dopravy, nelíbí se ani soukromým dopravcům. „Věříme, že poslanci budou k návrhu přistupovat nediskriminačně a zohlední přínos pro cestující,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Matušovská přechodné ustanovení vysvětluje tím, že čtvrtý liberalizační balíček stanovil přechodné období, v kterém mají státy možnost zasmluvnit provoz se svými dopravci bez soutěže až do roku 2033. Podle ní tak bude liberalizace postupná a řízená a nebude docházet ke strukturálním otřesům na železnici.

V KSČM existují k otvírání železnice alternativním dopravcům velmi protichůdné názory. Zatímco Matušovské návrh chrání České dráhy, její stranický kolega z Ústeckého kraje Jaroslav Komínek z pozice náměstka pro dopravu zadal velkou část výkonů soukromým dopravcům.

Stát několikrát schválil harmonogram otevírání trhu a soutěžení výkonů, ze čtyřmiliardového balíku peněz na dálkové vlaky si ale alternativní dopravci ukousnou výrazněji až příští rok. Na začátku března zveřejnilo ministerstvo dopravy nový plán, který ukazuje přímé zadání Českým drahám až na deset let.

Pozměňovací návrh Květy Matušovské
„Čl. V
Přechodná ustanovení
1. Výčet linek, které provozuje akciová společnost České dráhy v přechodném období, nejdéle do 25. prosince 2033 přímým zadáním ministerstva, podle přímo použitelného předpisu4d), předloží ministerstvo vládě ke schválení nejpozději do 30. září 2019.
2. Ministerstvo uzavře s akciovou společností České dráhy přímým zadáním smlouvy
o veřejných službách na přepravu cestujících na linky schválené vládou nejpozději do 25. prosince roku 2023 na dobu nejdéle do 25. prosince 2033.“.

V návaznosti na vložení nového článku V, následující články novely zákona přečíslovat.“.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nekdo
Host
Nekdo

§ 403Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka (1) Kdo založí, podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. (2) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným podobně účinným způsobem, b) spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, c) spáchá-li takový čin jako voják,… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Tak děkuji za citaci zákona, ale nevím co to má společného s dopravou?
A jestli tím narážíte na politickou příslušnost poslankyně, tak jelikož je strana povolena, tak tento zákon neporušuje, ani z logiky věci porušovat nemůže, ale to už jaksi odbočujeme od dopravy.

Anonym
Host
Anonym

Když čtu tuto diskuzi, musím se smát.

petr.r
Host
petr.r

Já zase vzpomínám, jestli vůbec znám čdáka který není komunista.

Anonym
Host
Anonym

Myslím, že pár jich bude. Nepředpokládám, že by generace pod 40 let byla komunistům zrovna nakloněna.

petr.r
Host
petr.r

Joo já to beru podle mojeho věku. Teoreticky pod 40let není ani už tirák(až na vyjímky)

Kubrt
Host
Kubrt

Komunisti mají fanoušky a členy i mezi mladšími, třeba zrovna diskutovaná paní poslankyně je třicátnice. Napadají mě různé důvody, proč mladý člověk sympatizuje s komopartají, ale ani jeden není moc lichotivý…

Alex
Host
Alex

Ale vy jste také komunista. Váš problém je, že vás znám osobně. Překvapení co? Zkuste chvíli pátrat v okolí kdo jsem.

petr.r
Host
petr.r

tak jestli jsem komunista nebo někdy byl, tak tobě půjčím z4 na sobotu s plnou nádrží. Kdo mně zná, tak mně nevyká. Vzpomínám si, že jak sem byl nasazen komunistama na nucený práce, tak několik bonzáků se tam našlo nastrčených komunisty. Tak nějaký doklady a šupito v sobotu ráno na chatě.

Tronda
Host
Tronda

A nechtělo by to obnovit STB? Pak se bude kádrovat jedna báseň…

Zapa
Host
Zapa

Ono to bude o tom, že asi všechny, jak říkáte “ čéďáky“ neznáte. A jen dotaz, vy jste u dráhy, je jedno v jaké funkci, někdy dělal?

TPal.
Host
TPal.

Přímé zadání fakt ne, nicméně linka se má soutěžit na 15 let. Za tím si stojím.

Robert
Host
Robert

V podstatě navrhuje Rakouský model což mě fakt neurazi. Tam taky dal stát vše OBB na 10 az 15 let a ty nyní mohou investovat do obnovy.

Y.K.
Host
Y.K.

Akorát že v ČR ministerstvem bez výběrka přiklepnuté linky obvykle k obnově vůbec nemotivují, smlouvy nemají nějaké zásadní požadavky ani sankce a cena je taková o jakou si ČD řeknou. Velký rozdíl oproti soutěženým linkám.

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

a to je chyba nesoutěžení nebo chyba úředníka?? nechť úředník dá i do přímého zadání požadavky na moderní vozidla a sankce…

AAA
Host
AAA

vrána vráně oči nevyklove

Tronda
Host
Tronda

A taky Slovenský, tam taky stát dal všechno tomu správnému dopravci (až na jednu výjimku jako v Rakousku) a teď, když ráno nastartují svůj moderní vozový park a neodřeknou několik desítek spojů, tak lidé dokonce i cestují.

Panelák
Host
Panelák

Komunisti a státní nádražáci byli vždycky jedna ruka.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nějak jste ovšem pozapomněl na „Zápotondu“ (mladého) a jeho pozdější následovníky …

Hans
Host
Hans

Samozřejmě, ČD zase jde o to, aby si ty svoje staré krámy zakonzervovaly, protože se bojí konkurence

Hans
Host
Hans

A ještě něco, už to tu jednou bylo Pamatujete na desetiletou smlouv z s ČD v l. 2003- 2013? Co se za toto období změnilo k lepšímu!? Skoro nic Až konkurence firmy RegioJet donutila státní moloch k nákupu modernějšíxh vozu z Rakouska starších, než 30let!!!

Robert
Host
Robert

30 let staré vozy má z Rakouska jako vlajkovou lod především RGJ. ČD mají především railjety Pendolina a další nové jednotky…..

Hans
Host
Hans

Poněkud se pletete. Pendolino je oficiálně jen 7 a Railijety jsou též odkup nevyužitých pro OBB, jezdí jen na jedné trase. Drtivá většina vozidel ČD jsou rádoby kvalitní rekonstrukce nebo původní vozy z doby komunismu!

BoH
Host
BoH

Ano, jsou to starší, ale stále kvalitní vozy. Stejné vozy, které využívá například Regiojet 🙂

Gwann
Host
Gwann

Railjety jsou fungl nové soupravy, jen z rámcové smlouvy OeBB. Protože nám by je tak levně neprodali , rozhodně bychom jich totiž neodebírali tolik kolik Rakušáci. K vozovému parku cirkusáka: – reko lokomotivy řady 162 (ČD mají rovněž) – Vectrony a Traxxy (ČD má Vectrony na trati do Hamburku, ČD Cargo tuším obojí) – vozy 1., 2. třídy Ampz a Bmz , restauurační a lehátkové od OeBB (mají ČD taky, výroba 80. léta) – většinou reko pro roce 2000, celkem 92ks – vozy 1. a 2. třídy od SBB – z konce 70. let – 39ks, jen půl po reko… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

A teď si představte, že kdyby Č(S)D dodrželi podepsanou smlouvu a zaplatili a odebrali všechny 162, které si objednali, tak by žlutý nevyjel!!! Jo to je panečku prekérní situace, za to že žlutý vyjel, si může sama ta správná dráha. A pak bych chtěl na dobrou noc tu o tom, jak zlý soukromník nedodržuje smlouvy.

Mmch 162 jsou na Ostravu větší terno než 151 s koženkovými B a stejnou vmax, zvlášť až se elektroměry roztočí na plno. 🙂

Gwann
Host
Gwann

Že 162 ČD tehdy neodebraly bylo politické rozhodnutí. Pánů ze strany Modrého ptáka. Nebudu hledat, koho přesně. Kdyby 162 nebylo, tak si tlučhuba koupí třeba ragulina z Německa nebo nějaký belgický či jaký šrot. Mmch, když 162 je o nějaký ten rok novější než 150/151, tak bude mít asi něco „lepší“. Ona je 150/151 výkonnější než 162/163, ne? A něco jiného než „B“ se za Krysu dá připojit. 150/151 se vyrobilo do 30ks, řady 162/163 celkem 180ks, z nichž má většinu skupina ČD. Porovnávání loko ale asi nebylo tématem , o kterém jsem se zmiňoval. Protože pokud s tímhle začnete,… Číst vice »

jerry
Host
jerry

Hans: a taky má ČD serii vozu ze Studénky z 90let.

petr.r
Host
petr.r

railjet jezdí z prahy do mošnova jen jednou za rok, temu se říká kup století.

Tronda
Host
Tronda

Takto se to učí v Obzoru nebo Nářkách?

Kylchap
Host
Kylchap

A kde na to ten státní moloch najednou vzal peníze?

Valmar
Host
Valmar

Kdy jste jel naposled vlakem, že jste nezaregistroval změnu?

Kylchap
Host
Kylchap

Zbytečné, ostatně soudím, že po zkušenosti s motorovými rychlíky z Prahy „kamkoliv“ dojde k vystřízlivění z nadšení nad úžasnými soukromníky. V tomto případě pseudosoukromníky.

Panelák
Host
Panelák

Tak o moc horší už to být nemůže (samozřejmě až na situaci, kdy by mělo docházet k odříkání vlaků, ale to můžete zatím jen ostatněsoudit podle svého světonázoru).

Kylchap
Host
Kylchap

V Bdtn nebo v řídícím voze není kravál.

Lokálkovej
Host
Lokálkovej

Jsem od ČD a dnes jsem naposledy využil služeb soukrome doručovací společnosti. Příště už pouze Českou poštu.

Vbb
Host
Vbb

Samozřejmě. Většina států má u nás jedno velvyslanectví, jen peklo má velvyslanectví dvě – České dráhy a Českou poštu. Tak to máte vícemnéně „v rodině“. Manželka musí dnes či zítra na poštu pro „balík do ruky“ (ha ha ha), přitom současně doručený další balíček ono Velvyslanectví pekla doručilo (proč do té dodávky nemohli přihodit i ten první mi zůstává záhadou). Až budete posílat balík zabalený do černého igelitu, nedejbože měkký, tak nás laskavě informujte, kolik jste zaplatil v porovnání s ceníkem (krásná „cena od…“). A ještě můžete, pro legraci, napsat adresáta sice dolů, ale doleva, a odesílatele nahoru doprava, pokud… Číst vice »

asdfrb
Host
asdfrb

Len take drobne vysvetlenie
Cierna folia znamena problem pri automatickom citani adries. Automaticka triediaca linka ma problem s citanim.

Mekky balik. Skuste si niekde pustit po valcekovaj drahe napr. poskladane tricky v sacku. To je mekky balik. Kolko razi sa Vam na tej valcekovej drahe zasekne.

Vbb
Host
Vbb

Já to technicky chápu. Co ale nechápu je skutečnost, že „alternativní doručovatelé“ s tím problém nemají, zato cena za balík je u nich nižší.

Nakonec, když se podíváme na koleje, tak Jančura taky zavedl např. možnost bezplat. storna 15 minut před odjezdem nebo kávu zdarma a kompenzoval si to nižší cenou oproti ČD 🙂

Frantisek
Host
Frantisek

Současně ale komplikace, pokud z nějakého důvodu nestíháte konkrétní vlak a nejste neustále „online“. Já když chci někam jet, tak obvykle jedu…

Tronda
Host
Tronda

Ale dnes už je druhého apríla.

Martin1
Host
Martin1

Matušovská by měla nejdřív konzultovat své kroky s Ústeckým krajem, než něco takovýho vypustí 🙂

Dominik
Host
Dominik

Proč? Jednání Matušovské je naprosto logické a schvaluji ho, kroky Ústeckého kraje poškozují podnik ve vlastnictví státu.

AAA
Host
AAA

A neměl by se pak v poslanecké sněmovně povinně točit výhradně Budvar?

Pražák
Host
Pražák

Kdyby jenom v parlamentu, ale i ve šech hospodách, které jsou ve vlastnicí municipalit, na nádražích, letištích a vůbec všude kde je to státní, krajské či obecní. Na co konkurence když to můžeme nabagrovat (dráž a často v pochybné kvalitě) státu. Evidentně jsou soudružka poslankyně a Dominik ze stejného hnízda.

AAA
Host
AAA

a SŽDC by mělo odebírat elektriku vyhradně od ČEZ Distribuce. Bez soutěže, samozřejmě.

Dominik
Host
Dominik

Tak kvalita soukromníků kolikrát není taky valná. Zde se bavíme o dopravě, a jelikož stát má příslušný podnik, tak by měl právě ten zajišťovat ZDO.

Pražák
Host
Pražák

Proč? Když to někdo jiný může pro ten stát zabezpečit levněji? Stát má s našimi daněmi zacházet hospodárně a ne je naházet do nějaké firmy, a to jen proto že ji vlastní.

Valmar
Host
Valmar

Než něco začnete kritizovat, tak je dobrý si zjistit víc informací, abyste nebyl národu za šaška.

AAA
Host
AAA

Tady má státního distributora paliv. Neměly by všechny ZDO autobusy tankovat výhradně u Čepra?

Ušatá
Host
Ušatá

Celá ta liberalizace je jen ideologie a velký kšeft. Kdo to neprohlédl, měl by se více zamyslet

petr.r
Host
petr.r

a stát přispěje, když čd budou jezdit za 250kč/km? Ta smlouva může ten kraj poslat do krachu.

Ušatá
Host
Ušatá

Stát, kraje a další zadavatelé by měli mít natolik schopné pracovníky – odborníky, aby uměli spočítat kolik co může stát. Pak nebudou mít problémy. A ve své podstatě nebudou potřebovat ani výběrová řízení, jen si porovnají analýzy. je to jako ve stavařině. Udělám rozpočet, možné i v několika variantách a mohu rozhodovat.

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

„Její návrh podle informací Zdopravy.cz nezískal podporu ministerstva dopravy, nelíbí se ani soukromým dopravcům. „Věříme, že poslanci budou k návrhu přistupovat nediskriminačně a zohlední přínos pro cestující,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.“ Proč mám pocit, že se ke všemu musí vyjadřovat minoritní soukromí dopravci („vítáme, líbí se nám, podporujeme, nelíbí se nám, nesouhlasíme“) a dávat jejich názor na úroveň ministerstva dopravy, zatímco názor majoritního státního dopravce vždy chybí… i když chápu že vymlátit ze struktur ČD názor je asi problém. Zajímalo by mě, jaký přínos pro cestující má pan Sedlařík na mysli. Naopak pro mě jako cestujícího bude jednoduší… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Jistě, je třeba obnovit cenzuru, zatočit s reakčním křídlem v KSČ z Ústeckého kraje a pak zavládne na dráze a na zemi klid a mír, tak jste to myslel?

Zapa
Host
Zapa

Níže píšete něco o schíze, ale nějak jsem teď nabyl dojmu, že v případě Ústeckého kraje jste na tom vlastně stejně, jen s podporou právě toho reakčního křídla. Inu, je to opravdu komplikované. 😀

TPal.
Host
TPal.

Mně soupravy LE přijdou velmi pohodlné. Které jiné vlaky mají ve 2.třídě BorCad COMFORT? 🙂

jerry
Host
jerry

TPal. ve 160km/h to má tendenci opustit koleje a těch hajzlíku tam mohlo být více, prostě tramvaj.

navratp
Host
navratp

Víte, pro mne jsou soupravy Stadler firmy Leoexpress velmi pohodlne a rychlé. Ja se snažím ničím jiným doPrahy nejezdit. Ale to je jen muj osobní názor. Tak jako ten váš….

Anonymní Petr
Host
Anonymní Petr

Nerad bych toto téma rozebíral, každý má svůj subjektivní názor. Sedačky mi přijdou stísněné, bez prostoru pro nohy. Jedno WC na celou 2. vozovou třídu mi přijde málo. Vlaky na koridoru jsou víceméně stejně rychlé (160 km/h).

Další věc co mě napadá:
Na zatím vysoutěžené linky (krom ústeckého kraje, kde RJ kupuje Pesa Elfy) jdou samé ojetiny ze zahraničí, v případě ČD staré vozy. U linek, kde došlo k přímému zadání se kupují nová vozidla.

Kubrt
Host
Kubrt

Ehm, ty soutěže se starými vozidly jsou na pár let, tam by nikdo nic nového nekoupil. Kromě UK byla „dlouhodobá“ soutěž i na Os Beroun-Přeštice, kde vyhrály ČD a budou tam nasazovat nové soupravy. Tedy zjevně problém je v délce soutěžených kontraktů, nikoliv ve faktu, že se vůbec soutěží.

Anonymní Petr
Host
Anonymní Petr

Zlín – 10 let – ojeté motoráky
Liberec – 10 let – ojeté motoráky

neříkám, že jsou špatné… ale jde o princip

Kubrt
Host
Kubrt

Mě tedy destiletá smlouva, s počátkem plnění rok po podpisu, pro nákup nového železničního vozidla nepřipadá dostatečná. Určitě se ale najdou i odvážné firmy, co by do toho šly. Určitě si zaslouží zmínit posun v podnikatelském uvažování u ČD – ve vedlejším článku je informace, že v rámci destileté přímé smlouvy s Vysočinou nasadí – asi v půlce platnosti, tedy se smluvní jistotou na 5 let, nové pantery. Super, když uvážíme, že ještě loni se tato firma nechtěla zavázat k odběru ani jediného kusu v soutěži na rámcovou smlouvu na EMU, kvůli riziku, že pro ně nebude mít práci. Jen… Číst vice »

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Ty smlouvy jsou bez výjimky řešeny tak, že nasazení nových vozidel jsou podmíněny až od určitého data. Do té doby jezdí něco staršího.

Jen doplním, že v soutěži musím myslet hlavně na cenu = již odepsaná vozidla. Ano, měla by být nová vozidla v podmínkách výběrového řízení. Ano, neměla by být zohledněna pouze cena. Jenže to momentálně nefunguje a podle toho to tak vypadá (Viz Liberec, kde vyhrála Arriva o 1,5 Kč/km).

AAA
Host
AAA

A budou to ČD povinné odjezdit i kdyby se jim nelíbila cena a podmínky co nabídne ministerstvo?

DBfan
Host
DBfan

Osobně si myslím že ten návrh ničemu nepomůže…ČD musí ztratit trasy protože se mohou konečně zaměřit na menší část provozované dopravy a tím nasadit lepší vagóny lokomotivy prostě vybavení//věřím že tím si ČD zlepší pověst a další dopravci můžou klopýtnout…uvidíme ale myslím že zatím to jde dobrou cestou.

BoH
Host
BoH

Nějak nerozumím, jak se to vlastně má lišit od toho, co už rozhodlo MD před nedávnem, kromě toho, že je zde pozměněný harmonogram ve prospěch ČD. A nemyslím si, že v jiných stranách by byl jednotný hlas po tom, jak rychle liberalizovat 🙂

Martin K.
Host
Martin K.

Právě takové návrhy můžou ČD zlomit vaz. Místo toho, aby někdo uvažoval jak ČD rozvázat ruce při jejich povinnostech, přes které je drtí konkurence, tak to uděláme přesně naopak. Jakkoliv barevná konkurence teď stejně nemá na pár let nic jiného na práci, než se popasovat s novými objednávkami krajů a MD a do ničeho dalšího teď moc nepůjdou. Proč tedy to ustanovení? Za pár let si konkurence přežije dětské nemoci (za které je budeme na místní nebo jiné diskusi smažit), získá slušné know how a co zbude ČD?

Tronda
Host
Tronda

No jo, ale pro ČD fans je to pořád schizofrenie, volit nebo nevolit KSČ. 🙂

noerf
Host
noerf

Podnikání státu na liberalizovaném trhu: ČSA téměř před krachem, vstup Korean aer a následně koupeno Travel Service. ČD bude postupně čekat podobný osud, který si zapříčinila neschopností generovat zisk i přes objednávky MD a krajů. Důvodů je několik: 1) provozování vlaků SC (pendolino) bez objednávky státu s roční ztrátou před nástupem konkurence 400 milionů (vzhledem ke snížení cen na lince, poklesu doplatku za místenku, dá se naopak předpokládat větší počet cestujících budou čísla podobná) 2) některé nákupy (viz. doplatek za pozdě zaplacené lokomotivy Škoda), vybavení wifi ve vagonech provedené ČD Telematika, kdy je cena dvojnásobná oproti ostatním 3) zacházení z… Číst vice »

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Nevím, nevím, ale ČSA zlámal vaz manager Luft Jarda. To je známý fakt. Luft Jarda je ze strany, která je v holportu s vaším kámošem Burešem. Šrotiště kávička zdarma by šel na liberalizovaném trhu do kytek nebýt lana, které mu hodil Bureš v podobě doplatků za študáky a důchodce.

noerf
Host
noerf

Samuel Novák: Pan Tvrdik pád ČSA urychlil, jinak by ČSA měli v konkurenci ostatnich dopravců také problémy. Jinak pana Babiše jsem nevolil a volit nemíním, i když mu nemohu upřít pracovitost. Nastínil jsem několik důvodů, proč jsou ČD v osobní dopravě ekonomicky zpravidla ve ztrátě. Jinak je to o tom, že pokud by ČD fungovala jako normální firma, tak generuje zisk. Na základě soutěží, že ostatní dopravci dokáží zajistit stejnou nebo lepší kvalitu při zachování cen, takže nelze tvrdit, že jsou ČD podfinancovane. Naopak by se měli zamyslet nad vlastní efektivnosti provozu, tedy redukce ztrátových spojů do Ostravy a rozmístění… Číst vice »

traveler
Host
traveler

Ale Apríl byl včera

Neuwelt
Host
Neuwelt

Soudruzi vždy rádi někomu něco dirigovali… bez ohledu na datum.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll