Dopravci Železnice

První příklady: Národní tarif se rýsuje, celoroční síťovka bude stát 22500

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jednotný celostátní tarif na železnici je na světě. Ministerstvo dopravy a jeho státní podnik Cendis základy systému prezentovaly odborné veřejnosti na veletrhu CzechBus. Ministerstvo zároveň příklady cen dalo do dokumentace k soutěži o linku Ex2, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici.

Základní kilometrická sazba je nastavena na 1,3554 koruny na kilometr. Do výsledné ceny je ale třeba rovněž zahrnout nástupní sazbu a do budoucna inflaci.

„Půjde pouze o určitou nadstavbu k tarifu dopravce, vytváříme jen určitou složku jeho tarifu,“ uvedl ředitel odboru veřejné dopravy MD Ondřej Michalčík. Takzvaný národní tarif bude povinný pouze pro vlaky, které dopravci provozují v závazku veřejné služby. S komerčními vlaky se budou moci firmy zapojit dobrovolně. Jízdenka za jednotný tarif nebude vázána na konkrétní vlak. Celý systém by měl naplno začít fungovat v prosinci roku 2020, předtím se ale začne testovat v pilotním provozu.

V systému jednotného tarifu (SJT) bude možné koupit jednotlivé jízdenky (zpáteční budou s pětiprocentní slevou), časové jízdenky (síťové, traťové i zónové), rezervace i doplatkové doklady (například změna třídy). Prodejní systémy dopravce budou propojeny se SJT, za prodej bude dopravce či jiný prodejce dostávat provizi. V případě virtuální jízdenky (e-shop) to bude pět procent, na kamenných pokladnách sedm procent.

„Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ uvedl vedoucí IT oddělení Cendisu Václav Henzl. Například síťová jízdenka ve druhé třídě na celý rok bude stát 22500 korun (ČD dnes 19990 korun), první třída bude za příplatek 5590 korun

Základní vzoreček pro výpočet ceny jízdného je tento:

Pj = (1,3554 . x + 11,498) . PRISC

X značí vzdálenost a PRISC je inflace. Takže zatímco pro letošek vypočítal Cendis cenu za sto kilometrů na 147 korun, pro příští rok dává jako příklad po započtení inflace 1,8 procenta a zaokrouhlení už 150 korun. To je jeden ze znaků státního tarifu: bude automaticky valorizován.

Pro dopravce bude klíčový i takzvaný clearing, tedy rozdělení tržeb mezi jednotlivé firmy. Na to Cendis vyvíjí nástroj zvaný Rekonstruktor, který se bude snažit co možná nejpřesněji rozdělit cenu za realizovanou přepravu mezi jednotlivé dopravce. „Rozdělení podílu za uskutečněnou přepravu na základě kompletní znalosti průběhu cesty bude nastávat velice zřídka, cílem systému je však i v těchto případech cenu rozdělit co nejspravedlivěji. Heslem pro dopravce, jak toho docílit, je validovat, validovat, validovat,“ uvedl Henzl. Validace znamená kontrolu ze strany dopravce tak, aby se dalo co nejpřesněji dohledat využití jízdenky za účelem jejího rozúčtování.

Stát přistoupil k vytvoření národního tarifu především proto, aby umožnil liberalizaci dotované železniční dopravy.

Příklady jednotného státního tarifu

Druh jízdenky Platnost (dny) Vzdálenost (km) Nástupní sazba Cena
Jednosměrná 1 100 11,498 147
Zpáteční 2 100 11,935 280
Traťová 7 100 11,498 1176
Traťová 30 100 11,498 4116
Traťová 90 100 11,498 10878
Síťová 7 1500
Síťová 30 4500
Síťová 90 11000
Síťová 180 14500
Síťová 365 22500

Pramen MDČR

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex, Havířov

To navrhované jízdné je tak příliš drahé, jak nyní u ČD. Nemá to žádný význam. Soukromí dopravci jsou nyní o cca 20 procent levnější. Takže místo jakéhokoliv zlevnění, co nyní přinesli „soukromníci“, tak to bude nehorázně drahé pro všechny. Tímto se jejich výhoda ztratí. Doufám, že aspoň zůstanou tarify jednotlivých IDS, že na ty stát nesáhne. Na jedné straně tzv. liberalizace železnice, na druhé straně neustálé zvýhodňování ČD. Takto to můžeme liberalizovat milión let a pro cestujícího žádný přínos…. Jen bude stále vytahovat více z peněženky. Kdyby se do toho ministerstvo raději vůbec nestaralo a nechalo tarify jen a jen… Číst vice »

Vendelín

Atraktivita cen je jedna stránky věci, podstatnější pro dopravce bude podílování tržeb.

jan

hmm „Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ To je věta… Odmítáme regulaci, přestože chceme vytvářet monopolní dopravce. Pravda v jiných zemích jsou na tom hůře. Ale..

Alex, Havířov

Přesně tak. Cílem je zničit vše, protože budou všichni muset jezdit za předražený tarif jak má ČD. Nehorázně předražené jízdné považují za tržní cenu. Co na tom, že kdokoliv ostatní jezdí levněji. Takto budou jezdit všichni stejně draze. Časem vyženou lidi z vlaků úplně.

Vojta

Když už bude alternativa k dnešní IN100, zajímalo by mě, jestli bude taky alternativa k IN25 (resp. IN50), tzn. že za určitý poplatek budu moct jezdit za tento tarif s 25%-ní (50%-ní) slevou.

Tomáš Záruba

Tak ještě „vymyslet“ Halbtax a bude to celkem dobrý. 🙂

Mimochodem, bude možné mít „GA“ pro děti (a důchodce) za 0,75*22500 Kč?

Tomáš Záruba

Tedy 0,25 (75% sleva), už blbnu.

petr.r

Přesně na tohle sem se chtěl zeptat. Pro děcka to bude teď aktuálnější i přes prázdniny a cesty i mimo školy a tu roční by si koupili.

VRT

No a samozřejmě zaintegrovat MHD. Pak to bude skvělé.

jan

Navíc tento taríf + ids, kdy dojde ke zdražení regionálních vlaků ná úroveň busů bude dobrý argument pro soudruhy zrušit menší tratě.

Vendelín

To bylo skrytým cílem MD když v letech 2000-2003 přesvědčovalo kraje, aby od MD převzaly regionální dopravu.

jan

1,35 + nástupní sazba:-) Tak mi řekněte čím si s liberalizací polepším, Když jezdím s in 50 za 0,7? 190%? Tedy téměř 2 násobné zdražení.. To je jedno, budu muset asi přesednout z vlaku do diselu, který jezdí za 1,5. Nebo komerčního autobusu.
Ano, možná řeknou, že řešením je zakázat disely, a dát mýtné. Nicméně, to je jen brzda ekonomiky. Vzdálí to Prahu.

Dasch

Nový tarif bude jen možnost navíc, nadále budou k dispozici ceníky jednotlivých dopravců včetně jejich slev, bude záležet jen na vás jakou možnost si zvolíte.

Bery

On to myslel tak, ze 50% sleva jednoho dopravce mu soucasne nebude platit u druheho dopravce… Z tohoto pohledu je liberalizace pro cestujiciho nevyhodna, protoze statni tarif takovou slevu umoznovat nebude a komercni nabidky dvou a vice dopravcu to asi take v souctu nevykompenzuji.

jan

Jenže u vysoutěžených tratí nemáte volbu než toho vysoutěženého dopravce, kromě auta a komerčního autobusu.

Kajman

Máte na mysli auto na naftu, jež je aktuálně dražší než natural? 🙂

Pavel

S dieselem nejezdíš za 1.5 ani omylem. To možná s privrenim obou očí, když budeš počítat jen a pouze naftu.
To by ovšem znamenalo, že jsi to auto dostal zadarmo včetně gum, spotřebaku, oleje a máš k němu černocha co ti ho zadarmo servisuje s díly, které si uplacal z moduritu.
Reálná cena kilometru v autě je 3- 4 koruny

jan

jenže já to tak nevnímám, mě to auto zatím v té garáží stejně stát musí a bude muset stát. A přináší mi narozdíl proti vlaku někdy větší flexibilitu.

Člověk

Takže když budu chtít podniknout například jednu zpáteční cestu Olomouc – Stožec týdně, tak mi taková síťovka bude stejně k ničemu jako mi je teď IN100

To

A proč k ničemu? Když pojedete vše v ZDO nebo pokud se i komerční spoje přidají do jednotného jízdného…

Jiří

Záleží na tom, jestli se k tomu tarifu přihlásí RegioJet. ČD i GW jsou v ZDO, ty to budou mít povinné.

coudy

ČD na trase PH-OV kde jezdí též na komerční riziko to povinné mít nebudou.

Radek Janata

Je špatné, že ten tarif je pouze velmi málo degresivní. U dlouhých vzdáleností by měla sazba na km klesat.

Smysl tohoto tarifu je ve dlouhých cestách přes celou ČR, kdy se přestupům mezi dopravci za chvíli nevyhnete. Ale taková jízdenka na 500 km vyjde skoro na 700 Kč. Ledaže by do toho tarifu zahrnuli i nějakou jednodenní síťovou jízdenku.

Bery

Ano, take jsem predpokladal, ze u nove tvoreneho tarifu bude s delsi vzdalenosti cena za km klesat. V podstate by se nikdy nemelo stat, ze bude statni tarif na 100km drazsi, nez cena na tutez vzdalenost za tarify dvou zavazkovych dopravcu, protoze:
a) v jednom celku pocitana delsi vzdalenost bude cenou na km levnejsi, nez ty dve navazujici kratsi
b) v jedne jizdence bude zahrnuta pouze jedna „nastupni sazba“
Levneji by pak mohla vyjit pouze akcni komercni nabidka, ale tam je to mimo zavazek, tak at si delaji co chteji…

Matěj

Platím 19 900 za IN100, která mi – až na pár vlaků – umožňuje cestování po celé síti. Přestože se železniční síť nijak nerozšíří, měl bych nově platit 22 500 Kč, abych o tyto výhody nepřišel? Opakuji: Síť se nijak nerozšíří, ani četnost spojů, akorát se čím dál víc ukrajuje ve prospěch „soukromníků“.

Jen tak

Vy jste clanek moc nepochopil, ze?

Petr Novotný

Tady nejspíš není co chápat… MD pod panem ministrem dá peníze navíc soukromým dopravcům a sebere je ČD.
Nejsme ve Švýcarsku aby jednotný tarif byl ku prospěchu lidí. Téma dne je co nejvíc vyšachovat ČD z trhu a o to jde v první řadě.

Jan Sůra

ano, proto MD vypíše „rozstřely“ na přímé zadání Ex2 13 měsíců před plněním smlouvy a ještě k tomu pro jistotu přidá R18, aby se nemohl někdo přihlásit. Vyšachování ČD v praxi.

Bery

Ono to spis vypada, ze na MD nejspis leva nevi, co dela prava…

Matěj

A vysvětlíte mi to? Co konkrétně chápu špatně? (Dostanu v zásadě stejný rozsah služeb, akorát si budu muset o dost připlatit, nebo ne?)

Radek Janata

Síť by se rozšířit měla, má to časem platit i v autobusech. Ovšem zda pak nezvyší i cenu té jízdneky to nevím.

Jiří Tulipán

Jak dojedete s IN100 do Nového Údolí, Svobody nad Úpou, Bečova nad Teplou,….?

AAA

Do Bečova nad Teplou přes Rakovník 🙂

Pavel Kosmata

Do Nového Údolí nejlépe po D 4 směr Strakonice, pak Strážný, za hranicí odbočka Haidmühle a v Haidmühle doleva na bezplatné parkoviště cca 300 m od hranice. Z Praha 2,5 hodinky na pohodu. Tedy autem.

Matěj

To jsou relativně drobné, okrajové úseky (mimochodem ty jihočeské lokálky byly donedávna dostupné i s IN100). Ale pokud to přestane platit na hlavní trasy (řekněme rychlíkové trasy mezi okresními městy), resp. důležitá spojení v síti, bude to rozdíl.

To

Hezký přehled. Takže tarif bude podle předpokladu na úrovni obyčejného jízdného ČD. Na jednu stranu bohužel, protože dát za 100 km 150 kč mi nepřijde úplně levné, na druhou stranu buďme rádi, že to bude alespoň na úrovni tohoto jízdného a ne podstatně dražší. Proč zdražovat jízdenky o inflaci jsme tento týden omýlali do aleluja, k tomu už se vracet nebudu, ikdyž mi to úplně hlava nebere – co mě ale trochu zaráží je, že se bude pracovat pro nadcházející rok s jakýmsi odhadem? Aneb klasická statistika – přesný výpočet s nepřesnými čísly. Takhle máme ale jistotu, že jízdenky budou… Číst vice »

Dominik

1,5 Kč/km Vám přijde drahé? To je to, nač poukazuju celou dobu, Češi chtějí jezdit zadarmo, ale supermoderními vlaky.

To

No ve srovnání, že autem odvezete třeba 4 lidi za 2,50 kč/km, tak je to celkem dost… nebo je hrozně levný benzín a 1,50 za kilometr vlakem je akorát?

kix

ukažte mi auto, které dokáže jet za 2,50 kč/km a hned pro něj běžím..

thegrid

Mně Astra H žere (naměřených) 5,6l/100km nafty mimo město. To je 1,85kč/km. Jenže samozřejmě roční náklady jsou min. dvojnásobné (jen s ohledem na servis). Nelze přeci počítat jen poh. hmoty!

To

Řekl bych, že auto běžně žere 2,50 za km. Většina lidí však požítá jen s cenou benzinu, oleje, opravy, pojištění, ručení, amortizace, kupní náklady, servis, to jsou věci, s kterými naprostá většina majitelů aut nepočítá. Každej vám řekne – vlakem stojí 4 km 15 kč, autem to dám za 10 kč.

AAA

Ano, protože z těch 10 Kč stejně 9 zaplatíte ve fixních nákladech a k tomu ještě těch 15 za vlak.

kix

reálná cena za auto je min 4kč/km a to leda u aut s téměř nulovou hodnotou a relativně nenáročných na údržbu, pod to se prostě dostat nedá, u většiny aut se to pohybuje spíše okolo 5kč/km a více.. a ono dost i těch fixních nákladů se odvíjí od ujetých km nepřímo, takže to nejde obecně říct, samozřejmě auto stojící v garáží je drahej luxus a platí se za něj stejně, tak na stejném autě otočit 2x tolik km, tak to prostě nestojí stejně i na těch fixních (protože o to dříve bude potřeba auto obměnit, s vyšším nájezdem rychleji klesá… Číst vice »

AAA

Ano. Takže když nechám auto v garáži a pojedu vlakem, ty fixní náklady zaplatím stejně a k tomu ještě za ten vlak zaplatím víc než za to projeté palivo.

Rtep

Benzín je opravdu dlouhá léta extrémně levný.
Ale především – jak tu už je psáno, mnozí automobilisté do nákladů své cesty počítají jen ten benzín a nic víc.

babilon

Pořiďte si síťovku, pak budete jezdit za 0 Kč/km. („Amortizaci“ přece nikdo nepočítá.)

To

A síťovka je zadarmo, že… možná tak ta nákupní)))

babilon

Síťovka je „zadarmo“ úplně stejně jako to vaše auto a jeho údržba, které ale nepočítáte, abyste si mohl zanadávat, jak jsou dráhy drahé.

Jirka

Jestlipak náhodou To nepočítá nákupní cenu auta, pojištění a jiné fixní poplatky proto, že to auto už má a musí to stejně platit, ikdyž pojede vlakem…

Radek Janata

Cílem veřejné dopravy by nemělo být jen to, aby lidé nechali auto doma a jeli vlakem. Tím se skutečně vysoké efektivity nedosáhne.

Cílem by mělo být, aby bylo potřeba méně aut. Tj. například nebudete mít v rodině auta dvě, ale jen jedno. Případně žádné a půjčíte si ho jen, když potřebujete.

železničář v důchodu

„Cílem by mělo být, aby bylo potřeba méně aut.“
Já Vás sice chápu a vnitřně s Vámi souhlasím, ale to myslíte opravdu vážně? A z čeho potom bude podle Vás „český stát“ žít, když jej financuje především právě výroba (a tedy právě následný prodej) osobních automobilů a jejich co nejmasivnější provozování? Nebo budeme muset všichni začít „chlastat extraligu“ a „vypalovat si zobáky“ stovkami „retek“ denně, abychom ty výpadky příjmů adekvátně nahradili?

Radek Janata

Že tento stát živí auta je mýtus. Pokud myslíte výběr spotřebních daní z PHM, tak se stejně jedná jen o druhé zdanění peněz vydělaných lidmi. Pokud lidi budou jezdit méně auty a utrácet své peníze za něco jiného, dejme tomu víc chodit do kina a kupovat buřty, tak se holt zdaní více kina a buřty, aby se vybralo stejně. Pokud myslíte strojírenství a export, pro průmysl a zaměstnance není problém se přeorientovat na něco jiného. Ostatně nezaměstanost máme dlouhodobě malou. I kdyby škoda auto továrnu celou zavřela, což je extrémní příklad, lidi najdou práci jinde. V ČR se zdaleka nevyrábí… Číst vice »

železničář v důchodu

Ten poslední odstavec svého příspěvku myslíte opravdu vážně? Pokud ano, pak raději už nemám co dodat – snad jen to, abyste si na ten svůj současný názor vzpomněl za několik roků …

Kajman

Což je realizovatelné v Praze, případně dalších velkých městech, na venkově čirá utopie. Já jsem šotouš a jako rodina jezdíme veřejnou dopravou, co to jde, moje děti jsou jedny z mála ve škole/školce, pro které je vlak běžným dopravním prostředkem a ne povyražením jednou za rok, do práce dojíždím vlakem – přesto máme dvě auta. Nelze jinak.

To

já psal, že většina lidí počítá u nákladů za IAD jenom benzín a řekne vám, že vlak je dražší, když jsou v autě už 2 lidi… autem nejezdím, jezdím vlakem

železničář v důchodu

Špatně: i když pominu, že ani nosič „síťovky“ většinou není zadarmo (plastová „In-karta“ stávala v minulosti asi 100 Kč), což je de facto paralela toho vlastního auta, tak ta „síťovka“ (= „kupón“) rozhodně zadarmo není, takže za 0 Kč/km jezdit nebude (ani kdybyste poplatek za nákup toho nosiče – stejně jako cenu auta – nepočítal).

coudy

Tak se asi moc ve Švýcarsku neinspirovali. Tam cena jízdného se zvyšující se přepravní vzdáleností klesá, cestující tak obdrží slevu ve výši 8 až 25 %.

coudy

A ještě dodám když si koupím tu sitovou na rok a dopravci se s komerčními vlaky nezapojí tak si budu muset kupovat zvlášt jízdenky tak to je super. Mělo by to platit pro všechny spoje a ne zase dělat takový paskvil.

Vít Jůza

Být soukromým dopravcem, tak váhám se zapojením právě kvůli těm síťovkám (skoro) zadarmo.

coudy

Toho bych se nabál u RJ vás posadí do low-costu 🙂

Radek Janata

Nebo umožní ten tarif používat pouze s (placenou) místenkou. Asi jako interrail.

Bery

jj, je logicke, ze cena za km se vzdalenosti klesa, ale u nas cena se vzdalenosti klesat nebude, protoze se to nedela v zajmu cestujiciho a podpory verejne dopravy, ale ciste v zajmu dopravcu. „Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ uvedl vedoucí IT oddělení Cendisu Václav Henzl.“ Ono by se totiz mohlo stat, ze cestujici na dlouhou vzdalenost by na kratkem useku nejakeho dopravce mohl zaplatit „za ten kratky usek“ mene, nez jiny cestujici, ktery jede pouze ten kratky usek. 😀 Zde by melo platit, ze co a jak vnima dopravce je „jeho problem“, bud ma… Číst vice »

Petr

Ano, ale ceny mají úplně někde jinde. Pořád jsme mnohem levnější.

coudy

Souhlasím že ceny mají úplně někde jinde ale to také platy že.

Radek Janata

Jde o ten princip, ne o absolutní výši. Degresivní tarif u delších cest kompenzuje nepohodlí přestupů. Pokud tarif vyjde nastejno jako součet jentotlivých jízdenek, tak nemá moc smysl. Proto tam v CH mají tu slevu.

Bery

Co je to „nastupni sazba“ ? Vlak bude jako taxik, kterej prijede na zavolani ?
Jinak na CD se ve vedlejsim clanku brblalo, ze na pristi rok zdazi o inflaci… a tady se bude o inflaci zdazovat pravidelne.

To

Aspoň budeme mít jistotu, že se bude zdražovat kontinuálně a nebudeme se každý listopad divit…

PetrN

„nástupní sazba“ je i v současném ceníku základního jízdného ČD.. za 1km zaplatíte 11 Kč, pak už se to zvyšuje lineárně v průměru o 1,37 Kč/km

Bery

jj, vim… jen se ten termin v cele TR 10 nikde nezminuje a pouziva se prave u taxiku, proto ta asociace, ale v zasade to neni nic proti nicemu 🙂

Jiří Tulipán

Tarif nevypadá zle. Většina se asi bude snažit využívat letecký tarif dopravců, který bude zajisté levnější, ale na lokálkách bude určitě přínosem. Jen tedy bohužel první bus společnost, která mi na Googlu vyskočila a je z Plzeňského kraje, jezdí 100 Km za 104 Kč. Ohledně rozdělení tržeb bych se inspiroval v Nizozemsku, na nástupišti mají sloupky dopravců a při nástupu a výstupu je nutné jízdenku čipnout. Předpokládám, že lze zpětně poté dohledat jaké úseky jsem přesně projel a s kým.

Jirka

Ten nápad s čipováním se mi celkem líbí. Vždyť už i dnešní jízdenky čd mají na sobě nějaký ten kód. Jen si nejsem jistý k čemu je. Ani nemusíme tvořit nějaké další sloupky na nádraží. Máme přece armádu průvodčích ve vlacích a pokud né tak je tam automat na jízdenky nebo strojvedoucí. Při nástupu by mělo stačit nechat si to oskenovat u průvodčího nebo třeba u rychlíků/expresů dát ke dveřím nějaký skener. Já bych ani nedával povinnost to oskenovat při výstupu pokud má jízdenka konečnou stanici. Pokud třeba budu mít síťovou tak průvodčímu řeknu, kde vystupuji a on to napíše… Číst vice »

Jiří Tulipán

Samozřejmě těch variant se nabízí několik, ale vždy mají hlavní slovo finance. Pokud jedete až na konečnou, tak ani v Nizozemsku si už v konečné nečipujete.

W.

Jo, to je opravdu výhoda (ironie). Zkuste si povšimnout, že většina lidí nejezdí na konečnou.

Jiří Tulipán

Na konečnou Vaší, ne toho spoje. Pokud máte lístek do Kolína, tak v Kolíně už čipovat nemusíte, páč beztak težko na tu jízdenku ještě z Kolína někam pojedete, když ji máte pouze do Kolína. Ale pokud pojedete například z Olomouce, tak si čipnete, v Pardubicích si například vystoupíte, čipnete si, před nástupem si opět čipnete a pokračujete do Kolína třeba osobákem a v Kolíně už nečipujete.

W.

Úžasné 🙁 Proto píšu, že Dánové to mají vyřešené podstatně lépe a bez vopruzujícího čipování a vícenákladů na výstavbu a udržování infrastruktury s tím spojené.

To

Je to asi dobrý systém, ale už vidím, jak se v každém voze instaluje skener… takový ROPID má problém dát do všech zastávek PID blbý označovač na jízdenky, natož skener v každém voze.

W.

Nizozemný systém prosím ne. Běžné je, že se někde omylem nevyčipujete při „odchodu“ (ale někdy i jen průchodu) a systém pak dopočítá odhadovanou ztratu a strhává bez možnosti korekce např. 20 i více euro za prostor nebo čas delší, než se mu líbí.
A pak samozřejmě i samotné čipování je pro cestující otravné a někdy i zdržující.
Dánský systém prosím.

Romanero

Dánský systém je jaký?

Dash9

Jakýkoliv systém, který nutí cestujícího někde čipovat je nesmysl. Náklady na jeho zřízení a provoz jsou vyšší než jeho přínos k přesnosti rozúčtování tržeb. Jako příležitost vydělat spřátelené firmě při jeho zřizování a provozu dobrý, ale jinak k ničemu.

Bery

Asi tak… rozuctovani je v zajmu dopravce, cestujicimu to je jedno, takze je jasne, ze se na to lidi vykaslou. Jedine, k cemu to je dobre, tak na vysavani penez za realizaci a nasledne provoz + udrzbu.

Jan Sůra

V jiných diskuzích jste si stěžoval, že chybou železniční dopravy v ČR je neexistence jednotného tarifu. Teď se jednotný tarif připravuje, zase je to špatně. Co tedy navrhujete?

Bery

Ale ja si nestezuju, ze se jednotny tarif pripravuje… to naopak, tedy s pripominkou, ze se pripravuje POZDE, protoze mel byt funkcni jeste pred vyhlesenim prvni souteze (nebo poptavkoveho rizeni)… Co tam ti lide pred tim delali a hlavne, proc tam stale jsou ?
Takze to, ze se konecne pripravuje je dobre, ale jak se pripravuje… tak to dalsi je tragedie.

Jan Sůra

Chcete kontakty na tvůrce, abyste jim mohl připomínky vyřídit? Nebo preferujete anonymní hrdinství internetového diskutéra a obviňování lidí z korupce a lobby? Ti lidé, co dělají tarif, byli najati na toto, dříve na MD nebyli. Jak je znám, tak se s Vámi jistě rádi sejdou a Vaše připomínky si vyslechnou.

coudy

Ja bych bral nějaký telefonní kontak.
Rád bych jim řekl nějaké přípomínky a rád se i na něco zeptal.

Bery

Ta prvni pripominka nebyla k nove najatym lidem… ta byla k tomu, proc se to neresilo mnohem drive, coz se zjevne tyka jinych lidi, dlouhodobe drepicich na MD. Tem novym patrila az druha pripominka, ale verim, ze k tomu dostali noty od nekoho jineho, protoze… „Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby.“ Jako CO TO JE ? Jak nesmi ? Jak dopravce bude, nebo nebude vnimat statni tarif je preci uplne sumak. Bud to akceptuje a ma zajem o zavazkovou zakazku, nebo odchod a bude to jezdit nekdo jiny… Taky si pamatuju to, ze se budou inspirovat… Číst vice »

coudy

Však to byl v článku zde:
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-jednu-jizdenku-na-vlaky-povinna-bude-od-roku-2020-18055/

Jeho předností má být především flexibilita v cestování, z čehož ovšem také vyplývá, že nemusí být vždy cenově nejvýhodnější. Dopravci budou moci i nadále poskytovat své obchodní slevy, které však bývají často vázány na konkrétní spoj nebo konkrétní relaci. Inspirací pro autory je mimo jiné švýcarský model jednotného tarifu.

Jan Sůra

Věřit a vědět je rozdíl. Pokud někoho obviním, že byl korumpován nebo dostal noty od někoho jiného, chce to důkazy. Jinak se tomu říká šíření pomluvy a to je trestný čin.
Součástí každé smlouvy o závazku bude to, že bude MUSET akceptovat jednotný tarif. Kanibalizace tržeb se týká především komerčních vlaků, kde nebude povinnost se do systému zapojit. Cena za km se vzdáleností klesá, stejně jako u TR10, z kterého vychází.

Bery

Ok, nechal jsem se tou vetou vytocit, to se omlouvam.
Nicmene kanibalizaci ani u komercnich vlaku nevidim… Ze to vychazi z TR10 je jasne a oba vime, ze zaklad v TR10 neni nejlevnejsi a obvykle se za to nejezdi ani u CD, natoz konkurence, takze to klidne mohlo byt posazene nize, ale to je spis veci diskuse.
Pokud by komercni dopravce nezapojeny do systemu prestrelil i statni tarif, mel by hledat chybu u sebe… Samozrejme ne nevyhnutelne, u luxusnich sluzeb muze byt komercni cena zcela jinde, ale to opet neni kanibalizace.

Jan Sůra

Komerční dopravce může s cenami dělat, co chce. Tedy když je poptávka, může prodávat jízdenku Praha – Ostrava klidně za 500 Kč, což se nyní děje. Asi by byl nerad, kdyby mu tam najednou vlezli samí cestující s jednotným tarifem za 300 Kč, který má ještě plnou flexibilitu (jen příklad, neřeším konkrétní ceny)

Bery

jj, proto ma preci moznost se do toho nezapojit.

J.L.

„Cena za km se vzdáleností klesá…“.
Neklesá, aspoň ne prodle to zveřejněného vzorce.

Radek Janata

Cena na km klesá (díky té nástupní sazbě). Ale jen velmi velmi mírně.

Přitom by klidně mohla být po ujetí nějakých 200-300 km třeba 1 Kč/km. Protože tak tomu dnes reálně je. Na téměř každé dlouhé trase je nějaký „akční úsek“, kde cestující dělí jízdnenky.

železničář v důchodu

Radek Janata:
Matete dojmy s pojmy: kilometrická SAZBA jízdného (= cena za ujetý km) neklesá, zůstává stejná, jen se „nástupní sazbu“ dělí delší ujetou vzdáleností.
V praxi je toto řešení asi relativně „spravedlivější“ a určitě jednodušší (zejména pro určování podílu dopravců na tržbách) než jakýkoli tarif s „degresivním“ průběhem kilometrické sazby.

Radek Janata

železničář v důchodu: slovíčkaříte. jde o výsledek výpočtu, ne jak se kterému koeficentu říká. a ten výsledek dělá tarif degresivním, prostě není zde přímá úměrnost ceny na vzdálenosti, ale o trochu méně. Rozpočítání je u více degresivního tarifu v podstatě stejně složité. Na tom vůbec nesejde, že se na v „jedné funkci“ celém tom složitém systému bude vyskytovat jiný vzorec. Jde čistě o to, že pak by dopravce dostal po tom rozpočítání od cestujících méně. A stát zjevně sice sice zavést tarif, ale v zásadě nestojí o to, aby ho pak někdo používal. Chtějí ho jen proto, aby vyrazili z… Číst vice »

Jiří Tulipán

Byla to jedna z variant, též jsme tam měli problémy, hlavně u turniketů na výstupu, které už nás nechtěly pustit ven.

Honza V

No Nizozemsky system nabizi i moznost se odcipovat pres internet pokud zapomenete ve stanici a navic ma tu obrovskou vyhodu, ze stejnou kartu pouzivate i na autobusovou dopravu a mestskou dopravu (i kdyz je par vyjimek).
Z vlastni zkusenosti vim, ze na cipovani si rychle zvyknete a ve vetsine stanic je vstupnich bran opravdu dostatek.

Mimochodem – ty vstupni brany byly zavadeny ve velkych mestech i kvuli bezpecnosti. Hlavne v nocnich hodinach byly problem s napadanim stanicniho personalu agresivnimi (opilymi) cestujicimi.

Nekdo

cipovani je moc uzitecne! kdo nedela nic spatneho, tak nema proc skryvat, kam a jak casto jezdi. stat potrebuje Vase personalni data, aby si mohl planovat dopravni obsluznost a ovsem sledovat, zda se nekde nehromadi lide. taky to propojime z kamerovym systemem. a platebni kartou. a vubec…

železničář v důchodu

Jakékoli zdržování cestujících čímkoli je nesmysl a odrazuje od používání VHD: zkuste si třeba někdy v davu lidí od zpožděného posledního večerního vlaku dobíhat na Váš poslední spoj MHD (nebo opačně) – pak budete jistě těm, kdo Vás budou nutit použít „turniketu“ čipovacího systému, „blahořečit až za hrob“ …

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO